Månadens sadeltråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Månadens sadeltråd

Min häst har fått skav bak på ryggen av sadeln. Han verkar inte ha ont, ömmar inte och jag märker ingenting när jag rider. Sadel är utpassad av saldeutprovar, har dock fårskinspadd då den inte ligger 100% han var tydligen svår att hitta en helt rätt passande sadel till:crazy: Köpte sadeln i Maj 2006. Just nu rider jag endast med fårskinspadd då jag tyckte att det blev lite värre när jag hade schabrak under.
Ngn som har ngr bra tips som man kan göra åt detta? Vill inte att pollen ska få ont...

Renskinn.
Det är jättevanligt att de får sk. "vinterskav" bak vid länden den här tiden på året. Min får så varje år också. Har ett renskinn som är det enda som jag provat som hjälper. Håren ska ligga nedåt och i samma riktning som hästens hår. de gör så att det inte finns ngt som skaver alls. De är dyra men är värda pengarna då de håller i evigheter.

mvh/mackan

I 15'000-kronorsklassen... Jag gillar ju Stübben, så Maestoso eller Avalon tycker jag är bra sadel för pengarna.

Men det finns ju massor, och jag är ingen dressyrryttare. Kan även slå ett litet slag för HdR som faktiskt gör bra sadlar för mindre pengar, dock får man vara upmärksam så man inte får måndagsexemplar och man kan blir rätt låst i deras ena modell.

Jag gav iaf upp och köpte en bomlös dressyrsadel som båda mina hästar har, både snål och praktisk:angel:

//E

Sv: Rätt sadel?

Jag har jätteproblem med att hitta en sadel som passar mitt varmblod.
Han är halvblodstypen, väldigt fin och välpropotinerad.
Ganska hög och smal manke, och kort rygg, vilket gör att alla sadlar blir så himla långa på honom.

Någon som har ett bra tips?

Hur ser ryggen ut i övrigt? Rak rygg? Överbyggd? Svankig under arbete? Vad har ni provat för nåt och vad var fel?

Hej!
Vad har ni för sadlar till er araber/islänningar eller andra hästar med korta ryggar o långa bogblad? och hur långt bak kan sadel max ligga? ska det rymmas minst en hand mellan virvel o där sadeln slutar?
Tacksam för svar! :banana: :bump:

Till min haflinger med rak och kort rygg (dock med bogbladen placerade långt fram) har följande passat: M&N flatback, Globus Clic, Clincher, Albion K2, Arabian & L&R och nu sist en Griffin Cob allround (har inte provridit den än, men den ligger väldigt bra i stallgången)

Sadeln måste sluta innan det sista revbenets muskelfäste vid ryggraden. Att bara ha en hand mellan sadelns slut och virveln är inget bra mått alls, för en hand på en islandshäst på 1,30 med kort rygg tar ju upp mer plats av ryggen än vad det gör på ett halvblod på 1,60.
För att veta hur kort sadeln måste vara ska du känna var sista revbenet är, och följa det så långt upp du kan. Sen kommer man till en punkt där man inte kan känna revbenet mer, och där drar du en linje rakt upp. Där ska sadeln sluta.
Dock är det så att om du hittar en sadel som passar bra i övrigt och som är rätt sitsstorlek för dig gör det inget om sadeln är 1-2 cm för lång. För är det rätt sitsstorlek för dig och du får plats i sadeln kommer den inte ligga an de sista centimetrarna ändå.

Här har du en liten bild som illustrerar det ytterligare ifall min beskrivning var lite luddig :D (nyvaken, så jag skyller på det ;))

112_1228b.jpg

Lycklig nybliven ägare till en sprillans Stübben MF hopp special:love:

Min förra var nog från Hedenhös tid för på denna har de inte mindre än FYRA stroppar! Kan någon vänlig själ friska upp minnet på om vilka av stropparna man lämpligen använder egentligen? När använder man ex vis den främre, lite kortare?

Fråga nr 2; hur brukar ni smörja och "rida in" en ny sadel de första veckorna? Det finns ju lite olika bud på vad man ska göra, hade varit intressant och höra vad majoriteten gör!

Om sadeln passar ska du använda 1:an och 3:an för bästa tryckfördelning. Dock har jag inget minne av att MF Special har 4 stroppar? (men nu var det ju 2 år sen jag provade en ny MF sist, det kan ju ha ändrats) Hur mycket kortare är den 1:a? (någon bild kanske?)
I Stubbens sadlar ska du de första 20 ridtimmarna rida lätt och stå i lättsits i galopp osv. Sen så ska man helst smörja sadeln innan man börjar rida i den, och sen brukar jag putsa den var 2-3:e dag de första 2 veckorna. (man behöver inte kladda på en hel burk med läderbalsam, utan jag brukar smörja den ordentligt första gången innan jag börjar rida i den, och sen lite lagom var 2-3:e dag och sen putsar jag sadeln varannan vecka ungefär)

Sv: Förslag på sadel?

Jag tycker du ska prova Griffin Endurance i XXW. Den är bredare än dressyr/allround i XXW, så den kan ju passa!
Hööks i Halmstad har en Endurance i XXW 18" hemma. Ring dit och kolla om du kan beställa den på öppet köp.

har gett mig ut i sadeldjungeln på beg markanden och letar en sadel för rakryggade kusar.

hittade en annons om en County dressyr sadel fit 4

Hur ligger dom på raka häst ryggar :confused:

sedan står det i annonsen att bommen är bytt :confused: för 4 år sedan skickad till county i england.

Om bommen är bytt så är det nog ingen fara. Bommar går ju sönder ibland, men har tillverkaren bytt bommen ska det inte vara någon fara.
Dock så passar inte County på raka ryggar, så du kan lika gärna glömma den idén ;)
Är hästen spikrak eller lite överbyggd? Vad ahr du provat för märken innan?

Sv: Sadel till kallblodstravare?

Han blir säkert rakare under arbete, men jag tycker du ska prova sadlar som t.ex. Prestige, Jaguar, H Dabbs, äldre Frank Baines, Stubben och County. Det är möjligt att din häst är för bred för dom sadlarna, men det är ju värt att prova.

Sv: Sadel tips

har dock en del krav:
* Det ska vara ändringsbar bom och stoppning
* Ska vara mjuk i sittsen men inte allt för djup
* helst inte kosta mer än 20 000

Sadlar som går att ändra:
Prestige, H Dabbs, Jaguar, Equipe, Passier, Kieffer, Arabian / L&R, Jensen, Kentaur, Griffin, Wintex/Bates, Röösli, Sommer.

Är det någon som vet hur vid bredaste bomvidden i County sadlarna är?
Har dem rak eller svängd bom?
Vilken är deras bredaste bomvidd?
Ni som har en Countysadel, vad har ni för häst?
Smäcker, bred? Hög/låg manke? osv

County passar lite smäckrare hästar, inte hästar som är breda som en ladugårdsdörr om man säger så :D
Dom passar inte raka ryggar, utan ligger bättre på svankiga ryggar eller hästar som är överbyggda också och funkar även på en hög manke. Deras bredaste bomvidd är väl XXW som ska vara 110-115 grader har jag läst, dock är deras 5 bom på deras gamla modeller nog bara runt 95-100 grader (kommer inte ihåg riktigt). Men det går ju alltid att måttbeställa om man har ork att vänta och har råd med en ny...

Det kan inte vara så att hästen bara har blivit lite känslig när han ahr bytt päls? Varför har du fårskinnspaden? Har du bilder på hur din sadel ligger med/utan pad?

Jag har en Hubertus dressyrsadel som är sååå skön! Alla som provridit i den har älskat den. Den är lätt att passa ut och inte så dyr.

Här är en bild:

*KL*

Hej!
Vad har ni för sadlar till er araber/islänningar eller andra hästar med korta ryggar o långa bogblad?

Bomlös dressyr, Hubertus Kosack Comfort flatback.

Måste fråga en till sak:

Min westernsadel har börjat glida på mitt sto.
Den glider litegrann när jag sitter upp. Men inte mer än
att det räcker med att trampa till i andra stigbygeln.
Ligger stadigt när jag rider dock, gör hon nåt tvärkast kan den glida lite.

Men när jag sitter av kan jag stå i stigbygeln utan att den glider.
Passar den inte? Är det bara pga av vinterpälsen? Eller vad kan det vara?

Jag har en Hubertus dressyrsadel som är sååå skön! Alla som provridit i den har älskat den. Den är lätt att passa ut och inte så dyr.

Här är en bild:

Visst, ser att det är en Hubertus men vad heter själva sadeln? :D

jepp fick reda på att caountin inte var något för min häst
så nu har jag varit och beställt mig en pfiff amaretto Xvid
så nu får vi bara hoppas på det bästa:crazy:

Sv: Sadel tips

Sadlar som går att ändra:
Prestige, H Dabbs, Jaguar, Equipe, Passier, Kieffer, Arabian / L&R, Jensen, Kentaur, Griffin, Wintex/Bates, Röösli, Sommer.

jag frågade sadelutprovaren för Equipe om bommen gick att ändra men hon sa nej, annars en väldigt trevlig sadel =) Jensen är uteslutet, den gubben tänker jag aldrig mer handla något med.. Hade inte Jaguar lagt ner? Rööslin är lite dyr, iaf den sadlen jag vill ha..
Känner inte till H Dabbs, Arabian/L&R, Kentaur och sommer? någon som skulle vilja visa några bilder på dessa?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 577
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 387
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Hej! Har läst många trådar om folk som frågar vilken utrustning mm som behövs och är bra att ha. Så jag gjorde en lista med saker som...
2
Svar
22
· Visningar
4 930
Senast: nullo-modo
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 790
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka