Månadens sadeltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
edingburgh vs. wellington

vad är skillnaden mellan edingburg och wellington elite? dom ser ju stortsett likadana ut.. är det någon skillnad på dem överhuvudtaget?

hur är bommen på dessa? passar de olika slags ryggar?

Sv: edingburgh vs. wellington

Egentligen är inte utformingen på dem ngn skillnad. Jag ville ha en Wellington men köpte en Edinburgh. Edinburghen har jag fått för mig att den har aningens aning större benstöd?!
Bommen är ganska mjuk och är en sadel som man ska hoppa upp från pall med om man inte ska dra bommen sned. Sadeln passar hästar med ngt rakare rygg med tanke på att den passar min häst ;)

Men en sak är säker att en Wellington verkar lättare att sälja än en Edinburgh den dag man vill byta *suck*

Jag fick en wellington elite utprovad till min förra häst! En helt underbar sadel!!

Min häst var överbyggd så det hette duga.

Här är en bild på henne:
447140.jpg

Med sadeln:
428603.jpg

Thorowgood sadel från hööks

Är det ngn som har dressyr thorowgood sadeln från hööks? den är gjord i microfiber. Är det ngn som vet om den är bra eller har en sån? för jag är jättenyfiken på den o ska kanske köpa den!:) :)

Den har ju sånt fish inlägg med , någon som vet hur man använder det? den sadeln borde ju passa många hästar eftersom man kan ändra storlek helt själv..?

Edinburgh och Wellington passar hästar med svängd rygg,ej raka!
Varför skulle bommarna vara så klena att du inte kan sitta upp från marken?Att stoppningen kan bli sned och hästen samt att man utsätter sin egen kropp för mer våld,då man sitter upp från marken är en sak,men bommen tåler det!
Har haft både Wellington och Edinburgh till olika hästar jag har haft och det är underbara sadlar att rida i.
Edinburgh dock med större stöd som finns på Wellington Greenline!
Annars är de identiska och tillverkas på systerfabriker.

Kentaur dressyrsadlar

Någon som har någon som har en Kentaur dressyrsadel som vet ungefär hur breda de är i de olika bomvidderna? Har även hört att de är små i sätena, stämmer det?
Skulle även bli jätteglad för bilder på era sadlar, gärna på hästen.

Ska åka och att prova några olika modeller nämligen och undrar lite vad som kan vara aktuellt.
Har ett hbl med relativt rak rygg, aningen svängd när hon står still men rakare när hon rör sig, ca 100 grader i bomvidd, har en ganska liten manke och är aningen överbyggd
:bump:

Sv: Thorowgood sadel från hööks

Finns massor trådar om deras sadlar. Men du ska nog söka på ex, griffin eller maxam eller sigma.Finns många här på buke som har griffin sadlar vet jag iallafall.

Sv: Thorowgood sadel från hööks

Det man får tänka på är att bommen är rak, så den passar tex. inte på en svängd rygg.
Har själv beställt en haflinger dressyr.

Sv: Sadel tips

De som har min ponny nu har köpt en equipe, för ca 30 000, och jag frågade hon som passade till om dne inte gick att ändra och dte gjorde det inte enligt henne.

hörde att de kursade? men men, få koll apå det..

Men då har de fel, för man kan ändra bomvidden på Equipes sadlar... Ring till Anckarkrona så får du samma svar..

Sv: Sadel Hjälp!

Undrar om ni kan hjälpa mig och se vad som kanske skulle kunna passa min häst.
Just nu har jag en Bennis Harmony Allround 18" 30 bomvidd. Den är lite för lång och för smal och trycker där fram, min häst har en väldigt rak rygg. Innan hade jag en Zaldi Isafold och den låg heller inte bra på henne, den tryckte också fram.
Någon som har förslag? Jag har funderat lite på Wintec sadlarna med utbytbara koppar järn? Kanske Wintec Iceland Care?
Finns på denna hemsidan: http://www.henrikssonsridsport.se/

Och så här ser min häst ut:
_Belliisen_

:bump:
Wintec kan du nog utesluta direkt.. I en bredare bomvidd blir de väldigt böjda. De är dessutom hiskeligt långa.
Prova märken som Globus, Albion, Clincher, Frank Baines, Arabian/L&R, Crown osv. Prova engelska märken framförallt.

Sv: Globus CliC !

Tjena!
Har lite "undringar" ang. Globus CliC sadlarna. Önskar själv köpa en (dressyrmodellen,först och främst) för dom ser så himla sköna ut + att modellerna är snygga :love: . Jag undrar vad Ni som har har/haft denna sadel (både dressyr eller hopp) vad ni tyckte om den. Skriv gärna både för och nackdelar!

Tack på förhand =)

Har haft en Clic dressyr till min häst och både jag och hästen gillade den så länge den passade. Tyckte det var bra kvalitet för det priset, absolut. Dock provade jag en Esperanza förra veckan, och den var ojämn i stoppningen och lädret hade gått sönder på sina ställen (en sprillans ny sadel) och lädret var av sämre kvalitet än den dressyrsadeln ajg hade. (köpt 2004)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 571
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 387
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Har läst många trådar om folk som frågar vilken utrustning mm som behövs och är bra att ha. Så jag gjorde en lista med saker som...
2
Svar
22
· Visningar
4 930
Senast: nullo-modo
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 790
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka