månadskostnad häst??

sows

Trådstartare
Vad kan det kosta att ha en häst om kallhyran ligger på 2000 kr (in utsläpp, hösilage, kross och betfor ingår. Däremot köper man in ströt gemensamt tot. 16 boxar)

Jag har nämligen funderat i flera år om jag kan och ska skaffa häst. Och skulle gärna vilja veta lite mer om vad det kan kosta, på ett ungefär?

Vad kostar era hästar?

Sv: månadskostnad häst??

Efter en snabb överslagsräkning så kostar mina hästar ungefär 5000:- i månaden/st i fasta kostnader. Inräknat stallhyra, strö, bensin till o från, försäkring o skoning. Sen tillkommer ju träningar, transporthyra, ev veterinär, utrustning och förbrukningsvaror. Har säkert glömt (eller möjligtvis förträngt) något med :)

Jag har lagt ca 2500 kr för uppstallning med strö tidigare innan jag hade eget stall. Sedan tillkommer foder. Beroende på vad man väljer så kan det ju kosta väldigt olika. Räkna ca 500 kr per månad så ligger du på plus. Sedan tillkommer skoning a ca 1400 kr per gång så det är väl ca 800 kr i månaden. Det går ju att hitta billigare hovslagare men då funderar jag på kvaliteten... Utöver det är det försäkring som ju kan kosta hur mkt o hur litet som helst. Jag räknar på 800 kr per månad. Sedan tillkommer diverse pryttlar, saker som går sönder o utrustning o sådär. Räkna med 500 per månad som du kan spara eller göra av med. Sedan är det ev träningar o ev transport. I min budget är det minst 800 kr per månad.
Summa , huuu vill helst inte räkna på detta men visst :-) ca 6000 kr per månad. Det är inte billigt att ha häst men usch va skoj det är :-)

jösses, så det sprang iväg! då måste jag ju tyvärr vänta ytterligare :(

Skönt att du hittat stall med så låg stallhyra:) Här kan de gå runt 7000 kr/månaden.

Jag betalar 3900 i stallhyra och då ingår box, anläggningsavgift (25*60 ridhus,20*60 utebana, gräsbana och terrängbana på närmare 2000 m) in- och utsläpp, ett täckesbyte samt hösilage. Kvällsfodringen delar vi på, vilket ger en kvällsfodring var 17:e dag. Insläppet sköter personalen vid 15.00. Höpåsar och kraftfoder gör vi ordning. Utöver det tillkommer kraftfoder, som för tillfället bara går på 3,5 kr om dagen då vi har mycket bra grovfoder, spån för 450 kr i månaden samt bensinpengar. Kostnad för tränare och utrustning är inte medräknat, inte hellerförsäkring. 5300 kr hamnar det då på

Jag räknar med 3000 i månaden per häst! (boxhyra, hö, kraftfoder, strö) Men då ingår inte skoning för det betalar jag inte för.

Jag brukar räkna att mina kostar mig omkring 2500kr/st och månad. Då hyr jag ett helt stall och har bra foderkontakter för billigt strå och strö.

Om din stallhyra ligger på 2000kr + strö (vilken typ av strö är det och pris på det?) så har du ju mycket täckt där.
Det som tillkommer är försäkring, hovslagare, ev. veterinärkostnader och träningar. Samt en del utrustning om man behöver köpa sådant. Och resor till och från stallet förstås!

I ditt fall skulle jag nog räkna på att det landar på omkring 3500kr/månad i snitt. Beroende på vad du tänkt dig för häst. :)

Med den stallhyran är runt 5000 ganska rimligt, i allafall om du vill träna regelbundet och låta hästen få en del behandling typ massage emellanåt. Men visst går det att komma ner lite i pris.

Ett tips är att lägga undan den summa du tror hästen kommer att kosta i några månader eller ett år. Då kan du känna hur det fungerar och har ett bra startkapital den dag du köper hästen.

Jag betalar 1800 kr i månaden. Köper kraftfoder för 300:- kr/månad. Min häst går oskodd än så länge, så hovvården är inte så dyr. Så jag kommer nog undan med 2500 i månaden. Men sen kostar alla tillbehör, jag har nog handlat hästgrejer för 6000 redan, och då har jag ändå ingen sadel ännu. Men då man har det man behöver så blir det ju inte så mycket sen. Men då blir det ju kurser och annat runtomkring som kostar istället.

Mina två hästar kostar mig mindre än 1000kr/mån tillsammans.

Dom går på lösdrift, jag har ett skjul till dom med två boxar i och en skitstor kuperad hage med bäck i, gratis. Jag ger dom mat och vatten själv, dock när dom ska ha lunchfodring får jag hjälp med det då jag inte är hemma på dagarna.

Min farfar är bonde så jag får gratis hö av honom, kraftfoder får dom inte.

Hovslagaren är lite dyrare nu efter jag flyttat, 400kr/häst, men dom behöver inte verkas så ofta, var 10vecka kanske. Men till sommaren behöver dom halvskos så då blir det lite dyrare.

Spån till ligghallen och en salt/mineralsten ibland blir inte så dyrt. Vaccination blir inte heller så dyrt, vet inte nu då jag flyttat och vet inte vad den nya veterinären tar. Försäkring till ena hästen är en av dom dyraste utgiften, 2500kr/år.

Ytterliggare utgifter som kan tillkomma är att jag ev. ska dränera upp lite i hagen, vill köpa ny kärra till hästen, jag har sett en paddock i närheten som jag ska fråga om man får använda, så ev. en kostnad där. Men annars kan jag inte komma på så mycket mer.

Har rätt friska och starka hästar, den enas ögon bråkar lite bara, så jag slipper dyra vet. räkningar, vilket jag är tacksam för. Men det är tyvärr inget man styr över själv, jag kunde lika gärna ha en otursfågel till häst.

Så man kan få det rätt billigt om man har tur. Sen är jag inte den som åker på träningar och tävlingar, har dyr fin utrustning m.m. Har inga större krav på min egen bekvämlighet såsom sadelkammare, ridhus osv. Jag har andra intressen så jag lägger inte jättemycket på hästarna. Huvudsaken är att dom är friska och glada, att jag kan köra häst och vagn är mest ett plus i kanten. Och dom är trevligt promenadsällskap och förgyller min dag dom små sötnosarna.

Okej. Så det beror alltså helt på vad man har för häst, vad den äter och beroende på stallhyran? Har även hittat en lösdrift plats som kostar 2500:- i månaden. Men där står inte vad som ingår i det priset. Jag antar att det bara är själva platsen.
Jag vill ju kunna träna och tävla. Och det finns mycket fina stall häromkring så det finns ju möjligheter till att hitta något ännu billigare, men då kanske inte stallet är lika fräscht? Jag vill ju inte att "min" häst ska stå i ett gammalt oskött ruckel med risiga hagar. Man vill ju få bästa möjliga för bästa möjliga pris..

Det är svårt. Jag har liksom ett dilemma. Antingen sälja bilen och att köpa häst, eller behålla bilen och fortsätta ha medryttarhäst. Visst det är ju inte så dumt men man vill ju ändå ha något eget. Jag vill ju ha både och eftersom det brukar vara rätt dåliga förbindelser ut till de flesta stall..

Utan bil hade jag inte velat äga häst. Det är t ex lättare att låna dragbil om man måste, om utlånaren får ta ens egen under tiden. Hämta foder, medicin etc - bra att ha bil. Och ofta ligger de bra stallen en bit ut, hagmark och ridvägar.

Jag har ingen bil och har häst. Har 20 mnin att gå till stallet eller 5-6 min på cykel. Men har tillgång till att låna dragbil + släp om det skulle behövas. Har alltid klarat mig bra utan egen bil.

Men det beror mycket på om man vill ut och tävla, träna och vart stallet ligger iförhållande till ridhus och vart man bor. :)

Jag skulle oroa mig till döds om jag inte hade dragbil+släp att kunna plocka fram på 3 sekunder. Min häst fick t.ex. kolik mitt i natten
och jag var tvungen att köra henne till klinik klockan två på natten, då är det inte många som är vakna och kan komma med bil och transport.
Min bil stod ju redan på parkeringen och transporten lika så, hästen var inne i transporten och vi var på väg 10 minuter efter att jag bestämt
mig för att vi skulle åka. När det gäller sjuka hästar så kan hästens liv eller död avgöras beroende på hur snabbt man kan ta sig till hjälpen.

Precis, jag har dragbil + släp ståendes på gården så ja 3 sekunder plus-minus skulle man nog kunna säga att jag kan plocka fram det på ja ;)

Vi tar 1000 kr i mån då ingår in o utsläpp hö,spån, fast en häst går på utedrift....men det är i allafall summan för två hästar ett russ o shettis,
sen hjälper de till på helgerna då mockar de även mina boxar 2 st

Beror nog mycket på var någonstans man bor och hur långt ifrån man har hästen (bensin är dyrt!). Just nu har jag hästen i lösdrift på fri tillgång och då blir månadskostnaden med hö, verkning, strö, kraftfoder och försäkring ca 1200 kr/månaden och sen tillkommer buss- och bensinpengar.

Men det beror ju också på var man bor. Det är långt ifrån i hela landet som det finns en dygnetrunt-tillgänglig klinik som man kan åka till på kortare tid än det tar att få ut distriktsveterinären.

Okej. För har kollat upp kallhyror ute i säve här på hisingen i göteborg. de ligger på runt 1500-3000 kronor i månaden. och då ingår utsläpp, hösilage och fodringar. (morgon vad jag har sett), sedan får man ju turas om med insläpp och lunch/kvällsfodringar och det tycker jag är ok.
Man får ju köpa kraftfoder/annat och strö vid sidan av eller köpa in från stallet. Och då blir det ju mycket dyrare. hur mycket ligger försäkringen på ungefär? Och om hästen får tex kolik, är det dyrt med veterinärvård?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
2 708
Senast: Dopy
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 715
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 256
Senast: Kiwifrukt
·
Ridning Hej! Jag funderar på att hyra en D ponny. Det jag är osäker på är om jag kommer ha råd. Jag har hittat ett stall där kallhyran är 500 kr...
Svar
14
· Visningar
2 563
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama