Sv: Magsår

Ok, tack för att du tog dig tid att svara. Blev lite fundersam när du inte svarade, på vad som hänt. Annars är du ju ganska snabb på att svara.

Vår Juice Fruit var alltid svår att få upp i vikt, hon åt som jag vet inte vad (en häst? :p ) men blev aldrig speciellt tjock, tjock för henne var "normal" för andra hästar.

I mitten av förra hösten började det dock bli värre, hon var så himla smal... Vi åkte iväg för att kolla upp det och fick beskedet att hon hade gigantiska magsår och matstrupen hade svåra frätskador. Det ingen förstod var varför hon fortfarande var så blank och fin i pälsen och fortfarande åt, hon borde inte kunna göra det. så det bestämdes att försöka rädda henne och hon sattes på medicin. (Vet inte vad den heter...)

Hon gavs inte stora chanser att bli bättre, men två dagar innan julafton fick vi ändå reda på att hon var helt frisk, alla magsår etc var borta. Allt frid och fröjd så länge.

Sen i början av mars i år började det gå neråt igen och hon började bli fruktansvärt smal igen. Den 13 Mars åktes hon iväg med till Ulltuna för att kollas igen, och magsåren var tillbaka, matstrupen var nästan sönderfräten... Vi kunde ha försökt igen, men veterinären sa att det inte var någon idé, så vi bestämde oss för att ta bort henne då och där. Efter obduktion fick vi veta att nedre magmunnen var för trång, troligen en missbildning från födseln. Det gjorde att maten och därmed magsaften inte kunde komma ur magsäcken fort nog, därav magsåren och den sönderfräta matstrupen.

Vår erfarenhet av magsår sammanfattat? Hästen dog.

Stackare, lider med dig. Nu är det dock på väg åt rätt håll med min, hoppas det håller i sig.

Måste bara få delge er min lycka när det gller denna häst.

Nu är det ca 30% som är löst i träcket, allt annat är hårda fina bollar och luktar....hästbajs. :banana: Hon kutar och brallar i hagen som en unghäst, öronen spelar hela tiden, ögonen har fått tillbaka hela glansen och glädjen.

Stort tack till er som stöttat mig i min förtvivlan i detta ämne. :bow:

Aah, jag gläds med dig 'shady'.. en sån stark o härlig häst du har!!!:love:

Fortsatt *Lycka till* önskar jag, och God Jul & Gott Nytt År!

Kraaaaam
Bia

Ja visst är hon, du skulle bara se vilken skillnad det är på henne.

Stor kram till dig och God Julvet att du behöver det.:love:

först vill jag bara säga att jag är glad att hästen är bättre.:)
Alexandra: det är skillnad på socker o socker. fel av mig att skriva att de inte ska äta socker överhuvudtaget, jag menade sånt socker som hästar inte äter naturligt och som deras magar inte kan bryta ner på rätt sätt. Det är väl bara att gå till oss själva, vi mår inte heller bra att äta socker och då vet vi på ett ungefär ändå vad som händer i kroppen. Men det finns nog med socker i gräs o annat de äter än att behöva tillsätta ännu mer som i tex pellertsfoder.

Med tanke på att fruktsocker och vanligt socker bryts ner likadant får du gärna utveckla det där? Speciellt som det i t ex betfor inte är raffinerat socker..

Vet du hur många kilo socker en häst på bete får i sig per dag? Det är ett antal sockerpaket.. Jämför det med totalmängden socker av 1 kg betfor i torrvikt (vilket är en hög giva)

Alexandra:Kolik, fång eller andra magåkommor kan framkallas av kolhydrater, framförallt socker som passerar tunntarmen och går vidare till grovtarmen. Hos hästar tas stärkelsen normalt upp av tunntarmen. Blir det för mycket stärkelse eller andra typer av socker som tunntarmen inte klarar att suga upp går det vidare till grovtarmen. Två vanliga sockerarter i foder är glukos och fruktos. Just fruktosen tas inte upp i tunntarmen, om det är flera fruktosmolekyler som hänger ihop ,utan går vidare till grovtarmen kan det uppstå feljäsningar och det kan bland annat ledda till fång eller kolik. Hela hästen påverkas eftersom detta leder till tarm och magstörningar.
långvariga tarmstörningar kan utvecklas till magsår.

Jag hade själv en magsårs häst och alla veterinärer jag frågade sa att jag skulle ta bort sockret eller fodret för socker är inte bra för dem.Någonting om att de inte kan bryta ner det rätt. Jag tog bort allt socker i form av foder som innehåller sådant och gav istället halm och fri tillgång på hö. (Har alltid haft fri tillgång på hö) och det tog ett tag men magsåret läktes ut och problemet har inte än kommit tillbaka. Om du vill tro att socker är bra att ge hästen så fortsätt gärna med det.
Om du vill fortsätta att debutera detta ämne så tycker jag att du startar en ny tråd om detta istället för att skriva i shadys tråd.
Nu låter jag verkligen arg känner jag, det är inte meningen men detta tror iallafall jag på. Trevlig fortsättning på året;)

Fick din häst ingen medicinering för magsåren? Menar du att du bara tog bort allt krafftfodret, fortsatte med fri tillgång på hö och gav halm? Låter lite konstigt att det inte blev någon medicinering alls.

givetvis fick min häst medicin. först colikur? stavning och sedan gav jag pronutrin i ca 4 veckor. Men för att ta bort orsaken till varför hon fick magsår så tog jag bort allt utom hö. när jag sedan tillförde kraftfoder pelleterat och annat som det var socker i så började symtomen igen.
Vet ville inte ge vanlig magsårs medicin för att hon var så känslig för medicin.
Min häst är iallafall känslig för socker så det var bara en ide som du kanske kunde ha i tanken.
Hoppas att din häst mår bra nu och lycka till i framtiden.

Ok, då är jag med. Vad jag fått för medecin framgår ju i tråden. Ljust nu får hon ju pronutrin, vetekli och pytte lite betfor, det funkar på henne. Samt fri tillgång på hö. Nu har vet ej tittat på henne sedan förra veckan, men högarna är som vanligt eller ja som på en vanlig häst, fasta och fina bollar inget löst alls. Så jag har goda förhoppningar, men tar en dag i sänder.

Ok, då är jag med. Vad jag fått för medecin framgår ju i tråden. Ljust nu får hon ju pronutrin, vetekli och pytte lite betfor, det funkar på henne. Samt fri tillgång på hö. Nu har vet ej tittat på henne sedan förra veckan, men högarna är som vanligt eller ja som på en vanlig häst, fasta och fina bollar inget löst alls. Så jag har goda förhoppningar, men tar en dag i sänder.

Skönt å höra att det gått framåt!! :bow:

Vad har ni för erfarenhet av magsår på häst?
Vad har ni fått för hjälp?
Vad var sjudomsbilden som gjorde att veterinär/du/ni misstänkte magsår?
Jag hade inte en aning om att min häst hade magsår! Hon var fin i hullet hade fri tillgång på hö/hösilage, fasta rutiner, blank i pälsen, inte nåt kånstigt med avföringen eller aptiten etc. Så fick vi förmånen att få vara med i en studie om magsår så hästen undersöktes och döm om min förvåning då hon hade en stark trea på en fyragradig skala:confused:
Hon fick losec för det.. Tyvärr så tog pengarna slut så det blev ingen uppföljning på projektet:(
Jag tror att det finns massor av hästar som inte uppvisar några sympton som går runt och har magsår tyvärr:(
//C

Uppdaterar er lite. För en vecka sedan flyttade Busan till sitt nya stall, har inte varit dålig i magen alls efter flytten.

Gammel tanten som var så enormt dålig, flyttade till sitt nya stall igår. Hon mår toppen i magen nu, har inte ätit Pronutrin på snart 2 veckor. Ingen annan medicinering heller.

Hoppas att detta nu håller i sig.

Hur ser man på blodproven att hästen har magsår?
Min häst har haft diarré till o från sen han var ett år. Nu har han legat inne på klinik till o från i tre veckor för behandling.(se annan tråd "min diarréhäst") Har gjort "allt" men ingen gastroskopi
Han har varit hemma en vecka men är nu sämre igen. Bajsen är tung o blöt och det rinner emellanåt. Ingen har någon direkt idé om vad det kan vara och veterinärerna är väl inte heller så intresserade av att hjälpa oss.

Snälla,kan inte du skicka ett PM med namn på den veterinären som hjälpte dig? Letar med ljus o lykta efter någon duktig på mag/tarm.

Jättekul för dig att din häst är bättre! Det är verkligen jobbigt när de är dåliga:cry:

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
348
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
671
Hästvård Hur påverkas en häst av att tidigare haft magsår? Säg att en häst går som ridskolehäst men inte trivs och därför fått magsår blir...
Svar
2
· Visningar
474
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Magsår hos våra hästar är inte ovanligt. Distriktsveterinärernas Hanna Friedrichsen Borg förklarar hur de kan uppstå, behandlas och...
Svar
1
· Visningar
426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar