Sv: Magsår

Det om pelleterat foder har jag fått höra från mer än en veterinär så ni verkar inte helt överens i veterinärkåren, bla en som behandlat många trav och galopphästar mot magsår, och hans uppfattning var att du kan tom låta bli att medicinera om du samtidigt puttar in pellets i hästen det läker inte. (Ganska exakt uttryckt vad han sa)

Diar Sanyl, vilken inverkan har det på magsår?

Vad anser du att man bör ge en häst med magsår för krafft foder?

Till er alla: Tack för era svar.

Har nu även fått Peonutin. Någon med erfarenhet av dessa två produkter?

Det om pelleterat foder har jag fått höra från mer än en veterinär så ni verkar inte helt överens i veterinärkåren, bla en som behandlat många trav och galopphästar mot magsår, och hans uppfattning var att du kan tom låta bli att medicinera om du samtidigt puttar in pellets i hästen det läker inte. (Ganska exakt uttryckt vad han sa)

Jag håller med Gylle. Jag är också helt emot Pelletterat. Gav min häst det i övergången när han kom hit, eftersom han fått detta innan. Men klar irritation över någonting, som nu blivit bättre när jag gått över till "ren" mat så som havre. Det finns många många som konstaterat och tagit avstånd från Pelletterat foder pga många nackdelar det kan ge.
Det är inte naturligt helt enkelt, och skapar enligt vad jag oxå hört av vetrinärer; tex slaggprodukter.

Så för hästar med magsår måste det vara katastrof.

Jag har dussintals gånger frågat på vilket sätt pelleterat foder skulle ge slaggprodukter o vilka men ingen har hittills gett ett vettigt svar.
Är havre naturligt för hästar?
PL

Diarsanyl är väl för att stoppa diarre, vet att det disskuterades när min minsting hade sin diarre.
Pronutrin var det första jag fick av vet till min dam med magsåret, dyrt som pocker och jag tyckte att jag fick lite för lite positiv reaktion på det (kanske höll jag på för kort tid, men fick som sagt ingen jätte förbättring av det, nu hade ju dock inte min någon diarre som jag fattat att din har), efter en hink så valde jag att istället prova det andra alternativet vet sa och det var fiberplex och där fick jag snabbt mkt bra effekt, sen kan man ju alltid spekulera i att pronutrin påbörjade läkningen och fiberplexet kom in i rätt sekvens för att man skulle börja se resultat vem vet ?

Diarsanyl kan säkert ge ett visst skydd för magslemhinnan liksom pronutrin men varför mixtra med sånt istället för att använda det preparat som verkligen har dokumenterad effekt på magsår även utan att man rättar till grundorsakerna(fixar man dem räcker det oftast med halva dosen).
PL

Nej inte havre heller :-) därför ger jag min grovfoderomvandlare till häst, ja just grovfoder.

"Ett kraftfoder är inget annat än ett komplement till ett dåligt hö "
Margareta Rundgren (instutitionen husdjurens foder och vård)

Om magsår (man måste vara medlem på ivis = gratis)
http://www.ivis.org/proceedings/eenhc/2002/picavet.pdf?LA=1

EQUINE GASTRIC ULCER SYNDROME
by M-Th. Picavet
Equine Referral Hospital De Bosdreef, Belgium.

Feeding grain and pelleted feed was associated with significantly greater post prandial serum gastrin concentrations compared to feeding only coastal bermuda hay, and while
gastric acidity was not measured in thyat study, such high serum gastrin concentrations
should lead to increased HCl secretion in the stomach.

The effects of different feeds on gastric acidity and peptic injury have not been
extensively investigated. In one report (Andrews, 1998), feeding alfalfa hay and grain
resulted in higher gastric pH and lesser peptic injury to the gastric squamous mucosa than
bromegrass hay.The authors speculated that the higher protein content and other
constituents of the alfalfa might better buffer HCl.

Mumin

Så i mina ögon varför välja mellan pest eller kolera.
Visst sure, tävlar man på hög nivå kanske hästen behöver extra energi men 90 % av alla hästar på kraftfoder är hobbyhästar och ägare som bara matar hästen för en rädsla för brist av något ämne. Gör en höanalys och ge hästen sedan om behov finns mineral och vitamintillskott. Inte tusan behöver den en massa havre eller kraftfoder, såvida du inte önskar dig ett magsår

Mumin

Min häst hade början till magsår i vintras. Symtomen var återkommande kolikanfall som vet. inte kunde förklara. Trodde det var gaskolik. Han sparkade sig mot magen och verkade allmänt irriterad.
Jag gav honom linfrö och parafinolja varje dag under lång tid men det hjälpte aldrig helt och hållet.
Åkte in och gjorde gastroskopi där början till magsår kunde konstateras. Efter 2 hinkar pronutrin och övergång till vanligt hö från hösilage blev han bra ganska snabbt.

Vet. trodde att min häst inte tålde hösilaget + att det var för långt mellan måltiderna (3 ggr per dag).
Jag tänker att det kan säkert ha många orsaker. Under åren har vi bytt stall flera gånger pga olika anledningar och kanske har detta stressat honom?

I vilket fall tycker jag att han överlag har blivit lugnare sen han blev fri från magsåret. Det var inte bara koliken som försvann utan han känns liksom mer harmonisk över huvud taget.

Idag får han 12 kg vanligt hö per dag och lusernhack och krossat korn och lite betfor. Verkar funka...

Vilka symtom har din häst?
Varför ska den avlivas?

Jag har dussintals gånger frågat på vilket sätt pelleterat foder skulle ge slaggprodukter o vilka men ingen har hittills gett ett vettigt svar.
Är havre naturligt för hästar?
PL

Havre är väl mer "naturligt" än ett foder sammansatt av massor av olika bitar som är ihoppressade. Det säger väl sig självt?
Hur vetenskapligt det är vet jag inte, men jag har själv sett stor skillnad på hästar som gått från pelleterat till havre. Och då menar jag STOR skillnad.
Pellets är väl iallfall inte naturligt sammansatt och kan du inte ens sträcka dig så långt så vet jag inte.

Kanske skall svara rätt användare ? Jag har inte mixtrat med dessa prep det är TS som fått dem av sin vet och frågade ang dem.
Om det är Gastroguard du menar så tror jag inte ens det fanns ännu när min hade magsår, vet sa att alternativet då var Losec för människor och det skulle kosta myyycket därav att vi då provade dessa alternativ på marknaden först och det funkade som sagt och hon läkte sitt magsår ganska snabbt och hon har som sagt aldrig fått tillbaks det.

Det är sällan du kan få ihop en foderstat till en högpresterande hopphäst (min var det) bara genom hö hur bra analysvärden man än har. Vi har alltid superhö och vist skulle jag kunna täcka värdena hon behöver med det men balansen blir helt fel i foderstaten. Ingen häst kan toppprestera med tex som vi ofta får det ett gigantiskt proteinöverskott, proteinöverskott i stor utsträckning blir de alldeles för trötta av och för att inte snacka om hur de svettas.
Man skall alltid sträva efter så bra balans som möjligt för att en häst skall kunna prestera som bäst, oftast innebär detta att man måste balansera med olika kraftfoder.

Lånar din knapp och svarar er alla så gått det går.

Min häst är fortfarande i livet. Avlivning var beställd tills på fredag den 8/12. Tur nog (måste jag säga) hittade jag faktiskt en veterinär som var intresserad av att hjälpa mig att få henne frisk. Vilket ingen annan vet jag pratat med ville göra, alla sa det är avlivning som gäller när hon är så dålig.

Lite bakrundshistoria nu då.

Började "lita" smått redan hösten 2005, något lösare träck en vanligt. Kom och gick. I mars i år bytte vi stall. Fortfarande kom denna lösare träck ibland. Speciellt vid något stressigt.

För ca en månad sedan så var min häst tvungen att byta box av olika anledningar. I samband med det så flyttar även hennes bästa kompis bort från detta stall.

Vid detta tillfälle så brakade det loss med diaren, som bara blev värre och värre för var dag som gick. Fick rådet att ge henne vetekli, hjälpte inte.

Satte mig då och ringde runt till dessa erkänt duktiga veterinärer, (fick nummer av personer) ingen tyckte att det var något att göra, utan dom pockade på avlivning.

Fick sedan, för drygt 1.5 vecka tag på en vet som verkligen ville hjälpa mig. Eftersom hon har haft en sådan akut diare så fick hon en spruta Diar Sanyl, för att stoppa upp den värsta diaren, innan apoteket han få hem den andra medicinen.

På natten den dagen hon fick Diar Sanyl vart hon enormt dålig, fanns inga bollar eller ens tillstymmelse till det i högarne.

Pronutrin fick jag sedan för ljust magsåren. Det skall hon nu ha i en månad 2 ggr om dagen.

Idag var det lite bollar i hennes högar, men dock fortfarande väldigt löst, luktar fortfarande illa och har en grön/gul färg. Rinner ur henne gör det fortfarande. Men dock ej lika mkt som tidigare.

Nu kör jag det här en vecka sedan skall vet ev. titta på henne igen alt. ringer jag henne och säger hur läget är, så utgår vi därifrån sedan.

För tillfället får hon endast hö och så denna medicin. Inget krafft foder alls.

Innan dess har hon fått, hö, havre och lite betfor. Men enligt alla vet jag pratat med så skall jag undvika allt vad pelleterat foder heter, samt hösilage. Halm binder bra säger dom, så det skall hon få nu med.

Är det konstaterat att din häst har magsår?
Jag menar har det gjorts en gastroskopi? Om svaret är JA borde ju hästen få behandling med Gastrogard som 1:a handspreparat då den är så dålig. Visserligen dyrt men vill du ge din häst de bästa förutsättningarna att bli frisk så är det nog värt det.
Som Peter L skriver kan det räcka med halv dos efter ett tag.
( Jag antar att det tagits parasitprov, blodprov osv..)

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
348
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
671
Hästvård Hur påverkas en häst av att tidigare haft magsår? Säg att en häst går som ridskolehäst men inte trivs och därför fått magsår blir...
Svar
2
· Visningar
474
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Magsår hos våra hästar är inte ovanligt. Distriktsveterinärernas Hanna Friedrichsen Borg förklarar hur de kan uppstå, behandlas och...
Svar
1
· Visningar
426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka