Månadens sadeltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sadel tips

HÅRDA? De är ju hur fina som helst att sitta i! Älskar min Prestigesadel...

Jag har haft stora problem med ryggen, och när jag pratade med återsäljaren av prestige, så sa han just att de är mjuka i början men har en tendens att sen bli fasta och lite hårda i sittsen, så om jag ska ha en prestige så kommer det antagligen bli den nya som kommer, då jag inte vill förrvära mina ryggproblem..

Jag har haft stora problem med ryggen, och när jag pratade med återsäljaren av prestige, så sa han just att de är mjuka i början men har en tendens att sen bli fasta och lite hårda i sittsen, så om jag ska ha en prestige så kommer det antagligen bli den nya som kommer, då jag inte vill förrvära mina ryggproblem..

Jaha, det har jag inte märkt att de blir...vad är det i Prestigesadlarna som gör att de blir hårda mot andra sadelmärken?

Sv: Månadens sadeltråd

Smaken är minsann delad, provsatt en sån på bock och fyyy vad ont det gjorde i båda rumpa och knän!!

Vem säger det? Har inte alls upplevt att dom blir hårdare. Och det låter jätteskumt att detta skall ha nåt med Bommen att göra. Det är ju bara att lägga mer latex/stopp ovanpå isf.

Vad är det för modell som ska komma då?

Sen ska du nog tänka till lite ang din rygg innan du bestämmer dig - det är inte alls säkert att den mjukaste sadeln är den bästa. Du ska ha en sadel som sätter dig helt korrekt, som verkligen passar din kropp. Självklart ska sadeln vara bekväm, men tror man har lättare att sitta fel i en "soffa".

Men du rider ju så "seriöst" :D så om jag skulle ge dig ett råd så skulle dte vara att investera i en riktigt bra sadel som måttsys efter dig. En Childeric tex. Det kanske lönar sig i längden, om det får din rygg att må bättre. :)

Jag red EN gång i en sån och jag gör aldrig om det. Min häst har rätt mycket rörelser (inte rätt rörelser, men är svår att sitta på) och jag hade skitont i *****.

Stenhård, som Centaur säger, både för knä och rumpan.

//E

*kl*

Någon som har en Prestige Doge som har några synpunkter om den??? Funderar på att köpa en sådan och vill veta så mycket som möjligt innan...

Om bommen är bytt så är det nog ingen fara. Bommar går ju sönder ibland, men har tillverkaren bytt bommen ska det inte vara någon fara.
Dock så passar inte County på raka ryggar, så du kan lika gärna glömma den idén ;)
Är hästen spikrak eller lite överbyggd? Vad ahr du provat för märken innan?

jag svarar ;) Hon hade en stubben avalon.32 i bom. bommen gick av och hon köpte en globus clic 34 MEN då var hästen mager som tusan ...så fick hon tillslut tillbaka hullet och blev RUND över ryggen...Sadeln glider fram direkt hästen börjar röra sig...manken är lika bred som min friesers..kanske något pyttelite högre..Har gjort en ryggprofil på henne och hon är exakt som zorro det övre måttet och något mindre det nedre måttet....Rak rygg...har sagt att hon ska prova en FB, Albion ,Passier, M&N mfl eller en vidare globus...nu ska hon låna hem en pfiff amaretto...

Förmodligen har den blivit för smal.

Men säg inte så:crazy: Har bara haft den ett halvår ju:crazy:
Men du har troligtvis rätt, passargör den ju inte.
Den låg still i början:confused:
Tycker den ser ut att trycka fram men får ändå in en hand mellan sadel och häst (med pad+filt alltså):confused:

Jag köpte sadeln begagnad så jag vet inte vad det är för modell... :o Men jag tror att det är en Flexline.

Ja smaken är som baken! Alla som har suttit i min har påpekat hur mjuk den är. Jag kanske har kommit över ett specialexemplar. :idea: :)

Ja smaken är som baken! Alla som har suttit i min har påpekat hur mjuk den är. Jag kanske har kommit över ett specialexemplar. :idea: :)

Jag har suttit i en sådan och jag tyckte den var helt okej. Inte så hård att man får ont i rumpen som nån påpekade iaf. :rofl:

Vem säger det? Har inte alls upplevt att dom blir hårdare. Och det låter jätteskumt att detta skall ha nåt med Bommen att göra. Det är ju bara att lägga mer latex/stopp ovanpå isf. En av dem som är återförsäljare av sadlarna och som stoppar om och så.

Vad är det för modell som ska komma då?
Bra fråga:p Den lanserades för första gången i Aachen på Em, kommer till Sverige i mars/april. Annan bom

Sen ska du nog tänka till lite ang din rygg innan du bestämmer dig - det är inte alls säkert att den mjukaste sadeln är den bästa. Du ska ha en sadel som sätter dig helt korrekt, som verkligen passar din kropp. Självklart ska sadeln vara bekväm, men tror man har lättare att sitta fel i en "soffa".
Jag måste ha sadlar som är mjuka i sittsen och flexibla i bommen, men jag kan inte sitta i sadlar med för djuba säten, så någon soffa vill jag inte ha:angel: Har en gammal röösli som är bra i sittsen mjuk men inte alls djup, snarare väldigt rak, men jag är för lång för den och den är för smal till mina hästar så den ska säljas..

Men du rider ju så "seriöst" :D så om jag skulle ge dig ett råd så skulle dte vara att investera i en riktigt bra sadel som måttsys efter dig. En Childeric tex. Det kanske lönar sig i längden, om det får din rygg att må bättre. :)
Har varit inne på Childericen, väldigt skön sadel, men den är lite för låst och sen går bommen inte att ändra och då är det uteslutet att köpa en sådan..

Men tack för tipsen :)

Jag tycker fortfarande det låter väldigt mystisk det där... Att sitsen ska bli mjukare för att dom ändrar bommen. :confused: Väldigt skumt. Sen har jag en Leonardo D, den är iiinte hård iaf... Du minns inte vad den hette?? Dom nya modellerna som jag vet är Modena
Doge med mjukare säte
Top Dressage med djupare säte
Är det någon av dom?

Just det ja, du ville ha ändringsbar bom...
Men Jaguars CC dressyr då? Kanske vore nåt?

Måste bara komma in med en liten sur kommentar här också i sadel snacket:p
Varför!? Sätter inte dom lite kändare märkena som t.ex Zaldi och Prestige ut priserna på sadlarna på sina hemsidor?

Det är ju helt absurt om ni frågar mig:crazy: Här sitter man och kollar sadel men har bara en speciell budget att hålla, hur ska man kunna hålla den om man inte ens vet pris ¨på sadel j****n..

Sv: Hur tycker ni att sadeln ligger?

Oj, det är ju väldigt svårt att säga utan att få känna efter...:confused:

jorå det är ju sant, tänkte mest med blotta ögat;)

fast d förståss.. ni är alla välkommna hit upp till norrland för att känna efter ;)

De är ju helt omöjligt att svara på. Skulle vara en anings lättare om du hade tagit bort schabraket och tagit från lite fler vinklar. Men som sagt var så tror jag inte alla på att man kan ha sadelutprövning via bukefalos.

:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 577
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 387
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Har läst många trådar om folk som frågar vilken utrustning mm som behövs och är bra att ha. Så jag gjorde en lista med saker som...
2
Svar
22
· Visningar
4 930
Senast: nullo-modo
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 790
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka