Män som betalar och bjuder

Sporthorse

Trådstartare
Män som vill betala för en, män som bjuder och män som ger dyra presenter, varför? Det här stör mig mer än det kanske borde, men så är det.

Det känns lite som om dom vill köpa ens sällskap många gånger, vilket är lite obehagligt och gammeldags.
Jag tackar givetvis nej för det mesta där det går, men gillar inte att ständigt behöva ta kampen om vem som betalar samt att få "otrevliga" överraskningar. Jag har inte samma behov av att bjuda och ge presenter till andra, eftersom jag har en dyr hobby och annat att lägga pengarna på.
Vad anser ni? Upplever ni samma problem? Är det ens ett problem?
Ibland märker man inget till en början, men när relationen blir mer än bara vänskap så tenderar beteendet att eskalera.

Män som vill betala för en, män som bjuder och män som ger dyra presenter, varför? Det här stör mig mer än det kanske borde, men så är det.

Det känns lite som om dom vill köpa ens sällskap många gånger, vilket är lite obehagligt och gammeldags.
Jag tackar givetvis nej för det mesta där det går, men gillar inte att ständigt behöva ta kampen om vem som betalar samt att få "otrevliga" överraskningar. Jag har inte samma behov av att bjuda och ge presenter till andra, eftersom jag har en dyr hobby och annat att lägga pengarna på.
Ibland märker man inget till en början, men när relationen blir mer än bara vänskap så tenderar beteendet att eskalera.

Det är ett rörigt inlägg. Först får jag uppfattningen att du blir taggad av att män bjuder dig och förväntar sig mer. Sedan i slutet av inlägget handlar det om relationer som är mer än vänskap.

Nej, för mig är det inget problem. Känner jag obehag, betalar jag själv. Om inte, låter jag den andra ta notan.

Nä. Faktiskt typ aldrig. Jag är väl inte tillräckligt attraktiv. :D

Jag kan räkna på ena handens fingrar mängden gånger jag blivit bjuden på ngt av en man - födelsedagspresenter undantaget. Likaså undantaget vänner som bjuder mig eftersom jag bjöd förra gången.

Ska följa tråden med intresse. Är det vanligt att bli bjuden på en massa gratis mat/drinkar/presenter som kvinna? Är jag det svarta femme-fåret som inte får nåt? :eek:

Det är ett rörigt inlägg. Först får jag uppfattningen att du blir taggad av att män bjuder dig och förväntar sig mer. Sedan i slutet av inlägget handlar det om relationer som är mer än vänskap.

Nej, för mig är det inget problem. Känner jag obehag, betalar jag själv. Om inte, låter jag den andra ta notan.
Rörigt? Hur då menar du?
Taggad är jag absolut inte, snarare den raka motsatsen.
Behöver inte alltid vara i några djupare relationer, utan själva beteendet att bli bjuden, att någon insisterar på att bjuda, ge presenter och betala. Det är jobbigt och känns fel.

Ser mestadels beteendet på krogen och det är också där jag kan tycka att beteendet är som starkast. Ibland på dejter, men märker jag av det slutar jag träffa personen.

De allra flesta män jag dejtar nu för tiden uppskattar att dela på utgifterna när vi hittar på saker gemensamt. Ibland betalar jag, ibland de. Sedan är det stor skillnad på att bjuda någon för att det är en person man tycker om och man vill helt enkelt bjuda på en viss sak, och att försöka anta en viss roll i relationen.

Jag har inte råkat ut för det i nån större omfattning. De gånger de hänt har det varit när jag haft det väldigt knapert och mannen i fråga varit välbetald. Han har betalat fikat eller lunchen. Mer har det inte blivit.

Dyra presenter har jag aldrig fått. Kanske för att den man jag var tillsammans med i 20 år är oerhört "ekonomisk". ;) Jag gav honom betydligt dyrare presenter än han gav mig. Köpte en traktor, En lastbil, köpte konst etc.

Däremot har jag fått dyrare presenter av en mycket god kvinnlig vän som är välbeställd. Såpass att det varit genant.

Jag själv har aldrig varit i den sitsen att det förväntats något i gengäld för en present. Skulle det vara så skulle det kännas väldigt unket.

Mannen jag träffar tjänar väldigt(!) mycket mer än mig och tycker därför att han ska bjuda på allt möjligt. Allt ifrån någon liten macka i en kiosk när vi är ute på promenad till fina hotellrum eller betala all bensin när vi är ute med bil.

Jag funderar lite på det ibland, men han vet att jag aldrig kommer bjuda tillbaka på samma sätt och han viftar bort mina kommentarer om att betala själv, så tja, vill han lägga pengar på mig så får han väl göra det :p Han gör det på ett så "snyggt" sätt att det aldrig känns som om han försöker köpa mitt umgänge.

En man jag träffade tidigare var likadan när det gällde inkomst och att bjuda på saker, men där kändes det mer jobbigt/obehagligt med att han köpte saker, troligen för att grunden i vår relation inte var speciellt bra heller. Vi hade aldrig speciellt bra kommunikation och just att han skulle bjuda på saker gick till sist till sådan överdrift att jag valde att bryta kontakten med honom. Hade han aldrig bjudit på något så hade vi troligen haft kontakt längre tid.

Jag har noll och inga problem med sånt.
Kanske för att jag själv är en som gärna bjuder/ger/skämmer bort både vänner och kärlekar helt utan några baktankar med det.
Så kan det också vara, jag bjuder inte speciellt ofta eftersom jag inte har möjligheten att göra det, undantag då middagar och någon fika.
När jag väl bjuder så är det mer i form av middagar, inte betala hela notan eller ge en massa presenter tex.

Så kan det också vara, jag bjuder inte speciellt ofta eftersom jag inte har möjligheten att göra det, undantag då middagar och någon fika.
När jag väl bjuder så är det mer i form av middagar, inte betala hela notan eller ge en massa presenter tex.

Jag är ju sån att jag kan gå på stan/surfa omkring och se något som jag känner att :idea: en sån skulle xx ha och så köper jag vad än det är och ger xx bara för att jag vill, för att jag kan och för att det, vad än det är passar just xx så himla bra :D

Man är ju olika som personer, även när det kommer till sånt och jag vet ingen som tagit illa vid sig över att jag är som jag är, men skulle någon säga att det känns fel eller gör dem obekväma så skulle jag såklart respektera det :)

Ser mestadels beteendet på krogen och det är också där jag kan tycka att beteendet är som starkast. Ibland på dejter, men märker jag av det slutar jag träffa personen.

De allra flesta män jag dejtar nu för tiden uppskattar att dela på utgifterna när vi hittar på saker gemensamt. Ibland betalar jag, ibland de. Sedan är det stor skillnad på att bjuda någon för att det är en person man tycker om och man vill helt enkelt bjuda på en viss sak, och att försöka anta en viss roll i relationen.
På krogen är det jättevanligt, men där bryr jag mig inte lika mycket eftersom man inte har någon relation alls till att börja med. Brukar du tacka nej till att bli bjuden på krogen?
Jag tackar oftast ja till drinkar på krogen, just för att jag inte bryr mig nämnvärt om den relationen och aldrig kommer träffa personen igen, sen känner jag att det nästan blir lite oförskämt att skicka tillbaka en drink.

Mannen jag träffar tjänar väldigt(!) mycket mer än mig och tycker därför att han ska bjuda på allt möjligt. Allt ifrån någon liten macka i en kiosk när vi är ute på promenad till fina hotellrum eller betala all bensin när vi är ute med bil.

Jag funderar lite på det ibland, men han vet att jag aldrig kommer bjuda tillbaka på samma sätt och han viftar bort mina kommentarer om att betala själv, så tja, vill han lägga pengar på mig så får han väl göra det :p Han gör det på ett så "snyggt" sätt att det aldrig känns som om han försöker köpa mitt umgänge.

En man jag träffade tidigare var likadan när det gällde inkomst och att bjuda på saker, men där kändes det mer jobbigt/obehagligt med att han köpte saker, troligen för att grunden i vår relation inte var speciellt bra heller. Vi hade aldrig speciellt bra kommunikation och just att han skulle bjuda på saker gick till sist till sådan överdrift att jag valde att bryta kontakten med honom. Hade han aldrig bjudit på något så hade vi troligen haft kontakt längre tid.
Jag kan relatera till den sista delen. Så har jag också gjort nyligen, det gick överstyr.

Första delen kan jag delvis relatera till, utom på känsloplanen. Men alla är vi olika.
När jag var yngre så tänkte jag inte speciellt på det, utan såg väl att et var normalt att bli bjuden. Idag är det ett större störningsmoment eftersom jag lägger in andra värderingar i det.

Jag tycker inte det är ett problem om någon vill bjuda mig på saker. Däremot blir det problem om personen förväntar sig lika mycket tillbaka. Jag bjuder gärna på mat / presenter eller whatever för att jag vill. Inte för att jag har någon form av underförstådd skyldighet.

Är det så främmande nuförtiden att tänka att någon bara vill vara snäll?

Nä. Faktiskt typ aldrig. Jag är väl inte tillräckligt attraktiv. :D

Jag kan räkna på ena handens fingrar mängden gånger jag blivit bjuden på ngt av en man - födelsedagspresenter undantaget. Likaså undantaget vänner som bjuder mig eftersom jag bjöd förra gången.

Ska följa tråden med intresse. Är det vanligt att bli bjuden på en massa gratis mat/drinkar/presenter som kvinna? Är jag det svarta femme-fåret som inte får nåt? :eek:
Inte jag heller. Men jag dejtar inte. De få gånger jag gjort det har jag nog varit tydlig med att jag inte är typen som gillar sådant

Jag har noll och inga problem med sånt.
Kanske för att jag själv är en som gärna bjuder/ger/skämmer bort både vänner och kärlekar helt utan några baktankar med det.

Fast det låter lite annorlunda än TS första inlägg? Jag ger också gärna presenter till folk jag känner, och typ betalar gemensam lunch etc - sånt brukar jämna ut sig i slutänden.

Däremot att vara passiv mottagare skulle kännas märkligt för mig, särskilt om det är någon jag inte känner så väl. Typ gratis drinkar på krogen som en främling betalar känns som att ta emot en present av en random människa på stan. Inte helt bekvämt.

På krogen är det jättevanligt, men där bryr jag mig inte lika mycket eftersom man inte har någon relation alls till att börja med. Brukar du tacka nej till att bli bjuden på krogen?
Jag tackar oftast ja till drinkar på krogen, just för att jag inte bryr mig nämnvärt om den relationen och aldrig kommer träffa personen igen, sen känner jag att det nästan blir lite oförskämt att skicka tillbaka en drink.

Där är vi olika! Jag låter hellre en person jag har ngn form av relation med bjuda. Att okända män bjuder mig på drinkar i en bar känns lite sleezy dock.
Att ngn tar notan när man är ute tillsammans tycker jag inte är så big deal. Dock bjuder jag gärna tillbaka.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 234
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 130
Senast: Mabuse
·
Relationer Hej! Jag är i en relation med min pojkvän sedan 2 år tillbaka, han är 25 och jag är 23 år gammal. Jag har alltid upplevt han som en...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 215
Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 190
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar