Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år
Nu skrev jag rent hypotetiskt, men nog tror jag att det går att dra in bettet i munnen med små parerstänger trots hårt spänd nosgrimma, om man drar väldigt hårt, eller håller emot ifall hästen drar hårt. Har du spänt en longerlina i endast en bettring, ligger ju inte heller bettet i precis position om en dragkamp skulle uppstå.
Jag har inte lyckats (tack och lov!) trots bett med korta parerstänger (10.5 cm bett), linan fäst i bara ena bettringen och en häst som freakade ur och slet så hårt 'utåt' (dvs longerlinan drog bettet inåt mot mig) som den kunde. Ett bett utan parerstänger hade åkt in dock.
Hästen hade bara engelsk nosgrimma, ingen undre rem, och gapade förståeligt nog en hel del när dte hela skedde.
DÄREMOT, vissa vill ju spänna bettet LÅGT, och att hästen själv ska plocka/suga upp det och hålla det. OM man har bettet lågt, och situationen ovan, då kan även jag teoretiskt se att en parerstång kan åka in i munnen. Jag har dock svårare att se hur det ska kunna orsaka
svåra skador i munnen/på läpparna - och definitivt inte skador - alls - på nosryggen. Parerstängerna är ju rundade och 'mjuka'. Men i ett extremt teoretiskt läge där man inte släpper linan utan 'tar och släpper', med parerstängerna i munnen, och hästen sen lyckas trampa på linan och slita upp huvudet och och och.. Kanske. Eventuellt.
Lika eventuellt så om en häst fastnar med parerstången i t ex sadeln, och sliter till kan det kanske åka in i munnen med, men samma extremt teoretiska undantagsläge krävs ju för svåra skador, och med inspänningstyglar så ska parerstången inte kunna fastna i gjord/sadel.