Sv: Billigaste maten - utmaning!
Allt handlar ju om hur kräsen du är på vad du ska äta, men visst går det
Enligt mina matvanor så har du ju lite basvaror hemma som tex pasta, tomatkross, ris och pommes. Jag hade satsat på att köpa billigt kött ( falukorv, bacon eller utgående datum på rent kött) och lite potatis. Med lite mjölk/grädde får du ihop det mesta.
Köper du färs, kan du göra både köttbullar, köttfärssås, järpar, köttfärslimpa, pastagratäng mm med det du har hemma ( om du har kryddor). och servera med spagetti, ris eller potatis och sås.
Med falukorv kan du göra korvstroganof, ugnsbakad falukorv eller stekta skivor till både pasta, potatismos eller dillstuvad potatis ( krävs dock mjölk och dill utöver).
Med kött kan du göra grytor ( drygar alltid ut maträtterna så man kan få många portioner) eller steka som det är, och även här funkar både potatis, pasta, ris och lite sås i de flesta rätter. Carbonara ( bacon, ägg och grädde) är en utmärkt sås till spagetti. Personligen gillar jag inte gröt, men eftersom du har havregryn, så kanske havregrynsgröt kan passa? Spenat är gott ihop med spagetti. Blanda ihop lite kyckling och krydda rejält, så passar även det bra till pasta/spagetti
Oförutsedda utgifter denna månad ger mig 7 kr om dagen för mat resten av april Ja, eller 30 kr i veckan då om man kan köpa något för de pengarna som räcker 7 dagar.
Tänker att detta bara måste gå ändå och ser det som en utmaning .
Detta har jag hemma redan efter inventering:
Ett halvt paket spaghetti
Ett halvt kilo ris
1 burk krossade tomater
1 liten burk majs
1 dl röda linser
Några grissini-pinnar
Havregryn, halvt paket
Halvt paket proteinpulver
Halvt paket fryst spenat
Halvt paket fryst pommes
Vitlök
Olivolja och lite smör
4 ägg
Jag funderade på om jag skulle skramla ihop mynt här hemma och gå till någon billig affär typ Lidl och köpa fler tomatkonserver och lite lök och göra en stor tomatbas som jag fryser in i portioner och äter med ägg eller tonfisk och någon pasta. Kanske hitta några billiga grytbitar eller något kött med kort datum. Frukost och lunch blir proteinpulver, men jag vill gärna ha något varmt på kvällen.
Vad tror ni? Kan det funka? Alla tips på superbillig mat som ändå mättar mottages tacksamt!
/hier, som ofrivilligt hamnat i periodisk fasta så vissa dagar blir utan mat
Edit: Jag har redan säljesauktioner ute på Tradera för er som tänkte tipsa om det
Allt handlar ju om hur kräsen du är på vad du ska äta, men visst går det
Enligt mina matvanor så har du ju lite basvaror hemma som tex pasta, tomatkross, ris och pommes. Jag hade satsat på att köpa billigt kött ( falukorv, bacon eller utgående datum på rent kött) och lite potatis. Med lite mjölk/grädde får du ihop det mesta.
Köper du färs, kan du göra både köttbullar, köttfärssås, järpar, köttfärslimpa, pastagratäng mm med det du har hemma ( om du har kryddor). och servera med spagetti, ris eller potatis och sås.
Med falukorv kan du göra korvstroganof, ugnsbakad falukorv eller stekta skivor till både pasta, potatismos eller dillstuvad potatis ( krävs dock mjölk och dill utöver).
Med kött kan du göra grytor ( drygar alltid ut maträtterna så man kan få många portioner) eller steka som det är, och även här funkar både potatis, pasta, ris och lite sås i de flesta rätter. Carbonara ( bacon, ägg och grädde) är en utmärkt sås till spagetti. Personligen gillar jag inte gröt, men eftersom du har havregryn, så kanske havregrynsgröt kan passa? Spenat är gott ihop med spagetti. Blanda ihop lite kyckling och krydda rejält, så passar även det bra till pasta/spagetti