Renoverings-hjälpen

Nej, en bra linoljefärg köper man inte i en standard färgaffär. Men det går att beställa med normala leveranstider om man vill det, i alla fall om det inte är specialbrytningar man ska ha.

Tänk att allt behöver inte vara gjort på en gång. Insida fönster måste inte bli gjort samtidigt som utsida. Och lister och väggar behöver inte heller bli klara samtidigt. Vet du vad du vill ha så jobba på enligt plan i den takt som det är kul/överkomligt att pyssla. Det rummet ser ju inte ut som att det skulle skära sig katastrofalt med delvis grönt under en övergångsperiod.

Ah nej det är tanken att låta det ta tid. Gjorde ett fönster förra året pga allt regn. En utsida o det blev asdåligt.

Men jag drömmer mig väl bort och tänkte vad en kan göra inne så frågan var mer hur stor roll det spelar men vi får väl se.

Har tagit bort färg med värme/skrapa.
Men vad är det för tvätt en kan använda?
 
Ah nej det är tanken att låta det ta tid. Gjorde ett fönster förra året pga allt regn. En utsida o det blev asdåligt.

Men jag drömmer mig väl bort och tänkte vad en kan göra inne så frågan var mer hur stor roll det spelar men vi får väl se.

Har tagit bort färg med värme/skrapa.
Men vad är det för tvätt en kan använda?
Målartvätt är det man kan använda om man vill måla direkt ovanpå annan färg utan att göra något annat. Det tar bort fett på ytan och gör den lite matt så att det fäster bättre. Har du har du skrapat rent med värme behövs det inte.

Jag målade ett rum i höstas som har stått på planeringslistan i 15 år. Inte direkt fult som det var, men lite menlöst och omysigt. Nu behöver jag sitta där oftare och då blev det en annan prio på det. Kul att se lyftet.
 
Målartvätt är det man kan använda om man vill måla direkt ovanpå annan färg utan att göra något annat. Det tar bort fett på ytan och gör den lite matt så att det fäster bättre. Har du har du skrapat rent med värme behövs det inte.

Jag målade ett rum i höstas som har stått på planeringslistan i 15 år. Inte direkt fult som det var, men lite menlöst och omysigt. Nu behöver jag sitta där oftare och då blev det en annan prio på det. Kul att se lyftet.

Okej. Ja det gjorde jag på första fönstret.
Jag kommer göra alla fönster iår. Det borde gjorts för flera år sen..
 
Är det någon som har bra koll på lås? Vårt lås på ytterdörren har börjat krångla. Det är inte trögt eller kärvar utan ibland går det liksom inte att rubba nyckeln alls och ibland går det lika lätt som vanligt. På eller av. Som att det vore glapp eller något.

Jag skulle gärna slippa byta lås såklart, men vill ju inte stå där utelåst plötsligt. Vad tror ni?
 
Ska byta golv i hallen. Det blir ett laminatgolv med klinkerimitation.
Men
Kan vi lägga det nya golvet ovanpå det gamla?

Ska byta lister (och trösklar om det behövs).
Golvet som är idag är limmat platta för platta med nån slags mirakellim, sitter som berget.
IMG20240619081238.jpg
 
Ska byta golv i hallen. Det blir ett laminatgolv med klinkerimitation.
Men
Kan vi lägga det nya golvet ovanpå det gamla?

Ska byta lister (och trösklar om det behövs).
Golvet som är idag är limmat platta för platta med nån slags mirakellim, sitter som berget.
Visa bifogad fil 147683
Jag har lagt klickgolv ovanpå gammalt plastgolv. Med golvpapp emellan. Nu har det gått tio år och jag har aldrig upplevt några problem. Bara det gamla är jämnt.
 
Ska byta golv i hallen. Det blir ett laminatgolv med klinkerimitation.
Men
Kan vi lägga det nya golvet ovanpå det gamla?

Ska byta lister (och trösklar om det behövs).
Golvet som är idag är limmat platta för platta med nån slags mirakellim, sitter som berget.
Visa bifogad fil 147683
Jag tror nog att man kan lägga det nya laminatgolvet ovanpå, men det är inte säkert att jag hade gjort det. Laminatgolv och underlagsfoam kan ju bygga opraktiskt högt vid t ex trösklar, och då kan det finnas ett värde i att tjäna de millimetrar i höjd som mattan bygger.

För att få bort de limmade plattorna hyr man förslagsvis en s k mattstripper av en byggmaskinuthyrare (Renta/Ramirent/whatever). Det är en maskin som påminner litet om en vinkelslip men har en oscillerande plåtkniv som s a s hyvlar loss limmet och mattbitarna. De finns i olika storlekar; handhållna och större som har hjulstativ.
 
Är det någon som har bra koll på lås? Vårt lås på ytterdörren har börjat krångla. Det är inte trögt eller kärvar utan ibland går det liksom inte att rubba nyckeln alls och ibland går det lika lätt som vanligt. På eller av. Som att det vore glapp eller något.

Jag skulle gärna slippa byta lås såklart, men vill ju inte stå där utelåst plötsligt. Vad tror ni?
När mitt lås betedde sig liknande stod jag till slut en dag och kunde inte låsa ytterdörren. Fick ringa låssmed som när han bytte låset konstaterade att det gamla var 30 år + och helt enkelt så slitet och nött att det slutat fungera. Han blev lite chockad att det fungerat så länge som det gjort.

Vet du hur gammalt låset är? Om det är över 10 år så låt en låssmed rengöra ( kan ge dig några år till innan det behöver bytas) det alt. byta.
 
Jag tror nog att man kan lägga det nya laminatgolvet ovanpå, men det är inte säkert att jag hade gjort det. Laminatgolv och underlagsfoam kan ju bygga opraktiskt högt vid t ex trösklar, och då kan det finnas ett värde i att tjäna de millimetrar i höjd som mattan bygger.

För att få bort de limmade plattorna hyr man förslagsvis en s k mattstripper av en byggmaskinuthyrare (Renta/Ramirent/whatever). Det är en maskin som påminner litet om en vinkelslip men har en oscillerande plåtkniv som s a s hyvlar loss limmet och mattbitarna. De finns i olika storlekar; handhållna och större som har hjulstativ.
Vi har mätt lite, och det ska vara lugnt vid dörrar/trösklar. Vi funderar dock på att byta trösklarna ifall vi vill ha robotdammsugare i framtiden.

Ska kolla på om någon i närheten har en mattstripper och om det är något för oss. Tack för tipset!
 
När mitt lås betedde sig liknande stod jag till slut en dag och kunde inte låsa ytterdörren. Fick ringa låssmed som när han bytte låset konstaterade att det gamla var 30 år + och helt enkelt så slitet och nött att det slutat fungera. Han blev lite chockad att det fungerat så länge som det gjort.

Vet du hur gammalt låset är? Om det är över 10 år så låt en låssmed rengöra ( kan ge dig några år till innan det behöver bytas) det alt. byta.
Ingen aning hur gammalt det är. Det har slutat krångla nu iaf. Får se om det börjar igen.
 
Nu har jag målat inne istället för ute för de regnat relativt ofta.
Men jag blev inte nöjd…
Tog rustas Old Rose men de ser mer lila/grått ut än jag vill.
IMG_3016.jpeg

Är även klar med att göra en större bekvämare säng av två.
Spacklat o haft mig…


Men ja, frågan nu då. Kan jag måla över detta? Har beställt en grön färg istället.
 
Det där golvet har fortfarande inte blivit mer än planerat.
Nu funderar jag, är det värt att lägga det innan badrummet renoveras? Det är dörren rakt fram i bilden i inlägg #28.
Vi vet inte när badrummet kommer göras, har inte ens fått offerten än. Tänker att det kommer bli ny tröskel där. Påverkar det golvets utseende på något sätt? Eller kan vi lägga golvet först?
 
Det där golvet har fortfarande inte blivit mer än planerat.
Nu funderar jag, är det värt att lägga det innan badrummet renoveras? Det är dörren rakt fram i bilden i inlägg #28.
Vi vet inte när badrummet kommer göras, har inte ens fått offerten än. Tänker att det kommer bli ny tröskel där. Påverkar det golvets utseende på något sätt? Eller kan vi lägga golvet först?
Vänta!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
13 494
Hemmet Ja.. Jag vet inte var jag ska börja.. Förra året i december blev det, efter tre års bönande och tjat, klart med att min hyresvärd...
Svar
7
· Visningar
1 884
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp