Magar efter snitt

B

bubbblan

Ni som fött barn visar ofta bilder hur era magar ser ut efteråt. Men jag funderade över det här med snitt... hur stora blir era ärr efter snitt? (förresten, jag är inte gravid, bara nyfiken och vill själv ha barn en vacker dag!) Hur tydligt syns ärren, och hur stora är dom? Ni som vågar visa era magar efter snitt här är guld värda! :bow:

Sv: Magar efter snitt

Mitt snittärr syntes inte alls efter ca 1 år :) det var väl ca 20 cm långt, nu är det borta och ersatt av ett betydligt mer synligt bukplastikärr (50 cm långt :rofl: ).

När jag skulle bukplastikopereras så såg först inte kirurgen att jag hade ärr efter kejsarsnitt, så fint och osynligt var det :) Har dock haft väldigt bra läkkött sägs det, även fast jag tror det är lite sämre med det nu då bukplastikärret inte är lika fint och diskret :angel:

Har inte fixat någon bild på ärret men kan ju beskriva hur det ser ut.

Ärret sitter så långt ner, längst ner under magen, och syns knappt efter snart 3 månader. Det är ca 15-20 cm långt.
Det syns inte ens om man har lågt skuren bikini eller trosor på sig.

Okej, va skönt att man inte får något dunder ärr så man inte vågar visa sig i bikini överhuvudtaget. Det hade ju inte varit kul:grin:
Vill ju själv ha barn en vacker dag... Och vet ju att snitt är ett alternativ, tycker dessutom om att höra lite av andras erfarenheter och så då jag hört att det skiljer väldigt mycket från person till person.. På vissa kanske inte ärret bleknar nästan alls tänkte jag...

Ingen som har ngn bild så man kan få sig ett litet hum om hur det kan se ut? :)

Jag har inte träffat någon där man sett ärret (om man nu inte vet vart ärret är och man kollar noga).

Där emot har de fått andra komplikationer.

Menar du då under själva operationen eller efteråt? Är det större "risk" att föda med planerat snitt än vaginalt? Ursäkta mina dumma frågor, men man är ju lite nyfiken;)

Menar du då under själva operationen eller efteråt? Är det större "risk" att föda med planerat snitt än vaginalt? Ursäkta mina dumma frågor, men man är ju lite nyfiken;)

Alltsa....ett planerat snitt ar samma ingrepp som ett akutsnitt...alltsa en bukoperation med alla risker som det innebar. Att foda vaginalt ar ju naturligt och nagot som kroppen ar utrustad for sa det ar INTE lika riskfyllt som ett kejsarsnitt. Och man aterhamtar sig snabbare efterat ocksa, efter en vaginal forlossning. Har jag hort ;)

Mitt snitt ar knappt 12cm langt och syns inte nar jag har bikini/trosor pa mig. An sa lange ar det ratt rott men det ar ju bara 6 manader sedan tjejerna foddes. Och jag borjar antligen aterfa kanseln mellan naveln och arret :laugh:

Jag är snittad 3 gånger och de har öppnat i det gamla ärret vid de två senare gångerna.

Snittet sitter precis i bilringsvecket (för oss som har bilringar) eller vid troslinningen om man har lågt skurna trosor. Tror inte det skulle synas alls om man hade (varit smal och) haft tangabikini ens.
Själva ärret syns knappt på mig heller, trots att det är karvat 3 gånger där. Det är kanske 15 cm långt - jag har inte mätt det.

Inga komplikationer under ingreppet utan efterråt. En kompis hade väldiga problem med läkningen och fick käka starka smärtstillande tabletter och hon minns knappt första året med sin bebis. En annan så gick snittet upp när förlossningen startade med hennes 2a barn så hon fick flygas akut till uppsala från sthlm med sin man och nyfödda kvar i sthlm.
En tjej har inte fått tillbaka all känsel och en annan fick en ful hudpåse som hänger över sitt snitt, men om de beror på snittet eller "dålig hudkvalité" vet nog ingen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 119
Senast: Rie
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 486
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar