5.1.3-B22-00518@Lickety Jag hittar ingenting då jag googlar på numret. Har du direktlänk?
Googla på bara numret så hoppar det fram.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
5.1.3-B22-00518@Lickety Jag hittar ingenting då jag googlar på numret. Har du direktlänk?
Jag kollade på youtube för vi hade besök av både möss och råttor. Dom älskar jordnötter. Jag blandade 1tsk jordnötssmör och 1 tsk bikarbonat och rullade till små bollar. La ut 6 stycken bollar på flera olika ställen och kunde därmed följa om det försvann någon boll. Möss och råttor kan inte rapa eller prutta. När de äter bicarbonat jäser det i deras magar och tarmar.....och ja.Vi har blivit ofrivilliga hyresvärdar åt ett gäng råttor som huserar i väggarna.
Vi hörde dem redan förra vintern, men då hade jag inte ork att ta ta i det, tyvärr.
Nu har de börjat mumsa som bara den på nätterna och när jag gick runt huset hittade jag två riktigt stora hål in under grunden.
Hur går jag nu bäst till väga?
Ska jag fylla igen hålen bara? Men då får vi kanske leva med liklukt ett tag framöver och dessutom är det kanske inte så snällt mot råttorna?
Gift? Är det riskfritt för hunden och katten?
Borde jag ta ut någon som kollar efter möjliga skador i huset, typ med kamera, först?
Jag är redan duktigt stressad över reningsverkarbetet som ska som ska göras nu under hösten och tänkte väl att resten får vänta, men jag kan ju inte låta råttgänget husera fritt i vårt hus .
Tacksam för råd.
Smart! Har möss hemma ibland på hösten, det ska vi prova.Jag kollade på youtube för vi hade besök av både möss och råttor. Dom älskar jordnötter. Jag blandade 1tsk jordnötssmör och 1 tsk bikarbonat och rullade till små bollar. La ut 6 stycken bollar på flera olika ställen och kunde därmed följa om det försvann någon boll. Möss och råttor kan inte rapa eller prutta. När de äter bicarbonat jäser det i deras magar och tarmar.....och ja.
Kan inte påminna mig om att vi haft synliga spår i år? Ska nog förbereda ett par bollar nu inför hösten.
Så bra!Vi får alltid gift utsatt. Har aldrig någonsin varit ett problem.
Man får tycka vad man vill om råttor och möss, men det låter verkligen inte som ett försvarbart sätt att döda. Dels utdraget lidande för den döende individen men också fruktansvärt för flockmedlemmar, de (i synnerhet råttor) är väldigt avancerade socialt och empatiska. Det är en stor gradskillnad på att en artfrände plötsligt försvinner eller "bara" blir inaktiv och somnar in - och att se den plågas i timmar.Jag kollade på youtube för vi hade besök av både möss och råttor. Dom älskar jordnötter. Jag blandade 1tsk jordnötssmör och 1 tsk bikarbonat och rullade till små bollar. La ut 6 stycken bollar på flera olika ställen och kunde därmed följa om det försvann någon boll. Möss och råttor kan inte rapa eller prutta. När de äter bicarbonat jäser det i deras magar och tarmar.....och ja.
Kan inte påminna mig om att vi haft synliga spår i år? Ska nog förbereda ett par bollar nu inför hösten.
Lycka till!Tack så jättemycket för alla svar, hörrni !
Hålen är tilltäppta med grus och stenmjöl och vanliga fällor samt dumlekolor inhandlade nu till att börja med.
Jag tänkte rigga fällor på kattvinden innanför väggen där de väsnas, i pannrummet, klädkammaren samt uppe på vinden.
Sopskåpet där mössen gör sina maträder håller på att städas i detta nu för att täppas till med stålull. Dessutom håller katten nere musbeståndet om vintern.
Jag är dock lite bekymrad över den delen av grunden som ligger under altanen och bakom trappen på baksidan. Hur ska jag säkra där ? Jag kan så klart bryta upp och kolla, men det går ju inte att ha ständig koll under altanen.
Nåja, vi börjar så här så får vi se hur långt det räcker.
Nu känner jag mig lite mer rustad och beredd att ta fighten.
Ni är grymma!!
Jag instämmer, jag förstår att de behöver bekämpas men de ska inte plågas. Det är väl därför man inte får använda vatten i hinken till en vippfälla? Drunkning är utdraget lidande. Vippfällor är numer bara tillåtna som levendefångst-fällor. Tyvärr tror jag många skiter i det.Man får tycka vad man vill om råttor och möss, men det låter verkligen inte som ett försvarbart sätt att döda. Dels utdraget lidande för den döende individen men också fruktansvärt för flockmedlemmar, de (i synnerhet råttor) är väldigt avancerade socialt och empatiska. Det är en stor gradskillnad på att en artfrände plötsligt försvinner eller "bara" blir inaktiv och somnar in - och att se den plågas i timmar.
Och levandefångst-fällor låter så djurvänligt och fint men jag vet ingen som använder dem på annat sätt än sätter ut dem och låter dem sedan bara vara och djur som fångas får svälta och törsta ihjäl.Jag instämmer, jag förstår att de behöver bekämpas men de ska inte plågas. Det är väl därför man inte får använda vatten i hinken till en vippfälla? Drunkning är utdraget lidande. Vippfällor är numer bara tillåtna som levendefångst-fällor. Tyvärr tror jag många skiter i det.
Ett tecken på att råttor kommit in på gården är att mössen försvinner. Fler som gjort samma iakttagelse?
Det skulle jag aldrig göra.Jag kollade på youtube för vi hade besök av både möss och råttor. Dom älskar jordnötter. Jag blandade 1tsk jordnötssmör och 1 tsk bikarbonat och rullade till små bollar. La ut 6 stycken bollar på flera olika ställen och kunde därmed följa om det försvann någon boll. Möss och råttor kan inte rapa eller prutta. När de äter bicarbonat jäser det i deras magar och tarmar.....och ja.
Jag förespråkar råtthund mot råttor och katter mot möss.
De är trevligare än både gift och fällor.
Man behöver inte ha egen hund.Man ska hinna ha hund också. De kräver ju lite mer än att få ta råttor. Sällskap, promenader, hundpassning vid behov, försäkring osv. Plus att du inte vet om du får en hund som vill jaga råttor.
Så är det ju.Inte för att vara dryg nu, för jag håller helt med om att bikarbonat verkligen inte är okej, men ärligt talat - råttgift är inte heller ett särskilt trevligt sätt att dö/döda på. Jag har inga tvivel om att sättet som giftet verkar på innebär plågor.