Centaur

Trådstartare
Finns det något tillskott i Sverige med magnesiumoxid? Vill inte ha magnesiumfosfat (som tex Biomag), har redan mkt fosfor i foderstaten. Kan köpa från tex England men det blir så dyra fraktkostnader.

Horze hade 92% magnesiumoxid, det är det jag har användt hittls, men nu kan jag inte hitta det på hemsidan. :(

Sv: Magnesium

Diasporal? Har gett det i perioder på rek av massör. Kommer i dospåsar.

Innehåll:
Magnesiumcitrat 1830mg

Magnesium 295,7mg

Magnesiumcitrat kan du glömma. Det är dyrt och innehåller endast ca. 11% magnesium. Magnesiumcitrat rekommenderas för människor eftersom vi har svårt att tillgodogöra oss magnesiumoxid. Hästar är dock inte människor och har inga problem att ta upp magnesiumoxid.

Såg också tyvärr att Horze har slutat sälja magnesiumoxid vilket är mycket tråkigt. Kraffts magnesiumoxid är extrem dyr så jag skulle gissa att det trots allt blir billigare att beställa från utlandet, t.ex. England.

KL
Red horse magnox är ju magnesiumoxid. Prisvärt? Såg att det stod light, är det
lite verksam substans eller? Verkar som många har koll på olika produkter så frågar här.

KL
Red horse magnox är ju magnesiumoxid. Prisvärt? Såg att det stod light, är det
lite verksam substans eller?

Jag hittade Red Horse MgO. Man säger följande:

“Magnesium Light grade - pulverform - hög renhetsgrad, pulvret är helt vitt, inte beiget som vissa magnesiumtillskott kan vara.”

Light grade betyder nog att det är ett lätt pulver som inte väger så mycket. Ren magnesiumoxid är vit så denna produkt verkar vara lika ren som Kraffts, dvs. förmodligen innehåller den 60% magnesium.

Den är dock rätt dyr, 200 kr för 400 g. Horze sålde 3 kg MgO för ca. 360 kr tror jag.

KL
Red horse magnox är ju magnesiumoxid. Prisvärt?

Om man ska göra en prisjämförelse så kostar denna produkt 500 kr/kg.

Jag kan beställa 3 kg MgO från utlandet som kostar ca. 220 kr. Sen tillkommer frakt med ca. 100 kr/kg så totalt ca. 520 kr för 3 kg vilket blir 173 kr/kg. Visserligen är detta "feed graded" kvalitet, dvs. något lägre kvalitet än den från Red Horse men magnesiuminnehållet skiljer inte så mycket, minst 59% tror jag.

Tack! Har ingen vana att köpa från utlandet, kanske är nåt man får lära sig på gamla dagar!:)

Om det nu finns magnesiumoxid som kostar 290 kr för 1,26 kg så blir detta 230 kr/kg. Om magnesiumoxiden innehåller 58% magnesium så kostar 1 g Mg ca. 40 öre.

Det finns även ett magnesiumtillskott som innehåller både magnesiumoxid och magnesiumfosfat och 750 g kostar 89 kr, dvs. 119 kr/kg. Produkten innehåller dock endast 33% magnesium så kostnaden för 1 g magnesium blir 36 öre. Något billigare än produkten ovan och behöver man dessutom lite fosfor i foderstaten är kanske denna produkt att föredra.

Jag är dock allmänt försiktig med mineraltillskott av fosfater dels för att de vanligtvis innehåller höga halter järn, dels för att de kan bilda tarmsten (enteroliths).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 493
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar