Sv: Magsår

En häst slickar på saltstenen om den känner att den behöver det. Gör hästen inte det så har den förmodligen inte brist på salt och det behövs inte tillsättas på annat sätt.
En av hästarna vi har förklarade fd ägaren att de inte kunde ha saltsten i boxen, för han åt upp en hel i veckan! :eek: Så varannan vecka fick han vara utan. Vi ändrade foderstaten åt honom och gav honom andra mineraler, och han har inte ens tuggat i sig EN saltsten på 3 ÅR!

Hästen får inte i sig tillräckligt med salt i övriga foderstaten om man går enligt vad saltbehov anges till, jag har kontrollräknat. (just för att hon verkligen inte ens tittat åt stenen).

Sen, hon tycks ju inte bekymras av det och tycks ju anse att saltintaget är 'bra som det är'. Samtidigt finner jag det underligt att hon skulle ha ett markant mindre saltbehov än 'andra hästar'?

Vad har ni för erfarenhet av magsår på häst?
Vad har ni fått för hjälp?
Vad var sjudomsbilden som gjorde att veterinär/du/ni misstänkte magsår?
Oj.. Shady, denna tråd har jag totalt missat!!!:o

Nu förstår jag vad du menade.. 'hint' i PM eller var det var!?
Jisses så jobbigt för dig!!!!:crazy:

Jag vill delge dig det jag vet om en inackordering jag haft. Hon föddes i Tyskland -98, avvandes o kom till Sverige som 6-mån fölunge. (Dyyyyyr!) Stod på ett ställe först, flyttade senare till ett nytt ställe (samma ägare). Som 3-åring blev hon till salu, och min väninna nappade på annonsen. Hästen kom till mig (efter bes. på M-K).. allt var bra i ca 2v.

Sen började det, kolik efter kolik.. gas o stopp omvartannat, löst och hårt likaså. Vet. kom varje vecka nästan! Hästen hade stått på hösilage innan samt 3kg havre (???), här blev det hö och ingen havre (matte vägrade det). Inget foder följde med hästen vid flytten!!!:mad:

Nåväl, hästen hamnade till slut på M-L, och vid gastroskopin så fann de mååånga ärr + ett färskt blödande magsår.. stackars krake!:cry:
Hon fick Losec och Andapsin, kommer inte ihåg hur länge.. senare Probimin har jag för mig. Sen flyttade hon till ett nytt ställe, då dök problemen upp igen.. så har det hållit på, hon har flyttat flera ggr!!!

I våras fick hon fång, efter en racerunda i hagen (ny häst i flocken).. koliksymtom igen, gas o stopp omvartannat.. stod på klinik i 5 v, fick dropp - finadyne - gastrogard... och överlevde även denna gång! Mår nu bra, halmbädd med fri tillg. hö, lite vetekligröt med foderjäst o mineraler.. ute i hage med kompis om dagarna, skall ridas framöver!

Jag hoppas att det finns HOPP för din häst också 'Shady', tummarna krampas!!!

Kraaam
Bia

Ah då hänger jag med. Det verkar vara den varianten jag har då eftersom de skulle ha ersatts om jag bara haft mer koll.

Ja du vad skall jag säga. Hon mår mkt bättre nu än vad hon gjort på mkt länge. Trotts den låga dos hon får enligt vissa här. Hur vet har räknat och varför vet jag ännu inte.

För mig spelar det egentligen ingen roll, bara hon blir frisk. Som läget är nu så går det åt rätt håll i racer fart.

Du skrev några anledningar till att magsår kan uppstå tidigare i tråden, bla för lite och för sällan grovfoder och medciner såsom butta.
Jag undrar, kan en häst få problem med magen pga butta EFTER att behandling är avslutad? Om de fått butta så länge som 60 dagar? Hästen i fråga får nästan fri tillgång på grovfoder och inte ännu direkt visat några symptom.

Shady;
Skönt att du fick tag på en veterinär som var vettig nog att ge det ett försök! Å att hon blivit bättre. Men du, hur mkt grovfoder fick din häst när problemen började och hur mkt grovfoder får hon nu? Det är ju ofta en orsak..

*KL och lite trådnappning om det är okej*

Om de reagerar av finadynekur, hur reagerar det och när kommer reaktionen då? Ena damen här har fina, ruda bajsbollar, vissa högar luktar dock inte så gott, dock inte jätteuilla, mest om man står och sniffar på dem eller om man går in i boxen precis när hon lagt en som man reagerar. Andra är helt okej. Inga som helst problem med konsistensen som sagt, alldeles utmärkta bollar.

Dock har hästen börjat äta trä något alldeles maniskt. Hon verkar inte stressad eller må dåligt eller något, men äter alltså helt maniskt trä, slår knut på sig själv för att nå ickepreparerat trä att äta. Och hon gnager inte bara lite, hon ÄTER det, drar loss stora flisor och äter, och är som en bäver i äthastighet, boxen ser redan efter ett par dagar rent bedrövlig ut, trots att jag sprungit som en tätting med cribhaltburken och kletat och kletat.

Ställ henne i närheten av trä på stallgången och knaper, knaper, knaper. Med öronen framåt och står lugnt och stilla, men verkar ungefär som om hon bara *måste* äta trä. Äter utomhus med, står i boxhage men allt trä hon når måste hon käka upp. Har till och med gett sig på spånskiva som stod inom räckhåll.

Vet inte om hon verkligen ÄTER det, men hon fipplar i spånet och tar tuggor av det med.

Är det någon udda reaktion på boxvilan eller bara en fix ide och fått smak på det, eller kan det tyda på problem med magen? Har gnagt litegrann ända sen hon kom, men senaste dagarna (finadynekuren, 5 dygn, 2 påsar 1 gång dagligen, 500 kg, dvs lite i underkant i dosering) har som sagt träätandet blivit hysteriskt.
Hon ÄR under tandväxling (fäller främre mjölktänder), men kan det verkligen 'hux flux' skapa detta extrema gnagbehov att de permanenta tänderna växer ut?

Fri tillgång på strå men äter för lite strå, och åt ännu sämre med strå i början av finadynekuren.

Hästen får inte i sig tillräckligt med salt i övriga foderstaten om man går enligt vad saltbehov anges till, jag har kontrollräknat. (just för att hon verkligen inte ens tittat åt stenen).

Sen, hon tycks ju inte bekymras av det och tycks ju anse att saltintaget är 'bra som det är'. Samtidigt finner jag det underligt att hon skulle ha ett markant mindre saltbehov än 'andra hästar'?

Ja men hon kanske har ett mindre saltbehov än andra hästar, det torde kunna vara så, precis som vi människor har olika behov? :)
Kanske att det då räcker att ge lite extra efter hög ansträngning?

Ja men hon kanske har ett mindre saltbehov än andra hästar, det torde kunna vara så, precis som vi människor har olika behov? :)
Kanske att det då räcker att ge lite extra efter hög ansträngning?

Fast har vi människor egentligen olika grundbehov? (förutom då att människor med olika vikt etc har olika behov såklart, men är behov säg räknat per kilo kroppsvikt i vila verkligen olika?). Däremot är det ju olika hur mycket salt en människa TYCKER sig 'behöva'. Jag t ex är inte alls förtjust i salt om det inte sitter på smågodis :angel: Men saltar inte när jag lagar mat, har inte salt på popcorn eller på pommes etc. Medan pappa saltar på det mesta, för det 'smakar inget annars' (hmm...)

Men är mitt och pappas saltbehov per kilo kroppsvikt, i vila, egentligen olika?

Jag låter ju gärna bli att ge hästen extra salt i fodret om det går, men samtidigt kan jag inte riktigt se varför hon skulle kräva så pass mkt mindre salt än 'tabellhästen'. Sen vet jag iofs inte vad det gör/skulle kunna göra om hon nu får under sitt grundbehov av salt? Det påstås ju att hästar kan känna av och reglera saltbrist själv, och hon HAR ju en dekorativ, orörd saltsten i boxen? Men vad kan hända om hon får säg enbart halva grundbehovet salt egentligen? Förutom då uttorkning (antagligen låggradig) och den prestationsnedsättning det ger vid hårdare arbete?

Fast har vi människor egentligen olika grundbehov? (förutom då att människor med olika vikt etc har olika behov såklart, men är behov säg räknat per kilo kroppsvikt i vila verkligen olika?). Däremot är det ju olika hur mycket salt en människa TYCKER sig 'behöva'. Jag t ex är inte alls förtjust i salt om det inte sitter på smågodis :angel: Men saltar inte när jag lagar mat, har inte salt på popcorn eller på pommes etc. Medan pappa saltar på det mesta, för det 'smakar inget annars' (hmm...)

Men är mitt och pappas saltbehov per kilo kroppsvikt, i vila, egentligen olika?

Jag låter ju gärna bli att ge hästen extra salt i fodret om det går, men samtidigt kan jag inte riktigt se varför hon skulle kräva så pass mkt mindre salt än 'tabellhästen'. Sen vet jag iofs inte vad det gör/skulle kunna göra om hon nu får under sitt grundbehov av salt? Det påstås ju att hästar kan känna av och reglera saltbrist själv, och hon HAR ju en dekorativ, orörd saltsten i boxen? Men vad kan hända om hon får säg enbart halva grundbehovet salt egentligen? Förutom då uttorkning (antagligen låggradig) och den prestationsnedsättning det ger vid hårdare arbete?

Som du säger, hästen borde - om den verkligen hade kännbar brist tillgodo göra sig detta själv, genom att slicka på saltstenen.
Hästar har ju sedan urminnes tider levt som vilda, och då "lärt sig" att själv anpassa och se till att kroppen fick det den behövde. Nu har ju hästen också den chansen att göra det genom att ha fri tillgång till saltsten.
Min nya häst får väl eg inte heller all salt han "ska" ha då jag inte tillsatt de nya mineralerna än, men han har ännu inte rört sin saltsten heller. Så kanske bör man inte vara så "petig" med just salt. Det är ju som någon sa ovan inte heller bra för oss människor att få i oss för mkt salt.
Och egentligen är det ju efter eller innan anstränging då då man vet att hästen kommer svettas ur som man kanske ska ge extra, om man nu tror hästen behvöer det. jag har än så länge inte träffat på en häst med märkbar saltbrist som gått på en enkel foderstat bestående av Hö, havre och mineraler, så kanske är det bara vi människor som tror att hästen behöver en viss mängd salt?
ja, jag vet inte, men alltid intressant att spekulera :)

jag gillar oxå salt godis! Men har inte heller nåt behov av att salta maten så som tex min pappa oxå gör. Det ska vara mkt salt! Påstår han ;)

jag har än så länge inte träffat på en häst med märkbar saltbrist som gått på en enkel foderstat bestående av Hö, havre och mineraler, så kanske är det bara vi människor som tror att hästen behöver en viss mängd salt?
ja, jag vet inte, men alltid intressant att spekulera :)

Fast det finns ett otal studier på just saltbrist och för lågt saltintag. Vad som händer i hästens kropp etc, och vad det medför i nedsatt återhämtningsförmåga osv. De är dock gjorda på mer högpresterande hästar än en normal hobbyridhäst.

Så frågan är vad det gör/inte gör på en normal hobbyhäst.. Jag är inte helt säker på att det även om det inte ger märkbara problem är riktigt bra i längden.

Btw så lyckades ingen av hästarna i försöket (de mer högpresterande alltså) äta tillräckligt med salt från saltsten. Många åt inte ens grundbehovet av salt (dvs det salt det kräver i vila).

Eftersom hästen är anpassad för att äta foder som det tar tid att samla in, tugga och svälja behöver den inte en stor magsäck, den rymmer mellan 8-15 l vilket utgör mindre än 10% av mag-tarmkanalen.
Om man då fodrar med ett pelleterat foder (malt och sedan sammanpressat) i många fall även uppblött, slukar ju de flesta hästar detta på ett par minuter.
Eftersom de flesta strävar efter att fodra så nära "naturligt" som det går undrar jag vad som är så förträffligt med dessa kraftfoder? Pulveriserat foder hittar man mej veteligen inte i naturen.

Vi tar det privat när vi träffas nästa gång.

Vadå, nu förstår jag inte?
Undrade ju bara hur mkt grovfoder hästen fått/får. Det är väl lika intressant för tråden som medicinering och symptom under vägens gång?

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
348
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
671
Hästvård Hur påverkas en häst av att tidigare haft magsår? Säg att en häst går som ridskolehäst men inte trivs och därför fått magsår blir...
Svar
2
· Visningar
474
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Magsår hos våra hästar är inte ovanligt. Distriktsveterinärernas Hanna Friedrichsen Borg förklarar hur de kan uppstå, behandlas och...
Svar
1
· Visningar
426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Tillbaka