månadskostnad häst??

Sv: månadskostnad häst??

Ibland så räcker dock inte hjälpen från distriktarna till.

Nej visst, men i det läget är det ungefär 13 mil till närmaste jouröppna klinik från området där TS letar efter stallplats. Den kliniken stänger dessutom kl 21.

Själv brukar jag inte åka till stallet klockan två på natten för att se efter om min häst mår bra, utan det som sker mellan kvällshö och frukosthö, det sker. Jag ser ingen lösning på det problemet med mindre att vi anställer nattvak i stallet, och det har vi nog inte råd med.

Det är klart att det inte skadar att ständigt ha bil+transport redo, men det är också så att det finns många saker som kan hända där det inte heller är till så stor hjälp. Beroende på vilken situation man befinner sig i, förstås.

hur mycket ligger försäkringen på ungefär? Och om hästen får tex kolik, är det dyrt med veterinärvård?

Själva veterinärvårdsdelen av försäkringen är inte så dyr, jag betalar ca 300 kr/mån, tror jag. Om hästen får kolik och distriktsveterinären kommer, så kostar det väl 4-6000, tror jag (min kompis hade en situationen nyligen, och jag tror att hon sa att det kostade något i den stilen).

Jag har inte min häst livförsäkrad, utan jag har bara en vet.vårdförsäkring.

Att ha häst i Göteborgsområdet kostar väldigt lätt ungefär 5000 kronor i månaden sammanlagt, det får du nog ställa in dig på. Plus reskostnader till och från stallet. Med låg service måste du kanske åka dit två gånger vissa dagar, och då kostar det ju mer. Och är svårt att lösa med arbetstiderna, kanske.

Hej!

Det beror ju helt på vad foder kostar.

Min pålla kostar just nu 1900 i kallhyra.

Silaget kostar 3 kr/kg (svindyrt, men jag slipper lägga tid på att få hem det själv- det fixar stallägaren). Hon får 8 kg silage/dag dvs 24 kr/dag ca 720 kr/månad.

Sen får hon 3 kg halm för att få upp ts-halten, men vad den kostar vet jag faktiskt inte (det blir en glad överraskning).

Strö betalar jag 80 kr/bal för. Hon står på halmpellets och jag la in 7 st när vi kom och har på 3 veckor inte behövt lägga in nytt (spån brukade jag behöva lägga in minst 2 i veckan för att hålla det någotsånär fräscht). Så jag räknar väl med att strökostnad blir kanske 160 i månaden eller 240 kanske.

Hovslagare kostar ca 1500/5e vecka- det varierar också kraftigt, både med vad de kostar och hur ofta hästen måste skos. Min växer som en galning och skos därför max var 5e vecka.

Försäkring går på ca 5000/år (tror jag). Betalar hela på en gång.

Sen, när pållan är frisk är det träningar för ytteligare någon/några tusenlappar och så måste man träckprova (100-200 kr), avmaska (kanske 500/säsong?), vaccinera (350-1000 kr för en spruta), kolla tänderna (ca 2000) och köpa diverse annat.

I år har pålla kostat mängder pga klinikskoningar och boende på konvalescentstall. Sånt åste man tyvärr ta med i beräkningen. Man behöver en rejäl buffert att ta av när något händer och min erfarenhet säger att det gör det.

/Lavinia

Hej!

Jag har haft häst i snart 15 år och har aldrig haft bil.

Däremot har jag en bil jag kan låna nästan jämt, så jag har tillgång till dragbil vid behov (nuförtiden även tillgång till chaufför och hästskötare, eftersom både bilens ägare och hns sambo gått i pension). Skulle skit hända och jag behöver åka till klinik är det klart svårare att hitta släp att hyra eftersom de flesta mackarna häromkring slutat hyra ut hästsläp pga smittorisken.

Så har man bara någon med dragkrok man kan låna bil av så löser sig det mesta.

/Lavinia

Det kostade 3500 för mig att ta ut distriktarn för kolik men jag kom ändå inte upp i självrisken för mycket av priset var ju jouravgift och resa.

Jag skulle vilja påstå att hästen alltid kostar lite mer än vad man beräknat. ;)

Jag räknade med strax under 6000 i månaden men landar snarare på en bit över 7000.

Okej.. Men att ha foderhäst. Är det billigare? För då slipper man väl vet. kostnader, försäkring och allt som rör "hälsan och livet"?

Det beror mycket på vad man avtalar om, men i regel så nej. Veterinärkostnader faller ofta på fodervärden, och ofta även veterinärvårdsförsäkringen om jag förstått det rätt. Har du otur kan du få betala veterinärkostnader för att hästen snubblar i hagen, och beroende på avtal så kan du bli skyldig att bekosta rehabiliteringen (precis som en vanlig hästägare!). Största nackdelen som fodervärd är att du inte kan besluta om avlivning när plånboken säger stopp, inte utan ägarens samtycke. Kan du inte bli delfodervärd eller liknande?

När det gäller kostnader kan jag berätta att min halvblodsdam kostar ca 4 000/mån, och det är exklusivt kostnad för transport till/från stallet, och i en billigare stad än Gbg. Vissa år har varit ovanligt kostsamma, och då (trots försäkring) har jag fått betala 20 000 för veterinär ur egen ficka på ett drygt halvår, och min häst är absolut inget extremfall.

Jag hade ju gärna velat ha häst. och känner att just nu har jag inte riktigt råd att lägga 5000 på häst + 2-3000 på bil. Så det får liksom bli antingen eller. Och tänkte höra med de som söker fodervärd vad det kan komma att kosta och sådär. Det skadar ju inte att kolla upp! Och om det verkar rimligt avtal och sådär så tänker jag slå till. Jag vill kunna ta mitt egna ansvar över en häst, vilket man inte riktigt får som medryttare. vad innebär delfodervärd?

Jag håller helt med SweetPanther. Att ha foderhäst är som att äga, men med vissa nackdelar. Du bestämmer inte i slutänden. Du kan få lägga vansinnigt mycket pengar ur egen ficka om inte kontraktet är väl genomtänkt från bägge sidor. Du är bunden till hästen vid en viss tid och kan inte snabbt avsluta åtagandet (jag har alltid som nödlösning att jag kan ta bort min häst, om det skulle vara katastrof).

Själv har jag alltid betalt hela försäkringspremien (liv och vård) för de foderhästar jag haft, och också krävt av fodervärdar att de står för hela kostnaden. Jag har i bägge fallen sett det som en del av överenskommelsen, fodervärden får tillgång till hästen som sin egen och som tack för det betalar man hela premien.

Jag har full förståelse för att du vill ha häst, men har du inga marginaler och hoppas "spara in lite" på vet. kostnad och försäkring, så hade jag inte rekommenderat dig att fullfölja planen, utan snarare rekommenderat dig att kolla upp andra alternativ fram tills du har råd.

Givetvis kan du kolla upp div. möjliga foderavtal, men har man inte råd med egen häst har man inte heller råd med att vara fodervärd, om man är fodervärd i traditionell bemärkelse, dvs hela ansvaret (inkl. kostnad) utan äganderätt. Det blir samma kostnad som för egen häst, om det inte är en specialdeal som är något mittemellan fodervärd och medryttare. Tex vissa hästägare som är i desperat behov av hjälp tillåter att en medryttare har hela arbetet utan kostnad, eller bara en del av kostnaden.

Dessutom, hur roligt hade det varit, om du nu lyckats hitta en foderhäst vars ägare går med på att betala försäkring, ha ett avtal med kort uppsägningstid samt inga krav på att återfå hästen i samma skick som vid utlämnandet, så måste du lämna tillbaka hästen så fort den skadat sig, för du har inte råd? Det är tillräckligt tufft med skada på djuren utan att oroa sig över om ekonomin kommer gå åt pipan samtidigt.

Delfodervärd är helt enkelt att du betalar en del av en hästs kostnader, och därmed har motsvarande ansvar och möjlighet att nyttja hästen. Halvfodervärd = halva kostnaden + halva arbetet.

Okej. vad synd. jag trodde att det var ett billigare alternativ att vara fodervärd. Men okej. Då får jag skaffa mig en bättre inkomst helt enkelt (byta jobb).

Jag får helt enkelt hålla ut lite till. Synd att det ska vara så dyrt med häst, tyvärr..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 708
Senast: Dopy
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 715
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 256
Senast: Kiwifrukt
·
Ridning Hej! Jag funderar på att hyra en D ponny. Det jag är osäker på är om jag kommer ha råd. Jag har hittat ett stall där kallhyran är 500 kr...
Svar
14
· Visningar
2 563
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama