- JAG VILL VARA I DIN MAMMAGRUPP @Tassetass !! (Bor du i Stockholm?)
Så här tänker jag med. Jag är inte alls tillfreds med tanken på att jag skulle bli en helt annan person med andra värderingar för att jag får barn...
Tyvärr, jag bor i Örebro.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
- JAG VILL VARA I DIN MAMMAGRUPP @Tassetass !! (Bor du i Stockholm?)
Så här tänker jag med. Jag är inte alls tillfreds med tanken på att jag skulle bli en helt annan person med andra värderingar för att jag får barn...
Tyvärr, jag bor i Örebro.
- JAG VILL VARA I DIN MAMMAGRUPP @Tassetass !! (Allvarligt: bor du i Stockholm?)
Jo, för min del får ju folk skaffa vilka intressen de VILL, det är mer det här med att stoppa upp det i ansiktet på folk som...inte riktigt är intresserade... som är mitt problem. Jag fattar att man blir intresserad av sin unge, men att inte förstå att alla andra inte är det verkar konstigt.
(Tillägg: Jag ser nu att du skrev att du inte tyckte det kändes okej att någon annan hade barnet, inte att du inte tillät det, så jag drog nog på en extra växel i mitt svar.)
Jag ska ha barn i april, det blir förstås spännande och nytt, men jag kan inte FÖRSTÅ den här mammahetsen. Varför verkar så många bli totalt uppslukade och sluta fungera i sina vanliga sammanhang?
Jag var på en återträff för ett tag sedan. Vi hade inte setts på tio år. Vi var femton tjejer som skulle dricka vin och käka, skvallra lite om vad som hänt de senaste åren och ha det trevligt. En av dem tog med sin halvårsgamla bebis. Det hade ju varit trevligt om det varit en fika eller liknande som vi skulle gå på, men nu fick alla trippa på tå och prata tyst hela kvällen, för att den inte skulle vakna.
Ehh, så gör man väl inte?
Jag skulle aldrig komma på tanken ärligt talat. Antingen hade jag lämnat bebisen hos hens pappa, eller så hade jag vackert stannat henne och tänkt att "just nu är det inte läge för det här, jag följer med nästa gång". Jag tycker det var skitkonstigt. Under middagen hade alla supermammor (alla äter ekologiskt, använder tygblöjor och är allmänt jätteduktiga på allt som har med hus och hem att göra) diskussioner om färgen på deras ungars bajs och verkade noll och intet intresserade av något annat än barn.
Jag blev rätt trött faktiskt. Jag har ingen lust att bli sådär. Självupptagen och helt obekymrad om världen omkring mig. Min kväll blev väl SISÅDÄR kul, för när de var klara att prata om bebisars började de prata om hur härligt det var att vara gift. Ungefär där kräktes jag i munnen och gick hem.
Vad hände? De här tjejerna var de svartklädda rebellerna på gymnasiet, de som aldrig skulle gifta sig... Nu var de förvandlade till Stepford wives allihop. Alltså. Det enda de gjort är att klämma ut en unge och det har, ärligt talat, många gjort innan dem. Men de betedde sig som att de var i något slags upphöjt tillstånd. Lite bättre liksom.
Jag är inte intresserad av BARN. Jag tycker knappt ens OM dem, blir ofta obekväm med många ungar. Jag kommer förstås älska ihjäl mitt eget barn, men jag tänker inte ha mitt barn som mitt fritidsintresse. Och jag tänker näppeligen sitta och prata bajsfärger vid middagsbordet. Men hur håller man det här ifrån sig? Tycker ni att ni har blivit fröken Duktig-Stepford wives sen ni fick barn? Ser ni några sådana tendenser? Ville ni det rentav?
Jag är nyfiken på hur ni tacklar det här med MODERSKAPET...
Helt riktigt. Ibland gör man saker man inte tycker om för att glädja andra. Såsom befinna sig på middagar man inte är sugen på egentligen, lämna bort barnet till folk som kommer på besök fast man hellre legat i sängen med barn och sambo för sig själv och inte gjort annat än att mysa med sin egen familj eller för den delen släppa iväg tonåringen till "kompisen" när det eventuellt handlar om fest med alkohol. Trots allt har det varit viktigare för mig att tösens släkt fått bygga relationer med henne (hur mycket man nu bygger relationer med ett spädbarn..) än det varit för mig att använda alla tillfällen till att vara enbart min familj. Dock var barnvakt över min dåvarande gräns. Nu har tösen lämnats bort flera gånger på korta och längre turer, såklart.
Misstänkte dock att jag skulle få något svar liknande ditt. Därför försökte jag noga påpeka att jag var tyst och vackert lämnade ifrån mig barnet till de som ville.
Misstänkte dock att jag skulle få något svar liknande ditt. Därför försökte jag noga påpeka att jag var tyst och vackert lämnade ifrån mig barnet till de som ville.
Till skillnad från de flesta andra som svarat i tråden, har jag inte småbarn längre - min dotter är 14 år.
Såhär i efterhand kan jag tycka att bebistiden var en rätt kort parentes, och långt ifrån den roligaste delen med att vara förälder! Jag tyckte (och tycker), precis som TS, att det verkligen finns roligare och intressantare samtalsämnen än bebisbajs, och när jag var föräldraledig och levde i en ganska "liten värld" med min dotter hela dagarna var det underbart att då och då få komma ut och prata med andra vuxna om annat än barn, få vara med i den "riktiga världen" igen.
Tror att min inställning till detta inte förändrades nämnvärt när jag fick barn, det har ju liksom bara någonsin funnits en enda bebis som jag varit riktigt intresserad av - så varför skulle jag vilja veta allt om andra bebisars bajs...?
Kan väl tillägga att jag levde väldigt lite "socialt mammaliv" - ingen öppen förskola, inget babysim, inga föräldragrupper... Jag var helt enkelt inte intresserad. Dottern fick istället hänga med på mina hundpromenader, mina rundor till stallet osv. Jag tyckte det var skönt, hade inte fixat att sitta och dricka latte och prata barn (jag vet - mina fördomar!).
Och jag tycker det är stor skillnad mellan att "ha barn som intresse" (vilket jag aldrig haft och aldrig kommer att få) och att vara "intresserad av sitt barn" (vilket jag alltid varit och sannolikt alltid kommer att förbli). Jag älskar ju liksom den personen som är mitt barn, att hon är just barn är sekundärt och gör mig inte särskilt intresserad av alla andra barn...
Jag tycker mest det är komiskt att det verkar ha blivit nån trend att säga saker som "Jag avskyr barn, förutom mitt eget som jag såklart gillar. Däremot hatar jag föräldraskapet och att höra om andras barn är helt ointressant."
Det låter helt tokigt och superarrogant och jag fattar inte hur man får ihop det.
"Jag avskyr hästar, förutom min egen som jag såklart gillar. Däremot hatar jag hästägarskapet och att höra om andras hästar är helt ointressant."
Skulle nån skaffa häst på de premisserna? Nä, men barn?! Jag fattar inte hur man menar?