mammor vinter 2010/2011

Sv: mammor vinter 2010/2011

ganska intressant att du ska jobba 3 v till med kontorsjobb, kanske skall fundera om och sätta up en plan att jobba max 3 v till.... hmm

Jag ska jobba sista dagen den 10 dec, har BF 10 jan. Om jag håller mig fräsch tills dess förståss. Något som tynger mig är den långa resan jag har till och från jobbet, jag har 10 min bilåkning, och sedan ca 45-50 min pendeltåg och promenad till jobbet på numer 10 minuter (5 minuter ogravid), detta gäller när det är bra på backen och tågen går i tid. Annars är det tidspåslag på upp till ett par timmar när jag har otur. Trots att jag har 25% sjukskrivning så tär det väldigt mycket på min dag just med resorna, det blir ju som heltid hemifrån iaf.

Jag skulle gladeligen gå hemma och skrota sedan minst en månad tillbaks, det finns så mycket att förbereda där hemma som jag inte orkar iom jobbet. Dessutom vill jag så gärna befinna mig i det positiva, sköna lugnet som infinner sig i hemmet när man slipper känna stanken av främmande människor (SL-lukter är inte alltid trevliga, särskilt inte med en gravidnäsa :crazy:), stressen av att få klart saker i tid och att alltid hålla upp en glad och trevlig attityd trots att man bara vill lägga sig ner och sova.

Idag känner jag av foglossning också, troligtvis för att jag har mått så bra att jag tagit tag i lite trädgårdsarbete under helgen. Usch, jag gillar inte att inte kunna göra normala, vanliga saker. Jag vill ju avlasta sambon från en del måste-göra-grejer! Nåja, det är ju övergående och jag hoppas verkligen att jag får tillbaks min kropp i gott skick sen efter förlossningen. Även om det tar lite tid. ;)

Jag har varit sjukskriven sen 4 oktober. Jobbar som personlig assistent åt ett barn som måste bäras och lyftas hela dagarna. Det gick inte alls. Fogarna sa ifrån rätt tidigt och så fick jag massor med sammandragningar.

I övrigt mår jag bra. Bara jag tar det lugnt. Går in i v.27 idag.
Vågen visar +4 kg.
Vi har inte börjat förbereda något än för bebisen. Ingenting alls är fixat.
Har visserligen alla bebiskläder kvar efter mina söner, de ligger nerpackade i källaren. Skötbord och spjälsäng finns också.
Det vi behöver fixa är barnvagn och bilstol. Det ska kollas ut imorgon.
Vi ska flytta 1 dec så vi tar nog fram det som redan finns då.

Imorgon ska vi även på ett extra ultraljud på Sibyllekliniken. Vi är alldeles för nyfikna på kön.

Tror att fler veckor hade blivit lite väl nära inpå BF för min del med tanke på att det är 4v och 2 dagar dit... ;) Om inte annat så för planneringen här på jobb. Iofs så säger alla att man ska räkna med att gå över tiden som förstagångsföderska så jag räknar kallt med att i år ska vi hinna plocka fram adventsljus, tomatar mm innan julafton :)

Jag jobbar tre veckor till (BF1/1). Formellt tjänstledig från 1/12 men tar nog flexledigt och semester måndag, tisdag 29 och 30/11. Är inte så trött i huvudet mer än tidigare i graviditeten vilket är bra när man jobbar på kontor. Men är väldigt fokuserad på att boa så all energi läggs väl inte på jobbet.
Skulle behöva lägga mig och vila någon timme mitt på dagen då kroppen är trött och jag sover ganska dåligt. Det är nog det och pysslandet jag ser fram emot mest. Sen har jag en aktiv, snart 4-årig kille hemma som ju inte får gå lika mycket på förskola som tidigare när jag är ledig så då får jag väl vara duktig och vila när han är på förskolan. Fysiskt är det fortfarande OK. Höfterna är besvärliga på nätterna och att man vaknar helt torr i halsen. Verkar som att bebisen börjat borra sig längre ner för det trycker och sticker vid ljumskarna. Förra graviditeten lade sig sonen till rätta ungefär vid denna tid. Får se hos BM på fredag om hon kan känna hur den ligger. Väntar ivrigt på tid för tillväxtultraljud.

Jag förstår dig precis Ewa-Lena med pendlingen. Jag hade det ju så förra gången och tyckte att föräldraledigheten blev en väldigt välkommen vila från just pendlingen...Sen bytte jag jobb under föräldraledigheten för att slippa pendla så långt och ha barn på förskola.

Har inhandlat en ringsjal på Tradera för 29:-. Måste vara billigare även inkl. frakt på 42:- än att köpa material själv. Det är den produkt jag tittat på som verkar svårast att göra själv. Och om man är lite nojjig så är det ju väldigt viktigt att ringarna verkligen sitter ordentligt fast. /A, idag mycket nöjd MFF:are.

Ja, jag har tur. Mitt jobb flyttar närmare under min föräldrarledighet. Jag är lite putt att de inte flyttat tidigare men det får jag ta, flytten har blivit framflyttad hela tiden och jag kommer hamna i samma byggnad som sambon, bara våningen ovanför så vi skulle kunna samåka. Men när jag kommer tillbaks går sambon hem på FL så vi kommer nog inte hamna så nära varandra framöver då han är konsult och troligtvis får ett annat uppdrag sedan. Mina kollegor grymtar och är oroliga för flytten då vi flyttar ifrån deras närområde men det finns alltid två sidor av samma mynt. ;)

Jag hade säkert kunnat jobba fortfarande, för envis är jag ("dum i huvudet", finns det även de som kallar det) men efter att både min arbetsgivare och svägerskan haft allvarliga samtal med mig som gick ut på "och vem kommer att tacka dig för att du sliter ut dig - knappast bebisen iaf?" så bestämde jag mig för att låta försäkringskassan avgöra om mitt jobb var för tungt, och eftersom de utan invändningar beviljade havandeskapspenning så måste det ju betyda att det var riktigt att ansöka.

Visst kan jag känna dåligt samvete för att jag inte gör någon nytta, går hemma och snyltar på samhället osv men å andra sidan så lär ju det här bli mitt enda barn, jag lär knappast ha turen att bli gravid fler gånger, så om jag nu lägger lite extra krut på att ta hand om mig och bebisen så tycker jag att det är okej.
Förhoppningsvis innebär det faktum att jag slipper 10-15 lyft á 25 kg varje dag att jag inte heller kommer att belasta samhället med sjukgymnastik framöver.

Ekonomin blir heller inte lidande av att jag får lite mindre pengar, i och med att jag har drygt 3 mil enkel väg till mitt jobb så märks det skillnad i bensinkassan.

Vad skönt det låter med alla som börjar ta det lugnt! Jag är sjukskriven 25%, och har varit det sedan slutet av september, men skulle egentligen vilja ta det ännu lite lugnare. Känner precis som en del andra att restid till och från jobbet tar hårt på krafterna, och i och med att jag har kontor på två olika ställen har jag en timme enkel resa ett par dagar i veckan. Och så ska ju allting med hästar och lantbruk skötas också, utöver mitt "vanliga" arbete. Min man hoppar in och hjälper mig så mycket han kan, men hanhar ju sitt företag också som ska skötas. Och så är ju jag ganska enveten av mig, ska ju klara allt själv ;)

I dag går jag in i vecka 32 och har gått upp ca 10 kg :o Alldeles för mycket med tanke på att jag vägde för mycket redan innan jag blev gravid. Efter förra graviditeten ägnade jag vintern åt att tröstäta och det satte sina spår på vågen! Inte bra, men så snart det bara går ska här bantas ordentligt. Nu försöker jag äta så klokt det går så att viktuppgången ska hålla sig så liten som möjligt, men det är svårt.

Förra gången hann vi skaffa barnvagn som vi inte orkade göra oss av med, så de står framme och väntar nu. Kläder har vi nog gott om sedan stora sonen föddes, men har inte plockat fram dem. Däremot behöver vi skaffa ett babyskydd till bilen. Blir nog helgens projekt :laugh:

åhh..vad skönt det låter, resorna tar kål på mig med..har bilresa 50 min enkel resa till jobbet, har dessutom en gammal ridskada som knappast blir bättre av extratyngden..hmm..

Bebis håller en vaken hela nätterna med skuff och knuff, man blir ju inte direkt något trevlig eller lättsam av sådant...blä. Tur man är envis (mer envis än lämpligt emellanåt)

KL

Följande märkliga konversation skedd på mitt kontor i går...

Chef: Vilket datum går du på föräldraledighet MayDay?
MD: Den 26/11
FL är signat av den chefen så han är väl medveten om datumet...
Chef: Och du går hem då oavsett hur du mår?
MD: Eh, ja...?
Chef: Och det var beräknat till den 7:e? Då är det 10 dagar innan...
MD: Ja?
Chef: Jo för jag tänkte att vi skulle ha ett möte med säljarna X o Y. Det vore bra om du var med, men de kan inte förrän den 1 eller 2 december...

Han har vetat att jag är gravid sedan i sommras och datumet för min hemgång har varit bestämd i ett par månader och nu kommer han på att vi måste ha ett möte. Fantastisk framförhållning! :grin:
Och ja, jag går hem den 26:e oavsett möte eller ej :D

Äh, vad trist med en sån dålig framförhållning. Har han öht tänkt på att du faktiskt ska vara borta rätt länge? Nu vet inte jag hur länge men du är väl knappast tillbaks efter nyår liksom...

Se till att inte så dåligt samvete eller så bara. ;)

Nu är jag hemkommen från första föräldrarkursen och BM-möte. Kursen var bra att gå på, framförallt uppskattade jag att träffa fler föräldrar i vårt grannskap. Vi diskuterade förlossningen, smärtlindring, förväntan och så fick vi se två filmer med nyfödda barn och förlossning. Det var kul, och oj, vad jag längtar efter vårt lilla hjärta! :love: Tänk att få hålla vårt lilla barn i famnen, det måste vara en obeskrivlig känsla!

Efter fullgångna 31 veckor var SF-måttet 31 cm, alldeles strax ovanför kurvan. Barnet ligger fint på högersidan med ben och knän riktade mot mitt hjärta ungefär. BM tyckte att barnet svarade fint när hon kände på det och hjärtfrekvensen var normal.

Nu till besvärligheterna, idag vaknade jag med jätteont i ryggslutet. Troligtvis foglossning, så jag fick läkartid tills i morgon och så sjukskrev jag mig från idag. Med den här smärtan och orörligheten tar jag mig inte till jobbet helt enkelt. Så jag hoppas jag får hjälp hos sjukgymnasten snart så jag får veta hur jag ska röra mig och träna och tänka kring detta. Jag är inte så förtjust i tanken på att vara orörlig, att inte kunna böja mig. Jag har ju en häst att ta hand om, även om sambon självklart sköter henne när jag eller medis inte kan.

Så vi får se, jag vet ju inte hur det är med foglossningssmärta. Är den olika intensiv olika dagar? Eller kommer den mola liknande ända fram till förlossningen? Det vore ju bra om den kan lindras och om det finns övningar och hjälpmedel som gör att man kan få nånting gjort iaf.

Senast ändrad:

Åh vad jag är glad att vi bokade in oss på ett ultraljud för att kolla kön.
Vi var båda inställda på samma kön innan. Med tanke på att bm som gjorde rutin-ul gissade på det och när befruktningen skedde.
Men läkaren på Sibyllekliniken var av en helt annan åsikt. Han kunde säga med 110% säkerhet att det var motsatt kön. Vi blev väldigt förvånade men samtidigt väldigt glada. Det hade vi blivit oavsett, men det känns så skönt att veta säkert och inte vara inställd på fel sak.
Allting såg ut precis som det skulle och bebis ligger fortfarande med huvudet nedåt.
Efteråt gick vi och köpte den första outfiten till bebisen, det blev en brun body med vita prickar och ett par bruna plyschbyxor.

Beställde även en barnvagn, en Brio Happy, den nya färgen Heritage :love:
En bilstol köpte vi också, det blev en Akta Graco. Gråprickig.
Eller det var inte vi som köpte, det var den blivande farmodern som envisades med att betala allt.

Så vi får se, jag vet ju inte hur det är med foglossningssmärta. Är den olika intensiv olika dagar? Eller kommer den mola liknande ända fram till förlossningen? Det vore ju bra om den kan lindras och om det finns övningar och hjälpmedel som gör att man kan få nånting gjort iaf.

För mig så är det absolut olika från dag till dag, beroende på vad jag gjort. Just idag känner jag tex ingenting, trots att jag lyckades göra en praktvurpa på morgonen (vi har fått två dm snö under natten!). Medan vissa dagar får jag "rulla" ur soffan för att ta mig upp.

Det som jag tyckte var värdefullt att få höra hos sjukgymnasten var att man ska undvika att ta långa kliv, gärna gå som småbarn i trappor dvs ställa ner båda fötterna på varje steg (eller ännu hellre undvika trappor, men svårt det när man har en inomhus...), inte sitta extremt bredbent eller med benen i kors.

När man ligger ner ska man försöka ligga på sidan, eller på rygg kortare stunder med benen högt.

Och sen, tyvärr, blev jag väldigt mycket bättre när jag la ner ridningen :crazy:

Jag kan kika upp mer vad det står i mina papper om du vill, ifall du inte får hjälp snart.

Glömde: Foglossningsbälte hjälper ju många också. Jag blev dock bara galet kissnödig av det, så jag har inget.

Senast ändrad:

Ja, det är faktiskt ganska trist men jag är inte förvånad. Tycker faktiskt mest synd om mina kollegor för det är de som kommer att drabbas. Och det dåliga samvetet har jag stängt av i det här fallet... :D

:) Tack för tipsen! Jag har läst om hur man gör med trappor osv, däremot tror jag det blir svårt att sitta korrekt i soffan. Men jag får öva på att inte sitta i skräddarsits, som är så skönt! Jag har fått nummer och teltid hos sjukgymnasten och ska ringa dem i morgon så får vi se om jag får en tid snart. Bälte har jag haft rätt länge, mycket för att bära upp magen men nu börjar den bli för stor för att bältet ska hjälpa angående det, men det hjälper mycket för bäckenet märkte jag idag. Det är ju dock obehagligt med hur det trycker på framsidan, bebisen brukar säga ifrån att det blir lite väl trångt när jag sitter. :D

Det som jag tycker är besvärligast den senaste tiden är att jag når golvet så dåligt, det är en pina att sätta på mig skor och att nå diskmaskinen, låga kökslådor, hämta upp grejer från soffbordet osv. Sen är ju magen i vägen också när det gäller påklädning mm men det är jobbigt på ett annat sätt. Svårt att andas osv, men så är det väl för de flesta antar jag?

Jag mår nog rätt bra jag, är i vecka 31 nu & har bara lite halsbränna då & då.
Jag vill helst slippa julstressen vi har på jobbet, då folk förväntas att man ska kunna göra sitt jobb till 100 % bara för man är där. Så blir nog en sjukskrivning för mig!

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 444
Senast: Mirre
·
Z
  • Låst
Gravid - 1år Hej tjejer. Jag är gravid och beräknas bli mamma i april. Är det några fler här som är någorlunda i samma vecka? Gärna boende i...
Svar
1
· Visningar
718
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 775
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18