Tja, det är väl inte något jag tycker är något man får ta, helt allmänt. Men däremot tycker jag det är en sån där grej som kan hända... Och som sagt, variationen är ganska stor när det kommer till olika typer av hundar.
Däremot tänker jag att "det är en självklarhet att hunden ska underkasta sig mig" är en stor bov i sammanhanget, just den föreställningen ligger nog bakom en väldigt stor majoritet av hundbett (annat än i lek eller när man skiljer hundar som slåss - fast för all del förekommer det nog där med). Inte bara ligger det bakom många bett, utan också hur dåligt folk mår som blivit bitna av sina egna hundar, för många är det ett enormt trauma och blir på något sätt helt avgörande för bilden av dem och deras hund... Man har haft sin hund i 7 år och den har aldrig bitit en, men så biter den (av en eller annan anledning!) och plötsligt är de där 2500 dagarna när han inte bet helt överskuggade av den där enda dagen han bet. Istället för att kunna se varför hunden bet - ur hans synvinkel - och vad man kan göra för att se till att det inte händer igen, så blir det en stor principiell grej av det, ett svek... Och hunden som efter 2500 dagar kände sig tvungen att bita sin människa har ofta själv varit med om ett rejält trauma i den situationen, men är ju en Stygg Hund och så behöver man inte se mer än så, liksom. Just för att man har en bild av hur en hund ska vara, den ska minsann, och då blir händelsen jättestor för att den ställs emot den där bilden - istället för att ses öppet på, utan allt det där bagaget.
Det är nog väldigt sant. Jag skulle nog se på det precis som du säger, men sen har jag tyvärr också väldigt lätt för att "förmänskliga" mina djur.
Skulle snarare gissa på att det handlar om din sista mening, det låter inte som att saker är så värdefulla för dem? Det finns hundar som skulle försvara en boll med sitt liv, det är ju inte för att de är elaka jävlar utan för att för dem är den där bollen en säck med diamanter när du håller på att bli vräkt från ditt hem...
Det är lätt att få för sig att saker hundarna gör är riktade mot oss, för vi är såklart centrum i universum (), men hundarna gör ju saker för sin egen skull. De biter till exempel inte för att skada oss, utan för att få behålla sin sak. Det är helt olika saker och hur man förklarar händelsen för sig själv är nog ganska avgörande för hur väl man kan förstå det?
Sant!