Mammaprylen... är den så himla kul?

Men snälla ni.. Man måste inte prata om avföring bara för att man har fött barn. Det finns ingen logik i det alls? Det är dock inte oförståeligt att ett gäng småbarnsföräldrar snöar in på diverse äckelämnen när de träffas. Tips: Håll er borta från en stor samling sådana.

Älska ert barn villkorslöst och ge det all trygghet i världen så är ni fria att gå vilken väg ni vill genom föräldralivet, liksom i livet utan barn!

Jag har en känsla av att det ts egentligen stör sig på är den typiska inside information-diskussionen som man inte förstår om man inte har erfarenhet av små barn. Är jag inte rätt ute då?

De flesta ömmar väl mer eller mindre för andra människor. Kanske särskilt försvarslösa sådana såsom väldigt handikappade och barn. Jag skulle bli precis lika extremt förbannad om jag såg en person slå ett barn som om den skulle slå någon annan som är försvarslös/utsatt. Lite mindre extremt förbannad om personen gick på någon i sin egen storlek som kan slå tillbaka. Det innebär inte att jag är intresserad av att diskutera dessa människors avföring, dregel eller förkylningshistorik. Däremot finns det frågor som rör dessa som intresserar mig. Exempel är barnuppfostran (ärligt, finns det någon som inte tycker saker om hur barn beter sig på allmän plats?), samhällets skyddsnät, relationer osv. Detta intresserade mig även innan jag fick barn även om jag nu känner att jag kan följa diskussionerna bättre.

Min mamma hävdade att när jag får barn kommer jag att ha så mycket gemensamt med släktingar (själva föräldrar till vuxna barn) som jag haft svårt att prata med. Vi har fortfarande ingenting gemensamt, förutom just att vi är föräldrar för ärligt talat är jag inte så sugen på att veta vad den och den kusinen gjorde som liten och hur länge Greta ammade Kalle. Och nej, jag tänker inte prata om hur många bajsblöjor jag byter i snitt på en dag och vilken färg bajset har och hur många gånger dottern vaknat på natten när hon var mellan 2 och 4 månader med dessa heller.

Men visst förstår jag ts att många frågor som är centrala för föräldrar är rätt ointressanta egentligen. Särskilt bland de som inte har egna barn och man måste någonstans, om man vill fortsätta funka i alla sociala sammanhang, inse att vissa ämnen är olämpliga att ta utanför sina föräldragrupper om man vill vara fortsatt intressant för sina gamla vänner som skiter i blöjsnack.

Kom bara för det att tänka på en gång när jag var hemskt trött och både jag och sambon hade ångrat lite att vi tackade ja till en middag när dottern var liten. Det var inte rätt dag, kort sagt. Vi bestämde oss för att inte på nåt vis klä upp oss och åkte dit i snoriga, kräkiga mjukiskläder, svarta under ögonen och ansträngde oss inte en millimeter för att se pigga ut. Vi behövde nog inte ens tala om att vi var där på kortvisit. Gjorde klart att vi var lite trötta och så var det bra med det. Det är ungefär så mycket vi kommunicerat föräldraskapets insidersinfo med folk som vi inte anser har med det att göra :p

Lite ot sådär.

Jag kan också berätta lite ot att jag sa upp funktionen "komma i tid/planera in nåt som kräver det" på obestämd tid o mådde mycket bättre av det! Man kan inte bara köra på som tidigare om man vill vara en bra förälder och ha ett nöjt barn. Allt har sin tid o den perioden går över.

Kom bara för det att tänka på en gång när jag var hemskt trött och både jag och sambon hade ångrat lite att vi tackade ja till en middag när dottern var liten. Det var inte rätt dag, kort sagt. Vi bestämde oss för att inte på nåt vis klä upp oss och åkte dit i snoriga, kräkiga mjukiskläder, svarta under ögonen och ansträngde oss inte en millimeter för att se pigga ut.

Det värsta är att man knappt ens märker kräket efter ett tag. Man känner knappt ens lukten ;)

Men för återknyta till vad du skrev, så har jag nog aldrig en enda gång diskuterat barnbajs i något sammanhang som inte har varit väldigt familjärt.
Jag har aldrig heller upplevt det som TS beskriver i startinlägget. Däremot har jag haft liknande erfarenheter kring hästar och det kändes lite konstigt. Till och med jag blev trött på tugget rätt snart.

[/QUOTE]
Jag har en känsla av att det ts egentligen stör sig på är den typiska inside information-diskussionen som man inte förstår om man inte har erfarenhet av små barn. Är jag inte rätt ute då?

Mnjäe... Det var inte så att jag inte förstod diskussionen, jag fattar att det är viktigt att se att ens barns mage sköter sig. Jag håller koll på att katten bajsar regelbundet, slutar det ligga pluttar i kattlådan då vet jag ju att nåt är fel. Och så konsistensen då. Och för all del färgen. Jag förstår bara inte hur man kan vara så långt uppe i sin egen röv (eller sitt barns röv då, för att vara exakt) att man får för sig att prata om det vid ett middagsbord.

Allmänt svar:
Jag tror att vi bara är olika allihop (surprise!) Jag har fått svar i den här tråden som påminner om hur jag tänker. Sen har jag fått andra svar som inte alls påminner om hur jag tänker, eller vill tänka. Och jag antar att det är personerna bakom de svaren som är lite som de där gamla klasskompisarna, som inte riktigt förstår vad jag menar.

Men det känns rätt fint ändå, för jag har fått svar från folk som är föräldrar som säger att man inte alls behöver vara sådär som jag inte vill vara, bara för att man får barn. Det känns härligt och bra!

Jag får väl helt enkelt se vad jag blir för en förälder. Jag kanske får äta upp min hatt när jag sitter och pratar bajs nästa höst. Eller så fortsätter jag att vara mig själv, och tycka att det är viktigt att ha ett Comatose som bara är Comatose, inte mamma.

Jag hoppas på det senare! :banana:

Det värsta är att man knappt ens märker kräket efter ett tag. Man känner knappt ens lukten ;)

Men för återknyta till vad du skrev, så har jag nog aldrig en enda gång diskuterat barnbajs i något sammanhang som inte har varit väldigt familjärt.
Jag har aldrig heller upplevt det som TS beskriver i startinlägget. Däremot har jag haft liknande erfarenheter kring hästar och det kändes lite konstigt. Till och med jag blev trött på tugget rätt snart.
Jaa.. Det är rätt intressant ändå vad man finner sig i :)

Det är nog svårt att relatera till det ts beskriver om man inte varit med om det. Föräldragrupp var t.ex inget för mig men jag höll masken och gick dit för att se om man fick nåt vettigt material med sig hem (föreläsningar och efterföljande diskussioner). Där var det väldigt mycket information om bajs, sömn och vem som gjorde vad. Nu är jag inte vän med tillräckligt många föräldrar för att stöta på fenomenet på middagar men när jag precis flyttade in kom grannen och berättade att denne fått barnet att sova trots att det aldrig lyckas annars. Det var den andra förälderns "jobb" vanligtvis. Då visste jag inte ens grannens namn.

Är idag bra vän med nämnda granne och deras barn intresserar mig betydligt mer när man skapat en egen relation till det och dess föräldrar. Numer kan jag även intressera mig för hur personen fått barnet att sova om denne vill berätta om det ;)

Mnjäe... Det var inte så att jag inte förstod diskussionen, jag fattar att det är viktigt att se att ens barns mage sköter sig. Jag håller koll på att katten bajsar regelbundet, slutar det ligga pluttar i kattlådan då vet jag ju att nåt är fel. Och så konsistensen då. Och för all del färgen. Jag förstår bara inte hur man kan vara så långt uppe i sin egen röv (eller sitt barns röv då, för att vara exakt) att man får för sig att prata om det vid ett middagsbord.

Allmänt svar:
Jag tror att vi bara är olika allihop (surprise!) Jag har fått svar i den här tråden som påminner om hur jag tänker. Sen har jag fått andra svar som inte alls påminner om hur jag tänker, eller vill tänka. Och jag antar att det är personerna bakom de svaren som är lite som de där gamla klasskompisarna, som inte riktigt förstår vad jag menar.

Men det känns rätt fint ändå, för jag har fått svar från folk som är föräldrar som säger att man inte alls behöver vara sådär som jag inte vill vara, bara för att man får barn. Det känns härligt och bra!

Jag får väl helt enkelt se vad jag blir för en förälder. Jag kanske får äta upp min hatt när jag sitter och pratar bajs nästa höst. Eller så fortsätter jag att vara mig själv, och tycka att det är viktigt att ha ett Comatose som bara är Comatose, inte mamma.

Jag hoppas på det senare! :banana:[/QUOTE]

Jag tror att det viktigaste är att man inte är så uppslukad av sitt eget att man slutar bry sig om andra för att rädda relationer. Det gäller ju oavsett vad som sker i ens liv. Sen att man är väldigt mycket mamma i början och blir lite mer vanlig varefter tiden går är ju helt normalt. Har du precis köpt häst/börjat plugga/blivit förlamad i ena benet är det en stor förändring i ditt liv och det är inte konstigt att det är väldigt centralt under en tid. Om sen kompisen ringer och berättar något centralt i dennes liv så får man ju återgå till jordelivet och prata om det en stund.

Jag har förvisso fått andra intressen i samband med att jag fick barn. Man har insett att det finns annat viktigt i livet. Miljön är en sådan sak. Jag är oroad för hur det kommer att se ut på planeten om en sådär 80-90 år, ifall dottern fortfarande lever då och jag är lite hippie sådär vilket jag inte varit på samma sätt innan. Mitt tidigare väldigt stora intresse för hästar har svalnat lite av flera anledningar som inte bara har med barnavlande att göra. Jag ser det som en naturlig del av min utveckling som människa precis som att jag gick igenom en när jag flyttade hemifrån.

Och du, oroa dig inte så mycket. Känns det bra så är det bra.

Nejnej, då har du missförstått mig, jag oroar mig inte. För egen del blir jag mer irriterad när jag måste vara mitt ibland det, men jag var också nyfiken på hur andra tänkt på det här att bli mamma, innan de blev det, och hur det skilde sig mot hur de sedan blev.

Men alltså, har inte barnbajs fått en orimligt stor roll i den här tråden? @Comatose beskriver ETT tillfälle då samtalet kom in på det. Det betyder inte att det är särskilt vanligt förekommande. Ingen här i tråden har väl heller skrivit att de brukar diskutera sånt. Och jag har själv aldrig gjort det utom med min man och sköterskan på bvc, och då har inte heller mat varit inblandat.

Flera av er som inte har fått barn än beskriver en väldigt svart-vit syn på hur man blir som mamma. Antingen fortsätter man vara sitt gamla jag och låter bebisen hänga med i det livet, eller så blir man helt insnöad på bebisar OCH tappar allt hyfs och all intelligens. Jag kan försäkra er att det finns lägen även mellan dessa "extremer". Det går att låta barnen omforma ens liv en aning utan att man blir ett freak. Jag tycker inte man ska planera för mycket i förväg utan ta den första tiden som den kommer och se hur det känns.

Nejnej, då har du missförstått mig, jag oroar mig inte. För egen del blir jag mer irriterad när jag måste vara mitt ibland det, men jag var också nyfiken på hur andra tänkt på det här att bli mamma, innan de blev det, och hur det skilde sig mot hur de sedan blev.
Jag tänkte ungefär som du, tror jag, och det blev ungefärligen som jag ville. Lite överrumplad i början av hur mycket barnet krävde i form av uppmärksamhet och närhet, vilket gjorde det ännu viktigare för mig att få ett "andningshål" i form av min häst, min hund och en del annat. Jag fick dessutom ett barn som ogillade att man lade henne ifrån sig, så det blev inte så förfärligt mycket gjort under hennes vakna tid. Däremot sov hon bra på nätterna, vilket gjorde mig utvilad och gjorde att jag inte gick omkring hela dagarna i morgonrock, och faktiskt hade energi nog att rida in min häst när jag var mammaledig :-)

Tillägg: Många säger att man "inte kan bestämma" hur man skall vara som mamma/förälder och "man får se hur det blir" osv. Och visst är det så att man inte vet från början vilken liten person barnet kommer att bli. Men man KAN faktiskt bestämma över sig själv - man KAN ha en idé om hur man vill vara som förälder och hur man vill hantera föräldraskapet, och sedan faktiskt genomföra den idén, helt eller delvis. Man måste inte vara en slav under sina egna hormoner, man KAN stanna upp och tänka på vad man verkligen tycker är viktigt - och självklart också omvärdera det man tycker är viktigt, om det visar sig att man hade fel första gången man tänkte :-) Och det gäller ju både hur man vill uppfostra sitt barn och hur man vill att livet i stort skall se ut.

Men alltså, har inte barnbajs fått en orimligt stor roll i den här tråden? @Comatose beskriver ETT tillfälle då samtalet kom in på det. Det betyder inte att det är särskilt vanligt förekommande. Ingen här i tråden har väl heller skrivit att de brukar diskutera sånt. Och jag har själv aldrig gjort det utom med min man och sköterskan på bvc, och då har inte heller mat varit inblandat.

Flera av er som inte har fått barn än beskriver en väldigt svart-vit syn på hur man blir som mamma. Antingen fortsätter man vara sitt gamla jag och låter bebisen hänga med i det livet, eller så blir man helt insnöad på bebisar OCH tappar allt hyfs och all intelligens. Jag kan försäkra er att det finns lägen även mellan dessa "extremer". Det går att låta barnen omforma ens liv en aning utan att man blir ett freak. Jag tycker inte man ska planera för mycket i förväg utan ta den första tiden som den kommer och se hur det känns.

Det är just extremen som jag inte vill bli och därför är det just det som åtminstone jag diskuterar. Att en stor förändring, som barn innebär, kommer att påverka och förändra mig - det förutsätter jag. Jag är som sagt uppvuxen med barn högt och lågt och har på nära håll sett alla möjliga varianter och det är vissa - ibland rätt oväntade - utfall som jag utifrån mig som person och mitt liv ser som en absolut mardröm.

Det är just extremen som jag inte vill bli och därför är det just det som åtminstone jag diskuterar. Att en stor förändring, som barn innebär, kommer att påverka och förändra mig - det förutsätter jag. Jag är som sagt uppvuxen med barn högt och lågt och har på nära håll sett alla möjliga varianter och det är vissa - ibland rätt oväntade - utfall som jag utifrån mig som person och mitt liv ser som en absolut mardröm.
Jo att du inte vill bli det har framgått väl. Och jag ser ingen anledning till att du skulle bli så extrem om du inte vill, för det är inget man tvingas till. Därför förstår jag inte helt diskussionen du och @Comatose för. Däremot känner jag att ni två uttrycker förakt för de som faktiskt valt att låta sig själva och sina liv förändras lite mer och det tycker jag är fult. Låt folk få göra som de vill!

Jo att du inte vill bli det har framgått väl. Och jag ser ingen anledning till att du skulle bli så extrem om du inte vill, för det är inget man tvingas till. Därför förstår jag inte helt diskussionen du och @Comatose för. Däremot känner jag att ni två uttrycker förakt för de som faktiskt valt att låta sig själva och sina liv förändras lite mer och det tycker jag är fult. Låt folk få göra som de vill!

Nej, förakt känner jag inte, det kan jag ärligt säga (även om jag kan förstå att det kan framstå så). Det finns mycket jag aldrig skulle vilja göra eller vara, som skulle vara en mardröm för mig, men det innebär inte att jag föraktar de som väljer just det.

Jag har en fräck fråga, vad var anledningen till att ni som är så nojiga över denna livsförändring, valde att skaffa barn?

Nyfiken (på riktigt!) vad anledningen är hos olika människor! :)

Jag har en fräck fråga, vad var anledningen till att ni som är så nojiga över denna livsförändring, valde att skaffa barn?

Nyfiken (på riktigt!) vad anledningen är hos olika människor! :)

Jag är inte nojig över en livs(stils)förändring, utan det är risken för en sådan total personlighetsförändring som jag sett hos vissa som inte är så lockande för mig.

Med det sagt, att jag valde att skaffa barn beror nog främst på att jag vill ge mig in i det äventyr det innebär att förvalta/låna en liten människa från det att hon föds tills hon ska stå på egna ben i vuxenvärlden och det ska bli häftigt att lära känna den här alldeles sprillans nya människan.

Sedan är sambon en stor anledning också. Jag hade, helt ärligt, utan problem kunnat se mig själv vara barnlös resten av livet, barn är inget måste för mig. Men när jag träffade min sambo kände jag att OM jag ska ha barn, då är det med honom (och nu när jag är gravid och högst troligt väntar en liten L, så vill jag ju ha just henne). Han har alltid sett sig själv som någon som ska få barn och för honom handlade det mest bara om när och med vem det skulle ske, inte om. Han skulle nog inte kunna tänka sig att gå genom livet utan att ha fått barn, till skillnad från mig.

Sen kan man som vän ha lite överseende med att ens kompis de första månaderna av föräldrarskapet har mycket hormoner och mycket funderingar. Mina vänner lyssnar på mig när jag pratar om häst och jobb, då kan jag lyssna på bebisprat :)

i dessa trådar blir det alltid så mycket jag, jag, jag och jag.

Sen kan man som vän ha lite överseende med att ens kompis de första månaderna av föräldrarskapet har mycket hormoner och mycket funderingar. Mina vänner lyssnar på mig när jag pratar om häst och jobb, då kan jag lyssna på bebisprat :)

i dessa trådar blir det alltid så mycket jag, jag, jag och jag.
Ja men precis. Den största anledningen till att jag pratar barn, eller skriver om det här på buke, är för att försöka förstå mitt barn bättre och lära mig hur jag bäst tar hand om henne. Det är därför jag gärna jämför erfarenheter med andra mammor. Inte för att jag har det som hobby.

En anna liten reflektion.
Jag tror det är få personer som innan de får barn tänker att de ska bli såna som ska sitta vid middagsbord och diskutera bajsblöjor. Eller genomgå en total metamorfos och totalt gå upp i sitt barn. De allra flesta har nog ambitionen att fortsätta vara sig själv och de allra flesta är nog det också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka