Sv: Mål 2012

Vad hade ni för mål förra året och hur gick det med dem?

Hade som mål att börja tävla lite, och helst inte komma sist.

Fick ta bort min häst, köpa en ny, var faktiskt med på 2 tävlingar, kom sist i första och placerad i andra.

Vad har ni för mål under 2012?

Försöka att placera mig en gång till, rida på godkänd procent i LB, och ev våga mig på att starta i LA.

I hoppning så vill jag åtminstone ta mig igenom någon pay-and-jump. I bästa fall en 90-cm-runda på "riktig" tävling också. Men då måste jag rycka upp mig lite och inte vara för feg. Nya hästen är tävlad i 1.20 så för honom är det knappast någon större utmaning.

2011:
Hade en rejäl fotledsfraktur hösten 2010 o mina mål blev därför att komma tillbaka till ridning och förhoppningsvis tävling igen, och det gick! Tyvärr kände jag att min dåvarande häst o jag gick lite olika vägar och jag sålde och köpte en ny häst med mer kapacitet o bättre inställning, den kom i augusti.
Tanken var att träna o lära känna varandra o åka iväg på lite lättare tävlingar o pay´n jump hösten 2011, tyvärr blev den nya hästen skadad o stod ända tills slutet av november.
Mål 2012:
Träna grunder o stärka nya hästen, stärka min sits och styrka.
Ut o tävla lättare klasser i dressyr o hoppning för att se hur det går och vad vi behöver träna på. Startar hästens allra första LC om ett par veckor, blir spännande;)

Mål 2011:
hm, vet inte om jag hade några.. det var nog att starta en träningstävling i dressyr med medryttarhästen och komma igenom programmet och det gjorde vi! drygt 54% men vi (jag) kom igenom programmet! red för första gången i mitt liv fel i ett program :o

Mål 2012 (dressyr tävlingsmässigt):
* rida pay & ride, träningstävlingar och klubbtävlingar (LC/LB) med medryttarhästen under vår och höst
* komma över 60%
* starta lokal dressyr i juni (LB, på hemmaklubben)
* starta ngn lokal dressyr till hösten (som inte är på hemmaplan..)

hästen är duktig och har kapacitet, det är jag som behöver träna upp känsla, teknik och hitta var knapparna sitter. :D det hästen inte har dock är tävlingsskalle, så jag behöver träna mkt på att tävla för att kunna tackla det och veta hur jag ska rida honom när han blir spänd. på vår hemmaklubb vet jag att han funkar helt ok så vi börjar där för att jag o pållen ska få tävlingsrutin :)

sen får jag se om det kanske blir en egen häst i slutet av sommaren.. har inte bestämt mig ännu utan funderar fortfarande. min foderhäst har problem med pålagringar o kommer förmodligen ha sin sista sommar, så det är därför jag har dom funderingarna. jag har precis börjat plugga så det lutar ändå åt att jag väntar ett tag till på det här med egen häst. jag får roa mig med min medryttarhäst och jag är övertygad om att jag kommer kunna utvecklas med honom. :)

Målen var att jag skulle kunna rida mitt sto i form i alla gångarter på ett avslappnat sätt och börja hoppa henne, tyvärr så blev jag tvungen att ta bort henne i mars. Så köpte ny häst, valack född 06, målet var att vi skulle lära känna varandra. Skadad sen november.

Ska hitta det egentliga problemet som jag tror orsakar knäinflammationen och sedan bli friskförklarad. Sedan är målet att iaf komma upp till LC nivå i dressyr innan vintern och att han kan hoppas på 50cm kanske med en hoppglad ryttare.
Men framför allt en frisk och lycklig häst. Just nu är han ganska glad iaf.

*kl*
Förra årets mål var att komma ut på LC:1 tävling och lära oss tävla.
Det gjorde vi och det gick bättre och bättre, toppade med en klubbtävling där jag fick 70% :D
Träningsmässigt att bli starkare och jobba på galoppen. Där tycker jag att vi kommit en bra bit med. Har under året stärkt sig och fattar okey från skritt och går även balanserat i förvänd. (så pass man kan kräva i den fas vi är)
Naturligtvis fortsätta med en frisk häst och målmedveten träning.
Rida på godkännd % i LB:1 och senare på året i LA:1.
Träningsmål är att bli stark i skolorna, börja med enkla byten.
Ett mål som alltid är med är: Att ha KUL! och Skynda långsamt!:laugh:

KL

Kommer inte ihåg om jag hade så värst mycket mål förra året då jag var gravid och fick barn i augusti var nog målet att kunna hålla igång hästen. Det klarade jag fint ;)

Tävlingsmål i år är helt klart MSV B. Men innan dess gärna ett par MSV C med fina %. Vill höja min lägstanivå så vi aldrig rider under 60% (med undantag för MSV B kanske).

Träningsmål blir först och främst att jobba på med kvickheten som vi jobbar hårt på nu. Bytena ska befästas helt och hållet. Skolorna ska bli bättre. Styrkan skall förbättras så att han är reda för att börja jobba med lite arbetspiruetter så småningom. Jobbar alltid för en hållbar och frisk häst så jag hoppas vi fortsätter vara det.

kl

Mitt mål för 2011
...var att hästen och jag skulle lära känna varandra, trivas ihop och ha roligt, och om det gick komma ut på någon liten tävling :) Hästen är ett fullblod f. 2003 som gått på bana till hon var 3år, därefter varit skogsmulle till jag köpte henne i december 2010. Tanken med köpet var att jag och min mor skulle ha en hsät gemensamt, till stor del så att jag skulle ha något att rida medan mitt andra sto var dräktigt.

Ja, målen uppnåddes med råge! Den lilla ambitösa hästen gick från att i princip inte gjort något till att tävla 110cm hoppning, debutera fälttävlan, kvala till lätt klass, gå enstjärniga terrängbanor, gå på över 60% i ft-dressyren, gå på över 60% i LB och när vi smygstartade LA var målet att hamna på över 50% där eftersom det var en vild chansning och vi inte hunnit förbereda oss riktigt för uppgiften, utan det mer var en rolig grej för att om det var lönt att stasa på LA. Vi fick 54%, och det trotts att hästen sparkade bakut i tre moment, vilka således inte blev godkända. Det tycker jag är att uppnå målen för året, med råge :D

Målen för 2012
... är att hon ska bli stadig i LA på över 60%. Hon ska bli stadig i 110cm, och hon ska kvala till enstjärnig ft.

Den fd dräktiga hästen ska försöka komma ut på någon liten tävling. Tyvärr sätter hennes nerver käppar i hjulet. Hemma är hon en dröm, borta blir hon spänd och nervös. Får se om vi hinner jobba med det innan hon ska betäckas igen. Därefter ska hon avelsbedömas.

...och så vill vi såkart vara friska och hela även detta år!

Hej!

Mål för 2011- Att få häst frisk och börja träna med seriöst..

Mål 2012.

Japp, mitt mål är just nu, få häst frisk.. Nu läker vi ut en hålvägg på samma hov hon var halt på förra året. Så.. Mitt mål är först och främst att eliminera orsaken till hennes hovproblem, vilket innebär att först hitta den...

Ridmässigt vill jag lyckas med bra galoppfatttningar (dom har jag nästan glömt hur man gör!) och bra övergångar. Eftersom fröken häst varit skadad så mycket (nu har hon stått sen mitten av September) ligger vi ganska mycket efter, men jag skulle gärna vilja starta någon lätt klass, typ lättaste, i höst nångång, när (om) hon känns redo.

/Lavinia, vars egna mål just nu är att få rida igen..

eh jag hade liksom igna mål för jag började bara för två år sen så...
detta året ska jag tävla L:A1 och hoppa 65cm i en hopp tävling det är mina mål
:bump::banana::rofl:

Svårt det här.... Har tyvärr inom tre år blivit av med två hästar. ( Den första gick bort i min famn av brustet blodkärl och min andra fick bli ängel pga fraktur i en halskota) så ett tag vågade jag knappt köpa nya borsta till nya hästen utifall det händer något och när folk frågar mig hur det går med honom svarar jag att igår ( när jag såg honom sist) mådde han bra...
Men det är svårt att inte att låta drömmarna ta överhand så:
Mål 2012
1)Bli av med kryckorna, få köra bil och rida igen i mitten av mars
2)kunna lasta honom själv igen ( gick bra i nov men nu var det ett tag sedan och vi hade precis med mycket möda fixat lastningen smärtfritt några gånger)
3) få igång honom så pass att vi kan starta en lokal Lb och vara lugna och avslappnade på tävlingsplatsen
4) få bra resultat (64 % och uppåt) på några Lb

Senast ändrad av en moderator:

Härlig läsning med så många avklarade mål 2011!

Jag och min stora kille (v f 2002 e Warsteiner) hade som Tävlingsmål under 2011 att tävla så mycket som möjligt för att vänja oss vid tävlingsmiljön och att vi skulle kunna ta sig igenom ett helt program och fortfarande vara avslappnade mentalt. (Vi började tävla 2010 och gick ett par program (LB) på ca 40% pga otäcka blomsterarrangemang och hästätande domarbord...) Målet klarade vi faktiskt riktigt bra. Det går bättre och bättre för varje tävlingstillfälle och i juni 2011 tog vi till och med en andraplacering i LB med drygt 69%!! Vi gjorde också ett par starter i LA med godkända procent och tog ytterligare någon placering i LB.

2012 har börjat mycket bra. Vi är i fin form och taggade på ett bra tävlingsår. Målen är fortfarande att vi jobbar på med den mentala biten (Där har jag mycket att jobba med för egen del) och att tävla på i LB/LA. Om jag får drömma lite går det tillräckligt bra för att gå upp i msvC också ;)

Starta fälttävlan - check
Starta LC:2 och LB:1 över 65% - Jättecheck (71%)
Placera mig i LC:2/LB:1 - check
Starta LA:1 på KM - check

Starta P90 i fälttävlan.
Starta LA:1 + LA:P1 med godkända resultat.
Träna stenhårt och bli klar för FEI:s Individuella mästerskapsprogram
för ponnyryttare 2012 (inte starta).
Skapa ett ponny-kür program för skoj skull.

Mål under 2013
Starta nationellt.
Kvala SM.
Starta SM.
Sälja :(

Målen lyder
med ponnyn:

*bättre kontakt.
*komma ut på dressyr tävlingar LC:1 (med placeringar)
*lära in lite trick.
*få över henne på högre hinder.
*träna mera NH.

med unghästen:

*kunna longera henne utan "problem"
*ha mera kontroll över henne.
*få henne inkörd.
*lära in lite trick.
*träna mera NH.

och viktigast av allt att ska jag man ju ha roligt!
:):) :love: :d :D ;)

Under förra året köpte jag min häst och hade bara som mål att lära känna varandra, ev starta någon dressyr clear round om det kändes bra, det har vi dock inte gjort.

Iår har vi som mål att jag ska lära mig sitta ordentligt på honom, inte bara i undertempo :angel: Sen vill jag ut och starta en lc eller lb om jag vågar, jag får scenskräck och kan inte rida om mer än min tränare tittar på...DET ska jag komma över, det är väl bara att åka iväg och träna..

Hästens mål är väl att orka bära sig ordentligt i alla gångarter och vara avspänd, det har han lite svårt med, det har väl säkert att göra att jag inte riktigt kommer åt honom på något riktigt bra sätt!

Men framförallt så ska vi ha en massa skoj och ha roligt på vägen!! :banana::bump:

-köpa en rockard och köra in honom
-Starta i en CR i distans
-Rida några Clear Rounder

De två första målen blev det inget av med, men nu i januari köpte vi en rockard, så ett steg i rätt riktining. Vi var iväg och hoppade några CR och skulle startat i en dressyr CR men han blev halt.

-Komma igång igen efter hältan(vi är redan på god väg)
-Köra in honom(har redan börjat lite smått.
-Tävla i dressyr, LB:1 med ett resultat på minst 60%
-Hoppa en CR på 80 cm
-Lösa lite lastningsproblem

Kul att läsa att det är så många som lyckats med sina mål med ridningen! Riktigt peppande att se :bow:

Mål 2011
-Häst skulle bli frisk och igång - gick 'nästan'. Hästen fick grönt ljus men blev inte riktigt igång på grund av felskoning under sommaren, röthål till hösten m.m...

Mål 2012
-Hålla oss glada och friska
-Få igång hästen på ett ändamålsenligt sätt
-Börja dressyrtäna efter sommaren
-Starta en LC

Åh vilken rolig tråd :) Kul att läsa om allas mål :P

Förra året hade jag inga direkt satta mål.
Men i år har jag som mål att Starta Mvs dressyr :) Vi får väl se hur det går :)

KL
Målet för 2011 var att kvala till msvb.
Ett kval fixade vi under hösten och sista tävlingen för året missade vi kval nummer två med ett enda poäng ;)
Jag är dock supernöjd, hästen gör ett fantastiskt jobb som ändå är stadig på den nivån <3
Dessutom tydliga förbättringar i klassen under året och från 2010.

2012 siktar jag på att rida msvb.
Såklart fortsätta starta msvc och fortsätta göra stadiga resultat och ytterligare förbättringar! =)

Då var målet att Tetris skulle igång och att vi skulle tävla L:C-L:B på gdk %. Det smög sig ordentligt eftersom hon inte höll sig fräsch och hon togs bort i början av september.

Skaffade liten underbar ponny istället och med henne är det stora målet att kvala ungponnychampionatet för femåringar. Då krävs två kval med över 60% i vanliga L:B-program alt. 64% i unghästprogram.

Liknande trådar

Tävling Har aldrig besökt tävlingen tidigare och behöver lite tips och råd. Tänkte överraska dottern på 11 år med biljetter, men kan inte...
Svar
10
· Visningar
1 016
Senast: shebeen
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 684
Senast: Takire
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
650
Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
389
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka