Magbilder!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Magbilder!

Första gången hade jag inte kännt rörelser på två dagar, fick komma in och de kollade med dopetone samt ultraljud, allt ok. Jättegulliga allihopa. Och senast var det tokmycket sammandragningar och då var de också snabba och serviceminded, otroligt gulliga allihopa. Ingen fara då heller, men skönt att veta att hjälpen finns så snabbt om det skulle behövas.

Boken ska jag försöka få tag på! :)
Föräldrakurs? :confused: På min mvc hade de inga föräldragrupper under sommaren så det blev jag utan och någon kurs har jag inte heller hört om. Vad för kurs? :)

Blodgruppen tex "O-neg" har inget o göra med om du är RH-positiv eller negativ. RH är ingen egen blodgrupp.

Det är inte jättevanligt att vara RH-negativ så har ni inget hört är det förmodligen inte så :) Då det är viktigt om du gjort abort, fått missfall eller väntar ditt 2:a barn.

RH-benämningen trodde jag var att man är antingen positiv el negativ, o sen har man ju blodgrupp A, B, O el AB el vad man nu kan tänkas ha sen är man ju antingen positiv el negativ? O-neg skrev jag bara som förkortning, eller hur menar du? Jag hänger inte med alls haha :o

Å jag tycker sånt är intressant, men jag vet alldeless för lite :)

Jag har kollat på mitt testresultat och jag är O- RhD Neg.

Är du RH-positiv är det ju hellugnt i vilket fall gällande att bilda antikroppar mot barnets blod (eller vad det gäller :D) . Det gäller endast om man är RH-negativ. Sen kan du var A-, O- utan att det är samma sak som "RH-negativ"

Aha! Om man läser lite längre ner i tråden så finner man svar :D

Första gången hade jag inte kännt rörelser på två dagar, fick komma in och de kollade med dopetone samt ultraljud, allt ok. Jättegulliga allihopa. Och senast var det tokmycket sammandragningar och då var de också snabba och serviceminded, otroligt gulliga allihopa. Ingen fara då heller, men skönt att veta att hjälpen finns så snabbt om det skulle behövas.

Boken ska jag försöka få tag på! :)
Föräldrakurs? :confused: På min mvc hade de inga föräldragrupper under sommaren så det blev jag utan och någon kurs har jag inte heller hört om. Vad för kurs? :)

Det är föräldragrupp jag menar! :)
Min MVC hade heller inget under sommaren, vi som ska föda i november kommer gå nu i sept/okt. Blir det ingenting alls för er? :confused:

Hon har inte sagt något, ska ringa direkt på måndag för att tjata på dem! Kan vara så att de missat, eller så är det bara missad information. Jag vill ju gå på en föräldragrupp, känner att jag saknat det! :( Bara prata om det mesta liksom. Ska ringa på måndag och höra med dem, måste ju veta för jobbet också.

Är du RH-positiv är det ju hellugnt i vilket fall gällande att bilda antikroppar mot barnets blod (eller vad det gäller :D) . Det gäller endast om man är RH-negativ. Sen kan du var A-, O- utan att det är samma sak som "RH-negativ"

Okej! Nu är jag med!! =) Tror jag.. hehe.. :D

Men om jag är positiv och bäbisen är negativ då? Kan det bli något då? För BM sa att det andra provet va för att kolla så vi inte har bildat antikroppar.. (vilket är konstigt eftersom jag tydligen inte KAN bilda antikroppar mot bäbisen... eller?) :confused:

Men har ALLA tagit 2 blodprov? Alltså ett vid inskrivningen och sen ett senare? (jag tog mitt andra prov i v.34) Oberoende om man är neg eller pos ?! Eller är min BM bara lite förvirrad/super försiktig?

Okej! Nu är jag med!! =) Tror jag.. hehe.. :D

Men om jag är positiv och bäbisen är negativ då? Kan det bli något då? För BM sa att det andra provet va för att kolla så vi inte har bildat antikroppar.. (vilket är konstigt eftersom jag tydligen inte KAN bilda antikroppar mot bäbisen... eller?) :confused:

Men har ALLA tagit 2 blodprov? Alltså ett vid inskrivningen och sen ett senare? (jag tog mitt andra prov i v.34) Oberoende om man är neg eller pos ?! Eller är min BM bara lite förvirrad/super försiktig?

Alltså jag tror inte att barnet kan bli negativt om du är positiv? Eller kan kanske men det är ingen fara isåfall.
Du kan bilda antikroppar mot bäbisens blod om du är Rh-negativ om:
- Du fått barn tidigare
- ... gäller även abort/missfall
Annars är det tydligen ingen fara alls.

Alltså jag tror inte att barnet kan bli negativt om du är positiv? Eller kan kanske men det är ingen fara isåfall.
Du kan bilda antikroppar mot bäbisens blod om du är Rh-negativ om:
- Du fått barn tidigare
- ... gäller även abort/missfall
Annars är det tydligen ingen fara alls.

Båda mina föräldrar är positiva och jag blev negativ, så det kan tydligen nedärvas på det viset. Det stämmer att det inte är nån fara för barn nr 1 men det är ju jätteviktigt att man får vaccinet ifall man börjat utveckla antikroppar med barn nr 1. De finns ju nämligen kvar i mammans kropp och kan börja angripa barn nr 2 under graviditeten. Det leder visst till en form av anemi som i värsta fall kan leda till att man måste göra ett blodbyte på bebisen efter förlossningen. Tänk alla länder där detta aldrig upptäcks!

Det är klurigt det där med immunisering. Jag är också O-neg, alltså har blodgrupp O samt är Rh-negativ. Båda mina barn är också Rh-negativa så det har inte varit någon fara där, MEN min man har blodgrupp A vilket alltså barnen också fått, och vid den andra graviditeten hade jag tydligen börjat bilda antikroppar mot själva A-faktorn. Dottern föddes sk DAT-positiv och fick ta upprepade blodprov under sina första veckor för att se att billirubinet (en nedbrytningsprodukt som bildas och som gör barnet gult) minskade och försvann.

Jag reserverar mig för mindre faktafel :p - jag minns inte så exakt och orkar inte leta info nu, men det var bara lite intressant för jag hade inte hört talas om detta innan, bara just Rh-faktorn.

Fast du kan inte sätta ett "alltså" innan för du kan vara O-neg samt Rh-positiv :)
Nej men nu har du väl fel ändå? Jag har faktiskt pluggat en del om detta, hoppas inte jag fattat SÅ fel! :D

Man har blodgrupp A, B, AB eller 0. Utöver detta är man antingen Rh-positiv eller Rh-negativ. "0-negative" som man säger på engelska är en förkortning för "blodgrupp 0 samt Rh-negativ". Att just denna blodgrupp är så viktig är ju för att detta blod kan ges till alla andra, därför är det väldigt eftertraktat på blodgivningscentralerna (vet ju jag som innehavare av detta dyrbara blod).

Vad skulle minuset i "0-neg" stå för om inte för Rh-negativ menar du??

Nej men nu har du väl fel ändå? Jag har faktiskt pluggat en del om detta, hoppas inte jag fattat SÅ fel! :D

Man har blodgrupp A, B, AB eller 0. Utöver detta är man antingen Rh-positiv eller Rh-negativ. "0-negative" som man säger på engelska är en förkortning för "blodgrupp 0 samt Rh-negativ". Att just denna blodgrupp är så viktig är ju för att detta blod kan ges till alla andra, därför är det väldigt eftertraktat på blodgivningscentralerna (vet ju jag som innehavare av detta dyrbara blod).

Precis så har jag fått lära mig oxå!! O-neg är en förkortning, el vilken kombo man nu vill förkorta. Det är vad jag läst mig till oxå eftersom jag oxå är O-neg (vilket inte är jättevanligt) och tycker att det är intressant :D Vi kan ge blod till folk innom de andra blodgrupperna men vi med O-neg kan enbart ta emot vårt "eget".

Haha ja men så kanske det är? Fast jag trodde verkligen inte att det var så :rofl: Äh jag ska på inskrivning imorn får säkert veta vad sjutton det handlar om då :D

Har inte hänt så mycket sen förra veckan, men här är i alla fall min v 38 (37+3) mage.
v373.jpg

Bebisen helt fixerad, huvudet ligger LÅÅÅNGT ner (SF-mått 31,5, jmfr med 33 förra veckan). Det gjorde ONT:cry: i bäckenet när BM skulle känna efter hur bebis låg...

Mådde lite illa igår fm, tänkte att det kanske är på G, men inte då, på kvällen var jag hungrig igen och åt som en häst...:angel:

Åh vad spännande, jag trodde oxå de var på g flera gånger, sen när de faktiskt hade börjat så tänkte jag att de inte var på riktigt för jag var ju beräknad till den 28 och inte den 22 ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 717
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
2 065
Senast: Lime
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård