Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Men snälla! Kan någon med protokollet skicka PM åtminstone så man vet vad hon är dömd för?!

Jag blir lite frustrerad här. Jag har ju ändå haft häst uppstallad där, och även om jag inte tror mig ha sett nåt olagligt så skulle jag inte lämnat min häst på träning där, men det beror på andra orsaker.

Fast, igentligen, varför skulle ni inte tillåta andra raser? Om hästen kan alla de där extra gångarterna så varför inte?

Då kan inte längre Island vara med och tävla på lika villkor.
De har nämligen BARA Islandshästar och inga andra hästar alls.

jag är en av de som inte trott på att det var sant innan jag fick det svart på vitt.

MJ sa till mig när vi träffades senast att hon inte gjort något och jag valde att tro på henne.

Men nu har jag läst protokollet och jag är chockad, jag trodde aldrig att hon kunde göra något sådant, det är inga roliga grejer som står där.

Jag hoppas verkligen att min häst inte råkat ut för något när han varit där :cry: men tyvärr är det nog så eftersom hon använder vissa grejer till alla hästarna i sin träning :crazy:

Jag tycker det är bra att man kan ändra sin inställning, som du nu gör, erkänna det o öppet skriva .
Jag tror du är den förste som gör det av dem som försvarade henne.:bow:

Det är också bra att förstå att hästar kan kännas fina o välridna fast behandlingen inte varit som man själv skulle önska.Att hästar faktiskt kan se lyckliga ut och kännas bra fast de blivit illa behandlade.

Själv är jag imponerad av SIF, på hästridsidan finns faktiskt mycket skit, och att offentligt gå ut att ta avstånd från ex vissa elitryttares vidriga träningsmetoder finns inte på kartan.

Däremot vet jag en som blev portad i landslagsträningar pga sin mkt hårdföra ridning o behandling av hästar.

Varför skulle det inte vara på lika villkor? Häst som häst, och samma regler för alla = lika villkor.

Vill de promt tävla annan ras så får de väl flytta, det är ju faktiskt valfritt.

Du missar en liten detalj.
Det är Islänningarna som har uppfunnit den sporten.
Och vi som är "besökarna".
Sporten är importerad från Island och gör man om den så blir de inte glada och vill nog inte vara med längre.
Och då så står vi utan den biten.
Det vore dumt att bryta med ursprungslandet för då så skulle vi inte ha någon Sport.

Det är ju också så att på Arab- eller Fjordhäst-tävlingar så får det inte heller vara med andra raser.

Det finns en arabtävling/år så det är liiiiiite skillnad kan jag tycka.

Varför denna negativitet? Är du rädd att andra raser ska komma in och ta över? Känns ju för mig smo inte är insatt i gångarter att det är högst osannolikt.

Det är fortfarande två delar.
Den ena delen är att MJ har brutit mot reglerna inom Förbundet.
Den delen berör dem som är med i förbundet, har Islandshästar och är konkurrent till MJ.
D.v.s. dem som spelade samma spel som MJ.

Den andra delen är djurskyddsdelen.
Och den är en sak för Polis och Åklagare.
När det är klart så är sedan den delen naturligtvis av intresse för alla.

Första delen är just nu klar.
Den är Intern.

Andra delen som är för alla är inte färdig.
Så "alla" får vänta på det.

Okey, så avstängningen och djurskydds delen är inte samma sak?
Hon har alltså blivit avstängd för en sak och polisanmäld för en annan?

Och islandshästsporten skall inte granskas för utomstående, den är inte offentlig som alla andra hästsporter?

Varför denna negativitet? Är du rädd att andra raser ska komma in och ta över? Känns ju för mig smo inte är insatt i gångarter att det är högst osannolikt.

Det handlar inte om det.
Utan det handlar om att vara en del av det stora internationella tävlingssammanghanget.
Med Island som en av de deltagande Länderna.

Det är dessutom samma variant som att Kallblod inte tävlar mot Varmblod inom travet.
Man håller isär vissa saker.

Om man tävlar Islandshäst så tävlar man ju Islandshäst.
Öppna gångartstävlingar är något annat.
Som ingen i dagsläget verkar intresserad av.
Hade någon varit det så hade de ju funnits.

Okey, så avstängningen och djurskydds delen är inte samma sak?
Det är olika saker.
Man kan ju bli avstängd för osportslighet som inte är brottsligt enligt djurskyddslagen.

Hon har alltså blivit avstängd för en sak och polisanmäld för en annan?
Hon har blivit avstängd för att ha brutit mot reglerna inom förbundet.
Och Polisanmäld för att det dessutom var brott mot djurskyddslagen.
Om det är det enligt rättsväsendet vet vi ännu inte då det inte är prövat.

Och islandshästsporten skall inte granskas för utomstående, den är inte offentlig som alla andra hästsporter?
Den skall naturligtvis granskas.
Just nu så sköts det av Polisen och berörda myndigheter.
Så det tas om hand.
När det är klart så är det dags att granska vad som blev kvar om MJ inte blir dömd för Djurplågeri.
Om hon blir dömd för djurplågeri så är det ju offentligt och klart.

Saker och ting måste få ha sin gång.
Hon är avstängd och därmed inte längre en del av Islandshästsporten.
När avstängningen upphör så får man ju ta ny ställning till hur man skall förhålla sig i frågan.
Något som skulle kunna vara relevant är om Travsporten vill utreda om de vill ge henne Licens.
Men i det läget får ju de Beslutande inom STC ta kontakt med SIF för att informera sig i frågan.
Det behöver inte läggas ut på ett öppet forum.
Just nu så får hon inte verka i någon häst-sport.
Så det är ju lugnt med risker f.n.

Ja men märk ord då! Du vet ju mkt väl vad jag menar, och dessutom så anser jag att dömd är ett delvis korrekt ord eftersom hon är dömd av föreningen.

och alla de grenar där det bara är en ras som är välkommen går under någon annan än ridsportsförbundet. Så sålänge "ni" har det kravet så blir det nog svårt att komma in tyvärr.

Du tycker alltså att det ska skötas i tysthet tills det finns en dom, att hon är avstängd av förbundet räcker inte för att det ska offentliggöras till utomstående.

Det betyder alltså att du tycker att cirkusen runt Åke var helt åt skogen fel och skulle skötts bakom dörrarna hos polis, åklagare och STC.

Min personliga åsikt är att avstängning räcker för offentliggörande, även på ett öppet forum och i media i allmänhet.

Jag tror det handlar om pengar SIF vill ha pengar det är syftet att gå med och Ridsportförbundet vill inte ha en en stor och växande sport som vill ha av kakan. Kakan kommer knappast bli större för fler vill dela på den.

Jag tror det handlar om pengar SIF vill ha pengar det är syftet att gå med och Ridsportförbundet vill inte ha en en stor och växande sport som vill ha av kakan. Kakan kommer knappast bli större för fler vill dela på den.

Speciellt som islandshästen är den andra största hästrasen i Sverige frånsett varmbloden som är den största gruppen.;)

Du tycker alltså att det ska skötas i tysthet tills det finns en dom, att hon är avstängd av förbundet räcker inte för att det ska offentliggöras till utomstående.
Jag tror att det vore bra för Polisutredningen att göra så.
Att vänta tills den är klar.
Men jag förstår att de som tävlat mot henne och kanske förlorat på osportsliga grunder måste få veta vad deras förbund gör åt saken.

När Polisutredningen och ev. följder av den är klar så finns det inte längre någon anledning att hålla inne med information.

Det betyder alltså att du tycker att cirkusen runt Åke var helt åt skogen fel och skulle skötts bakom dörrarna hos polis, åklagare och STC.
Där så finns det en stor skillnad - den heter Spela på Hästar.
Massor av människor är inblandade i Travet på ett helt annat sätt än när det gäller Islandshästarna.
Trav är en offentlig sport eftersom det spelas på det på alla möjliga ställen.
Spelarna blir därför också drabbade om någon Kusk fuskar.
Så de måste få veta.

Min personliga åsikt är att avstängning räcker för offentliggörande, även på ett öppet forum och i media i allmänhet.
Det är inte alls mig emot.
Men det finns en fara i det för SIF och det är eventuella stämningar i efterhand för den skada som avstängningen gör för MJ.
Det kan bli stämning för ärekränkning och allt möjligt.
Genom att strikt hålla sig till protokoll som bara de som är medlemmar får läsa så klarar man sig nog att hålla sig på rätt sida om den gränsen.
Det har varit Juridiskt sakkunniga inblandade i denna soppa och de har nog rekommenderat att hålla det så diskret som möjligt.

Det är ju faktiskt så att det har förkunnats domar över ärekränkning även när dömda brottslingar har hängts ut på nätet.
Det är en svår balansgång där man inte alltid kan göra som man själv tycker är bäst.

Jag ger upp, betalar in medlemsavgiften så får jag reda på vad som hänt. Gud så jävla löjligt det är igentligen.

Du får gå med i en lokalklubb, då ansluts du per automatik till SIF. Via din lokalklubb kan du sedan ta del av protokollet.

Jasså är det så man gör.
Jag har nu betalat min medlemsavgift.
Först så glömde jag och sedan så ville jag inte när stora delar av styrelsen avgick.
Men nu så vill jag vara med och stötta styrelsen i denna affär och det gör jag bäst som medlem.

Om MJ hade fått fortsätta så hade jag lagt ner med Islandshästar, för i ett förbund som inte hanterar oegentligheter vill inte jag vara verksam.
Jag hade övergått till dressyr och körning inom vanliga ridsporten.
Det finns en jättetrevlig lokal klubb för det med bara privatryttare här där jag bor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 046
  • Artikel Artikel
Dagbok "k) ser med oro att personer med funktionsnedsättning, trots dessa olika instrument och åtaganden, fortsätter att möta hinder för sitt...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 712
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar