många svar önskas (:

D

Dianasjodahl

hej (:
jag funderar på att skaffa häst och så..
nu efter många års ridning börjar jag känna mig erfaren att ha egen häst ;) ,
men det jag är mest orolig över är vad det kommer kosta ungefär
för vi säger att jag tex har en stallplats för 1000 ( då jag redan vet en ) .
jag skulel jätte hjärna vilja veta vad ni betalar i månaden ungefär för eran häst (': ?

skulle vara väldigt glada om ni ba kunde ta och svara på det här kraaaaaamar / Diana

Sv: många svar önskas (:

Vad ingår i dessa 1000 kr då?

Jag betalar (eller jag jobbar av en hel del, men jag skulle ha betalat detta) 2425 kr /mån. Då ingår box, strö, havre/korn, betfor + mineral och mockning, in/utsläpp, täckesbyte.

Sen köper jag till lusern för ca 150:- / mån.
Försäkring är väl ca 350 :- /mån
Hovlagare ca 800 varannan månad.
Vaccination/ träckprov/avmaskning 500 / år

Hittills i år har jag köpt täcken/ vårdsaker (borstar, salvor, flugmedel osv) för ca 2000 :-

Träningar ca 400 kr / mån.

I år har jag betalat ca 5500 i vet kostnader pga sjukdom på hästen, trots att han är vet försäkrad. Så man ska tänka på att ha en ordentlig buffert.

Det är vad jag kommer på.. .kan ha missat ngt.

ookej (: det ingår box , hö och halm in - ut släpp sen hjälps vi åt i bland på helgerna typ ... :P
nej jag tror du faktist fick med de mesta men tack för svaret (:

Kolla i tråden "går det att ha häst utan toppjobb"!

Min häst kostar nära 8.000:-/månaden vara stallplatsen står för 2.000:- av det.

att det skulle ingå så mycket i en stallavgift på endast 1000kr har jag svårt att tro. Stallägaren går back!!

Min häst kostar mig ca 5000-6000kr / månad beroende på säsong och antal träningar. Vi tävlar inte ännu så på det kan vi hålla kostnaden någorlunda nere.

Annars är det försäkring, avbetalning på hästen, foder, hovslagare, veterinärfond, träningar, utrustning osv som kostar.

Räkna på att du bör kunna lägga undan minst 5000kr i månaden på hästen så kanske du även har marginaler förhoppningsvis! Skadar sig hästen så rusar det iväg även om du har försäkring. Den täcker inte allt!

Jag har min häst väääääldigt billigt!!!

Har en stallhyra där hö, halm ,in/ut släpp och mockning ingår på ca 500:-
Köper kanske eget kraftfoder för ca 300 /månad under installningsperioden.
Sen är det försökring på pållen och övrigt. Så sammanlagt lägger jag ca 2500:- i månaden inklusive lite extra roliga grejjor till pållen:D

:bump::banana::bump:

För mig är det ca, per månad:

Kallhyra för box: 600
Spån: 300
Hö: 600 kr
Hovis: 500
Kraftfoder: 200
+ andra utgifter till försäkring och veterinär

Ca 2500 kr i månaden per häst.

Sedan tillkommer engångsgrejer som sadel, 10 000 kr, täcken och träns osv för några tusen som går sönder ofta. Tränare, ca 300 kr per gång, hyra av transport eller köp eller en massa bensin.... osv osv

Priserna varierar mycket runt om i Sverige, speciellt vad det gäller service inom stallarna osv.
Bara så att du tänker på det när du får svar i tråden :D

M-oaa

En häst kan kosta hur mycket som helst eller hur lite som helst, det beror mest på vad man väljer att lägga pengarna på. Min häst kostade 1200 - 1500:- MAX varje månad. Stod då i ett stall där in/utsläpp ingick ALLA dagar samt alla fodringar ingick, stallhyra på 600:-..ingen hyra på sommaren. Ensilage köpte vi till självkostnadspris, det vara analyserat så då slapp man ju köpa massa kraftfoder på vinst och förlust som många gör. Hovis kostade mig 300:- var 10: e vecka pga av att jag inte behövde sko, bara verka. Jag varken tränade/tävlade så den biten föll bort. Saker hade jag sedan förut, så det jag köpte var mest sådant som gick sönder och behövde ersättas. Jag är ingen prylgalen människa som måste ha det senaste jämt. Träckprov tog jag 1 ggr/år, och maskade efter resultatet. Försäkringen kostade ca 160:-/mån.

Detta var billig hästhållning tycker jag för att vara endast 3 mil utanför Göteborg.

Nu vet jag inte vad det brukar kosta där du bor. Räkna inte med den lägsta hyran du kan hitta. Utgå från att du ska klara en hyra som är "normalhög". Du måste ha möjlighet att betala för hästen om du tvingas flytta.

För vår den går plats och foder på 1500:-/mån ungefär. Hästen kostar utöver det 1100:-/mån. Då har jag en relativt billig hovslagare ändå, han tar 700:-/skoning.

Jag gjorde en budget för 2007 där jag räknade på årets alla fasta utgifter. Sen la jag till pengar på en höft som skulle täcka utgifter som var svåra att räkna på eller oförutsädda. Tex. broddar, snösulor, flugmedel, nya täcken, ev. veterinärbesök.. Den budgeten låg på ett par hundra mindre än årets budget och vi fick lägga till ca 3000:- utöver budgeten det året.

Därför höjde vi summan för oförutsädda utgifter för 2008.

I denna summa igår alltså precis ALLT som har med hästen att göra. Dock inte egna ridkläder och reskostnader. Hästen undersöks årligen av ryggveterinär och av seriös hästtandläkare. Detta anser jag är en självklarhet när man har häst, lika viktigt som vaccinationen, om inte viktigare. Efter som att vi rider på djuren och hela tiden belastar dem på ett onaturligt sätt, samt ger dem foder som de från början inte är gjorda att äta. Och spänningar och problem som egentligen inte har med mat att göra, kan ändå visa sig i munnen. ärför är det jätteviktigt att man håller efter rygg och mun och årligen låter en kunnig person gå igenom dessa områden.

Räkna som sagt med minst 1100:- utöver stallhyra. Troligen mer. Jag rider mestadels utan sadel och träns vilket sparar på grejerna och jag slipper stoppa om sadeln varje år, jag har inga utgifter för träningar, jag behöver aldrig köpa in extra strö och såna småsaker, etc etc..

Är höet av bra kvalitet som ingår i din stallhyra så bör du inte behöva komplettera med dyrt krafftfoder. Men med skoning + försäkring och annat så landar du nog ändå på runt 2500kr i månaden som flera här har beskrivit. Det kan lätt bli små utgifter varje månad som tillsammans blir några hundralappar extra varje månad.

Oftast blir det dyrare än man tänkt sig så ta i i överkant när du beräknar! ;)

Min foderhäst kommer kosta:
3400 - fullservice (mockning, hö, betfor, in/utsläpp, täckesbyte)
150 - lusern (mer kan tillkomma när vi gjort höanalys)

1000 kr varannan månad för skoning.

Sen blir det träning efter ekonomi. :D Dvs från 0-1000 kr per månad.

Jag står norr om stockholm och tycker jag hittat en relativt billig plats.

*kl*

jag har kanske tur som hittat ett bra och billigt ställe, men min lilla dam nöjer sig bara med lösdrift. För lösdrift inklusive skötsel (daglig visitering, hagmockning osv) och fri tillgång till ensilage betalar jag 1000:- per månad. Hovslagaren var 10 vecka ca 700, övrigt foder ett par hundra, försäkring för henne ligger på 300:-/ månad. Sen ligger stallet 3 mil bort så man får räkna bensin dit och hem och sen är det ju en massa saker som behövs ständigt och jämt. Min dam exempelvis är världsmästare på att ta sönder täcken (hon har sol och insektseksem och måste ha täcke sommartid) så det får köpas nya och lagas ofta ofta. Sen har vi ju diverse medikamenter för eksemet och veterinär och sånt.
Men vad är det inte värt för mitt mående att åka ut till henne och mysa? :)

men allt det ingår (:
jag trodde inte heller det men så va det
ockej tack för att du svarde:bow:

Jag har min häst väääääldigt billigt!!!

Har en stallhyra där hö, halm ,in/ut släpp och mockning ingår på ca 500:-
Köper kanske eget kraftfoder för ca 300 /månad under installningsperioden.
Sen är det försökring på pållen och övrigt. Så sammanlagt lägger jag ca 2500:- i månaden inklusive lite extra roliga grejjor till pållen:D

:bump::banana::bump:

jo de är juh nästan så billigt man kan komma undan med
ja själv räknade jag ut att min häst skulel kosta mig mellan 2500 - 3000:- i månaden
Tack för svaret :bow:

Oftast blir det dyrare än man tänkt sig så ta i i överkant när du beräknar! ;)

Min foderhäst kommer kosta:
3400 - fullservice (mockning, hö, betfor, in/utsläpp, täckesbyte)
150 - lusern (mer kan tillkomma när vi gjort höanalys)

1000 kr varannan månad för skoning.

Sen blir det träning efter ekonomi. :D Dvs från 0-1000 kr per månad.

Jag står norr om stockholm och tycker jag hittat en relativt billig plats.

Höhö oj tyckte du 3400 va relativt billigt för stall hyran med fullservice ;O ?
det dyraste stall platsen här är typ 2800 om jag inte minns helt fel och där ingår juh allt.
men i det stall jag kollat upp med ingår allt utom mocking men allt annat ingår utom typ om jag behöver vitaminer och sånt där men anars ingår det mesta (: ,
tack för svaret =) här ser man att det alltså kan kosta mellan allt från ca 2500-7000 ungefär

Är höet av bra kvalitet som ingår i din stallhyra så bör du inte behöva komplettera med dyrt krafftfoder. Men med skoning + försäkring och annat så landar du nog ändå på runt 2500kr i månaden som flera här har beskrivit. Det kan lätt bli små utgifter varje månad som tillsammans blir några hundralappar extra varje månad.

jo själv räknade juh jag att det kommer ligga på 2500-ca 3000
per månad (:
tack ska du ha =)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 920
Senast: Inte_Ung
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 389
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 241
Senast: sorbifolia
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 639
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar