Sv: Magsår
Normalt ersätts inte medicin på recept men agrias ena variant gör det.
PL
Normalt ersätts inte medicin på recept men agrias ena variant gör det.
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En häst slickar på saltstenen om den känner att den behöver det. Gör hästen inte det så har den förmodligen inte brist på salt och det behövs inte tillsättas på annat sätt.
En av hästarna vi har förklarade fd ägaren att de inte kunde ha saltsten i boxen, för han åt upp en hel i veckan! Så varannan vecka fick han vara utan. Vi ändrade foderstaten åt honom och gav honom andra mineraler, och han har inte ens tuggat i sig EN saltsten på 3 ÅR!
Oj.. Shady, denna tråd har jag totalt missat!!!Vad har ni för erfarenhet av magsår på häst?
Vad har ni fått för hjälp?
Vad var sjudomsbilden som gjorde att veterinär/du/ni misstänkte magsår?
Hästen får inte i sig tillräckligt med salt i övriga foderstaten om man går enligt vad saltbehov anges till, jag har kontrollräknat. (just för att hon verkligen inte ens tittat åt stenen).
Sen, hon tycks ju inte bekymras av det och tycks ju anse att saltintaget är 'bra som det är'. Samtidigt finner jag det underligt att hon skulle ha ett markant mindre saltbehov än 'andra hästar'?
Ja men hon kanske har ett mindre saltbehov än andra hästar, det torde kunna vara så, precis som vi människor har olika behov?
Kanske att det då räcker att ge lite extra efter hög ansträngning?
lite trådnappning om det är okej*
Fast har vi människor egentligen olika grundbehov? (förutom då att människor med olika vikt etc har olika behov såklart, men är behov säg räknat per kilo kroppsvikt i vila verkligen olika?). Däremot är det ju olika hur mycket salt en människa TYCKER sig 'behöva'. Jag t ex är inte alls förtjust i salt om det inte sitter på smågodis Men saltar inte när jag lagar mat, har inte salt på popcorn eller på pommes etc. Medan pappa saltar på det mesta, för det 'smakar inget annars' (hmm...)
Men är mitt och pappas saltbehov per kilo kroppsvikt, i vila, egentligen olika?
Jag låter ju gärna bli att ge hästen extra salt i fodret om det går, men samtidigt kan jag inte riktigt se varför hon skulle kräva så pass mkt mindre salt än 'tabellhästen'. Sen vet jag iofs inte vad det gör/skulle kunna göra om hon nu får under sitt grundbehov av salt? Det påstås ju att hästar kan känna av och reglera saltbrist själv, och hon HAR ju en dekorativ, orörd saltsten i boxen? Men vad kan hända om hon får säg enbart halva grundbehovet salt egentligen? Förutom då uttorkning (antagligen låggradig) och den prestationsnedsättning det ger vid hårdare arbete?
jag har än så länge inte träffat på en häst med märkbar saltbrist som gått på en enkel foderstat bestående av Hö, havre och mineraler, så kanske är det bara vi människor som tror att hästen behöver en viss mängd salt?
ja, jag vet inte, men alltid intressant att spekulera
Vi tar det privat när vi träffas nästa gång.