keilir

Trådstartare
Dottern håller på att smaka lite mat och så, men efter att ha fått lite havregrynsgröt så tyckte jag att hon vart så knölig i magen så jag slutade med det. Sen hörde jag att majsgröt skulle vara mildare så jag letade som en tok i affären men hittade inget. Däremot hittade jag olika recept som man kunde göra egen av polentagryn. Så det inhandlades men nu till det svåra!

Hur gör man så lite som en portion? Tyckte inte det blev bra alls när jag gjorde i micron så som man kan göra med havregryn. Idag gjorde jag på spisen, men då måste man ju göra mycket mer än vad hon kommer äta. För jag antar att gröt inte blir någon höjdare ett frysa in?:confused:

Så nu hoppas jag på att någon klok bukefalist har gjort egen majsgröt!!:laugh:

Sv: Majsgröt

Har inte kollat nyligen MEN Nestlé hade då majsgröt när Isak var liten från 4 månader fanns på barnmatshyllan!

Det finns majsgröt på barnmatshyllan, tror både Nestlé och Semper har. Bara en tanke; mina båda har blivit väldigt tröga i magen när vi börjat med gröt och det har helt hängt ihop med om jag lyckats få i dem tillräckligt med vätska eller inte. De behöver dricka ganska ordentligt när de äter gröt, annars blir bajset stenhårt. Kan vara svårt att få dem att dricka vatten i början, då har jag blandat lite Semper fruktdryck i vattnet och efter ett tag kan man ha mindre och mindre fruktdryck och tillslut dricker de rent vatten. Ett par teskedar messmör i gröten kan också hjälpa, samma sak med lite olja. Jag misstänker alltså att det inte är havren det är fel på...

Lycka till!

Kl

Det finns både majsgröt och risgröt att köpa, men hur stort utbudet av bebismat är beror kanske på hur stor affären är.

De kan ju bli lite hårda i magen/oroliga i magen i början när något nytt intrduceras och det är ju inte så konstigt egentligen. Det viktiga är väl att man tar det lugnt och ökar på portionen långsamt. Så länge du ammar mycket så är det nog inte så noga med att dricka vatten (även om det är bra att erbjuda i samband med måltiderna), men när du börjar amma mer sällan än 3 gånger per dygn (har jag för mig att jag har hört som "måttstock") är det viktigare att de får i sig mer annan vätska.

Att ge frukt är också bra för att undvika hård mage.

//Julia

Jag gjorde ju misstaget att prova fiberhavregryn till mina tjejer efter att de ätit havregrynsgröt ett tag. Det fullkomligt sprutade bajs ur dem....:eek:

Vi har dock aldrig haft problem med hård mage efter havregrynsgröt (jag har dock kört med ett paket köpegröt innan jag introducerat den hemmagjorda, tror det var risgröt (?) den här gången). Jag har i rätt mkt vatten i havregrynsgröten (och vatten till också förstås), fruktpuré och lite krossat paltbröd för järnberikningen.

Alltså, är du säker på att det finns? Har kollat nu på Ica Maxi och på Willys och det finns inte på något av ställena så det låter konstigt tycker jag...

Hur som helst så kanske det inte sitter i gröten ändå, hon är trög i magen ändå även om hon inte fått gröt alls på några dagar utan bara typ palsternacka och potatis. Så jag vet inte vad jag ska göra, tycker så synd om henne när hon blir jätteledsen när hon bajsar.
Har testat katrinplommon/Aprikospuré (gjort egen) och messmör får hon också ett par teskedar varje dag. Vatten försöker jag få i henne, men hon är ju ingen baddare på det där med flaska, men det går hyffsat. Jag ammar ju fortfarande mycket så det borde ju inte vara vätskan det är fel på...

Ja, till veckan får jag nog ringa BVC och höra om dom har något tips för så här kan hon ju inte ha det stackarn.

Majsgröt finns i både Semper och Nestlés sortiment och det är mäkta konstigt att inte Ica Maxi eller Willys på din ort har. Har du frågat personalen..

produktbild

Majsvalling.jpg

Ja, jag är säker på att det finns. Majsgröt har jag inte köpt själv (dock majsvälling) men har sett flera gånger (och se calas inlägg), men risgröt hade jag hemma så sent som för två veckor sedan när barnen var magsjuka.

Jag tycker att du kan ringa och kolla med BVC på en gång, det låter jobbigt för er. Men antagligen kommer det ge med sig efter ett tag, det är en stor omställning för den lilla kroppen att gå från flytande till fast föda!

//Julia

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 246
Senast: alazzi
·
Kropp & Själ Min käre far, som jag talade med på julafton och då svarade att allt var bara bra när jag frågade hur det var, åkte in akut till sjukhus...
Svar
11
· Visningar
8 077
  • Låst
Tjatter I tidernas begynnelse skapade den store Frith världen. Han skapade stjärnorna, och världen levde bland stjärnorna. Frith skapade alla...
106 107 108
Svar
2 157
· Visningar
68 933
Senast: Intejag
·
Mat Oförutsedda utgifter denna månad ger mig 7 kr om dagen för mat resten av april :o Ja, eller 30 kr i veckan då om man kan köpa något för...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 616
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025