Lillefrun
Trådstartare
Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går gränsen till att en ras eller hund räknas som skällig? Visst skall är ju naturligt. Till exempel, en drömras för mig är en sheltie men den sägs ju vara väldigt skällig men jag har träffat många på kurser och tävlingar och ingen av dom har varit skälliga. Just skälligheten jag varnats för har varit orsaken till att jag plockat bort sheltie från toppen på listan. Men jag funderar på om det kan fungera ändå. Jag bor lugnt. Ingen bara kommer och går förbi huset som om jag bodde i stan eller i lägenhet. Är det mest när dom går upp i varv som dom skäller? Går det att träna bort i så fall?
Sen tänker jag att jag är rätt van, mina kan skälla mycket när jag lämnar dom och när jag kommer hem. Dom hör mig när bilen åker och kommer hem. Enligt grannarna är dom tysta hela tiden när jag är borta. Vet inte om det räknas som mycket skälliga? Vad bör jag räkna med om jag väljer en sheltie? Och en corgie som är delad förstaplats?
I vilka situationer kommer skälligheten fram mest och är det så pass att man bör välja annan ras? När man gillar allt det andra?
Ni som har skälliga hundar, vad är det som gör att ni tänker att er hund skäller mer än andra hundar, är det så stor skillnad? Är det något som förstör/påverkat livet med hund?
Sen tänker jag att jag är rätt van, mina kan skälla mycket när jag lämnar dom och när jag kommer hem. Dom hör mig när bilen åker och kommer hem. Enligt grannarna är dom tysta hela tiden när jag är borta. Vet inte om det räknas som mycket skälliga? Vad bör jag räkna med om jag väljer en sheltie? Och en corgie som är delad förstaplats?
I vilka situationer kommer skälligheten fram mest och är det så pass att man bör välja annan ras? När man gillar allt det andra?
Ni som har skälliga hundar, vad är det som gör att ni tänker att er hund skäller mer än andra hundar, är det så stor skillnad? Är det något som förstör/påverkat livet med hund?