Måla på tapet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Taefill

Trådstartare
Jag ska göra om rummet och letar i första hand tapeter. Om jag inte hittar några, kan jag då måla på befintliga tapeter? De är första lagret på väggen.
Sedan undrar jag också om jag, om jag hittar rätt tapeter, kan måla små grejer på dessa? Bara några små symboler el. liknande.
 
Sv: Måla på tapet?

Undvik att måla, det blir aldrig lika bra som tapet. Lättare att skrapa och då lyser tapeten igenom.
 
Sv: Måla på tapet?

Undvik att måla, det blir aldrig lika bra som tapet. Lättare att skrapa och då lyser tapeten igenom.

Det har jag aldrig varit med om och jag har målat om på tapeter massvis med gånger och ibland flera gånger, däremot är det svårt/omöjligt att få de färgskiftningar som t ex finns i strukturtapet.

Till TS: Se till att tapeten är hel och sitter bra, spackla igen hål och dyl. Ibland behöver man måla fler gånger, men minst 2 ggr brukar jag göra. Strukturtapeter blir oftast bättre än vanliga släta papperstapeter att måla över.
 
Sv: Måla på tapet?

Undvik att måla, det blir aldrig lika bra som tapet. Lättare att skrapa och då lyser tapeten igenom.

Har målat på tapet många gånger, men oftast har det varit enfärgade (eller väldigt lite mönster) eller strukturtapeter.

Har aldrig varit med om att tapeten lyst igenom.
 
Sv: Måla på tapet?

Jag målade på målad tapet häromveckan. Grönt på brunt. Såg till att grundmåla vitt först, för jag ville inte ha igenom några bruna toner i min grönfärg. Och skulle det vara så att jag skrapar färgen så underlaget syns så har jag mer färg i källaren att laga revan med. Klart lättare att måla över skavd färg än att tapetsera över skavd tapet.

Just nu tittar jag dock på tapet till sovrummet. Har hittat flera jag vill ha... för ca 1000 spänn rullen (tre våder). :eek: Det slutar nog med färg och nåt pålimmat mönster från Inreda.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag startar en tråd för jag hittade ingen liknande, en som avhandlar små projekt där tips och trix välkomnas. Jag är I behov av hjälp...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 195
Senast: dobbis
·
Hemmet Jag älskar dofter. Jag tycker speciellt mycket om tyngre dofter och säsongsbundna dofter. Jag vill liksom inte att det ska dofta...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 188
Senast: LinnK
·
Hemmet Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna. Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
2 672
Senast: vilde
·
Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 388
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp