Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Här var det inte frågan om att bita sig i tungan, utan han spetsade sig själv och fastnade. Och det kom inget blod. Han hade inte kunnat fixa till det själv.

Och ang att se blodet... När jag intervalltränade en gång så började min häst blöda näsblod, rätt så kraftigt oxå. Det upptäckte jag när jag kom hem och då var ändå hästen blodig på hela framsidan av bogen. Men det syndes inte uppifrån.

Iofs var det lite duggregn i luften, så jag reagerade ju inte på att det kom vätska "flygande".

Så som sagt, just den biten kan det finnas en logisk förklaring till tycker jag, men det kan lika gärna vara något mkt mkt värre oxå.

Jag tycker bara inte om när folk drar förhastade slutsatser.

*kl*
Ang. skador på tunga.

Fick in ett fölsto från betet som på något sätt skurit av sig tungan, den satt bara fast i en liten bit i underkant, vilket gjorde att den hänge utanför munnen.:crazy:
Hon borde, med den skadan, blodat ordentligt, men på hästen var det bara lite torkat blod och vi hittade varken vasst eller blod i hagen?
Hade tungan inte hängt utanför, vet jag inte hur lång tid det tagit innan det hade upptäckts?
Antagligen inte förrens vi sett att hon inte käkade.

Man får inte använda elstiska material som tungband på travhästar, men det finns ju folk till allt och jag har sett en häst där skötaren glömde ta av en nylonstrumpa som användes till tungband och den stasade tungan så den "dog".
Jag vet inte om hästen klarade sig, men det är tveksamt :crazy:

Kanske blöder det mer när hästen biter sig i läppen än i tungan?

Kimmis: jag vill inte dra några förhastade slutsatser alls, men tänker ändå så här: Om ingen stor olycka hänt (t.ex fastnat, eller bitit sig, eller blivit biten av någon annan i hagen, osv, osv) så är det för mig helt oförståeligt hur man lyckas skada en hästs mun så extremt om man rider/lomgerar/tömkör på godkänt bett och med en ok ridstil.

Men, som sagt, kanske är det en stor olycka som hänt- isf får vi väl veta det allt eftersom.
Tycker dock inte det borde bli såhär mycket ståhej kring en olycka.
Men som sagt, det var ju annat på tapeten också.

Vad är parerstänger?? :confused:

Jag har inte tillräckligt med fantasi att förstå hur man kan få till så allvarliga skador på tunga, läppar och nosrygg om man bara longerar hästen? :eek:

*kl*

Jag bugar mig för förbundet och att de verkligen tar tag i och markerar att dessa metoder är inte vad vi ska ha i Svensk hästsport! :bow:

...........................

SvRF kan både på nationell och distriksnivå vara VÄLDIGT stelbenta och många gånger kan ordet paragrafryttare passa bra tycker jag! :grin:

Kan nog ha en del i problemet, ja ;) Sen var det nog som någon annan nämnde också som så att SvRF inte gärna vill dela med sig av sina pengar ;)

Ja nog kan jag tänka mig att SvRF skulle kunna resonera som så att de inte vill dela med sig pengar! Ibland känns det "statligt verk" och fullkomligt ologiskt tänkande på SvRF! :o Även om jag givetvis tycker de gör mycket bra också! Men även jag har många gånger funderat på hur de resonerar rent ekonomiskt! Och faschinerats över att de när det inte blev som de tänkt är enormt förvånade att det blev som det blev! ;)

Fö så skulle det ju även bli inkomst om SIF gick med i SvRF. För de skulle ju få precis som alla andra betala in medlemsavgift!

Och det har ju hänt att en gräsrot som jag inte alls sett problemet som SvRF ansett finns! Minns tex när westernförbundet inte kunde gå med pga att SvRF absolut inte kunde tänka sig att de på sina tävlingar ledde hästen utan träns! Hur kan en sådan skitsak sätta stopp för medlemsskap?? :confused:

Tja du, bra fråga... Det där är ju samma för oss med grimma på tävling så det finns nog mer än en sak som stoppar... SIF ska iaf göra ett nytt försök att få komma med direkt under RF så får vi se :)

På sätt och vis är det väl bättre för oss i SIF också om vi hamnar där själva och inte under SvRFs "paraply". Jag vet från andra sporter inom RF att är man flera sporter under ett paraply så blir det lätt gnäll om hur pengarna ska fördelas ;)

Medlemsavgifterna är ju inte de pengar som SvRF skulle behöva dela med sig av utan det är ju de bidrag som fås från RF.

Då kan inte längre Island vara med och tävla på lika villkor.
De har nämligen BARA Islandshästar och inga andra hästar alls.

Men det är ju trots allt fler raser än Islänningar som har pass och tölt... så lite "rasister" är ni allt ;)

islänningar får inte tävla med pacers......lika rasistiskt iså fall?

Det bästa tycker jag nog ändå var dom i SvRF inte kunde komma överens med westernfolket angående hjälmtvång - trots att SvRF anordnar massor av tävlingar där man rider i hatt :grin:

Personligen skulle jag ju gärna sett både Islands och western i ett förbund tillsammans med SvRF, skulle rentav kunna tänka mig att även STC var med i samma förbund som dessa 3 andra - men det verkar minst sagt lite stelbent.

Jag kan inte se problemet med parerstänger? Om ryttaren är så förbannat hård i handen så h*n drar så vidrigt är det väl bra att det finna något som tar emot så hästens mun skonas lite i alla fall?

Naturligtvis är det bäst att sådana människor inte rider, men det är ju en utopi.

Men inte har väl Humlan uttalat sig om parerstänger? H*n undrade ju bara vad det var något, och har i övrigt nämnt hästens skador som sägs ha uppkommit vid longering.

Jösses, bråkades det om huvudbonaden i western också?! Det är ju pinsamt, för som du säger, dressyr tävlas ju för 17 i hatt! :o

Håller med dig, det vore så mycket trevligare om alla "varianter" vore med i ett gemensamt ridsportförbund! :) Vi skulle säkerligen ha mycket nyttigt att lära av varandra!

Nej det är inte så illa, helt läsbart. (alltså sjläva läsmaterialet, inte vad som potenciellt hänt, det kan jag ju inte uttala mig om då man iten får reda på detaljer nog att veta i vilken grad det rör sig om och heller inte exakt vad.)

Det står inte direkt detaljer faktiskt så man får inte reda på så mycket mer än man redan visste antingen via andra källor eller som pratats om här.

Dock var det intressant läsning.
Jag skulleg ärna fått veta mer detaljer för att avgöra mer själv vad jag tycker, men det går ju inte helt i nuläget så får väl vänta.

Tex. en paragraf "bett", alltså det kan ju röra sig om allt mellan tortyr till 'bara' nåt icke-godkänt-men-inte-egentligne-något-som-skadar bett.
Det vet man ju inte.

Det är ocskå min anledning att inte döma för hårt, eftersom man faktiskt itne vet på alla punkter vad det är frågan om.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 046
  • Artikel Artikel
Dagbok "k) ser med oro att personer med funktionsnedsättning, trots dessa olika instrument och åtaganden, fortsätter att möta hinder för sitt...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 712
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar