Mammas hund bet henne

coolia

Trådstartare
Jag är så klart orolig. Mamma skulle rädda någon sak som hunden inte fick tugga på. Hon brukar ge hunden en godisbit och byta sak med hunden men den här gången bet hunden henne rejält två gånger innan hon fick loss saken.
Hunden är en vanlig sällskapshund och har aldrig varit aggresiv förut.
Vad kan man göra? Mamma är äldre och har stor hundvana. Hon har haft hundar i mer ön 20 år.

Jag är så klart orolig. Mamma skulle rädda någon sak som hunden inte fick tugga på. Hon brukar ge hunden en godisbit och byta sak med hunden men den här gången bet hunden henne rejält två gånger innan hon fick loss saken.
Vad kan man göra? Mamma är äldre och har stor hundvana. Hon har haft hundar i mer ön 20 år.
Man får analysera vad som gick snett. Och sen får man väl träna mer byteshandel eller liknande.
Det är svårt att säga annars utan att veta mer och utan att ha sett situationen.

Är din mamma orolig eller är det mest du?

Vi är båda oroliga. Mamma har ont och är rädd att det händer igen. Jag är orolig för blodförgiftning och att mamma saknar färsk stelkramp.

Vi är båda oroliga. Mamma har ont och är rädd att det händer igen. Jag är orolig för blodförgiftning och att mamma saknar färsk stelkramp.
Blodförgiftning är nog inte så stor risk och stelkrampsspruta är ju lätt ordnat.

Din mamma får ju helt enkelt fundera på varför det hände och sen träna mer. Och se till att hunden inte kan få tag på saker den inte ska ha.
Jag har ju svårt att tro att det kom ur tomma intet sas.

Jag tänker nog att om man blir biten när man akut tar något ur munnen på en hund som den hemskt gärna ville behålla så är det liksom sånt som händer ibland... Absolut, träna på att byta, lämna ifrån sig, spotta ut, låta bli, osv, men om det någon gång inte funkar så betyder det sannolikt att antingen saken har ett extremt högt värde eller att hunden är i väldigt hög upphetsning av någon anledning och inte beter sig helt normalt. Måste man då dit med händerna i munnen för att saken är farlig så kan man nog räkna med att många (inte alla, det är ju till viss del ganska rasberoende) försöker hindra en och kan bita.

Hundbett blir sällan särskilt allvarliga i min erfarenhet, stelkrampen är såklart bra att ha rent allmänt och självklart får man hålla koll så det inte blir infekterat ändå, men enda gången jag fått problem med infektion var när en tand kom in i en led. Är det en stor hund? Om det var väldigt kraftiga bett så gör det rejält ont ett tag, inte främst pga hålen utan krosskadorna från kraften upplever jag är det värsta. Är det "bara" hål så går det över ganska fort. Eller är det ruskskador? Så det är fläkt och öppet?

Är det i handen hon är biten? Rejäla skador i händerna kan behöva läkarhjälp, om några senor/nerver blivit skadade eller så (finmotoriken i händerna är ju viktig), men är det ingen anledning att oroa sig för något sådant så hade jag bara hållit koll på såren och väntat att de läker själva.

Jag tänker nog att om man blir biten när man akut tar något ur munnen på en hund som den hemskt gärna ville behålla så är det liksom sånt som händer ibland... Absolut, träna på att byta, lämna ifrån sig, spotta ut, låta bli, osv, men om det någon gång inte funkar så betyder det sannolikt att antingen saken har ett extremt högt värde eller att hunden är i väldigt hög upphetsning av någon anledning och inte beter sig helt normalt. Måste man då dit med händerna i munnen för att saken är farlig så kan man nog räkna med att många (inte alla, det är ju till viss del ganska rasberoende) försöker hindra en och kan bita.

Hundbett blir sällan särskilt allvarliga i min erfarenhet, stelkrampen är såklart bra att ha rent allmänt och självklart får man hålla koll så det inte blir infekterat ändå, men enda gången jag fått problem med infektion var när en tand kom in i en led. Är det en stor hund? Om det var väldigt kraftiga bett så gör det rejält ont ett tag, inte främst pga hålen utan krosskadorna från kraften upplever jag är det värsta. Är det "bara" hål så går det över ganska fort. Eller är det ruskskador? Så det är fläkt och öppet?

Är det i handen hon är biten? Rejäla skador i händerna kan behöva läkarhjälp, om några senor/nerver blivit skadade eller så (finmotoriken i händerna är ju viktig), men är det ingen anledning att oroa sig för något sådant så hade jag bara hållit koll på såren och väntat att de läker själva.
Är man rädd att bli biten kan det ju vara smidigt att lära in en loss signal där man inte behöver stoppa händerna i munnen på hunden.
Jag har (inte helt befäst än) att jag drar halsbandet rakt upp - inte så det stryper på något sätt men så det stör lite och säger loss. Då behöver jag inte kladda med händerna i munnen på honom när han är gasad (typ i skyddet) om jag inte vill.

Två bett i handleden. 4 små hål efter tänderna. Handleden är blå. Mamma har hög smärttröskel så när hon klagar över smärta aå blir jag ju skärrad. Hunden väger ca 15 kg så den är inte så stor.

Jag har en hund med stort resursförsvar som kan bitas rejält om man inte tänker sig för.
När han var yngre och hade alla tänder i behåll bet han mig blodig några gånger när jag var lite oförsiktig.
Jag ser det inte och har aldrig sett det som något problem.
Vi jobbar med byteshandel och jag tar inte saker som är hans.

Lite OT kanske.. men jag har haft hund hela mitt liv och aldrig någonsin har någon av dom bitit mig eller visat aggressivitet på det sättet. Jag skulle helt ärligt tycka att det var väldigt obehagligt och jag blir alltid så förvånad i sådana här trådar på Buke när det känns som att den allmänna uppfattningen är att det är något man får ta om man prompt behöver ta ifrån hunden något? Jag har alltid tänkt att det är en självklarhet att hunden ska underkasta sig mig och låta mig ta det jag vill ha om jag behöver ta det, och alla mina hundar har gjort det. Sen håller jag självklart inte på och tar saker från dom i tid och otid utan tvärtom händer det oerhört sällan, men när det väl har hänt så har hundarna släppt utan minsta protest.

Lite OT kanske.. men jag har haft hund hela mitt liv och aldrig någonsin har någon av dom bitit mig eller visat aggressivitet på det sättet. Jag skulle helt ärligt tycka att det var väldigt obehagligt och jag blir alltid så förvånad i sådana här trådar på Buke när det känns som att den allmänna uppfattningen är att det är något man får ta om man prompt behöver ta ifrån hunden något? Jag har alltid tänkt att det är en självklarhet att hunden ska underkasta sig mig och låta mig ta det jag vill ha om jag behöver ta det, och alla mina hundar har gjort det. Sen håller jag självklart inte på och tar saker från dom i tid och otid utan tvärtom händer det oerhört sällan, men när det väl har hänt så har hundarna släppt utan minsta protest.

Tja, alla hundar är inte likadana. Det finns både och, såna som är som dina hundar och de som inte är så. Min nafsade till mig en gång som valp när jag inte tänkte mig för och alldeles förhastat skulle kolla på benet han låg och tuggade på (hade aldrig brytt sig före den gången). Inget sår, bara en liten skråma. Men han reagerade ju. Bryr sig aldrig när man byter med honom, och jag kan ta saker ur munnen på honom utan att byta också.

Men! Är det något RIKTIGT, riktigt gott så finns en liten möjlighet att han kan "klampa" ner helt och hållet, det har hänt typ 2 ggr. En gång med en stor jäkla bit bacon/köttbit han hittade utomhus. Hade jag vetat vad det var så hade han nog helt enkelt fått äta upp det. Men han ville INTE släppa, och jag hade inget godis med mig. Morrade eller bet mig inte, men höll fast. Tills jag fick loss en liten del av själva biten han höll i och kunde locka med den framför nosen på honom..

Men ja, jag tror också på byteshandel, även om man ibland bara måste ta saken från hunden. Att lära in ett bra "loss"-kommando jobbar vi också på, men det känns faktiskt rätt svårt. Han släpper ALLTID vad han har för belöning. Om man har en belöning dvs. Den lilla jäkeln verkar märka om man har en godis att ge eller inte liksom... Skulle gärna se tips för hur man får till ett bättre "loss", så hunden släpper självmant på själva kommandot utan att först liksom bedöma om man har en godis att ge eller ej ..

Det här med att en hund ska underkasta sig kan bli ett mycket farligt tänk. Om man kräver något sådant av en hund där det inte ligger naturligt i hunden så får du lära den. Men då får man också kalkylera med att det kommer en dag när hunden inte vill vara lydig. För ingen hund är lydig jämt.

Därför är det bättre att acceptera hundens personlighet och arbeta runt det.

Det här med att en hund ska underkasta sig kan bli ett mycket farligt tänk. Om man kräver något sådant av en hund där det inte ligger naturligt i hunden så får du lära den. Men då får man också kalkylera med att det kommer en dag när hunden inte vill vara lydig. För ingen hund är lydig jämt.

Därför är det bättre att acceptera hundens personlighet och arbeta runt det.

Ja, jag har ju förstått det och att mitt tänk inte alls fungerar med alla raser/individer. Det ligger ingen kritik i min kommentar utan bara en reflektion över att något jag sett som självklart (och som har fungerat väldigt bra för mig och mina hundar) inte alls är självklart för andra.

Jag tycker ju också att man ska välja "minsta motståndets lag" och göra det som fungerar för både hund och människa. Jag skulle aldrig provocera fram något eller tvinga hunden att visa underkastelse, inte heller markera min makt/bestämmanderätt bara för sakens skull. Men med det sagt så skulle jag ändå vilja att den accepterade att jag tog något utan att bita efter mig. Inser samtidigt att det gör att en del raser kanske går bort för mig.

Håller med om att ingen hund är lydig jämt, men måste olydig sträcka sig så långt som att dom faktiskt bits? För mig är det en ganska dramatisk grej.

Håller med om att ingen hund är lydig jämt, men måste olydig sträcka sig så långt som att dom faktiskt bits? För mig är det en ganska dramatisk grej.
Nej, så är det såklart inte. Och att hunden biter låter kanske ibland mer dramatiskt än det är.
Jag har blivit biten både dramatiskt (när det var uppenbart att den ville bita mig) och mindre dramatiskt (när den nog mest ville markera men det råkade bli mer av ett bett).
Om man t.ex. plötsligt kastar sig över en hund, kanske gastar LOSS! och sträcker sig efter godbiten som hunden har i munnen kan det mycket väl vara närmast en reflex hos vissa att "hugga" som försvar. Jag tror inte det klassas som lydnad egentligen?
Gör jag så på Gimli så slår han mig definitivt med tänderna (när han slår biter han inte ihop, han liksom slår till med öppen mun), men om jag lugnt men bestämt säger LOSS! GÅ UNDAN så gör han det i nästan alla fall.
Samma hund, samma grund(o)lydnad, men bara ett bett.

Neo är mycket mer lydig till vardags, och han skulle aldrig slå mig med tänderna. Men om han har något han vet att han inte ska ha och jag ryter LOSS så biter han ihop hårdare och kilar iväg. Det är liksom hans reflex på stress i ett sånt läge.

Hm..det här blev kanske mest bara svammel..?

Ja, jag har ju förstått det och att mitt tänk inte alls fungerar med alla raser/individer. Det ligger ingen kritik i min kommentar utan bara en reflektion över att något jag sett som självklart (och som har fungerat väldigt bra för mig och mina hundar) inte alls är självklart för andra.

Jag tycker ju också att man ska välja "minsta motståndets lag" och göra det som fungerar för både hund och människa. Jag skulle aldrig provocera fram något eller tvinga hunden att visa underkastelse, inte heller markera min makt/bestämmanderätt bara för sakens skull. Men med det sagt så skulle jag ändå vilja att den accepterade att jag tog något utan att bita efter mig. Inser samtidigt att det gör att en del raser kanske går bort för mig.

Resursförsvar har inget med olydnad att göra.
Jag vill nog påstå att inget bett i någon situation kommer av olydnad.
De flesta bett sker i osäkerhet/ rädsla eller missförstånd mellan hund och människa.

Nej, så är det såklart inte. Och att hunden biter låter kanske ibland mer dramatiskt än det är.
Jag har blivit biten både dramatiskt (när det var uppenbart att den ville bita mig) och mindre dramatiskt (när den nog mest ville markera men det råkade bli mer av ett bett).
Om man t.ex. plötsligt kastar sig över en hund, kanske gastar LOSS! och sträcker sig efter godbiten som hunden har i munnen kan det mycket väl vara närmast en reflex hos vissa att "hugga" som försvar. Jag tror inte det klassas som lydnad egentligen?
Gör jag så på Gimli så slår han mig definitivt med tänderna (när han slår biter han inte ihop, han liksom slår till med öppen mun), men om jag lugnt men bestämt säger LOSS! GÅ UNDAN så gör han det i nästan alla fall.
Samma hund, samma grund(o)lydnad, men bara ett bett.

Neo är mycket mer lydig till vardags, och han skulle aldrig slå mig med tänderna. Men om han har något han vet att han inte ska ha och jag ryter LOSS så biter han ihop hårdare och kilar iväg. Det är liksom hans reflex på stress i ett sånt läge.

Hm..det här blev kanske mest bara svammel..?

Samt @Voff jag förstår precis hur ni menar. Och jag tänker att som alltid när man hanterar djur så spelar det egna beteendet väldigt stor roll när det kommer till hur djuret reagerar. Om man precis som @skuggi uttrycker det kastar sig över hunden och den blir skrämd förstår jag också att dom kan reagera och då kan bita. Jag har, dom gånger jag velat ha något från hunden, väldigt lugnt gått fram till hunden, satt mig ner på huk framför den och sagt loss. Då har dom släppt. Har dom inte gjort det (har hänt någon enstaka gång) har jag bänt upp käkarna och tagit det dom hållit i. Det har aldrig varit dramatiskt eller stressat. Kanske därför hundarna inte har reagerat nämnvärt? Något att byteshandla med har jag aldrig haft, mina hundar är inte så intresserade av godis/leksaker/prylar på det sättet.

Samt @Voff jag förstår precis hur ni menar. Och jag tänker att som alltid när man hanterar djur så spelar det egna beteendet väldigt stor roll när det kommer till hur djuret reagerar. Om man precis som @skuggi uttrycker det kastar sig över hunden och den blir skrämd förstår jag också att dom kan reagera och då kan bita. Jag har, dom gånger jag velat ha något från hunden, väldigt lugnt gått fram till hunden, satt mig ner på huk framför den och sagt loss. Då har dom släppt. Har dom inte gjort det (har hänt någon enstaka gång) har jag bänt upp käkarna och tagit det dom hållit i. Det har aldrig varit dramatiskt eller stressat. Kanske därför hundarna inte har reagerat nämnvärt? Något att byteshandla med har jag aldrig haft, mina hundar är inte så intresserade av godis/leksaker/prylar på det sättet.
Så kan det vara.
Och det var det jag tänkte på att man vet inte riktigt hur det såg ut när bettet skedde. Man kanske inte själv tyckte att man överraskade hunden. Hörde nyligt om någon som på julafton satt på golvet bredvid hunden med en julklapp emellan, människan tog (plötsligt?) tag i paketet och hunden bet till. Det låter ju som en överreaktion, men hunden kanske var lite stissig redan, och kanske hade den fått för sig att den ägde det paketet. Eller så blev den överraskad av den plötsliga rörelsen.
Gimli bet (tydligen) någon i stallet när han var liten, han bökade runt i kattlådan (:yuck:) och någon sträckte sig väl emot honom, röt kanske och skulle ha bort honom ur lådan. I det fallet var det nog inte att han vaktade utan snarare blev överraskad av den (enligt honom) oprovocerade attacken. Hade de lugnt gått fram och bara lyft upp honom hade han nog inte bitit.

Jag tycker @Monstermom förklarade så himla bra i sitt inlägg. Det finns massor av faktorer som kan spela in när/om en hund biter. Det är sådant som kan hända med vilken hund som helst, helt enkelt. De är ju djur. =)
Precis som vilken 'bombsäker' häst plötsligt kan sparka, bita eller bralla. Det är inte altid man kan lista ut exakt varför det hände just då, heller.
Men ja, jag tycker att det är något man får räkna med även med den säkraste familjehund, att det KAN hända, och att det inte behöver vara så himla stor grej om det händer en gång. Sedan kan man bli skärrad förstås, och förvånad och allt det där.

För mig är det inget dramatiskt alls. Har aldrig sett det som ett problem att min hund har starkt resursförsvar.

Är man rädd att bli biten kan det ju vara smidigt att lära in en loss signal där man inte behöver stoppa händerna i munnen på hunden.
Jag har (inte helt befäst än) att jag drar halsbandet rakt upp - inte så det stryper på något sätt men så det stör lite och säger loss. Då behöver jag inte kladda med händerna i munnen på honom när han är gasad (typ i skyddet) om jag inte vill.

Absolut, men jag tänker att oavsett hur väl man tränat in någon form av släpp så kan man ju ändå hamna i någon situation där hunden av en eller annan anledning ändå inte släpper. Och i det läget tänker jag nog att det är mer eller mindre bergsäkert att då kommer man att bli biten om man försöker tvinga fram det, för det finns någon anledning till att en hund som släppt i 7999 tidigare situationer vägrar i situation 8000.

Absolut att det är en jättebra idé - av många anledningar - att träna in att hunden kan släppa något den gillar, men det finns ju ingen garanti då heller tänker jag.

Två bett i handleden. 4 små hål efter tänderna. Handleden är blå. Mamma har hög smärttröskel så när hon klagar över smärta aå blir jag ju skärrad. Hunden väger ca 15 kg så den är inte så stor.

OK, då gissar(!) jag att blånaden kommer från att hunden bet ner ordentligt och det är det som gör så ont. Men jag ska tillägga också att ofta gör hundbett väldigt ont som en manifestation av den psykiska biten, dvs din mamma mår dåligt av själva fenomenet att hunden bet henne och de känslorna gör att bettet gör ondare än ett liknande sår hade gjort om hon fått det från att ramla på några spikar eller liknande.

Obs att jag inte kan ge några som helst rimliga råd om det medicinska såklart, jag är varken läkare eller har sett såren så det är ju helt orimligt! :) Men generellt är hundbett inte något som jag tycker är så läskiga när det gäller läkning i alla fall.

Tja, det är väl inte något jag tycker är något man får ta, helt allmänt. Men däremot tycker jag det är en sån där grej som kan hända... Och som sagt, variationen är ganska stor när det kommer till olika typer av hundar.

Däremot tänker jag att "det är en självklarhet att hunden ska underkasta sig mig" är en stor bov i sammanhanget, just den föreställningen ligger nog bakom en väldigt stor majoritet av hundbett (annat än i lek eller när man skiljer hundar som slåss - fast för all del förekommer det nog där med). Inte bara ligger det bakom många bett, utan också hur dåligt folk mår som blivit bitna av sina egna hundar, för många är det ett enormt trauma och blir på något sätt helt avgörande för bilden av dem och deras hund... Man har haft sin hund i 7 år och den har aldrig bitit en, men så biter den (av en eller annan anledning!) och plötsligt är de där 2500 dagarna när han inte bet helt överskuggade av den där enda dagen han bet. Istället för att kunna se varför hunden bet - ur hans synvinkel - och vad man kan göra för att se till att det inte händer igen, så blir det en stor principiell grej av det, ett svek... Och hunden som efter 2500 dagar kände sig tvungen att bita sin människa har ofta själv varit med om ett rejält trauma i den situationen, men är ju en Stygg Hund och så behöver man inte se mer än så, liksom. Just för att man har en bild av hur en hund ska vara, den ska minsann, och då blir händelsen jättestor för att den ställs emot den där bilden - istället för att ses öppet på, utan allt det där bagaget.

Resursförsvar har inget med olydnad att göra.
Jag vill nog påstå att inget bett i någon situation kommer av olydnad.
De flesta bett sker i osäkerhet/ rädsla eller missförstånd mellan hund och människa.

Amen! :up:

En del har nära till tänderna, en del långt bort, men om vi inte snackar de där berömda hjärntumörerna så finns det en anledning till att hundar biter och den handlar inte om att den vill jävlas.

Det har aldrig varit dramatiskt eller stressat. Kanske därför hundarna inte har reagerat nämnvärt? Något att byteshandla med har jag aldrig haft, mina hundar är inte så intresserade av godis/leksaker/prylar på det sättet.

Skulle snarare gissa på att det handlar om din sista mening, det låter inte som att saker är så värdefulla för dem? Det finns hundar som skulle försvara en boll med sitt liv, det är ju inte för att de är elaka jävlar utan för att för dem är den där bollen en säck med diamanter när du håller på att bli vräkt från ditt hem...

Det är lätt att få för sig att saker hundarna gör är riktade mot oss, för vi är såklart centrum i universum (:D), men hundarna gör ju saker för sin egen skull. De biter till exempel inte för att skada oss, utan för att få behålla sin sak. Det är helt olika saker och hur man förklarar händelsen för sig själv är nog ganska avgörande för hur väl man kan förstå det?

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 530
Senast: Ragdoll
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 719
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V