Sv: Magsår

Har hö som har hög energi och protein kvalite, ger inget pelleterat foder alls. Tack för infon om höet på Öland. Men eftersom att det är plastat bör det väl vara som hösilage eller? Hon får nämligen inte äta hösilage pga av magen.

Hästen ifråga är ett halvblod på runt 500 kg. Dosen är uträknad av ett antal veterinärer ihop. Om den är låg jämfört med vikten har säkert en orsak, men dock som jag ej vet om. Skall kolla upp det med min vet denna vecka, då h*n ändå kommer till stallet för en vaccination.

Rättar mig själv här angående priserna. Var nog extremt trött i går kväll. Rätt pris skall ju vara lite drygt 400:- för två veckor av det hon går på nu, samt 2 000:- i VECKAN på det andra.
Då blir dosen med gastrogard drygt 4 mg per kg vilket är full dos enligt fass medans du gett ca 0,3 mg per kg så din prisjämförelse håller inte.
PL

Nu hänger jag inte med. Om hon nu skulle ha haft dubbel dos med det hon får nu, så blir det ju 800:- lite drygt i veckan, medans det andra kostar då 2000:- i veckan, eller menar du på något annat sätt?

Skulle du ge jämförbar som full dos gastrogard så skulle du ge 90 kapslar per dag.
Alt om du skulle ge gastrogard i den dos du nu ger kapslarna så skulle en förpackning för 2000 kr räcka 12 veckor.
Din dos verkar extrapolerad från människodosen som enligt alla källor jag sett genom åren anses för låg till häst.
Om den fungerat på din häst så är ju ingen skada skedd men det är knappast en dos man normalt rekomenderar som startdos.
PL

Nu hänger jag inte med. Om hon nu skulle ha haft dubbel dos med det hon får nu, så blir det ju 800:- lite drygt i veckan, medans det andra kostar då 2000:- i veckan, eller menar du på något annat sätt?

Å andra sidan om du hade fått Gastrogarden så skulle försäkringen tagit hand om merkostnaden över självrisken. Vet du om försäkringen tar Omeprazolen?

Min häst fick Pronutrin, vilket inte går på försäkringen så nästa gång skall jag ha en medicin som försäkringen tar.

Lite till. När man kommit fram till dosen för häst har man tittat på vad som ger en AVLÄKNING av magsår, vid alltför låg dos är risken att man bara lindrar tillfälligt.
PL

Du kan inte bara jämföra priset i kronor rakt av. Det är ju olika styrka på mediciner och det är ju den du först och främst måste titta på om du jämför priser. Nu har ju PL försökt förklarat så jag antar att du redan förstått.
Alltså lägsta möjliga dos är 1-2 mg/kg .Om din häst då skulle få 1mg/kg skulle du ge 25 tabletter/dag. Denna dos är låg. Om hästen har ett konstaterat magsår är den rekommenderade dosen 4 mg/kg. Det skulle bli 100 tabletter/dag till 500 kg häst. DYRT!!!
Dessa doser har tagits fram genom forskning på just häst och man kan inte bara föra över dosen på människa till djur .
Ring du och fråga veterinären. Även veterinärer kan tänka lite fel ibland...
Även om du nu tycker att det fungerat med den dos hästen får så kanske den blir bra snabbare om den får korrekt medicinering.

Varför har inte gastroskopi gjorts på hästen? Då vet man ju om det verkligen är ett magsår och kan bedöma behandlingstid osv mycket bättre än om man bara gissar.

Vad har ni för erfarenhet av magsår på häst? Min första hade det.
Vad var sjudomsbilden som gjorde att veterinär/du/ni misstänkte magsår?[/QUOTE]Ja, min vägrade äta, rasade i vikt, stod bara o hängde i hagen och var helt slut och slö. Han såg verkligen sjuk ut.

Vad har ni fått för hjälp?Klinik. Han fick losec o andapsin, efter det blev han bra.

Gastrogarn går inte heller på försäkringen, pga samma orsak som pronutrin.

Men det måste ju finnas en anledning att hon fick denna dos. Skall ta det med vet och se vad h*n säger.

Vad har ni för erfarenhet av magsår på häst?
Vad har ni fått för hjälp?
Vad var sjudomsbilden som gjorde att veterinär/du/ni misstänkte magsår?

En av de fd ridskolehästarna hade problem med det.

Hon fick äta havrefritt kraftfoder!

Det kom upp pga återkommande kolik.

Har hö som har hög energi och protein kvalite, ger inget pelleterat foder alls. Tack för infon om höet på Öland. Men eftersom att det är plastat bör det väl vara som hösilage eller? Hon får nämligen inte äta hösilage pga av magen.

nej det är vanligt torrt hö, men de har tydligen valt att paketera det i plast bal, men det kanske bara är det hackade höet som är det, det är den enda sorten jag har sett från dom, det luktar nått så gudomligt gott av det höt så man får lust att själv prova typ.tror smb protein låg på 90 eller mer pr kilo även energin va skyhög

Hittar ingenstans att gastrogard står som foderstillskott. Min försäkring hade iaf. tagit den men inte Pronutrinet fick jag reda på i efterhand då det står klassat som fodertillskott i text.

När jag var på kliniken med Zeeke och hans magsår upptäcktes så fick jag med mig 5 sprutor gastro gard och dom gick på försäkringen, resterande som han skulle ha fick jag betala själv. Mitt försäkringsbolag ( Folksam ) ersätter inte det man får utskrivet på recept men däremot det man får med sig i handen från kliniken

*KL*
alla dessa som ger sina hästar salttillskott i maten -oberoende på om hästen arbetar hårt eller vilar, torde inte vara så nyttigt.

Fast hur löser man det annars med en häst som inte rör saltstenen? Det torde ju inte vara så nyttigt att inte få i sig salt heller?

/Alexandra - som inte gillar att salta maten, men nu står inför en häst som inte ens TITTAR på saltstenen..

En häst slickar på saltstenen om den känner att den behöver det. Gör hästen inte det så har den förmodligen inte brist på salt och det behövs inte tillsättas på annat sätt.
En av hästarna vi har förklarade fd ägaren att de inte kunde ha saltsten i boxen, för han åt upp en hel i veckan! :eek: Så varannan vecka fick han vara utan. Vi ändrade foderstaten åt honom och gav honom andra mineraler, och han har inte ens tuggat i sig EN saltsten på 3 ÅR!

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
348
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
671
Hästvård Hur påverkas en häst av att tidigare haft magsår? Säg att en häst går som ridskolehäst men inte trivs och därför fått magsår blir...
Svar
2
· Visningar
474
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Magsår hos våra hästar är inte ovanligt. Distriktsveterinärernas Hanna Friedrichsen Borg förklarar hur de kan uppstå, behandlas och...
Svar
1
· Visningar
426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka