Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Ur SIF:s hemsida:

10-07-02
Beslut i disciplinärende SIFs Disciplinnämnd har i sitt beslut den 5 februari 2010 beslutat om en avstängning av Madelen Johanson, för perioden fram till och med den 31 juli 2011. Beslutet överklagades av Madelen Johanson till SIFs styrelse som är överklagandeinstans. Vid SIFs styrelsemöte den 17 juni överprövades disciplinärendet.

Styrelsen beslutade att:
med hänvisning till FIPOs regelverk och med hänsyn till de konstaterade skador som uppkommit på hästen Björk samt på vilket sätt detta skett, bedömer Styrelsen att händelsen är av så allvarlig art att den tidigare meddelade avstängningen skall förlängas ytterligare ett år. Avstängningen skall gälla till och med den 31 juli 2012.

Som jag förstår det, så är det inte nya uppgifter man använder som underlag utan dom tidigare.
Frågan är då, hade man utökat straffet på eget initiativ om MJ inte överklagat?
Eller använder man hennes överklagande som "dörröppnare"?
Varför ska bestraffningen plötsligt vara ett år hårdare?

Hoppas ingen tror att jag, för att jag diskuterar SIF:s agerande, försvarar dålig djurhållning eller djurplågeri hos någon.

LIA

Kanske för att styrelsen ansåg att den första avstängningen var för mild med tanke på omständigheterna och vad som framkommit då och senare.

Vad tycker du själv? Hur mycket fakta och substans hittar du?
Jag kan inte se att man informerat om just något annat än det som står på deras hemsida.
För min del räcker det inte till dom beskyllningar som förekommit i tråden. Räcker det för dig?

LIA

Jag tycker det är totalt orimligt att följa FIPO på träning och har aldrig uppfattat det som att man på något sätt är tvingad till det.

Det är det inte alls.
I FIPO står det vad man får och inte får göra på träning.
Vilket inte är samma regler som vad man får eller inte får göra på tävling.

Som tävlingsryttare så måste man läsa in sig på FIPO och följa det.

Det är inte svårt alls.
Läste du alla delarna som handlade om just träning?
Det var ingenting om boots eller annan utrustning där mer än att
Utrustning skall vara utformad
och tillpassad så att den inte orsakar smärta eller skada.

Varifrån kommer ditt nu enorma intresse för Islandshästvärlden?
Om du verkligen är intresserad så står det dig fritt att gå med i Förbundet och själv på egen hand begära ut Protokollet i stället för att tjata på andra här på Bukefalos.

Jag tror inte att det skall skickas runt till anonyma personer utanför förbundet.
De har inte med saken att göra på det viset.
Utan det verkar bara vara smaskig sensationslystnad.

Saklighet hittar jag i stor sett alla inlägg utom dina, ingen har påstått att det inte går att stämma förbundet, det har varit på tal tidigare dessutom (i andra trådar), utan endast det sakliga att det inte går att överklaga besluten vilket du osakligt menar att det går.

Gå du med i SIF och begär ut protokollet om du är intresserad.

Vad tycker du själv? Hur mycket fakta och substans hittar du?
Jag kan inte se att man informerat om just något annat än det som står på deras hemsida.
För min del räcker det inte till dom beskyllningar som förekommit i tråden. Räcker det för dig?

LIA

Nej men nu vet jag lite mer än så, och mer än så här kan man inte informera om just pga rådande omständigheter. Annars ja, det hade räckt för mig, trots allt så är styrelsen de som medlemmarna valt och således får man nog lov att lita på dem.

Varifrån kommer ditt nu enorma intresse för Islandshästvärlden?
Om du verkligen är intresserad så står det dig fritt att gå med i Förbundet och själv på egen hand begära ut Protokollet i stället för att tjata på andra här på Bukefalos.

Jag tror inte att det skall skickas runt till anonyma personer utanför förbundet.
De har inte med saken att göra på det viset.
Utan det verkar bara vara smaskig sensationslystnad.

Hur tänker du nu?
Är djurplågeri något som ska döljas och hållas inom stängda dörrar?

Tycker du samma om Åke Svanstedts träningsmetoder? Det skulle tystas ner och bara vi som håller på med trav skulle få info om vad som skett?
Ingen annan hade med det att göra alltså?

Hur får du ihop detta? Vi talar om en avstängning på 2,5 år det är knappast att sopa något under mattan.

Men ändå, de som försvarade henne kanske sett henne ofta och inte sett metoderna? Jag kan ju se till mig själv, de hopptränare jag tränat för har enligt min vetskap aldrig hållit på med fasoner, då hade jag inte tränat för dem! Men ändå, vet jag med 100% säkerhet vad de hållit på med "hemma på sin bakgård"?

En tränare red jag för i flera år, såg bara hästvänligt beteende och en mycket hygglig människa. Plötsligt blir h*n helt förändrad, förespråkar ett ridsätt som för hästen är ohyggligt stressande och nedbrytande, försöker dessutom få mig att banta ner en redan allt för tunn häst! :crazy:
Jag fortsatte dumt nog att rida för tränaren ett tag till, den hade ju vart så hygglig och bra i alla år med förra hästen! Nu ägnade jag mig tackochlov inte åt så hårda metoder som tränaren sa (slita och banka), men det ledde till att jag fick göra om, göra om och göra om! En gång föll jag tom av hästen av ren utmattning pga "göra om", då begrep jag, det här går inte!
Fick av omgivningen sedan veta att tränaren hoppades jag skulle sälja min mycket begåvade häst till tränaren när h*n fått mig att tröttna och tycka jag inte klarade av hästen! DET hade jag inte trott om den tränaren, jag lovar!

Om många anser det denna tränare av islandshäst gjort som vedertagna metoder, då blir man ju verkligen mörkrädd! Hoppas för allt i världen att det inte är så! :crazy:

Hur tänker du nu?
Är djurplågeri något som ska döljas och hållas inom stängda dörrar?

Det är fortfarande två delar.
Den ena delen är att MJ har brutit mot reglerna inom Förbundet.
Den delen berör dem som är med i förbundet, har Islandshästar och är konkurrent till MJ.
D.v.s. dem som spelade samma spel som MJ.

Den andra delen är djurskyddsdelen.
Och den är en sak för Polis och Åklagare.
När det är klart så är sedan den delen naturligtvis av intresse för alla.

Första delen är just nu klar.
Den är Intern.

Andra delen som är för alla är inte färdig.
Så "alla" får vänta på det.

SIF är inte med i Svenska ridsportförbundet? Jag tänkte, att ridsportförbundet har ju alla sina avstängningar och annat som disciplinnämnden tagit upp på sin hemsida för allmänheten, vem som helst kan ju titta där.

Nej SIF, Svenska Islandshäst Förbundet är ett eget förbund.
Vi kan inte ligga under SvRF då vi är vuxna männskor som tävlar på Ponny.
Vilket inte går in under de övriga reglerna.

Disciplinärendet står också på SIFs hemsida.
Men utan de smaskiga detaljerna som vissa vill ha.

Fast det där stämmer ju inte riktigt heller. Inom distans har vi inga sånna regler alls, vuxen får rida ponny, barn får rida häst osv, och distansen ligger under ridsportsförbundet. Så visst går det!

Däremot är det ju lite regler som krockar med varann, man måste tex lasta ur i träns, men får vistas med hästen i grimma på viloområdet, hade det inte varit enklare att lasta ur i grimma direkt?

Och igentligen får man väl rida i grimma med så länge man kan hänga på ett bett på grimman och det därmed kan räknas som "huvudlag"!

Så visst, lite bakofram blir det emellanåt :p

SIF har jobbat ganska länge för att komma med i SvRF eftersom vi inte heller är med i RF och inte har fått gå med där. När det gäller tävlingsreglemente så det som framförallt har krockat där är att vi inte tillåter alla raser på våra tävlingar. Men sen har det funnits många andra problem, som att avel och tävling är samma förbund i SIF. Och intresset från SvRF kan kanske kallas aningen svalt ;)

SIF har jobbat ganska länge för att komma med i SvRF eftersom vi inte heller är med i RF och inte har fått gå med där. När det gäller tävlingsreglemente så det som framförallt har krockat där är att vi inte tillåter alla raser på våra tävlingar. Men sen har det funnits många andra problem, som att avel och tävling är samma förbund i SIF. Och intresset från SvRF kan kanske kallas aningen svalt ;)

PRECIS - SIF har kämpat länge för att få komma med. Lite pinsamt kan man ju tycka att den hästras som växer snabbast i landet inte får vara med!

Westernridningen får inte heller vara med, varken i SvRF eller RF. Men om jag förstått saken rätt så ska de vara uppvisningsgren på ett OS inom kort. Det är också PINSAMT för SvRF och RF tycker jag!

Men som alltid handlar det väl om pengar?! Varken SvRF eller RF vill att nya ska få komma med för då blir det fler som ska dela på de statliga och kommunala anslagen... :crazy::devil:

Fast, igentligen, varför skulle ni inte tillåta andra raser? Om hästen kan alla de där extra gångarterna så varför inte? Man kan ju inte se tävlingarna som avelsvärdering eller liknande utan just tävlingar, och det spelar ju ingen roll just då vilken ras den tillhör igentligen, eller?

Det är ju bara att man får sära på avelsvärderingen och tävlandet, och det är ju inte omöjligt (alla andra har det väl så?).

Men jag gissar att intresset från båda sidor är sådär stort, eller? ;)

Tävlingsreglementet har väl iofs inte varit den stora stoppklossen ;) Men det är inte avelsvärderingarna i sig som är problemet heller utan att vi är stambokförande förbund. Det komme rvi få dela upp även om vi går med direkt under RF. Men dte har funnits många saker att diskutera för ett sammangående...

Intresset från SIF's sida är ganska stort eftersom vi i dagsläget inte är berättigade till några som helst bidrag av de som finns inom RF... På årsmötet i år tror jag man kom fram till att vi ska göra ett nytt försök att få bli ett eget förbund under RF.

Men detta tillhör inte riktigt trådens ämne ;)

Vi kan inte ligga under SvRF då vi är vuxna männskor som tävlar på Ponny.

Är detta något nytt? Så lät det inte när jag var med på årsmötet(iofs för några år sedan) då detta med SvRF diskuterades?

Sorry för OT.

-läste klart, såg lite mer förtydliganden kring detta...

Senast ändrad:

jag är en av de som inte trott på att det var sant innan jag fick det svart på vitt.

MJ sa till mig när vi träffades senast att hon inte gjort något och jag valde att tro på henne.

Men nu har jag läst protokollet och jag är chockad, jag trodde aldrig att hon kunde göra något sådant, det är inga roliga grejer som står där.

Jag hoppas verkligen att min häst inte råkat ut för något när han varit där :cry: men tyvärr är det nog så eftersom hon använder vissa grejer till alla hästarna i sin träning :crazy:

Kommer aldrig skicka någon häst till träning mer spelar ingen roll vem det är jag vill ha full koll på vad hästen är med om. Då får den hellre ha en dålig bedömning än att ha varit med om dålig hantering.

valtyr skulle säkert kunna höja sin ridbedömning väldigt mycket om jag skickade iväg honom men det är inte värt det, han får visa genom tävlingsresultat senare när jag blivit en duktigare ryttare vad han går för.

Hade tänkt skicka tillbaka honom till MJ innan jag visste det här men nu vågar man ju inte lita på någon. Tänk att hon vågade se mig i ögonen och säga att hon inte gjort något?

Hoppas hon slutar med hästar.

Är detta något nytt?

Nej det är mycket gammalt.
Problemet hade redan stöts och blötts länge när jag gick med i SIF 1987.

Vi får inte vara med.
Så enkelt är det.
Och orsakerna som presenteras är bl.a. att vuxna tävlar på ponny.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 046
  • Artikel Artikel
Dagbok "k) ser med oro att personer med funktionsnedsättning, trots dessa olika instrument och åtaganden, fortsätter att möta hinder för sitt...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 712
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar