Månadskostnad?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Luva
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 2 862
L

Luva

Vilks kostnader tillkommer när man har en transport? Alltså, vilka skatter måste man betala? Och vad brukar det kosta månadsvis?
Vad burkar försäkring ligga på?

Jag har nämligen blivit erbjuden att köpa en fin transport för nästan inget, men pga att jag inte har bil kommer jag behöva hyra bil varje gg jag ska använda den och vill räkna på om jag känar på att ha transport eller ska fortsätta hyra en hästlastbil när jag ska iväg med hästen.

Sv: Månadskostnad?

Min Ifor Williams från 2001 kostar 360 kr i skatt om året och cirka 300-400 kr i försäkring om året. Men försäkring är ju inte ett måste på samma sätt som hos en bil utan när transporten är kopplad till en bil så gäller bilens trafikförsäkring även för transporten. Min försäkring täcker dock även stöld och brand när transporten står avkopplad från bilen.

Det är ganska billigt att äga en transport, om man bortser från själva inköpet. Det som tillkommer förutom de avgifter som ovanstående nämnt ( jag har i stort sett samma) är besiktning vartannat år, det kostar väl 300 har jag för mig.

Jag bytte däck på min förra året, men köpte begagnade, i stort sett nya, däck i stället.

Jag har ett Kylingesläp från 2001 och det kostar ca 200kr i skatt/år och "helförsäkring" 300kr/år.
Vartannat år besiktning och det är väl ca 300kr vill jag minnas.

Fast det blir ju helt bakvänt att köpa transport först och inte äga bil...

Jag tänker så här. Ett släp måste köras regelbundet för att hållas i skick. Annars sätter sig axlar, bromsar m.m. Optimal användning för ett släp ligger i vart fall på ca en gång per vecka. Använder man det mer sällan än så behövs det i slutänden lite mer service. Och om man då ska behöva hyra en bil för att använda släpet blir det ganska kostsamt.

Den stora kostnaden för ett släp ligger inte i den månatliga kostnaden (vad avser skatter och försäkring) utan den ligger dels i kapitalminskningen och dels i service (även om mga släpägare fuskar rejält med detta).

Så ett släp ska man köpa och äga först när man kör ofta och regelbundet. Fram till dess är det hundra gånger bättre (billigare) att hyra om man har möjlighet till det.

Och har du då möjlighet att dessutom hyra lastbil (!) de gånger du behöver åka så skulle jag aldrig ens fundera över att köpa släp innan jag ägde en bil.

Min transport kostar ungefär som de andra skrivit här. Jag har inge lån eller liknande heller på den då jag fick den som present av mina föräldrar.

Mitt gamla trane kostar mig ca 400kr/år i skatt. Ingen försäkring på det utöver bilens.
Sen blir det ju en del andra småkostnader - nya däck med några års mellanrum, lite lampor, kablar, färg osv om man har ett äldre som ska hållas i skick.. Så säg en 500kr/år kanske utslaget. :)

Att äga släp är billigt - att köpa släp brukar vara dyrt!

Hej!
Skatt ca 400 försäkring ca 1000 SEK per år. Försäkringen är ju beroende på var man bor. När man köper en transport ska du se på den effektiva räntan, inte månadskostnaden! Du bör lägga dig på ca 1000 SEK i månaden

Hej!
Skatt ca 400 försäkring ca 1000 SEK per år. Försäkringen är ju beroende på var man bor. När man köper en transport ska du se på den effektiva räntan, inte månadskostnaden! Du bör lägga dig på ca 1000 SEK i månaden

Försäkringen beror snarare på hur nytt/gammalt släp du har..

Jag har bott både i Sthlm innerstad och nu i Dalarna å försäkringen kostar samma lika.
Mitt släp kostar inte ens 300kr i försäkring/år.

Alla köper inte heller släp på avbetalning, å varför ska man lägga sig på 1000kr/mån?
Köper man ett släp för säg 50 000kr blir du ju aldirg av med det lånet då...

Jag har ett äldre trane.. kostar 21 kr/ månaden i försäkring och 300nånting i skatt/år.. besiktning ligger på 370 vartannat år!
Billigt Billigt :)

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 684
Senast: Bullen22
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 469
Senast: Milosari
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 326
Senast: Johanna1988
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 187
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka