Så... nu har jag haft tid att tänka lite.
Jag tänker mig två olika typer av utmaningar. Dels en som handlar mer om ekonomi/hållbarhet, dels en med tema hälsa/personlig utveckling.
Kategori 1:
Januari - Skåprensning. Bör icke bli så himla svårt nu efter helgerna, vi har massor med mat. Eftersom vi är fem i familjen och de tre barnen bör matas något sånär nyttigt med färsk frukt och sådär så får jag väl göra lite avkall på nollmålet. Men jag tänker försöka hålla inköpen så minimala som möjligt!
Februari - Shoppingfritt!
Mars - Plastfasta. Spara så mycket det går på plastförpackningar och konservburkar.
April - Minimera elförbrukningen. Vi brukar behöva ca 10 kWh per dygn, i april vill jag snitta på 8!
Maj - ?
Juni - ?
Juli - Skåprensning igen!
Augusti - ?
September - ?
Oktober - ?
November - ?
December - ?
Den andra kategorin blir svårt att dela upp månadsvis, men jag ska försöka få ihop 12 punkter:
1. Skridskokurs
2. Gå ner i vikt, minst 1 kg i månaden, max 15 under året.
3. Äta mer råkost. Jag äter redan ganska mycket råkost, men är sugen på att testa mer. Funderar på "1 mål om dagen, 1 dag i veckan, 1 vecka i månaden och 1 månad om året", men det kanske blir för häftigt (ffa går det inte att kombinara med skåprensning!)
4. Läsa/lyssna på minst två romaner och två fackböcker i månaden.
5. Öva 10 minuter franska om dagen i duolinguo
6. Träna 20 gånger i månaden var ett bra tips. Det ska jag ta fasta på, även om det kanske bara blir 1-2 tabata eller 20 minuter wii.
7. Gå till tandläkaren. Jag tycker att tandläkare är bland det tristaste som finns. Har ingen tandläkarskräck eller så, men kan bara inte motivera mig att boka en tid...
8. Ha fler bjudningar! Min man har förslagit att vi borde ha fler bruncher. Vi har som tradition 2 "stora" bruncher om året och det är ju alltid jättetrevligt men lite jobbigt. Det vore kul med en mindre runda och lite oftare. Kanske en gång i kvartalet?
9. Klara brygga och spagat!
10. Rensa vidare i huset
11. ??
12. ??