Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

jag är en av de som inte trott på att det var sant innan jag fick det svart på vitt.

MJ sa till mig när vi träffades senast att hon inte gjort något och jag valde att tro på henne.

Men nu har jag läst protokollet och jag är chockad, jag trodde aldrig att hon kunde göra något sådant, det är inga roliga grejer som står där.

Jag hoppas verkligen att min häst inte råkat ut för något när han varit där :cry: men tyvärr är det nog så eftersom hon använder vissa grejer till alla hästarna i sin träning :crazy:

Kommer aldrig skicka någon häst till träning mer spelar ingen roll vem det är jag vill ha full koll på vad hästen är med om. Då får den hellre ha en dålig bedömning än att ha varit med om dålig hantering.

valtyr skulle säkert kunna höja sin ridbedömning väldigt mycket om jag skickade iväg honom men det är inte värt det, han får visa genom tävlingsresultat senare när jag blivit en duktigare ryttare vad han går för.

Hade tänkt skicka tillbaka honom till MJ innan jag visste det här men nu vågar man ju inte lita på någon. Tänk att hon vågade se mig i ögonen och säga att hon inte gjort något?

Hoppas hon slutar med hästar.

Jag förstår hur du känner det. Jag fick min halvblodshäst sönderriden av ett "proffs" och fick lägga mycket tid och omsorg för att få henne bra igen och trots att det nu är 3 år sedan så undrar jag fortfarande vad hästen har utsatts för. Jag är även arg på mig själv för att jag inte såg några tecken och jag är också arg på ryttaren som inte ens har bett om ursäkt. Jag har i princip fått en axelryckning till svar, typ shit happens. Och den ryttaren tar fortfarande emot andras hästar för träning och försäljning.
Så jag tycker det är jätteviktigt att det verkligen kommer fram vad som pågår hos vissa s k proffs. Och det behövs fakta så de inte kan gömma sig bakom att det bara är rykten.

Med en sådan reaktion från ett förbunds styrelse, inser man nog att detta är allvarligt och inte enbart ett rykte.

Jag ger upp, betalar in medlemsavgiften så får jag reda på vad som hänt. Gud så jävla löjligt det är igentligen.

Lägg då inte ner en massa energi på den här tråden om allt nu är så jävla "löjligt". Jag förstår inte riktigt vad som är problemet.

det löjliga är att man ska behöva betala 300 kr för att få reda på vad som händer!

chap13: Har oxå fått en häst sönderriden av tränare, det är så sorgligt så det inte är sant!
Hästen slutade äta, hade föl vi sidan som diade fortfarande, och tränaren tränade fullt ändå... Hästen bockade mer än den gick framåt, och ändå red hon full ut. Hästen har aldrig bockat i hela sitt liv innan!! 1 veterinärbesök och 2 ET senare är hästen fysiskt ok, psykiskt är hon fortfarande ärrad tyvärr. Och har pga detta fått åka till veterinären 2 yttligare ggr då hon skadat sig i situationer som inte ens fanns på världskartan innan att hon ens kunde skada sig i.

Nu, 7,5 månader senare börjar hon bli som hon ska, men det återstår besök av ET för att känna igenom efter spänningar igen!

Nej men nu vet jag lite mer än så, och mer än så här kan man inte informera om just pga rådande omständigheter. Annars ja, det hade räckt för mig, trots allt så är styrelsen de som medlemmarna valt och således får man nog lov att lita på dem.
Observera, att när jag skrev mitt första inlägg så var dels mindre "känt", dels hade Gunnar just rensat bort en del inlägg.

Observera också att jag vände mig mot dom beskyllningar som finns/fanns i tråden, och som det inte fanns känd substans för. Det var dom jag frågade dig om, inte vad du visste eller om SIF:s avstängning är korrekt.

LIA

och alla de grenar där det bara är en ras som är välkommen går under någon annan än ridsportsförbundet. Så sålänge "ni" har det kravet så blir det nog svårt att komma in tyvärr.
Man måste nog lägga ner tävlandet för alla raser utom islandshästar? Dom andra raserna rids ju inte av islänningar. :angel:

LIA

Man måste nog lägga ner tävlandet för alla raser utom islandshästar? Dom andra raserna rids ju inte av islänningar. :angel:

LIA

Kan du förklara dig närmre?

Menar du det finns någon över huvudtaget som vill att man ska lägga ner alla tävlingar utom de för islandshäst eller?
----

Det står var och en fritt att ordna tävlingar för alla gångartshästar, jag har blivit slagen av en Shettis i 4-gång :idea:

Med en sådan reaktion från ett förbunds styrelse, inser man nog att detta är allvarligt och inte enbart ett rykte.

Jag tyckte redan vid första avstängningen att det var allvarligt. Jag tror inte att ett förbunds styrelse skulle göra en sån grej utan att ha mycket på fötterna. Det förstod nog dom också att det skulle bli kontroversiellt. Men personen själv kan tydligen fortfarande titta folk i ögonen och säga att hon är oskyldigt anklagad så hon har gömt sig ganska länge bakom att "det bara är rykten och någon vill mig illa". Men nu verkar väl ändå folk förstå att det är allvarligt eftersom ingen är här i tråden och försvarar henne.

Jag kan inte se att det är på något sätt "löjligt" att betala medlemsavgiften till din förening och förbund som värnar om Islandshästen och dess hälsa. Där vi tillsammans kan få ridsportförbundet att respektera våra hästar och sport. Det är att ta ansvar att bidra med sin del till det arbete som läggs ner inom Islandshästföreningarna runt om i Sverige. Om man inte kan ställa upp med kraft och tid så kan man åtminstone betala för sig ;)
Och hade vi fått vara med och dela på de pengar som tillfaller RF så hade medlemsavgiften inte behövt vara högre än hos andra klubbar som är anslutna.

Rolle
IpL

det löjliga är att man ska behöva betala 300 kr för att få reda på vad som händer!

Men det är ingen som tvingar dig eller hur...du väljer ju själv att gräva efter detaljerna, du är inte medlem och håller vad jag förstår inte på med islandshästar. Jag har inte bett om att få protokollet, känner ingen brådska med det. Tids nog får man väl veta. Men jag har heller inte haft någon häst där på träning, är säkert annorlunda om man haft det, då vill man säkert veta detaljerna. Jättetråkigt det som hände med din häst, och jag kan på ett sätt förstå ditt intresse för protokollet, även om du inte är engagerad i sporten i övrigt. Men sluta gnäll över att reglerna är som de är.

LIA

Haha! :rofl:

Kanske det, men jag vill då rakt inte byta bort mina underbara araber;)

Rolle: Jag är som sagt inte intresserad av nån islandshästförening överhuvudtaget, jag bor nästan "nästgårds" med människan och hade tänkt att ta en del lektioner för henne från början. Och eftersom jag själv har blivit utsatt (eller min häst iaf) för "samma" sak av en annan tränare så känns det viktigt för mig att veta.
Och jag hade ju min hingst där på lösdrift förut, men flyttade honom.

Nu vet jag dock vad det hela handlar om, och vet även att de verkar sakna en del info.

_sara_: Jag gnäller över hur mkt regler jag vill :cool:

Jag undrar om det verkligen är bra för den mentala hälsan att läsa det protokollet?

Det är det inte. :crazy:
Jag har över tid nu varit väldigt misstänksam mot tränare och metoder men det här känns som att det var kulmen.

Jag har varit misstänksam länge och ju fler "superduktiga" tränare jag ser dessto mer misstänksam blir jag.

KL

Jag har följt den här avstängningen lite sporadiskt och nu även fortsättningen med intresse, just för att det är bra att det blir officiellt och kommer upp i ljuset hur otillåtna träningsmetoder används, och att det blir en konsekvens.
Det gäller iofs alla olika grenar inom hästvärlden.

Jag är inte i sig nyfiken på exakt hur M agerat, förstår att det måste handla om en människa som gått över etiska gränser med råge, det jag undrar över, och kanske missat, är hur allt detta uppdagades.
Var det på tävling man såg att hästen var illa skadad, eller var det någon hemmavid som anmälde?

Som jag förstått det uppdagades det när hästen i fråga hämtades hem från träning. (Eller åtminstone vidden av skadorna uppdagades då).
Efter veterinärundersökningar visar det sig att hästen är i det närmaste obrukbar.

Hur skadorna uppkommit och omständigheterna kring detta verkar vara en punkt som MJ och ägaren (och dennes veterinär) inte är helt överens om.
Enligt MJ är det en olycka, något som "bara hände" (?)
Enligt veterinär, ägare och andra som blivit tillfrågade kan inte sådana skador uppkomma utan att man som tränare gått rejält över gränsen på något sätt. Kanske i kombination med en olycka.

Jag undrar om det verkligen är bra för den mentala hälsan att läsa det protokollet?

Men seriöst?
Ena stunden är det fel att vilja veta och då kallas man sensationslysten, men har inte med det att göra för man är inte medlem och nu sitter ni som läst protokollet och hintar om hur ruskigt och illa det är?

Varför är det bättre att skapa teorier, funderingar och tankar, än att skriva fakta om vad som egentligen skett?? :confused:

Nu vet inte jag alls hur skadan ser ut. Men min förra valack spetsade sin tunga på sin egen "hingsttand", hade jag då ridit med bett och inte upptäckt det så är det väl fullt möjligt att ´tungan hade varit rejält skadad efteråt.

Nu stod jag i boxen med honom när det hände och hjälpe honom snabbt loss.

Jag har dock läst protokollet och det finns ju mer saker där än bara den hästen.

Nej, det vet inte jag heller (hur skadan ser/såg ut alltså) men har förstått det som att det var mer än att hästen bitit sig själv i tungan, exempelvis.

*kl*

En sak jag undrar över, är hur man kan missa något sånt när man tränar hästen? Det räcker ju med ett mindre sår för att det ska löddra rosa runt hela munnen, och de hästar jag sett som bitit sig i tungan/läppen har blött så mycket att det såg ut som stockholms blodbad, ungefär.

Red en häst för några år sedan, Unn Kroghens gamle Hruni, som enligt vår veterinär/tandläkare hade ett ärr rakt över hela tungan som indikerade att tungan en gång i tiden nästan varit helt av.
Undrar hur man lyckas med något sådant?
Har sett folk dra hästar i munnen så till den milda grad att tyglarna nästan gick av, men det blev inga sådana skador då.
Det borde alltså krävas rätt mycket, om inte hästen varit med om en riktigt stor olycka (fastnat, slitit sig loss, osv osv).

Sedan har ju Kimmis rätt i att det gäller en hel del annat också, inte bara en häst. Utan diverse träningsredskap och träningsmetoder som inte kan räknas in i etisk träning precis. Tråkigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 046
  • Artikel Artikel
Dagbok "k) ser med oro att personer med funktionsnedsättning, trots dessa olika instrument och åtaganden, fortsätter att möta hinder för sitt...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 712
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar