Maistro e. Master: information önskas

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Oceanien
  • Startdatum Startdatum
Sv: Maistro e. Master: information önskas

Jösses, när jag såg bilderna så kände jag igen honom! Han har en son i England som står till avel i Devon, ska se om jag kan fixa fram mer info, sonen kom till england med Mark Todd (inte helt obekant??) för ca 10 år sen, och var undan ett sto som var fullblodskorsning med några droppar Clydesdale.

Nu har jag letat lite och hittade den här avelssidan. Maestro verkar i avel även i år. :)

Hittade ingen annan svenskättling, men har kanske missat någon.

Jag är fortfarande förvånad över hur långt efter de ligger i sitt avelsarbete här nere, men det är väl typiskt svenskt att tycka så kan jag tro. Hästarna här är i mina ögon vanligtvis fula - och små och det avlas tyvärr på precis vad som helst. Sedan finns det så klart undantag, men det är verkligen så att man hoppar till om man ser en snygging - inte som i Sverige där det kryllar av läckerbitar. :love:

För den intresserade kan man kolla saluannonser här för att få sig en bild av hur hästar på andra sidan planeten tar sig ut.

Stort tack för länkarna:bow:
Visste inte att Prestige VDL flyttat till NZ!

Jag pluggade i Auckland hösten -98 och köpte alla hästtidningar jag kunde komma över och tyckte att den sortens ridhästavel som vi har i Sverige knappt verkade finnas. De flesta ridhästar jag såg på annons verkade vara fullblodskorsningar.

Det är helt rätt att de flesta är fullblodskorsningar. Clydesdale är en populär ras att blanda in. :grin:

Tyvärr verkar tänket vara att om hästen inte duger på galoppbanan så avlar man på den. Resultaten av denna avel blir så klart väldigt skiftande.

Hästarna över lag är lågställda med mediokra gångarter och förvånansvärt dålig hoppteknik (som sagt finns det undantag). Men så är man också mycket nöjd med om hästen tar sig runt en bana på 60 cm eller en lätt klass i dressyr (och de är bra mycket enklare än svenska klasser).

Jag har fortfarande inte vant mig vid att medelhöjden på ett häststaket är 80 cm. Och det funkar!

Senast ändrad av en moderator:

Fast det är inte helt sant. Avelsarbetet här är långt efter det svenska och det beror på flera saker. Det första, och enligt mig viktigaste, är att man är en ung nation som aldrig haft kavalleri. Ofta gläms det bort att alla europeiska länder med framstående sporthäst avel är gamla kavalleri länder där man haft en stabil bas att avla från. Dessutom finns endast en liten avelsbas som ffa består av Clydesdale och fullblod. Kostnaden för att importera hästar är stor, en bekant importerade en dansk hingst för två år sedan och det var närmare 200 000 bara i transportrelaterade kostnader. Detta gör att nya hästar som tas in är hingstar, vilket i sin tur påverkar hur snabbt man förbättrar beståndet.

Utbudet av hingstar är stort och inget krav finns på registrering eller godkännande, detta påverkar givetvis hur fort man närmar sig avelsmålen man har.

Med detta sagt finns det en hel del bra hästar här, de är bara svårare att hitta. Det största problemet är att hitta ryttare som kan rida, och utbilda, de hästar som produceras. Inriktningen har inte varit på maximal prestation. Som sagt är nivån ofta lägre i hoppning och dressyr, däremot ställer fälttävlan på lägre nivå oftast väsentligt mer kniviga frågor i 60cm än vad lätt klass gjorde när jag lämnade Sverige för flera år sedan så det är inte helt enkelt att jämföra...

OT, men Oceania var bor/jobbar du här och hur länge blir du kvar?

OT: jag bor & arbetar i Canterbury, och hur länge jag stannar beror just nu till största delen på hur fastighetsmarknaden utvecklar sig.

Jag anser att den största anledningen till att man är så efter här på så mycket är ovilligheten att ta till sig kunskap utifrån vilket mina infödda kolleger erkänner rätt ut.

Så låga nivåer som det finns på tävlingsklasser här måste ju bero på att den inhemska motsvarigheten till ridsportförbundet och avelsförbunden inte har enhetliga mål.

Själv har jag långt ifrån förenats med denna inställning.

Nu har jag förvisso hört talas om att just Canterbury ligger långt efter på det mesta, men man undrar ju.

När det gäller kostnaden för införsel av häst stämmer den om man importerar från Europa, men förklarar långt ifrån allt.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 123
Senast: valpköpare
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: Bison
·
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
6 599
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka