Sv: Magsår

Enligt den erfarenhet som finns o som ligger till grunden för tex doseringen av gastrogard så räcker inte den doseringen till för häst.
Risken är att efter två veckors behandling(som shady själv skrivit att kuren skulle vara) med denna lågdos har man bara lindrat men ej lägt symtomen. Om shadys vet. vet ngt som inte är allmänt känt så vore det iofs intressant att få veta.
PL
Har inte pronutrinet som den skulle få efter nån effekt på magsårsläkningen? Vad är din erfarenhet av behandlingstider med gastrogard? Antar att du e veterinär....?

Ja det känns skönt, och att hittat en vet som ville hjälpa mig. Ja resten visste du ju innan.

Fri tillgång på grovfoder är den bästa behandlingen o förebyggande mot magsår. Hetsätande av grovfoder brukar rätta till sig när hästen fått tillräckligt ett tag men visst kan hullet bli ett problem.
Gastrogard är ett skitdyrt preparat men man behöver inte all ge lika hög dos om man samtidigt rättar till grovfodergivan o minskar stressen.
PL
Hur stor dos behöver man ge då?

Man gör ju inte gastroskopi på alla människor man misstänker magsår på. Brukar väl oftast testa behandling och se ev resultat. Vad är skillnaden mot magsår på häst?

Det är enklare att göra gastroskopi på häst, så där ser ju jag en klar anledning, men ffa kan människor tala om var det gör ont, hur ont det gör, om det blivit bättre etc. Och slipper ta till andra sätt att försöka påtala att det är problem.

Ang omeprazol så min ena hund är behandlad med omeprazoltabletter i människoform. 1 kapsel 2 ggr/dag i 20 dagar. Liten greyhound på 25 kg. Bara som en liten dosjämförelse. Hon hade misstänkt magkatarr, inte magsår.

Matte på 45 kilo gick btw på samma dos för samma sak..

Den medicin du fått istället är ju ännu dyrare, vilket jag upprepade gånger fösökt förklara! Ditt preparat är samma substans till ett högre pris per mg.
PL

nu vet jag inte om någon har svarat detta redan, jag läste inte genom hela tråden. En sak som hästar inte ska äta är socker i någon form, det är mycket socker i precis allt som mineraler, pellets, allt i stort sett utom i hö och halm. Många hästar tål inte socker och kan ge magsår om det får pågå nog länge. Sen finns det tusen andra orsker om varför de utvecklar magsår och det behöver inte bara bero på stress, långt mellan fodringarna och medicin, även om de har stor orsak. Jag tror att man får testa sig fram och seer vad just den hästen inte mår bra av.

En häst skall ha tillgång till grov foder dygnet runt, därmed så kastar inte hästen i sig kraftfodret, eftersom den har hö i magen.
Varm vatten nu när det är kallt är viktigt, så inte hästen behöver dricka så kallt, inte heller bra för magen.
Naturliga bas varor, hel havre, hel korn, betfor som stöps.
Vanliga mineraler. Och lucern i kraftfodret så att hästen får tugga länge och sakta.
Samma tider var dag. Lugn och ro.

Det tror jag är grunden till ett åter frisknande.

Finns ju du och två till i denna tråd som gjort det möjligt. Ni vet vilka ni är.

:love: :love: Till er alla tre, även ett stort :love: till Jen80 som stått ut med mitt bölande och allt dravvel hon fick ta. I mina ögon är ni guld värda, vad min häst tycker, ja....det vet ni.

nu vet jag inte om någon har svarat detta redan, jag läste inte genom hela tråden. En sak som hästar inte ska äta är socker i någon form, det är mycket socker i precis allt som mineraler, pellets, allt i stort sett utom i hö och halm. Många hästar tål inte socker och kan ge magsår om det får pågå nog länge.

Var har du dina belägg för att hästar inte ska äta socker alls? Fundera lite kring fruktsocker och fruktaner etc..

Finns ju du och två till i denna tråd som gjort det möjligt. Ni vet vilka ni är.

:love: :love: Till er alla tre, även ett stort :love: till Jen80 som stått ut med mitt bölande och allt dravvel hon fick ta. I mina ögon är ni guld värda, vad min häst tycker, ja....det vet ni.

Meh, det var ingenting! Bara att skriva om du vill prata av dig! :love:

Ses snart! ;):bump:

först vill jag bara säga att jag är glad att hästen är bättre.:)
Alexandra: det är skillnad på socker o socker. fel av mig att skriva att de inte ska äta socker överhuvudtaget, jag menade sånt socker som hästar inte äter naturligt och som deras magar inte kan bryta ner på rätt sätt. Det är väl bara att gå till oss själva, vi mår inte heller bra att äta socker och då vet vi på ett ungefär ändå vad som händer i kroppen. Men det finns nog med socker i gräs o annat de äter än att behöva tillsätta ännu mer som i tex pellertsfoder.

Tack :bow: Jag vet att jag kan det, och det känns bra. Ja vi syns snart, skall bli så kul att äntligen få träffa dig.

Till er andra

Nu går hon in i slutfasen på denna medicinering, börjar med Pronutrinet på lördag igen. Diareen har i stort sett släppt helt och hållet, endast en liten rinning kvar :banana: Pigg och glad i humöret, märker det otroligt mkt på hennes ögon och öronspel. Har blivit sitt vanliga "knähunds syndrom" igen.

Missade den. Därför att all information om vilka doser av substansen omeprazol som behövs till häst pekar högre. Men som sagt 1 mg kan fungera om övriga förhållanden är bra.
PL

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
348
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
671
Hästvård Hur påverkas en häst av att tidigare haft magsår? Säg att en häst går som ridskolehäst men inte trivs och därför fått magsår blir...
Svar
2
· Visningar
474
Senast: tuaphua
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Magsår hos våra hästar är inte ovanligt. Distriktsveterinärernas Hanna Friedrichsen Borg förklarar hur de kan uppstå, behandlas och...
Svar
1
· Visningar
426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka