Månadens sadeltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Månadens sadeltråd

Den ser ut att vara för bred.
Albion och Globus såg ut att vara för smala båda två istället.
Dock var det svårt att avgöra med så suddiga bilder..

Sv: Thorowgood sadel från hööks

Jag har en Griffin cob allround, och den gillar jag :D Red med den för första gången idag, och en var skön och hästen verkade gilla den.

Sv: Thorowgood sadel från hööks

Jag köpte en sån, superskön att sitta i. Passade dock inte alls min häst, så jag fick lämna tillbaka den.

Har köpt ny sadel vill veta mer om märket hur?

Har köpt en ny sadel eller ny begagnad.

Syntetsadel av märket Olympic, är detta en bra sadel?

Ja,de är små i sätena.17,5" ,känns som en 17"
Bomvidd 2 är normal mot smal och passar perfekt till mina fullblosmankade halvblod,men de finns väl upp till bomvidd 4 ,ev 5.
jättesköna att rida i!
Söker själv en beg hopp!

Det har jag tänkt på. 3 bomvidder.. Kan man då bredda INOM 3 eller 3 varje gång? Tex om sadeln är 34 när den kommer från fabriken, man ändrar till 32 och sen till 35 och sen till 37?

Har inte hört det där med just 3 bomvidder från andra än dig så är även nyfiken på vem som är källa?

Sv: edingburgh vs. wellington

Edinburgh och Wellington passar hästar med svängd rygg,ej raka!
Varför skulle bommarna vara så klena att du inte kan sitta upp från marken?Att stoppningen kan bli sned och hästen samt att man utsätter sin egen kropp för mer våld,då man sitter upp från marken är en sak,men bommen tåler det!
Har haft både Wellington och Edinburgh till olika hästar jag har haft och det är underbara sadlar att rida i.
Edinburgh dock med större stöd som finns på Wellington Greenline!
Annars är de identiska och tillverkas på systerfabriker.

Min sadel är utrpovad och min häst har varken sväng eller rak rygg (kan inte förklara hur hon ser ut och ingen bild har jag heller) därför sa jag som jag sa. Med ngt rakare menar jag inte heller att ryggen ska vara rak. Min utprovare sa till mig att bommen är ganska mjuk och man ska därför helst hoppa upp med pall för att inte dra den sned.

Vet inte om jag tycker att jag förtjänar en massa utropstecken efter varje avslutad mening, lite trevligare kan man vara och avsluta sina meningar med punkt. Jag har ju ändå bara svarat ut efter mina egna erfarenheter.

Sv: edingburgh vs. wellington

Var det en utprovare eller sadelmakare? För att bli sadelutprovare går man en tvådagers kurs......

Utprovare men hon har gått mer än en 2 dagars kurs.
Mina sadlar ligger bra på min häst för hon musklar sig väldigt fin och har inga problem med sin rygg enligt min equiteraput som också har tittat hur sadlarna har legat eftersom hon har varit jätte spänd efter 4 år på ridskola i en för liten sadel.

Jo säkert. :)
Men var försiktigt med att säga att Wellington/Edinburgh passar raka ryggar om du inte är säker på detta. För det stämmer inte..

Jag har aldrig sagt rak rygg. Bara NGT rakare... aldrig rak. Fast det kanske är så att om ryggen inte är spikrak så är den svängd? :idea:

Ja det är säkert eftersom hon har div diplom som är fler än en 2 dagars kurs men det är inte mitt jobb att övertyga dig. Det finns faktiskt en del som är seriösa i denna lilla söta värld ;)

Detta är anldningen till att jag mest bara läser för oftast är det ngn annan som säger helt tvärt emot mig när jag väl svara i ngn tråd ;)

*puttar upp mitt inlägg lite:D *
Någon som har/ testat en Bates Caprilli close contact?
Har nämligen tankar på attköpa en sån!:)
Tror ni den kan passa mig som har lite länge ben och som gillar att ha lite kortare stigläder för å komma i balans;)

bat_cc_600.jpg

Tacksam för svar!!Mvh Linn och Wille

Okej. Då skulle det gå att värma om från 37 till 34.

Blir sadeln rakare (mindre svängd) om jag skulle värma om den så, eller stannar den som den är?

Det har jag tänkt på. 3 bomvidder.. Kan man då bredda INOM 3 eller 3 varje gång? Tex om sadeln är 34 när den kommer från fabriken, man ändrar till 32 och sen till 35 och sen till 37?

Har inte hört det där med just 3 bomvidder från andra än dig så är även nyfiken på vem som är källa?

Det med 3 bomvidder fick jag höra från en ÅF.
Jag har ingen aning om man bara kan ändra bomvidden 3 bomvidder totalt eller om man kan ändra 3 bomvidder per gång. Iom att Prestige inte passar min häst har jag inte försökt ta reda på mer om Prestige ;)

Den borde bli rakare desto smalare bomvidd, och desto mer böjd desto mer man breddar den, men det var så länge sen jag provade Prestige nu så jag kommer faktiskt inte ihåg om det var så eller om passformen var densamma. Kanske någon annan här som vet svaret på den frågan?

Hjälp!!!

jag letar efter en Bates Caprilli - hopp, men hittar bara bruna begagnade!!!

Jag tycker det ser lite "barbie-häst" aktigt ut med brun sadel på svart häst.. men svart dito är helt j_la omöjligt att hitta begagnat!! :devil:

Vad säger ni? Kan han ha brun? (börjar ge upp hoppet om svart nämnligen)

PICT0344.jpg

Versaille passade min häst bäst efter Golden Star Extra. Hon har rak rygg och rätt hög och lång manke.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 569
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 387
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Har läst många trådar om folk som frågar vilken utrustning mm som behövs och är bra att ha. Så jag gjorde en lista med saker som...
2
Svar
22
· Visningar
4 930
Senast: nullo-modo
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 790
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka