Mamma vid 66 år

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mamma vid 66 år

En sak jag tycker är lite "sjuk".. det är just det här med adoption och eget barnalstrande.
Om man inte får adoptera, borde man då egentligen få skaffa egna barn? Vad är skillnaden mellan barn och barn? En sak som jag har funderat på lite, speciellt i ett sådant här fall när det måste till behandlingar (finns ju alltså även yngre som måste ha behandlingar men som inte "duger" som adoptivföräldrar)...
Att man inte kan hindra folk från att ha sex är en sak, men vad säger att man får göra behandlingar för att bli gravid men man får inte adoptera...
Ja nu försvann jag visst från huvudämnet...

Men jag är skeptiskt till det här med att folk över 50 skaffar sig barn, vet inte varför egentligen... men det är samma med gubbarna som gör det... bara fördomar antar jag... som de troligtvis har mot unga föräldrar.

Nu är det ju väldigt höga krav på att få adoptera(även om några idioter bevisligen sluppit genom systemet), man ska vara över 25, ibland 30(vissa kanske inte vill vänta tills de är 25).Man måste vara gift(alla har inte den synen på livet å många är det som inte tror på äktenskap).

I vissa länder som man adopterar från krävs att man ska ha fertilitets problem, för att få adoptera(det har ju inte alla kvinnor som sagt).
Båda ska väl ha jobb, ska inte ha för mkt dålig bakgrund(hoppas att de inte räknar med en lätt rattfylla 15 år tidigare när en individ varit ung å dum).

Sen ska man ju ha mkt bra ekonomi då det kostar att adoptera barn, man kan få lite ekonomisk hjälp från försäkringskassan men måste betala ganska mkt själv.Vissa gånger kostar det upp till 200 000 å vilka vanliga småbarnsföräldrar har de resurserna att bara slänga ut?
Nej, jag tror inte alls man kan bedöma föräldrar efter huruvida de blivit godkända som adoptivföräldrar eller inte.
Hur många hästägare hade blivit godkända tex?Det står nämligen fortfarande i socialstyrelsens rekommendationer att man bidrar till att barnen har större risk att få allergi när man har djur tex.

Jag tycker inte att det är samma sak. Om man hjälper en kvinna i "normal" fertil ålder och hon blir gravid så är det gott och väl, men jag tycker fortfarande inte att barn är en rättighet som sådan.

Då vet inte jag var du läst om adoptioner men eftersom tex min syster varit på G att adoptera å har tagit reda på fakta från olika länder så vet jag att dessa regler är några av de som tillämpas :smirk:
Om du söker fakta så kommer du hitta dessa bl.a, men olika länder har olika krav på föräldrar.

Aftonbladet hade repotage o adoption för några månader sedan, finns säkert att hitta nånstans.

Jag förstår inte varför? Det kommer knappast som någon nyhet för någon att kvinnor vid en viss ålder blir infertila, om man tidigare i sitt liv ansett att karriär och liknande är så mycket viktiagre än barn att man inte hunnit "klämma in" det, varför ska man då ta det när man egentligen inte kan få barn?
Sen är ju jag lite kluven till fertilitetsbehandling överhuvudtaget. Rent krasst tror jag att det kanske finns en anledning till att vissa individer, eller vissa parkombinationer, inte KAN få barn. De behöver inte vara dåliga föräldrar men deras gener kanske inte är de bästa. Det finns en del studier som visar att det dels är mer vanligt förekommande med genetiska defekter hos provrörsbarn och dels att vår fortplantningsförmåga blir sämre och sämre.
Fast jag förstår helt och fullt de par och individer som genomgår dessa behandlingar, jag förstår att man vill ha ett "eget" barn och skulle säkert genomgå dem själv om jag inte kunde få barn utan hjälp.

fast denna kvinna var ju bevisligen fertil då hon kunde bära sitt foster i livmodern, eller??

Fertil var hon inte, dom gör en äggdonation på såna gamla kvinnor.
En annan artikel: http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,292741,00.html

Klipp ur artikeln:
Äggdonation, som är en förutsättning för att kvinnan ska kunna få barn efter klimakteriet
– Det är utomordentligt olämpligt, korkat, omdömeslöst, förfärligt och upprörande eller vad du vill. Vid 58 år är det stor risk att mamman – eller barnet – dör. Det är obegripligt att man gör det, säger K G Nygren, docent vid Sophiahemmet i Stockholm och expert på provrörsbefruktningar
Barnet ska ha en rimlig chans att ha bägge föräldrarna i livet upp till vuxen ålder,
mannen bör inte vara äldre än att han bedöms fullt ut kunna ta del i föräldraskapet under ett barns hela uppväxt
Man kan ju fundera över varför naturen själv satte en gräns

Det var väl som sagt äggdonation och provrörsbefruktning?

Och de har ju tom börjat diskutera om det inte är möjligt för en karl att bära fram ett barn, så jag anser inte att man är "fertil" bara för att barnet kan växa i ens livmoder.
Har dessutom för mig att barnet kejsarsnittades fram för tidigt?

Det beror på vad man anser att fertilitet är.Jag anser att man är fertil då kroppen sköter det hela själv utan hormon behandling å dessa äldre kvinnor har genomgått behandling för att kunna bli gravida.Man skulle säkert kunna odla fram barn i glasburkar oxå :smirk:

Men jag tycker inte man ska förväxla dålig fertilitet hos yngre kvinnor som hos dessa äldre kvinnor(att äldre kvinnor inte kan få barn är ju ngt som är naturligt), yngre kvinnor tycker jag det är berättigat med fertilitetsbehandling på(då menar jag upp till ca 45 år för man kan bli gravid i den åldern oxå på naturlig väg även o det int är så vanligt)

Så summan av kardemumman blir att barnet är inte kvinnans fast det har växt i hennes kropp. Det har en okänd kvinnas gener.
De vill inte adoptera för de vill ha ett eget barn, men barnet blir ju inte deras eget, har ju inget från mamman.
Nu begriper jag ännu mindre varför äldre kvinnor vill utsätta sig för detta, det är ju förenat med livsfara både för mamman och barnet.

I detta fallet dog ju en av tvillingarna och den andra fick förlösas alldeles för tidgt med kejsarsnitt. Det är väl inte helt säkert än om den kommer att överleva.

Jag tycker det verkar vara ett otroligt dumt och omdömeslöst experiment som har utsatt två personer för livsfara, och dödat en. Hörde på radion att Rumänien (hon kom väl därifrån?) skulle sätta en åldersgräns för provrörsbefruktningar efter detta(?). Helt rätt enligt min mening, och jag förstår inte att de inte gav upp efter de första årens hormonbehandling.

Naturen har antagligen satt en gräns vid klimakteriet av en anledning. Det borde människor lära sig acceptera och framförallt respektera och sluta leka Gud vad gäller alla möjliga och omöjliga saker.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 961
Senast: Enya
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 799
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har tänkt på detta rätt mycket på senaste tid, av anledningar som jag kommer att nämna nedan. Vet inte egentligen varför jag skriver...
2
Svar
33
· Visningar
5 405
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar