Sv: Magsår

*KL*
alla dessa som ger sina hästar salttillskott i maten -oberoende på om hästen arbetar hårt eller vilar, torde inte vara så nyttigt.

Varför inte? Jag menar dom äter/slickar ju på saltsten. Vissa hästar ratar ju tom saltstenar, men behöver ju en viss mängd salt.

Min häst har haft magsår förra vintern, var in på klinik med henne dom gjorde en gastropi efter ha tagit massa andra prover alla värden var bra ingen mask etc men hade kraftiga magsår. jag fick ge gastrogard fick även rådet att gå linfrön, vetekli, betfor till en början då det är snällt mot magen efter avslutad behandlig skulle jag börja öka kraftfodret till den mängd hon åt innan. Då gav jag henne lusern, betfor, havre och mineraler men fick inte veta nåt om att det skulle vara farligt för henne att äta pelleterat foder men av egen studie kan jag märka stor skillnad på hennes avföring om hon inte får sina linfrön varje dag då efter ett tag blir hennes avföring lite lösare igen och har även märkt att hon behöver stå på halm ( står just nu på ett ställe där det inte går att stå på halm då dom inte har nån sån gödselhantering) väntar dock på stallplats där det finns möjlighet till att stå på halm.. idagsläget får hon denna foderstat. hö 4 g/dag, havre, betfor, k grov, linfrön (blandar dock grov o betfor)

Funkar bra för mig har inte haft nå återfall ÄN...

Puttar upp och berättar.

Min häst äter nu motsvarande medicin mot magsår (fast för människor) och det börjar ge resultat. Igår var hon otroligt pigg, sprang och bockade lekte i hagen. Var med på allt med både kropp och blick, ville hela tiden se vad som hände runt henne. Ögon och öreon spelade pigghet och bus hela tiden.

Men det jag reagerade mest på var att hon fes väldigt mkt och det kom LUFT ingen avföring. Hade runnit mikroskopiskt längst benet på henne på natten gämfört med innan. Däremot är högarna fortfarande missfärgade bara lite bollar, men stora sådana. Lukten har försvunnit (den som luktade illa) nu luktar det vanligt hästbajs.

Är så glad nu så jag ville dela med mig till er som brytt sig i denna tråden.

Va härligt med den snabba förändringen. Jag fick också en ny häst som visade sidor jag aldrig sett tidigare. Från totalt flegmatisk till full av bus och upptåg, han tar igen halva sin unghästtid nu.

Vad fick du för sort och dos?

För att ytterligare stabilisera den lösa magen så har jag gett kolpasta som ger snabb och långvarig effekt. Har alltid ett par tubar hemma då effekten är så bra.

Kan kolla vad det heter ikväll när jag kommer till stallet. Hon får 7 tabletter dagligen av detta preparat. Hon kommer efter denna 2 veckors behandling att återgå till Pronutrin igen. Även ett stall byte är i antågande för att hon skall få så mkt lugn och ro som möjligt. Står nu i ett tävlingsstall. Men detta byte blir inte förrän hon har stabiliserat sin mage ordentligt först. Vill inte utsätta henne för mer traumatiska stress rektioner så här nära inpå.

Så skönt att ni fick rätt hjälp till slut!!!

:love:

Det kan man lungt säga, eftersom att avlivning var beställd.

Vill samtidigt tacka mysko för att hon stod på sig i sitt tjat om att leta efter en ny vet som var villig att hjälpa mig.

Även ett stort tack till Wolken Fee... du vet varför.

Underbart :bump: :banana: :banana: :bump:

Nu håller vi alla tummar att allt fortsätter åt rätt håll så damen kan få bli bra i kistan igen.

Medicinen heter Omeprazol Sandoz.Hon äter 7 sådana kappslar om dagen. Hoppas det är till någon hjälp.

Ja visst är det. Bollar i bajset i kväll, men fortfarande löst och missfärgat, men man kan inte få allt på en gång.

Vad bra att din häst har fått magsårsmedicin nu. Varför fick du inte Gastrogard utskrivet? Det innehåller samma substans (Omeprazole) men är framtaget till häst. Pastasprutor som är enkla att ge.
Hur mycket väger din häst? Jag tycker det låter som en låg dos med 7 tabletter (antar att det är 40 mg tabletter ) Det blir 280 mg/dag. Den rekommenderade dosen för behandling av magsår med Gastrogard är 4 mg/kg en gång /dag i 28 dagar och därefter 1 mg/kg i 28 dagar. Det kan säkert fungera även med lägre dos men om din häst väger runt 500 kg låter dosen väl låg.

Hoppas att din häst blir bra! Det är ju lovande att den blivit så mycket bättre redan.

Anledningen heter pengar.

Denna dos för två veckor för människor kostar lite drygt 400:-

Samma dos fast för häst i två veckor (Gastrogard) kostar 2 000:-

Kunde vi ändå få samma resultat med den för människor som med den för hästar så var valet inte svårt.

Inte jag själv som räknat på hur mkt tabletter hon skall ha utan det har min vet gjort i saspråk med ett antal andra veterinärer.

Hur starka dom är återkommer jag med. Har inte asken här där jag sitter, straxt tillbaka med det svaret.

Senast ändrad:

Det är 20 mg tabletter. Vet ej varför men det hjälper det är huvudsaken. Har en mkt piggare häst som det inte sprutar vatten löslig avföring av.

Det blir inte billigare med tabletter om hästen får den rekommenderade dosen! Kan lova dig att jag räknat på det både fram och baklänges innan jag ruinerat mig............
Det som gör att det blir billigare för dig med tabletterna är att dosen är lägre. Det går ju lika bra att ge lika liten dos med Gastrogard. Då blir det t om billigare än tabletterna. Om din häst väger 500 kg och hon får 280 mg av den aktiva substansen/dag blir det 0,56mg/kg och dag. Rekommenerad dos är 4mg/kg vid konstaterat magsår, följt av 1 mg/kg som uppföljning. Nu kanke du har en liten lätt häst föl,shetland eller ponny??? Då kanske dosen är helt Ok

Inte samma dos utan med gastrogard hade du fått en dygnsdos på 1140 mg istället för som nu 140 mg(40 mg är svåra att få tag på o väldigt mkt dyrare)
Gastrogard är faktiskt mkt billigare än omeprazol per gram räknat.
Din dos är väldigt låg för att vara till häst. Dosen på 4 mg per kg är dock tilltagen för att fungera även på tävlingshästar i fortsatt träning o utan ändrad utfodring, fixar man detta ansesdet att det går bra med en initialdos på 1-2 mg per kg.
PL

Oj nu såg jag att du hade skrivit 20 mg tabletter. Låter ju orimligt lite om det är en stor häst.

Ang pelleterat kraft foder så finns det några hästar där man vid obduktion har funnit pellets i en stor kletig massa som legat kvar i tarmen el va det magen , kommer inte riktigt ihåg, låter ju inte så bra oavsett vart det nu låg

Det finns ett företag på öland som odlar hö (finns på plastbal) med enormt höga protein o energi värden om man nu vill ha det, med garantier på hygenisk god kvalitet, väljer man ett sånt hö så ska man inte behöva kraftfoder som protein o energi tillförsel.utan att man kan anv deras hö som kraft i stället, o ge av sitt vanliga hö på sidan om. (höt finns både i hackat format, vilket är idealiskt för de äldre hästarna med dåliga tänder) o som "vanligt" hö

Senast ändrad:

Rättar mig själv här angående priserna. Var nog extremt trött i går kväll. Rätt pris skall ju vara lite drygt 400:- för två veckor av det hon går på nu, samt 2 000:- i VECKAN på det andra.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
348
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
671
Hästvård Hur påverkas en häst av att tidigare haft magsår? Säg att en häst går som ridskolehäst men inte trivs och därför fått magsår blir...
Svar
2
· Visningar
474
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Magsår hos våra hästar är inte ovanligt. Distriktsveterinärernas Hanna Friedrichsen Borg förklarar hur de kan uppstå, behandlas och...
Svar
1
· Visningar
426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Tillbaka