Mamma vid 66 år

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

bobo

Vad säger ni om det?? http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,589575,00.html

Själv vet jag inte om jag tycker det är så lyckat, man lär ju inte ha så många år kvar att leva så barnet blir utan tvekan föräldralös i unga år. Tonåringen kanske blir tvungen att sköta om en gammal orkeslös senil mamma.
Och sen att orka. En såpass gammal mamma har inte ork och energi att sköta och passa ett litet barn på samma sätt som en ung mamma. Det finns väl någon mening med att naturen har sett till att kvinnor blir ofruktsamma när dom blir äldre.

Jag tycker det verkar mest egoistiskt att skaffa barn när man är så gammal, ser inte många fördelar med det från barnets synvinkel.

Sv: Mamma vid 66 år

Tja, jag har ju själv klumpat ihop mitt eget barnafödande pga att jag började sent och INTE vill behöva vara tonårsmamma id 60 års ålder. RÄcker väl gott med att man kommer vara en bit över 50 innan barnens tonårstid är över...

Behöver jag säja mer?

det finns äldre människor som har mycket mer energi än 20 åringar, dessutom behöver man inte bli senildement bara för att man blir gammal, min mormor var 91 år när hon dog, hon var inte dement....

bevisligen kunde hon bli gravid..så där hade inte "naturen" något att säga till om.

bobo skrev:
Jag tycker det verkar mest egoistiskt att skaffa barn när man är så gammal, ser inte många fördelar med det från barnets synvinkel.

är det inte alltid egoistiskt att skaffa barn?? eller varför skulle just du skaffa barn??

Jag är fullt medveten om att inte alla gamlingar blir senila, men risken är stor. Större än att vara pigg och alert som en 20-åring när man är 90 år.

bevisligen kunde hon bli gravid..så där hade inte "naturen" något att säga till om.
Naturen fick hjälp genom 9 års fertilitetsbehandling. Bara det tycker jag är helt vansinnigt. Läkarna borde ha sagt stopp och lagt de resurserna på andra ting mera viktiga för mänskligheten och tanten kunde adopterat ett barn om det nu var så nödvändigt att ha barn.
Det är egoistiskt när man bara ser det som en förlängning av sig själv som absolut måste komma ur ens egen kropp.

Risken att barnet blir "föräldralös" tidigt gör ju att man tycker lite synd om ungen. Det kan ju vara svårt för en tonåring t.ex. att förlita sig på en som upplevde sin egen tonårstid utan el. :smirk: Det kan bli lika fel åt andra hållet, men det hör ju (än så länge!) till en sak som man får bestämma själv! ;)

Jag tror inte att naturen såg till att hon kunde bli gravid. Hon fick en hel del hjälp av doktorer.

Personligen tycker jag att det är vansinne.

men trots allt så BLEV hon gravid...

Jag tycker väl också att det ligger under avdelning onödigt, men livet är olika....hon såg ju pigg ut iallafall...men så som en del resonerar här...att hon föddes under en tidsperiod utan EL :crazy: Hon hade ju för bövelen varit universitetsproffessor..att man HAR inte ork för man är så gammal...herregud...det finns 70 åringar som springer maraton...att ungen skall ta hand om sin senila mamma.... :crazy:

ALLA som skaffar barn är egoistiska.....de flesta vill ha ett EGET barn..vi är skapta på det viset....

Att springa maraton som 70-åring går väl an, men de som gör det har oftast tränat hela sitt liv. Vaknätter och att springa efter en pigg 2-åring är ganska så mycket annorlunda. Det suger musten ur en mycket yngre människa.

Själv tycker jag att det är vansinne att manipulera naturen på det viset. Visst är all barnalstring egoistisk, men det där är rent taskigt mot ungen. Jag har en kompis vars pappa var GAMMAL han var nog typ 45 när han fick henne hon och hennes fyra syskon hade ångest hela sin uppväxt för att pappan skulle dö närsomhelst. Tänk om ens mamma då är ytterligare 20 år äldre ?

Dessutom tycker jag att om hon nu var en sån remarkabel person och proffessor så borde hon fixat att bli förälder i "normal" ålder.

Vad är kriteriet för att få bli förälder då??
Vet du att barnet kommer att fara illa?
Vet du att hon kommer att dö snart?
Vet du att hon inte orkar "springa" efter sitt barn? (jag har du aldrig behövt springa efter mitt)

Det finns många unga som inte orkar heller, som kanske inte är friska, som kanske använder droger...som helt enkelt skiter i sina barn....är det kriteriet??
skall inte rulllstolsbundna kunna skaffa barn?

Jag retar mig mest på "anledningarna" till varför hon inte skulle få ha sitt barn...anledningar som är helt sjuka..........född innan det fanns el :crazy: Vad har folk för fördomar mot äldre människor egentligen.....

Hm svår fråga egentligen, men jag kan känna att lägga ner så mycket tid och pengar på att få ett barn när man kan adoptera och hjälpa andra barn som redan har kommit till och behöver hjälp... Ang åldern så javisst så är det kanske inte toppen att ha en pensionär till mamma, men om det är så mycket sämre nja...

Visst kan det hända att mamman dör men det skulle även kunna hända om hon hade varit 20 när barnen föddes så det är ett "löjligt" agrument... Min pappa var visserligen "gamal" när han fick mig och min lilla syster strax över 40 då... Han var för gamal för att få adoptera vilket mina föräldrar var inne på då min lillasyster lät vänta på sig... Men jag tyckte inte att han var gamal som pappa, han var den som var ute med föräldrar på stan och kunde prata med min klasskompisar utan att det blev pinsamt... Nu dog han visserligen ganska så tidigt ändå men det var snarare beroende på dels dåliga kostvanor och dels problem med högtblodtryck...

Jag tycker inte att det är en generell rättighet att skaffa barn.

Jag tycker att naturen själv har ordnat det så att kvinnor efter en viss ålder inte längre kan få barn på naturlig väg, det är väl ett gott skäl ?

martha skrev:
Jag retar mig mest på "anledningarna" till varför hon inte skulle få ha sitt barn...anledningar som är helt sjuka..........född innan det fanns el :crazy: Vad har folk för fördomar mot äldre människor egentligen.....
Det är inte en fördom gentemot äldre! Vad jag menade med det var att tidsklyftan kan vara så stor att man inte "förstår" varandra. Jag menar att med handen på hjärtat, så tyckte man ibland att ens föräldrar levde i stenåldern när man var 13 år.
Nog vet jag att inte alla gamla är "gamlingar" i dem hänseenden. Jag skulle i varje fall tycka det var synd om min mamma skulle missa min 30-årsdag t.ex. Åldersstatistiken är faktiskt inte så himla hög längre. :smirk:
Måste nog upprepa mig: det är upp till var och en!

Senast ändrad:

det finns massa unga kvinnor som heller inte kan bli gravida på naturlig väg...ska inte heller dom få egna barn??

Jag fattar....och jag tycker väl som er egentligen...men att ha de argumenten som kommer upp i denna tråden tycker jag låter bara..skit...

idag är det inte alls ovanligt att folk skaffar barn i 35-40 års åldern...dom kanske heller inte får uppleva deras barns 30 års dag.....och det är väl lika illa att missa 30 som 50 årsdan..egentligen.

*lånar knapp*

Adoptera säger ni... Hur många pensionärer brukar vanligtvis få adoptera? Noll. Det är stentufft att få adoptera barn, men vilket pucko som helst kan föda egna!

Sen måste jag få lägga in att jag känner hur många som helst som blivit uppfostrade av sina mor/farföräldrar för att föräldrarna antingen inte orkade, ville, eller arbetade heltid och lite till på annan ort. INGET fel på de barnen inte!

Hellre att någon som verkligen VILL få barn också får det, oavsett ålder, än att se en tonårig krackpundarmamma sitta med sin oönskade unge i en knarkarkvart och långsamt ta livet av både sig själv och ungen.

Sen återstår bara en sak:
Martha... :bow:

Att man har ung förälder är ingen garanti att man inte blir föräldralös.Har nu 4 kompisar som förlorat deras föräldrar i olika olyckor, senast bil olycka å pappan var 23 när kompisen föddes(19) :smirk:

Min farmor skottade ladugårdstaket själv tills hon var 80 bast å min pappa är 65 å lika smidig(å omogen) som en 20 åring :devil:
Personligen tycker jag det är att ta i att bli mamma vid nästan 70 års ålder, men samtidigt finns det åldriga gubbar som skaffar barn sent med unga tjejer, 65-70 år är ingen ovanlig ålder för dessa gubbar.
Hoppas bara att bebisen har anhöriga å slipper hamna på fosterhem om mamman hinner dö.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 961
Senast: Enya
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 799
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 405
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar