Magra hästar?

Tikket

Trådstartare
Känner en person som tagit emot två hästar över sommaren som ska beta där tillsammans med hans nu, ny-betäckta sto.
Hans egna sto är inget fel på hullmässigt, men om dessa hästar nu står på hans gård över hela sommaren, har ohyra, matt päls, fortfarande vinterpälsen kvar och väldigt avmagrade.
Vem är det som står som ansvarig om en anmälning skulle göras?
Han eller hon som äger hästarna?
För enligt BLUP står hästarna fortfarande skrivna på uppfödaren. Åker uppfödaren dit på detta då?

Vad krävs för att en anmälning ska vara såpass allvarlig att faktiskt prioriteras?
Känns som dessa hästar ligger ganska högt upp i en priolista, och jag vill gärna göra något.

540768_385487734844903_636617924_n.jpg

528052_385489518178058_86314730_n.jpghttp:

Sv: Magra hästar?

Får man lägga ut bilder på andras hästar i en sån här tråd?

Visst, en av hästarna är onödigt tunn, men knappast djurskyddsfall, särskilt inte om de nu går på ordentligt bete.

Får man lägga ut bilder på andras hästar i en sån här tråd?

Visst, en av hästarna är onödigt tunn, men knappast djurskyddsfall, särskilt inte om de nu går på ordentligt bete.

Kan ta bort dem om du ser det som ett problem. Varför skulle det inte vara ett djurskyddsfall?
Dem går på bete, men vad för bete vet jag inte. Hade min häst där dessa går på bete nu, och han magrade av ganska fort.
Så bra värden är det nog inte, och dem går i storlek av rasthage för en häst, går dem två st.

La ut bilderna för att man skulle få en uppfattning, då det är svårt att skrivande beskriva.

Du tycker alltså hästen på undre bilden är ett djurskyddsfall?

Jiiises, titta dig om i världen, och hetsa upp dig för nåt annat.

Nej, inte sett från den bilden. Men eftersom jag har träffat hästarna själv. klappat dem och känt revben och hela ryggrad, ända ner till svansroten. Sett att dem har blodskorpor och sår på hela kroppen, ohyra som inte ägaren gör något åt, och att hon ska avla på dessa ser jag det inte som okej någonstans.

Den övre hästen är ju helt klart tunn, men de går ju på bete nu? Att de är omusklade gör sitt till också. Vet du med säkerhet att de inte stödfodras någon eller några gånger om dygnet? Att de inte kommer att flyttas vidare när betet är slut i den här hagen? Att de inte är mer lättfödda än vad t.ex. din är om han tunnade ur?

När jag tog hand om en häst i liknande skick hade jag henne täckad i princip hela den första tiden, mycket för att hon såg eländig ut och jag inte ville ha "en massa snack" på byn. Det var iofs vintertid och hon behövde all energi att lägga på sig istället för att hålla sig varm också så det var inte enbart för att "gömma" henne - men det var en del i det som sagt.

Visst kan du anmäla, men jag tvivlar faktiskt på att någon åtgärd görs, mer än möjligen en tillsägelse att stödfodra, det finns tyvärr många mycket värre fall som bör prioriteras högre.

Jo, dem SKA stödfodras, 2ggr om dagen, men ägaren är inte där och gör det, och han som hästarna är hos, jobbar och kollar bara vatten morgon och kväll. Så det är hennes jobb, men eftersom jag åker förbi där väldigt ofta, så ser jag om någon är där, vilket det inte är 2ggr om dagen i alla fall.

Jag kom med förslag om avmaskning och avlusning, och då var jag ju jobbig och såg bara fel, för hästarna var helfriska enligt ägaren.
Så hon vill ju inte se att dem har både mineralbrist och är fulla med ohyra.
Mest därför jag vill anmäla, för att hon inte ska HA djur, när hon inte kan sköta dem.

Han åker dit på det om jag förstått det hela rätt.

Står man inhyrd i ett stall så är det stallägaren som har det yttersta ansvaret.
Likadant om hästen blir dumpad så har du som stallägare ansvaret att se till att hästen mår bra och får sina behov tillgodosatta.

Dock tycker jag inte att någon utav hästarna är direkta fall för djurskyddet. Du vet väl ändå inte om det ska avlas nu direkt eller om hästarna får någon annan form av foder - du är väl inte där 24/7 och ingen annan heller för den delen.
Prata med ägaren till hästarna och se vad denne har att säga innan du skickar iväg en anmälan. (Och belastar den myndigheten ytterligare..)

Har ju pratat med ägaren. Hon anser att går dem på bete över sommaren kommer hon kunna avla på dem till hösten.
Sen är allt man säger väldigt fel enligt henne, och hon ska alltid ha rätt, oavsett vad det är. Så känner att det är dags för henne att veta vad man får och inte får göra.

För enligt storyn till mig har hon köpt dessa hästar med täcken på, och såg inte att dem var så magra.
Hon har haft dem själv några månader redan, och då borde ju hull faktiskt vara bättre.

Ja de ar for magra.
Ja det ar stallagaren som aker dit (sa vitt jag minns ar man som stallagare ytterst ansvarig for djurskotseln och djurens valmaende pa ens gard, men kan minnas fel)

om bilderna ar tagna dar de ar pa "bete" dvs det ar deras hage sa ar det pa inget satt att se som bete. Sadar ser varan ena hage ut just nu dar ridhastarna gar - de stodfodras med ho... Fri tillgang pa ho. Absolut inte tillrackligt med gras pa dom bilderna for 2 fullvuxna hastar.

Se om du kan fa stallagaren att saga ifran. Helt sonika for har hastarna lus o skit ar det bara en tidsfraga innan han far det pa de andra djuren dar med. :cool:

Skapligt med bete på bilderna, och dessutom hö i bakgrunden.

Jag skulle bli galen om nån tog bilder på mina hästar ur ofördelaktig vinkelför att lägga ut på nåtet, och skrev/påstod att de hade ohyra osv.

Ja, det är sommarbetet som syns på bilderna.

Stallägaren är inte direkt den bästa att prata med heller. Vill inte kritisera eller gå på personangrepp här. Men om jag säger såhär så förstår han inte varför hästar behöver så mycket skötsel, när dem bara kan gå ute och äta.

Även om jag, tillsammans med två andra konstaterat att båda hästarna har löss, skulle du fortfarande se det som ett påhopp.
Jag har ju fått vara på gården och fota hästarna, det är inget problem med det.

Hur menar du ofördelaktig vinkel?
Ska jag ställa upp dem och fotografera dem när dem knappt går att fånga i hagen?

skriv ut djurskyddsbestammelserna och plantera dom lite snyggt i hans hand.

Funkar det inte "for djurens skull" sa kan det nog funka for "tank pa dina pengar..." *vissel*

Det känns som att du nu, pga av ena hästens revben, nu har en anledning att hänga ut dina bekanta?

Vad menar du att hästar ska ha för skötsel? Har de mat och vatten klarar de flesta sig finfint utan människans pyssel.

Möjligtvis något för flugorna nu på sommaren, en flughuva kanske, skugga? Nu stödfodras dem ju inte längre med hö då veterinären var ute och sa att han var tvungen att bränna upp allt för det var mögligt och dammigt.

Jag vet det då jag pratat med stallägaren själv, då han lånade våran transport nyligen.
Så nu har han inget hö att ge dem så nu får dem bara gräs och vatten.
Flughuvor har dem på sig såg jag idag.

Om jag var han skulle jag iaf avlusa dem då han har en lusfri häst på gården.

bilderna ar tagna dar de ar pa "bete" dvs det ar deras hage sa ar det pa inget satt att se som bete.

En häst behöver inte (och vill oftast inte äta) högt gräs för att överleva. Tror du vildhästarna letade upp gräsplättar med minst 3dm gräs innan dom blev 'nöjda'?

Våra hästar har högt gräs i stort sett överallt - men dom går sällan där och tuggar utan står vid det nerbetade.
Fortfarande - du har ingen aning om vad ägaren tar till för 'knep' längre fram. Hon kanske hoppades att betet skulle få upp dom i hull, när det kanske inte fungerar så gör hon kanske någonting annat.
Jag tycker allt för många inom denna sport/hobby tittar för mycket på vad andra gör och inte gör. Sköt dig själv och skit i andra.

Senast ändrad:

uppenbarligen ser vi bete med helt olika ogon.

och jag sa inget om -hojden-.

Jag anser inte det dar kvalificeras som bete
och anser att hastarna mkt val kan behova stodfodras.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 983
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka