Magbilder!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Magbilder!

kl

Här är magen i vecka 30. Har varit hos barnmorskan och alla värden var bra. Lågt blodtryck, lågt blodsocker. Fick reda på att jag har A (RhD neg) som blodgrupp, därför kommer de att kolla så jag inte bildat antikroppar några veckor för BF (den här rhesusgrejen, har noll koll). Efter förlossningen kommer de ta blodprov från navelsträngen för att se vad barnet har för blodgrupp. Har barnet en viss (var det positiv eller negativ :confused:) kommer jag att få en spruta som stoppar antikroppar, ifall det blivit en liten transfusion våra blod emellan under förlossningen. Otrolig låg risk sa barnmorskan, hon har sedan -86 inte haft en enda kvinna som råkat ut för att börja bilda antikropparna.

Hjärtljuden snittade idag på 145 (150 förra gången) och lät bra. Huvudet låg nedåt och bebisen var vaken. Jag läcker en hel del av råmjölk, har amningsinlägg dygnet runt.

080828_v30_magen.jpg

Senast ändrad:

Oj shit nu blev jag riktigt orolig!!
Jag har oxå blodgrupp A men (RhD pos) och min BM sa ingenting om att det va "dåligt".. Men hon tog ett andra test för att se att jag o bäbisen inte bildat antikroppar mot varandra.. Vilket vi inte hade men hon sa att det gjorde man på ALLA och att min blodgrupp va den bästa för då kunde man ta emot allt blod tydligen.. Men det va nog skillnad på POS och NEG då! Puh.. Hjärtat gick lite snabbt där ett tag... :crazy:

Har inte alla tagit ett andra blodprov för att se blodgrupp och om det finns några antikroppar mot bäbisen?! Hur har ni andra gjort?

Jag har oxå fått göra om mitt blodprov men det sa BM bara hade att göra med min blodgrupp är O-neg, o vad jag förstod det som är det bara de som är negativa som gör om just ang. den saken?? Jag vet inte säkert men det lät så på min BM iaf.

Kanske ngn annan klok som vet mer riktigt hur det ligger till?

Hmm.. Konstigt för jag är ju positiv och har varit hela tiden men fick göra om det ändå.. Men men.. Ingen fara sa ju BM men spännande o få höra om alla har testat om eller om det är något som inte gjort det!

Ja oki, det kan ju vara rutinkoll kanske oavsett? Det vore ju egentligen inte konstigt om man tänker efter, eftersom bebis kan ju vara negativ el positiv så det borde ju vara lika aktuellt i båda lägen egentligen eller ? Åå jag vet ju inte hur det funkar men jag sj tycker det verkar logiskt iaf om man funderar lite:idea:

Blodprov för att kolla blodgrupp tas på alla av den anledningen att en förlossning kan gå snett och man kan blöda en hel del och då måste blodet redan vara analyserat så man snabbt kan få fram blod att sätta in. Det finns en begränsad mängd akutblod.
Det finns även vissa som bildar antikroppar mot vissa delar i blodet och de ser dom när dom gör bastesterna.
De kan vara så jobbigt att en person bildar antikroppar mot sitt eget blod i testet.

Både jag och min man är B +, vilket innebär att alla våra barn oxå blir det! Men med första barnet skrämde min mamma mig, för hade våra blodgrupper matchat för bra så hade jag fått sena missfall. Men som tur är finns väl olikheter ändå!

Jag är också RH-negativ. Fick du veta det såhär sent?? Har för mig att man ska få tre sprutor under graviditeten (eller 2?) o sen en direkt efter förlossningen för o skydda i nästa graviditet.

Jag är också RH-negativ. Fick du veta det såhär sent?? Har för mig att man ska få tre sprutor under graviditeten (eller 2?) o sen en direkt efter förlossningen för o skydda i nästa graviditet.

De tog blodgruppsprovet vid inskrivningen i vecka 10, men jag hade en annan barnmorska vid mitt andra besök i vecka 25 pga semester. Hon nämde inget om detta. Så nu på tredje besöket fick jag alla provsvar som blodgrupp, hiv, syfilis osv.

Vänta nu, om båda föräldrarna är positiva blir barnet alltid positivt???
Mamma ringde och frågade om jag var säker på blodgruppen för båda mina föräldrar är positiva, hade hon för sig.

Jag skulle inte behöva någon spruta. Ett blodprov för att kolla antikroppar några veckor före förlossningen, och spruta efter förlossningen om barnet är positiv (eller var det tvärtom). Förut vet jag man gav sprutan till mamma i vilket fall som helst, men nu tar man blodprov från navelsträngen och väntar in blodgrupperingen istället.

Alltså är det ditt första barn är det nog ingen fara :) Men det verkar det ju vara för du visste inte att du var Rh-negativ. Du kommer i vilket fall att få en spruta efter förlossningen inför eventuell graviditet.

(Om du inte gjort abort eller fått missfall innan förstås?)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har oxå fått göra om mitt blodprov men det sa BM bara hade att göra med min blodgrupp är O-neg, o vad jag förstod det som är det bara de som är negativa som gör om just ang. den saken?? Jag vet inte säkert men det lät så på min BM iaf.

Kanske ngn annan klok som vet mer riktigt hur det ligger till?

Blodgruppen tex "O-neg" har inget o göra med om du är RH-positiv eller negativ. RH är ingen egen blodgrupp.

Det är inte jättevanligt att vara RH-negativ så har ni inget hört är det förmodligen inte så :) Då det är viktigt om du gjort abort, fått missfall eller väntar ditt 2:a barn.

Oj shit nu blev jag riktigt orolig!!
Jag har oxå blodgrupp A men (RhD pos) och min BM sa ingenting om att det va "dåligt".. Men hon tog ett andra test för att se att jag o bäbisen inte bildat antikroppar mot varandra.. Vilket vi inte hade men hon sa att det gjorde man på ALLA och att min blodgrupp va den bästa för då kunde man ta emot allt blod tydligen.. Men det va nog skillnad på POS och NEG då! Puh.. Hjärtat gick lite snabbt där ett tag... :crazy:

Är du RH-positiv är det ju hellugnt i vilket fall gällande att bilda antikroppar mot barnets blod (eller vad det gäller :D) . Det gäller endast om man är RH-negativ. Sen kan du var A-, O- utan att det är samma sak som "RH-negativ"

Hittade en väldigt "pedagogisk" taxt för er som är mer nyfikna på RH-negativ.

Om mammans blod är Rh-negativt och pappans är Rh-positivt kan barnet bli Rh-positivt.

Vid förlossningen kan en del av fostrets Rh-positiva blod blanda sig med mammans Rh-negativa blod. Därför kontrolleras barnets navelsträngsblod efter förlossningen för att se om barnet är Rh-positivt.

Om mamman då inte får vaccin inom 48 timmar efter förlossningen bildar hon antikroppar mot barnets blod. Vid nästa graviditet med ett Rh-positivt foster kan det då få en speciell form av gulsot som gör att fostret kan behöva ett blodbyte.

Det är mycket sällsynt idag eftersom man kan förebygga att det sker. En Rh-negativ mamma kontrolleras tre gånger under graviditeten för att se att hon inte börjat bilda antikroppar mot fostrets blod.

Så om inte jag skulle ta denna spruta efter förlossningen så kan jag föra över det på nästa barn och då leder det till mf

Oj vad fort tiden går, redan v 30!! Jag tror att du får en liten tjej (har du kollat så kommer jag inte ihåg!)! Jättesöt mage =)

//Julia

Oj vad fort tiden går, redan v 30!! Jag tror att du får en liten tjej (har du kollat så kommer jag inte ihåg!)! Jättesöt mage =)

//Julia

Ja, visst rasar tiden iväg. Jag hänger inte med! Mår fortfarande väldigt väldigt bra, hoppas det fortsätter ett bra tag till såhär. Sammandragningar när jag promenerar eller stökar runt hemma och smidig som ett kassaskåp när man ska vända sig i sängen t.ex, men än så länge är det inte besvärligt. Är spänd på att få veta om jag har en tjej eller kille som sparkar i magen! Har fått hem två stora kassar med barnkläder, mest könsneutralt men ena är från en tjej och den andra från en kille så det finns lite av varje här hemma.

Igår var vi på föreläsning på Huddinge. De har slutat med visning av förlossningsavdelningen, för mkt folk som ska föda där antar jag. Fick se en osmaklig amningsfilm som hette Baby's Choice. Otroligt tacky med amerikansk voice over. :crazy: :D

Jag har läst på Wikipedia men hittar ingenstans hur blodgrupper ärvs. Fick reda på nu att mamma har blodgrupp 0 och är rh-positiv. Pappa har A och är rh-positiv. Dvs de två vanligaste blodgrupperna i världen, 32 resp 37% av Sveriges befolkning har dem. A- har 7%.

De är jättegulliga på förlossningsavdelningen där, har varit inne flera gånger och testat helgbemanningen. :p Jättegulliga och hjälpsamma allihopa. :) Var föreläsningen bra?

De är jättegulliga på förlossningsavdelningen där, har varit inne flera gånger och testat helgbemanningen. :p Jättegulliga och hjälpsamma allihopa. :) Var föreläsningen bra?

Jasså har du varit inne redan, nåt som har trasslat för dig?

Föreläsningen var bra, men jag tror jag lär mig mer av att läsa "Att föda" av Gudrun Abascal. :D Har lånat den och den är verkligen hur bra som helst och rekommenderas varmt!

När är det dags för föräldrakurs för er då? Vi ska gå 3+10 september.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 717
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
2 065
Senast: Lime
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård