Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Nu skrev jag rent hypotetiskt, men nog tror jag att det går att dra in bettet i munnen med små parerstänger trots hårt spänd nosgrimma, om man drar väldigt hårt, eller håller emot ifall hästen drar hårt. Har du spänt en longerlina i endast en bettring, ligger ju inte heller bettet i precis position om en dragkamp skulle uppstå.

Jag har inte lyckats (tack och lov!) trots bett med korta parerstänger (10.5 cm bett), linan fäst i bara ena bettringen och en häst som freakade ur och slet så hårt 'utåt' (dvs longerlinan drog bettet inåt mot mig) som den kunde. Ett bett utan parerstänger hade åkt in dock.

Hästen hade bara engelsk nosgrimma, ingen undre rem, och gapade förståeligt nog en hel del när dte hela skedde.

DÄREMOT, vissa vill ju spänna bettet LÅGT, och att hästen själv ska plocka/suga upp det och hålla det. OM man har bettet lågt, och situationen ovan, då kan även jag teoretiskt se att en parerstång kan åka in i munnen. Jag har dock svårare att se hur det ska kunna orsaka svåra skador i munnen/på läpparna - och definitivt inte skador - alls - på nosryggen. Parerstängerna är ju rundade och 'mjuka'. Men i ett extremt teoretiskt läge där man inte släpper linan utan 'tar och släpper', med parerstängerna i munnen, och hästen sen lyckas trampa på linan och slita upp huvudet och och och.. Kanske. Eventuellt.

Lika eventuellt så om en häst fastnar med parerstången i t ex sadeln, och sliter till kan det kanske åka in i munnen med, men samma extremt teoretiska undantagsläge krävs ju för svåra skador, och med inspänningstyglar så ska parerstången inte kunna fastna i gjord/sadel.

Utdrag ur protokollet från SIF:s styrelsemöte den 17/6. Därmed behövs inga ytterligare spekulationer eller antaganden:
Detta utdrag gör en inte mycket klokare. Det framgår inte vad för slags skador Björk har tillfogats eller varför dessa skador inte skulle kunna ha uppstått på det sätt MJ uppgett. Inte heller anger SIF alternativa orsaker till skadorna.
Vittnesförhör via telefon, hur tillförlitligt och konkret är det?

I förevarande fall är det ostridigt att hästen Björk skadats och utredningen visar att MJ genom sitt handhavande har försatt hästen Björk i en situation som ledde till att en allvarlig skada kunnat uppkomma. Det är därvidlag oväsentligt om skadan är ett resultat av en olyckshändelse eller en medveten felhantering. Det är själva försättandet av hästen i en situation där denna skada kunde uppkomma, som Styrelsen anser strider mot reglerna för god hästhållning och att hästens väl går före allt annat.
I o m det resonemanget kan vem som helst bli skyldig till regelbrott/djurplågeri även vid normalt hanterande. Märkligt.

Vad som klart ligger MJ i fatet är den uppenbara oviljan att öppet redogöra för dom punkter man anmärkt på och själv inställa sig till överprövningen. Vore intressant med en förklaring till detta, om hon alltså är felaktigt anklagad.

Undrar till slut hur känslig man måste vara för att få sin mentala hälsa förstörd genom att läsa protkollet?? :angel:

LIA

I o m det resonemanget kan vem som helst bli skyldig till regelbrott/djurplågeri även vid normalt hanterande. Märkligt.

LIA

Jag undrar när du ska förstå att det inte var något normalt hanterande.......
Jag undrar när du ska förstå att hon faktiskt inte är skyldig till djurplågeri, ännu iaf, utan att inte följt ett regelverk som värnar om hästen.....

Vad vill man uppnå med att "b) Hästars framben binds ihop varefter hästen tvingas att röra sig framåt." ? Om benen är ihopbundna hoppar hästen jämfota framåt, vad vinner man på det? Bygger muskler? Rörelsemönster? Fattar ingenting. Som tur är kanske.:confused:

Stretchies.

Dvs gummiband.

Man stärker och mjukar upp musklerna som lyfter frambenen genom att fästa "gummiband" mellan dem. (Det är inte gummiband utan ett annat material som går av när man trampar på det, tänker dock inte skriva ut vilket av uppenbara skäl)

Om hästen vill så kan denna ta i och dra emot i gummibanden och tränar på så sätt sig själv. Många hästar tycker att det är roligt att få ta i, andra som inte tycker om det tar istället mindre steg för att slippa. På dem fungerar det alltså inte.

Gummibandsträning är ju populärt hos oss människor och fungerar alltså på samma sätt.

När det gäller att använda det på häst är det dock förbjudet av Jordbruksverket.

Jag tycker väl inte riktigt att hästen alls ser ut att tycka det är positivt eller roligt.

Jisses, är det ingen hejd på vad folk hittar på?

Sen, jag vet inte om jag jag övertolkar men du lät inte helt negativ till de där stretchies - men när människor tränar med gummiband är det kontrollerade, avvägda rörelser, INTE det 'hastiga' slitande som blir när hästen på filmen rusar omkring med dem. Utan hela meningen är att göra en kontrollerad rörelse och där man med hjälp av gummibandet får belastning åt båda hållen med hjälp av gummibandet. Men det ska gå lika kontrollerat tillbaka.

Nu vet jag inte hur mkt hästen på filmerna haft de där banden etc, men det är ganska 'stilla' i bogen och mkt 'bara knän' på filmen, så jag förstår inte vad man vill uppnå med dem..

Senast ändrad:

Ja det är inte snyggt men effektivt.

Vilket jag antar var anledningen till att Madelen tydligen använde det.
Hennes hästar viftar ju fint på benen.

Man vill uppnå mer benlyft helt enkelt.

Man kan även stärka det diagonala rörelsemönstret.

Jag är inte negativ till detta alls, förutsatt att rätt slags band används och att det sköts av någon som kan det hela.

Man rider inte ett ridpass med detta utan man måste anpassa det efter hästen.

Jag använder detta själv och har gjort så i flera år.
Dock ser jag till att göra det utanför Sveriges gränser.

Att det är förbjudet i Sverige är jag positiv till.
Jag vill inte att de som inte vet vad de ger sig in på pysslar med det.
Det kan bli katastrof.

Det finns mycket annat krafs man slänger på hästar som enligt mitt tycke är mycket värre där hästen inte kan välja om den skall använda det eller ej.
Men det är vi vana vid i Sverige och normaliserade gentemot.

Man kan önska att jordbruksverket skulle reagera även där.

Effektivt för vad? *nyfiken* Få för ögat splashigt bensprattel utan att det är annat än 'bensprattel'? Premieras höga knärörelser (utan nödvändigtvis så mkt bogfrihet/bogrörlighet osv) när man tävlar islandshästar i gångartsklasser?

Jag förstår inte vitsen riktigt, för mig ser det ut lite som en hackney eller något? Knän under hakan, men inte mycket 'mer' så att säga. Och risken borde öka markant för ledskador? Så någon får gärna förklara mer =)

Jag tror att _Viva_ jobbat med sådana raser där höga benrörelser premieras... (rätta mig om jag har fel _Viva_)

Jag har inte tolkat det så utan hon har hobblat .

Fast varför hobbla och sen tvinga den röra sig framåt?

Hobbla för att 'hindra hästar från att skrapa med benen' kan jag köpa rent sakligt, att man hobblar för att hindra en häst att skrapa/sparka med benen. Jag drömmer våta drömmar om att hobbla shettisen vissa mornar :devil:

Men hobbla en häst och sen 'tvinga den att röra sig framåt' blir ju bara korkat? Och det var två separata punkter, så det ena (ej krafsa) kan ju vara hobbling, och 'binda ihop och tvinga hästen röra sig' kan ju vara sådana där stretchies?

Eller något helt annat. Men de stretchies-grejerna kändes det ju 'mer logiskt' att 'binda ihop och driva framåt'

Som jag förstått det uppdagades det när hästen i fråga hämtades hem från träning. (Eller åtminstone vidden av skadorna uppdagades då).
Efter veterinärundersökningar visar det sig att hästen är i det närmaste obrukbar.

Hur skadorna uppkommit och omständigheterna kring detta verkar vara en punkt som MJ och ägaren (och dennes veterinär) inte är helt överens om.
Enligt MJ är det en olycka, något som "bara hände" (?)
Enligt veterinär, ägare och andra som blivit tillfrågade kan inte sådana skador uppkomma utan att man som tränare gått rejält över gränsen på något sätt. Kanske i kombination med en olycka.

Heder åt Björks ägare som har agerat vidare och inte stuckit huvudet i sanden.

Många hästar tycker att det är roligt att få ta i, andra som inte tycker om det tar istället mindre steg för att slippa. På dem fungerar det alltså inte.

Hästen är ett flyktdjur. Att sätta något runt benen på den så den inte kan springa ordentligt och sen fösa på som på filmen är vidrigt, elakt och fy fasen. Att jämföra det med att en människa frivilligt och med full insikt i vad det innebär, sätta snoddar om sina egna ben är bara löjligt.
"Roligt att ta i" tyckte du hästen på filmen ser ut att ha roligt? Den trampar och trampar för att bli av med skiten som sitter runt frambenen. Vilken panikkänsla den måste ha när den tvingas springa på det sättet.

Fy fan vad folk bär sig åt!:mad:

Det är oerhört vanligt utomlands i både StorBritannien och USA.
Tyskland vet jag inte men antar att även de använder dessa metoder.
Det finns mycket som är tillåtet på andra platser än här i Sverige.

Därför så finns det där regelverket i FIPO som säger att hästens väl skall gå före allting annat.
Det är en Internationell regel.
Så för att få vara med och tävla på Islandshäst måste man följa den - även i GB, USA och Tyskland.

Vi hade inom Islandshästvärlden en period med Gummiband i slutet på 1980-talet.
Debatterna gick då höga om dessa metoder.
Dagens styrelse i SIF var med då men det var inte MJ.

Senast ändrad:

Undrar till slut hur känslig man måste vara för att få sin mentala hälsa förstörd genom att läsa protkollet??

Att folk gör så mot hästar gör i alla fall mig spyfärdig.
Och jag visste ju inte hur målande beskrivning där skulle vara.

Användning av elpåfösare är ju något som hela Djurskyddet arbetar mot.
Och elektrifierade skrittmaskiner är ju rena tortyrredskap.
Jag har i alla fall fantasi nog att föreställa mig det lidande som hästarna kan ha utsatts för.
Även om inte du har det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 046
  • Artikel Artikel
Dagbok "k) ser med oro att personer med funktionsnedsättning, trots dessa olika instrument och åtaganden, fortsätter att möta hinder för sitt...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 712
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits