Sv: Magsår
Min häst har haft magsår förra vintern, var in på klinik med henne dom gjorde en gastropi efter ha tagit massa andra prover alla värden var bra ingen mask etc men hade kraftiga magsår. jag fick ge gastrogard fick även rådet att gå linfrön, vetekli, betfor till en början då det är snällt mot magen efter avslutad behandlig skulle jag börja öka kraftfodret till den mängd hon åt innan. Då gav jag henne lusern, betfor, havre och mineraler men fick inte veta nåt om att det skulle vara farligt för henne att äta pelleterat foder men av egen studie kan jag märka stor skillnad på hennes avföring om hon inte får sina linfrön varje dag då efter ett tag blir hennes avföring lite lösare igen och har även märkt att hon behöver stå på halm ( står just nu på ett ställe där det inte går att stå på halm då dom inte har nån sån gödselhantering) väntar dock på stallplats där det finns möjlighet till att stå på halm.. idagsläget får hon denna foderstat. hö 4 g/dag, havre, betfor, k grov, linfrön (blandar dock grov o betfor)
Funkar bra för mig har inte haft nå återfall ÄN...