Sv: Mål 2012

Kl
kul tråd :laugh:

Med halvblodet så var målet 2011 att kunna vara någorlunda avslappnade inne på banan, galet tittig pålle, gärna nån plac lokala klasser.
Det känns som att vi uppnått det bra och fick till några sköna rundor och nån plac.
2012
Så vill vi snäppet mer gällande avslappnad och ridbar på banan. Och höja % satsen till stadigt över 65% skulle sitta fint.

Min PRE köpte jag i slutet av nov 2011 så målet för 2012 är att vi ska hitta varandra och ut och smaka på lite lokala klasser med godkända % och har vi riktigt bra dagar nån liten plac :laugh:

Övrigt mål så skulle det vara kul om jag kunde vara modig nog att hoppa en lokal tävling också. Halvblodet har tävlat 125 och tränat bet högre så för hans del är det tittandet bara. Jag har blivit galet hoppfeg efter mitt benbrott :(

Vad hade ni för mål förra året och hur gick det med dem?
Köpte unghäst i juni och målet var att påbörja inridningen som sedan skulle fortlöpa in på 2012. Jag påbörjade det hela men ligger efter mer än vad ja hade tänkt mig. med andra ord kom ja inte riktigt dit mitt mål var.

Vad har ni för mål under 2012?
Till sommaren vill ja kunna galopera på han utan att flyga som en vante. Det skall kunna gå att arbeta han lättare i trav och ja ska kunna starta ett LD program med 50-60%
mål nr 2 är att till hösten klara av att starta LC på godkända procent och varit iväg och nosat lite på LB.

*KL*
Hade inget riktigt mål mer än att fortsätta uppbyggnad och utbildning av kusen som har en lååång rehabilitering bakom sig samt att utveckla min ridning avseende sits, känsla och exakthet i hjälperna.

Vi harvade på med dressyrträningar på LC-LB-nivå och började hoppa pyttehinder i våras efter uppehåll från hoppning sedan 2007. Under sommaren fick vi en ny medryttare som är till stor nytta. Startade en pay and jump i hoppning på 60 resp. 70 cm i höstas och tog oss runt på ett bra sätt. Startade 20 km pröva-på distansritt och genomförde det problemfritt med fräsch häst.

Notera att detta är en häst som veterinären 2009 trodde bara skulle hålla för promenadridning. Hjärtat har funnits i halsgropen hela tiden under det ökade arbetet, men jag har fått mycket bra hjälp av min tränare med att successivt skruva upp krav och belastning.

Den här tråden får mig att inse att det vore nyttigt för både mig och hästen att formulera några mål så jag ska diskutera det med ridfröken.

Medryttaren säger att ridfröken tror att kusen kommer att vara på LA-nivå i höst. Jag är mera osäker och undrar om vi skulle ta oss runt ett LC-program med godkänt resultat. Hur eller hur så ska vi harva på i paddocken med vidareutbildning, kanske med LA som riktmärke. Hoppning på låg nivå ska vara med som variation, styrketräning och gymnastik. Rejält med uteritter för konditionsträning och för att hålla ponnyn på gott humör.

Jag hoppas att medryttaren vill åka ut på programridningar och pay and jump när hästen är igång igen efter sin nya, förhoppningsvis enkla, skada. Själv vill jag för närvarande inte ha pressen att prestera även på fritiden. Däremot är jag gärna chaufför och groom. Hoppas dock att kunna start i någon PP i distans igen. På den nivån blir det mera en kul utflykt än tävling för mig och jag törs inte satsa på distans på "riktigt" med den hästen.

Målet 2011:
Att komma ut på några små hopptävlingar och göra kvaliteten.
Kvaliteten är gjord med bättre resultat än vad jag hade vågat hopas på och vi var ute på några P'n J, där han också skötte sig utmärkt!

Målen 2012:
Stärka galoppen/balansen och göra byten
Vara igång till vår hemma P'J i slutet av april
Att starta vår första riktiga tävling hemma i maj
Att vara uppe på 110 nivå i sommar
Att ha kondition och och mentalt orka med två klasser i sommar
Att debutera 120 hopp detta året

Så vi är väl mest hopp inriktade men målet är väl att han ska vara lika långt utbildad i båda diciplinerna :)
Så L:A dressyr :)

Senast ändrad:

Förra året hade jag som mål att nå godkänt i LB och LA, vilket jag uppnådde.

Årets mål är att rida LA:P1 på godkänd nivå, och för hoppningsvis kvala nationellt.

Mina planer blev rättså rejält ändrade då jag valt att gå över till stor häst istället. Just nu letar jag efter en 4-6 år gammal grundriden häst, så mitt mål just nu är att hitta drömpollen. Senare mål är att lära känna varandra och så småningom eventuellt starta en enklare lätt dressyrklass. :)

kl

Mina mål för 2011 var:
Att komma utanför hemmaplan. Check!
Rida LC med godkända % och det lyckades vi med :)
Hoppa bom-på-marken CR. Check.

Målen för 2012 är:
Starta fler tävlingar i år med målet LB med godkända % ev LA i slutet av året (om det går bra i LB)
Hoppa CR 50 cm

Jag rider islandshäst men ska börja träna för dressyrtränare den närmsta månaden, minst varannan vecka, gärna varje. Very nervöst :o

Målet förra året var att 01:an skulle lära sig trava :P (Låter urlöjligt för er med tregångshästar, antar jag men det kan vara svårt på en flergångare :) ).Det har hon äntligen gjort, för bara några veckor sen. Dvs hel rent tvåtakt och kan gå där i stabil form. Nu år målet att även jag ska kunna trava, typ :p Eller iaf jobba hästen i trav. I tölt kan vi en del men i trav känns det som att armar och ben inte riktigt hänger ihop - och det är där dressyrtränaren kommer in i bilden. Vill också bli bättre på att rida ihop hästen med bibehållen energi vilket jag tycker att jag inte riktigt lyckas med. Kortfattat: Målet för det närmsta halvåret i alla fall är att kunna göra det vi kan i tölt även i trav (öppna, skänkelvikning, fatta galopp ifrån trav bla och osv :p). Vill också få henne mer lyhörd för skänkeln. Sen får vi se.

Sen har jag en unghäst, också islandshäst, men hon ska bara ridas in och töltsättas så hon hör inte hemma här - än ;)

Mina mål för 2011:
* Ta mig runt en p&j felfritt (klarat)

Mål för 2012:
* Rida LC:1 med godkänt resultat.
* Hoppa en bana på minst 80 cm.
* Förbättra bandet mellan mig och hästen.
* Kunna rida ut en runda med andra hästar där min häst kan vara någorlunda normal.
:)

... Notera att detta är en häst som veterinären 2009 trodde bara skulle hålla för promenadridning. Hjärtat har funnits i halsgropen hela tiden under det ökade arbetet, men jag har fått mycket bra hjälp av min tränare med att successivt skruva upp krav och belastning

Den här tråden får mig att inse att det vore nyttigt för både mig och hästen att formulera några mål så jag ska diskutera det med ridfröken.

Medryttaren säger att ridfröken tror att kusen kommer att vara på LA-nivå i höst. Jag är mera osäker och undrar om vi skulle ta oss runt ett LC-program med godkänt resultat. Hur eller hur så ska vi harva på i paddocken med vidareutbildning, kanske med LA som riktmärke. Hoppning på låg nivå ska vara med som variation, styrketräning och gymnastik. Rejält med uteritter för konditionsträning och för att hålla ponnyn på gott humör.

Jag hoppas att medryttaren vill åka ut på programridningar och pay and jump när hästen är igång igen efter sin nya, förhoppningsvis enkla, skada. Själv vill jag för närvarande inte ha pressen att prestera även på fritiden. Däremot är jag gärna chaufför och groom. Hoppas dock att kunna start i någon PP i distans igen. På den nivån blir det mera en kul utflykt än tävling för mig och jag törs inte satsa på distans på "riktigt" med den hästen.

Omformulering av mål:
Jag hade börjat fundera på att utmana mina demoner och själv ge mig iväg på programridning m.m. också, men så blir det inte, åtminstone inte i vår. Den förhoppningsvis enkla skadan är sannolikt enkel. Vid klinikbesöket framkom dock att den gamla krämpan, spatt, har kvicknat till igen i det bakben han har haft problem med förut. Inte nog med det visade det sig att kusen har fått spatt i det andra bakbenet också, vilket var hans sista friska ben. Nu har vi nästan backat tillbaka till där vi var för 4 år sedan.:cry:

Alltså blir det nya målet att få hästen smärtfri och ridbar igen.

Och ja, självklart frågar jag mig om jag har kört för hårt med honom och klandrar mig själv för att kanske ha ridit sönder min häst. Eventuella sådana kommentarer undanbedes därför. Det behövs inte salt i såren också.:crazy:

Och ja, självklart frågar jag mig om jag har kört för hårt med honom och klandrar mig själv för att kanske ha ridit sönder min häst. Eventuella sådana kommentarer undanbedes därför. Det behövs inte salt i såren också.:crazy:

Nä..det tänker inte jag skriva något om. För det tror jag ändå inte att du gjort. Jag tror och utgår ifrån att du gjort och gör det absolut bästa du kan göra för din häst.

Det enda jag ville säga egenligen var att ge lite pepp. :)

Tack för peppningen! Jag försöker göra så gott jag kan.:)

Jag skrev det där om klander m.m. i syfte att förekomma eventuella kommentarer eftersom jag vet hur en del människor kan agera på Bukefalos. Som väl är de flesta inte sådana.:)

*kl*

Mål 2011?

* rida LB på över 60% - klarade vi! 64% som bäst på lokal och 67% på KM vilket resulterade i Klubbmästartitel
* Diplom på kvaliteén. - missade med 1 poäng :( men är glad för poängen ändå och klass 1

Mål 2012?
* placera oss i LB, var två poäng ifrån i höstas :D
* starta LA på 60%, högsta klassen hon får gå i år pga 5 år gammal :D
* Förbättra sits, balans, inverkan och känsla.
* på slutet av året hoppas jag vi ska ha börjat med MSV rörelser.
* försvara klubbmästartiteln :bump::bump::D:D

kl
Förra året hade jag enbart som mål att komma igång med ridningen. Tyvärr gjorde min dåliga rygg att jag till slut fick sluta rida lektion då jag fick för ont.
2012 är det nya tag och jag hämtar ny häst nästa helg. En liten tjej som inte är igång utan haft föl och tanken är att vi försiktigt ska komma igång tillsammans. Hoppas att min rygg ska gå med på ridning oftare men i mindre doser.
Vad jag kan sätta för mål för oss vet jag inte förrän hon är hemma och börjar komma igång. Men kanske om allt går bra ngn start men det är bara en jättebonus om det går så långt och inte ett mål i den bemärkelsen. Jag klarar nämligen inte nedsittningen i trav som det ser ut idag.:(
Om inte ridningen skulle fungera för mig så låter vi betäcka henne i vår.

Har har det blivit lite omändringar.
Lilla stoet var inte helt hundra när hon kom utan har fått äta upp sig och vara häst. Hon kommer betäckas i år och ja snart fara till stationen!

Jag själv har nu köpt mig årskort på gym, kör igång imorgon och på torsdag blir det core-pass:cool:
Kommer ge ridskola en chans till då jag bara måååste få komma igång.
Längtar men blir samtidigt svettig när jag tänker på att mina småtjejer åker på inridning i vinter:eek:

Har varit hästlös under flera år, så 2011 fanns inga hästrelaterade mål.

Sedan januari är vi (jag och sambon) hästägare:love:, och nu jäklar vad taggad jag är! Sambon också, givetvis, men vi ligger på lite olika nivå hästmässigt. Hans mål för 2012 är att lära sig rida.

Mina mål för året är att utbilda den lilla hästen, så att vi kan klara av en godkänd LC:1 och att både jag och hästen ska överleva en pay´n jump på 50 cm under något sånär kontrollerade former.

Mål 2011

Jag är en aning dement så jag kommer inte ihåg vad jag hade för mål förra året?:D Men om det var att jag skulle rida MSV C på godkänt så lyckades jag med det. Tävling är inte min starka sida så det är jag nöjd med. I övrigt är jag nöjd med hur hela hästen utvecklades förra året. Tyvärr så har halva vintern/våren varit strulig så just nu känns både träning och tävling miltals bort.

Men

Det leder fram till mål för 2012
Hästen ska betäckas så jag hoppas att det blir en liten bebis till nästa vår.
Innan var jag lite tvekande, dels pga jag tycker det kan hända mkt vid fölning, men även för att det var tråkigt att ta bort henne från träning när det gick så bra. Min tränare tyckte inte att jag skulle betäcka utan iväg och tävla och njuta av det vi tränat upp under vintern. Men nu känns det rätt självklart att hon ska betäckas eftersom hon redan nu tänjt ut sig med tjock hömage:laugh:
Dessutom är hästen rätt gammal och det känns som att det är nu eller aldrig som gäller för henne.

2011 hade jag som mål att starta 80 cr. uppnått.
2012 har jag som mål att börja tävla min 5-åring och förhoppningsvis så kan vi starta en lc.
och starta han en lb i dressyr med minst 60%

Målet 2011 var att debutera på tävlingsbanan. Det gjorde vi i en LC:2 och fick då 62,9%. Sen blev det inga fler tävlingar för jag kände att vi var inte klara för mer.

Målet 2012 är att göra några stadiga rundor nu i LC på våren och sen kanske någon LB med godkända procent till hösten. Men det krävs en hel del mer styrka hos pålle innan vi är där.

*KL*
Uppdatering: Hästen befanns vara ohalt vid återbesök och har påbörjat sin rehabilitering nu.:) Vi skrittar, skrittar och skrittar typ. Framåt mitten på sommaren hoppas jag kunna börja med lättare dressyrträning utan volter och förhoppningsvis kunna träna "som vanligt" i höst.

2011 var mitt ända mål att få hästen i rätt form och att överhuvudtaget kunna rida henne.. Problemet satt dock inte hos henne utan hos mig, hon är väldigt välriden och har mycket bra gångarter, jag var helt enkelt en ganska kass ryttare ;) jag hade då ridit i drygt 4 år. Vid slutet av 2011 lossnade allt över en natt och hon gick som en dröm i dressyren. Hästens ägare (även min tränare) lägger ner väldigt mycket tid på mig och jag har sedan hösten 2011 utvecklat enormt snabbt! jag gjorde min första start i april i år en L:b 1 som jag placerade mig i. jag debuterade i L:A på en klubbtävling med 69% och målet framöver är att rida L:A lokalt och även förhoppningsvis starta msv :D Jag har även köpt en 3årig avkomma till stoet som jag rider och har som mål att kvala till falsterbo med honom dock en mer långsiktig plan. En betäckning av stoet tillsammans med min tränare är också ett "mål" även om det sker först nästa år :)

Liknande trådar

Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
1 016
Senast: shebeen
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 684
Senast: Takire
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
650
Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
389
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka