Sv: mammor vinter 2010/2011
Nu är jag hemkommen från första föräldrarkursen och BM-möte. Kursen var bra att gå på, framförallt uppskattade jag att träffa fler föräldrar i vårt grannskap. Vi diskuterade förlossningen, smärtlindring, förväntan och så fick vi se två filmer med nyfödda barn och förlossning. Det var kul, och oj, vad jag längtar efter vårt lilla hjärta!
Tänk att få hålla vårt lilla barn i famnen, det måste vara en obeskrivlig känsla!
Efter fullgångna 31 veckor var SF-måttet 31 cm, alldeles strax ovanför kurvan. Barnet ligger fint på högersidan med ben och knän riktade mot mitt hjärta ungefär. BM tyckte att barnet svarade fint när hon kände på det och hjärtfrekvensen var normal.
Nu till besvärligheterna, idag vaknade jag med jätteont i ryggslutet. Troligtvis foglossning, så jag fick läkartid tills i morgon och så sjukskrev jag mig från idag. Med den här smärtan och orörligheten tar jag mig inte till jobbet helt enkelt. Så jag hoppas jag får hjälp hos sjukgymnasten snart så jag får veta hur jag ska röra mig och träna och tänka kring detta. Jag är inte så förtjust i tanken på att vara orörlig, att inte kunna böja mig. Jag har ju en häst att ta hand om, även om sambon självklart sköter henne när jag eller medis inte kan.
Så vi får se, jag vet ju inte hur det är med foglossningssmärta. Är den olika intensiv olika dagar? Eller kommer den mola liknande ända fram till förlossningen? Det vore ju bra om den kan lindras och om det finns övningar och hjälpmedel som gör att man kan få nånting gjort iaf.