Sv: månadskostnad häst??
Mina två hästar kostar mig mindre än 1000kr/mån tillsammans.
Dom går på lösdrift, jag har ett skjul till dom med två boxar i och en skitstor kuperad hage med bäck i, gratis. Jag ger dom mat och vatten själv, dock när dom ska ha lunchfodring får jag hjälp med det då jag inte är hemma på dagarna.
Min farfar är bonde så jag får gratis hö av honom, kraftfoder får dom inte.
Hovslagaren är lite dyrare nu efter jag flyttat, 400kr/häst, men dom behöver inte verkas så ofta, var 10vecka kanske. Men till sommaren behöver dom halvskos så då blir det lite dyrare.
Spån till ligghallen och en salt/mineralsten ibland blir inte så dyrt. Vaccination blir inte heller så dyrt, vet inte nu då jag flyttat och vet inte vad den nya veterinären tar. Försäkring till ena hästen är en av dom dyraste utgiften, 2500kr/år.
Ytterliggare utgifter som kan tillkomma är att jag ev. ska dränera upp lite i hagen, vill köpa ny kärra till hästen, jag har sett en paddock i närheten som jag ska fråga om man får använda, så ev. en kostnad där. Men annars kan jag inte komma på så mycket mer.
Har rätt friska och starka hästar, den enas ögon bråkar lite bara, så jag slipper dyra vet. räkningar, vilket jag är tacksam för. Men det är tyvärr inget man styr över själv, jag kunde lika gärna ha en otursfågel till häst.
Så man kan få det rätt billigt om man har tur. Sen är jag inte den som åker på träningar och tävlingar, har dyr fin utrustning m.m. Har inga större krav på min egen bekvämlighet såsom sadelkammare, ridhus osv. Jag har andra intressen så jag lägger inte jättemycket på hästarna. Huvudsaken är att dom är friska och glada, att jag kan köra häst och vagn är mest ett plus i kanten. Och dom är trevligt promenadsällskap och förgyller min dag dom små sötnosarna.