mammaledighet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: mammaledighet.

jag har läst vad du skrivit, och jag är övertygad att om din karl verkligen hade velat - så hade han kunnat se till att ordna det med sin ledighet.
 
Sv: mammaledighet.

KL
Jag har en kollega som var föräldraledig ett år och sen började jobba 2 dagar/vecka då fadern var pappaledig. Jag undrade efter någon månad vad han tyckte om det och hon sa att han tyckte att det var helt OK med 2 dagar/v men han skulle aldrig varit hemma mer för det hade han inte stått ut med.
Gud vad jag fick bita mig i tungan för att inte svara att En sån man hade JAg inte stått ut med...
 
Sv: mammaledighet.

Jag lånar också knappen och funderar över intervjuer jag läser med Viktiga Framgångsrika Män i Näringslivet. De har kommit upp lite i åldern och fått en ny kull barn med nya frun och berättar att de så ångrade att de missade första kullens barns uppväxt men nu med nya frun skulle de ta revanch och vara MED.

Vilken tur att de får en andra chans typ.
 
Sv: mammaledighet.

Min sambo offrar ALLT för att vara pappaledig! Helst skulle han nog vela införa något "vakta min gravida fru/sambo - ledighet" också!

Vi funderar på att skaffa barn, det som gör min sambo mer tveksam är att han vill köpa en race bil. Och bygga med i vinter, men, om jag är gravid då, så kan det faktiskt hända något ;) Men jag har övertalat honom om att risken att något sånt händer är nog väldigt väldigt liten. Jag blir ju inte handikappad direkt!

Sen har han fått stora erbjudanden som meck nästa dragracing säsong. Vilket betyder många helger resandes runt i landet. Och har han en egen bil då även köra. Och han vill inte vara borta massor med en nyfödd hemma.

Men men, vi får se vad som händer. Just nu letar jag efter någon bok där alla funderingar karlar har står med ;)
 
Sv: mammaledighet.

Jane_Done skrev:
Jag lånar också knappen och funderar över intervjuer jag läser med Viktiga Framgångsrika Män i Näringslivet.

Ja, jag tror faktiskt något håller på att hända. Min mans chefer är kanske inte så värst viktiga och framgångsrika, men i alla fall... Redan innan lilleman var född sa de till min man att han skulle ta ut så mycket föräldraledighet han kunde, och vara med på alla kontroller hos barnmorskan och dylikt. En del av dem ångrade bittert att de inte hade varit med mer när deras barn föddes och växte upp.
 
Sv: mammaledighet.

escodobe skrev:
jag har läst vad du skrivit, och jag är övertygad att om din karl verkligen hade velat - så hade han kunnat se till att ordna det med sin ledighet.


Du är inte VD för ett börsnoterat företag va? Det märks med tanke på att du inte verkar förstå vad det innenbär
 
Sv: mammaledighet.

utan att vara otrevlig eller så (syftar på mitt tidigare inlägg)


men som sagt, tiden förändra mycket, situationen kanske ändras tills dess att vi vill ha barn och då får vi planera utifrån det.
 
Sv: mammaledighet.

Helen Thelin skrev:
Du är inte VD för ett börsnoterat företag va? Det märks med tanke på att du inte verkar förstå vad det innenbär

Ingen är oersättlig...

Om han blev sjuk, skulle företaget genast gå omkull då?

Och sen kan vi ju fundera på hur det kommer sig att din man är VD medan du har en mycket lägre position...
 
Sv: mammaledighet.

Mabuse skrev:
Ingen är oersättlig...

Om han blev sjuk, skulle företaget genast gå omkull då?

Och sen kan vi ju fundera på hur det kommer sig att din man är VD medan du har en mycket lägre position...
Utbildning och erfarenhet kanske, han är ju äldre.
 
Sv: mammaledighet.

Eller så kan det ju vara så enkelt som att det är han som startat företaget en gång i tiden ;)
 
Sv: mammaledighet.

Och man kan sova på dagen när bebisen sover. Min bebis sover tre pass om dagen. Ett av dessa pass sover jag med honom.
Om barnet/en sover ja, när mina bröder var små, så sov de olika tider, tvillingar som de var... 13 gånger om dygnet var det ätning/13 gånger om dygnet så var det sovning, den ena sov i vagenen, den andras bars samtidigt. Inte lätt att sova då inte...
 
Sv: mammaledighet.

*Knapplån*

Jag hade aldrig tänkt tanken på att skaffa barn eller ens vara tillsammans med en man som inte vill dela föräldraansvaret. Jag och min man kommer båda att vara hemma tills Viktor är 6 månader och sedan kommer maken min att ta ut föräldraledighet i perioder fram tills Viktor är tre år (som det ser ut nu). Vi prioriterar småbarnsåren och vill inte ha vårt barn på dagis när han fyller ett år. Det kommer att kosta på ekonomiskt (och det ganska rejält) och maken har en mängd ansvarområden på sitt arbete som blir svåra att lämna över till någon annan, men så mycket är han (och jag) beredda att offra för det finaste vi har.
 
Sv: mammaledighet.

Ingen är oersättlig...

Om han blev sjuk, skulle företaget genast gå omkull då?

Och sen kan vi ju fundera på hur det kommer sig att din man är VD medan du har en mycket lägre position...

Olle går till jobbet fast än att han är sjuk, anledningen är enkel, för att han måste.
Företaget har ca 50 anställda och han bär ansvaret för att allt fungerar! Skulle allt gå åt helvete så är det inte bara jag och olle som blir av med jobben utan även alla 50 anställda.

Och som sagt, klart att olle skulle kunna få hjälp med många saker på jobbet, men faktum är att vissa saker kan ingen annan göra än en VD. Så enkelt är de.

För att han startade företaget innan vi träffades och för att han helt enkelt äger företaget?!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: mammaledighet.

Wow, jag hade rätt i min gissning :D

För övrigt så önskar jag er lycka till med era framtidsplaner. Det kommer säkerligen att lösa sig till en bra situation för just er, när ni båda känner er redo och har pratat igenom allt.

Vi har inte heller valt någon 50/50-ledighet, mestadels för att vissa saker inte går att lösa praktiskt. Visst, hade man satsat hårt och offrat precis allt så hade det gått, men det vill ingen av oss. Vi har löst det på andra sätt istället, som fungerar för just oss. Alla måste få hitta sin egen lösning.
 
Sv: mammaledighet.

Olle går till jobbet fast än att han är sjuk, anledningen är enkel, för att han måste.
Företaget har ca 50 anställda och han bär ansvaret för att allt fungerar! Skulle allt gå åt helvete så är det inte bara jag och olle som blir av med jobben utan även alla 50 anställda.

Och som sagt, klart att olle skulle kunna få hjälp med många saker på jobbet, men faktum är att vissa saker kan ingen annan göra än en VD. Så enkelt är de.

För att han startade företaget innan vi träffades och för att han helt enkelt äger företaget?!

Ok, så om han blir sjuk (kan hända vem som hlest ) så konkar företaget och ni blir ruinerade? Låter som en stor risk i mina ögon, då bör han verkligen se till att lära upp någon som kan hoppa in i hans ställe. Det är annars ett vanligt misstag att göra som han har gjort, vilket försvårar inte minst senare, när VD går i pension, och ingen kan ta över.

Ang detta med att han är VD och inte du - det är också (tyvärr!!) väldigt typiskt, det finns mycket färre kvinnliga VD:ar än manliga, och färre kvinnor startar företag. Vilket i sin tur leder till att många bestämmer som ni - kvinnan är hemma, eftersom hon tjänar mindre och inte är lika viktig på sitt jobb. Och så stannar hon hemma, hennes löneutveckling stannar av, och bilden av hemmamamman och arbetspappan förstärks i andras och barnens ögon, och normerna reproduceras och blir där de är.
 
Sv: mammaledighet.

Ok, så om han blir sjuk (kan hända vem som hlest ) så konkar företaget och ni blir ruinerade? Låter som en stor risk i mina ögon, då bör han verkligen se till att lära upp någon som kan hoppa in i hans ställe. Det är annars ett vanligt misstag att göra som han har gjort, vilket försvårar inte minst senare, när VD går i pension, och ingen kan ta över.

Ang detta med att han är VD och inte du - det är också (tyvärr!!) väldigt typiskt, det finns mycket färre kvinnliga VD:ar än manliga, och färre kvinnor startar företag. Vilket i sin tur leder till att många bestämmer som ni - kvinnan är hemma, eftersom hon tjänar mindre och inte är lika viktig på sitt jobb. Och så stannar hon hemma, hennes löneutveckling stannar av, och bilden av hemmamamman och arbetspappan förstärks i andras och barnens ögon, och normerna reproduceras och blir där de är.


SJÄLVKLART så går inte företaget under om Olle är borta om han var sjuk, men Olle sköter saker i företaget som gör det näst intill omöjligt för honom att ta ledigt under längre perioder, tex som fakturering.... faktureras inget så kommer inga pengar in och det finns inga pengar för löning. Men som jag har sagt "ett par" gånger så ligger det inte i planerna att skaffa barn ÄN så när den tiden väl kommer så kommer även Olles situation i företaget se lite annorlunda ut. Men faktum är fortfarande att en VD, måste gå på vissa möten, måste skriva på vissa papper, måste svara på vissa frågor, så enkelt är det.

Ang de du skrev om att det var treåkigt att han var VD för företaget och inte jag???????!!!!!!!! Jag tycker absolut inte att det är tråkigt.
Det har heller inget med att män alltid sitter på topp positionerna och inte kvinnor, det har med och göra att han köpte bolaget, han betalade de, han DRIVER det. Jag är 21 år, 20 när vi träffades och hade precis slutat plugga, jag hade inga direkta erfarenheter av arbetslivet förutom lite sommarjobb och helgjobb. Olle däremot har jobbat sedan han började gymnasiet (jobbade paralellt) han har en helt annan erfarenhet än jag, helt enkelt andra kunskaper.
Olle köpte bolaget när han var 28 alltså för nu två år sedan. Företaget har gått jätte bra och mycket till Olles förtjänst samt hans partner, försäljningsdirektören. Hade jag fått frågan för två år sedan om jag hade velat köpa företaget så hade jag tackat nej av så enkla anledningar, kunskap bland annat. Olle har saker som jag inte har, för han är ändå 10 år äldra än jag är. Men om tio år om jag får chansen att köpa ett företag och driva det så kommer jag nog vara den första att tacka ja. Det handlar om att visa framfötterna och se sina möjligheter. Olle är VD för ett företag för att han är jävligt smart och duktig på det han gör, jag är det inte för att jag just nu är lite ung och inte har alla kunskaper för att driva ett företag. Det har absolut inget med o göra att jag är kvinna, för en gång i framtiden KOMMER jag att ha eget företag, jag KOMMER att driva ett eget företag. Som kvinna har man de svårare många gånger, men då är det bara visa framfötterna och bevisa att man kan och att man vill. Vill man och kan man så GÅR det. Så enkelt är det. Tro på er själva och visa att viljan finns, då jävlar är ni ostoppbara!:idea:
 
Sv: mammaledighet.

Om företaget klarar sig om han skulle vara sjuk ett halvår, så förstår jag inte varför företaget inte skulle klara sig om han var föräldraledig ett halvår?

Det finns andra än VDn som kan skriva fakturor (ofta har man exempelvis en ekonomiavdelning, som gör sådant. Det är ovanligt att det är VD själv som skriver dem). Vanligt i större företag (som en del av riskminimering) är att ha en ställföreträdande för VD, som har attesträtt etc och kan fatta akuta beslut om VD inte är på plats. Att kunna delegera är en mycket viktig del av framgångsrikt ledarskap i ett företag. Så enkelt är det, skriver du, men så enkelt är det inte alls. Det är ju Olle själv som har bestämt att företaget ska skötas på just exakt det sätt som det sköts, och om han ville, kunde han bestämma att det skulle se ut på ett annat sätt.

Tror du att det är en slump att det är han som har det oumbärliga chefsjobbet och inte du? Och en slump att det är så hela samhället ser ut? Det finns många kvinnor som är "jävligt smarta och duktiga på vad de gör", men faktum kvarstår: färre kvinnor än män har ledande positioner. Just för att många kvinnor tänker som du: min man är så enormt duktig och framgångsrik, han behövs på sitt jobb, medan jag är inte lika viktig och duktig, så det är bättre att jag står tillbaka/är föräldraledig etc etc.

Och när ni väl har barn, vem ska kunna vara hemma när barnet blir sjukt eller när barnet är litet, om ni bägge har jobb som går under om ni inte är på jobbet (som ju skulle vara fallet ifall du hade samma arbetssituation som Olle)? Och vad är tanken då - Olle trappar ned på sitt jobb, för att du ska satsa på ditt företag?
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 700
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
2 955
Senast: Linn-Nora
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 982
Senast: Amha
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 432
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp