Man vet att man börjar bli gammal när …

Man inser sin ålder när man var med på den tid då starköl inte fick vara starkare än 5,6 procent...

En smärre skandal kunde för övrigt undvikas i början på 90-talet när det uppmärksammades att det belgiska trappistölet Orval som höll just 5,6 procent faktiskt jäste på flaska och därmed inom tid riskerade att hamna över den magiska gränsen. Systembolaget plockade dock snabbt bort flaskorna och ordningen var återställd. Munkarna på bryggeriet pratar fortfarande om de galna svenskarna som returnerade öl för att den var för stark...
 
Mina barn tror att jag ljuger när jag berättar om min kompis som en kväll surfade igenom hela internet och sen laddade ner det. Till en diskett, dessutom. Men det gick ju faktiskt att göra då, och ja, det var på ett jäkla universitet 🙂
Min första jobbdator hade minne på 2 Mb och jag tog ett helt år på mig att fylla den.
Och färgskärm innebar att man kunde ha olika färger på bakgrunden och olika på texten. Så man kunde roa sig med gul text på svart bakgrund tex. :D

När jag var liten körde vi med självbindare när vi skördade, och tröskan kördes hem till oss och stod på stallbacken. Där matade man in kärvarna. Sedan uppgraderade vi till en tröska man hängde bakom traktorn. En fick köra traktorn och en stod på tröskan och fyllde säckar.
 
Min sambo kände sig väldigt gammal när han lite i förbifarten sådär sa "du vet en sådan där som fanns i telefonkiosker?" och jag tittade med stora, oförstående ögon på honom. Han är bara 5 år äldre än mig men det måste ha varit någon brytpunkt där när han var i sena tonåren och jag var typ 10-12 som telefonkioskerna började gå ur tiden, för jag har då aldrig satt min fot i en sådan!
 
När jag var liten körde vi med självbindare när vi skördade, och tröskan kördes hem till oss och stod på stallbacken. Där matade man in kärvarna. Sedan uppgraderade vi till en tröska man hängde bakom traktorn. En fick köra traktorn och en stod på tröskan och fyllde säckar.

Åh! Och när jag red ponny - faktiskt ända fram till något av de första åren på stor häst också tror jag - så hässjade vi allt hö med diverse inlånad hjälp, och staplade väldoftande alldeles lagom stora balar på höloftet med en dos styrketräning för den som stod på vagnen utanför. Och sedan fikade vi alla på hembakt i trädgården, firade ett gott dagsverke och att vinterförrådet var räddat. (detta var alltså inte på 1950-talet, även om det kan låta så, utan något längre fram i tiden)

Både vackrare och billigare än de otympliga vita plastbollarna som står utanför logen nu. Och mer socialt än en anonym traktorförare som far runt nästan hela dygnet och tokpressar ensilagebalar under några dagar och kvällar med sin dyra monstermaskin, och sedan skickar en faktura via mejl.
 
Åh! Och när jag red ponny - faktiskt ända fram till något av de första åren på stor häst också tror jag - så hässjade vi allt hö med diverse inlånad hjälp, och staplade väldoftande alldeles lagom stora balar på höloftet med en dos styrketräning för den som stod på vagnen utanför. Och sedan fikade vi alla på hembakt i trädgården, firade ett gott dagsverke och att vinterförrådet var räddat. (detta var alltså inte på 1950-talet, även om det kan låta så, utan något längre fram i tiden)

Både vackrare och billigare än de otympliga vita plastbollarna som står utanför logen nu. Och mer socialt än en anonym traktorförare som far runt nästan hela dygnet och tokpressar ensilagebalar under några dagar och kvällar med sin dyra monstermaskin, och sedan skickar en faktura via mejl.
Jag har också hässjat hö, uppe hos farfar långt norröver. Slog med lie gjorde han dessutom. Han var en sån här gammal konservativ skogsbonde som hade arbetshäst till åtminstone slutet av sextiotalet.
 
Min klasskompis på Komvux fick höra när hon köpte en 486 dator att den kunde hon ha hela livet, den var det bästa som fanns och det skulle ta lång tid för de att bli snabbare. Jag köpte en 586 lite senare och en kille som var datornörd kom hem till mig och "typ" dreglade. Känns väldigt länge sedan
 
När man tar på sig skorna med hjälp av skohorn, går några steg för att sätta sig på en trappa för att knyta skorna istället för att bara böja sig ner. Och sen stöna och stånka när man reser sig och säger intelligent saker som, tänk vad långt marken är långt ner 😂
Den här tål att upprepas. Varför stånkar en, även om inget tar emot? -Åjåjåj. Jaha ska vi gå då?
 
Min första jobbdator hade minne på 2 Mb och jag tog ett helt år på mig att fylla den.
Och färgskärm innebar att man kunde ha olika färger på bakgrunden och olika på texten. Så man kunde roa sig med gul text på svart bakgrund tex. :D

När jag var liten körde vi med självbindare när vi skördade, och tröskan kördes hem till oss och stod på stallbacken. Där matade man in kärvarna. Sedan uppgraderade vi till en tröska man hängde bakom traktorn. En fick köra traktorn och en stod på tröskan och fyllde säckar.
Och jag fick åka rutschkana på säckarna från tröskan.
 
Jag älskade att åka hölass när det hässjade höet skulle köras in, det var vår belöning för att vi slet med att trampa höet först på vagnen så det blev packat och sedan på skullen där det blåstes upp med hökanon. :love:
 

Liknande trådar

Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
1 028
Senast: ptr
·
Kropp & Själ Gäller inte mig, men min son. Han har ofta blåsor i munnen, vanliga förkylningsblåsor typ, ibland på läppen, men oftast på tungan. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 574
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
945
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
716
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Tråden för spår
  • Retrievertråden

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp