Målarböcker för vuxna

Jag har massor av sådana där "färgblyertspennor" av olika varianter.. Min farbror hade målarprylsaffär förut och gav mig en hel del målargrejer meeen de pennor jag har är alla i ungefär samma färger och svåra att blanda på ett bra sätt :/

Den här lådan från Faber-Castell hittade jag och vill ha, men den kostade visst nästan 3000kr :eek: Det är inte riiiktigt vad jag tänkt mig att lägga på färgpennor om vi säger så.
faber-castell_fargpennor_polychromos_120-set_traskrin.jpg
Så VACKERT!!! Jag blir alldeles lyrisk bara av att titta på bilden.... Vågar inte tänka på priset...?

Just ja, Stabilo färg 54 eller 26 skulle jag nog använda på fjording. Andra hästar kan nog dock bli alla möjliga färger, även rosa, gröna och blå :p
Hur ser de ut?? Fjordfärg är inte lätt, om hästen inte ska bli kycklinggul eller beige. Jag har ibland använt "hudfärg", dvs den där rosaliknande som man använder till bleka ansikten. Sen blandar jag den med andra nyanser. Till skuggorna använder jag ibland ljuslila, faktiskt! Men Fjordingarna är knepiga.....

Haha, jag googlade och 26 ÄR ju hudfärg :-)

En sak till: I min målarmapp har jag oftast lämnat ögonen vita utanför pupillen. Detta för att man själv ska kunna välja om hästen har ljusbruna, mörkbruna eller kanske blå ögon. De behöver alltså inte lämnas vita, då kan det se ut som om hästen blänger, kanske. Någon frågade mig, nämligen.

Jag har bestämt mig för att i helgen beställa Lenas målarbok på Adlibris.
Så var det frågan om pennor...

På Adlibris finns två alternativ som jag funderar på.
"Noris Club 36-pack Träfärgpennor
Varumärke: STAEDTLER Noris Club®
Noris Club® 36-pack träfärgpennor, briljanta färger, 100% PEFC, A-B-S-skyddat stift som ökar brytstyrkan"
Kostar 99kr. Pappförpackning.

"Lyra Osiris Färgpennor 3 mm 36 Färger
Varumärke: Lyra
Färg: mixade färger
Smal trekantig färgpenna med 2,8mm färgstift. Det trekantiga greppet ger en skön och avslappnad skrivkänsla. Snyggt förpackad i metallask med Naturmotiv. Kärna: 3 mm, L: 18 cm."
Kostar 117kr. Metallförpackning.

Vilket är bäst? :angel:

Noris Club® 36-pack träfärgpennor, briljanta färger, 100% PEFC, A-B-S-skyddat stift som ökar brytstyrkan"

Smal trekantig färgpenna med 2,8mm färgstift. Det trekantiga greppet ger en skön och avslappnad skrivkänsla. Snyggt förpackad i metallask med Naturmotiv. Kärna: 3 mm, L: 18 cm."

Om du målar någon annanstans än hemma så att säga så att du tar med dig dina målargrejer skulle jag ta de i plåtask bara för att de håller bättre då. Har du bara grejerna hemma spelar det ingen roll. Ingen aning om kvalité eller färger på dem tyvärr.

@Soapbubble också.

Det är det här som är lite knepigt, tycker jag. När jag själv tecknar t.ex. porträtt så använder jag bägge typerna. De hårda pennorna blir lätt streckiga om man ska färglägga en större yta, blå himmel t.ex. är ett elände, där får man nästan inse att det BLIR streckigt och istället försöka göra det så jämnt streckigt som möjligt så det ser avsiktligt ut ;-) Då går det lite bättre med en mjuk penna. På en hel hästkropp brukar jag låta de hårdare pennorna liksom följa hästens form, då är det ok att det blir "streckigt". Annars är de mjuka pennorna lättare att använda.

Annars, på små små detaljer gillar jag de hårdare. Det är därför jag har en sån blandning - allt från barnpennor från ICA till lite dyrare akvarellpennor (som jag bara tecknar med, lägger aldrig till vatten). Vissa färger finns också bara hos vissa tillverkare - en speciell fuxfärg t.ex. är svår att hitta, liksom en riktigt varmt brun som inte drar åt det grå hållet eller det vinröda. Knepigt..... Fast egentligen spelar det ju ingen roll, att jag bryr mig beror på att jag då försöker imitera färgen från beställarens foto.....

J

@Red_Chili
Jag tycker Lyra pennor är för hårda och målning går långsamt. Ska du handla på Adlibris, tycker jag du ska överväga deras egna märke som jag tycker är bättre än Lyra.

Jag har också Adlibris eget märke, dom pennorna är bra och ger fina färger - MEN - jag gillar inte att dom är trekantiga :(
Jag som har ledgångsreumatism tycker att dom tröttar ut handen väldigt fort. Nu kanske inte du har just det problemet, men tänk även på vilket typ av grepp du gillar som ett tips bara ;)

Liknande trådar

H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 241
Senast: anyberg
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 416
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar