Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Blir det därmed en påfösare?
Blir det därmed djurplågeri?

Jag har inte försvarat bruket av el i skrittmaskiner men väl försökt ge en balanserad syn på just detta med elen. F ö tycker jag inte om skrittmaskiner ö h t.

LIA

Du kan mycket väl ha rätt, tyvärr. Tänkte inte så långt, men jag är inte förvånad. Det finns folk som tar till nästan vad som helst för att ta genvägen till målet.

Om man använder hobbling som en träningsmetod (som många westernryttare i usa) så är det inte alls något konstigt att vilja att hästen provar att röra sig framåt. Den måste prova att röra sig för att förstå att den ska stå still. T.ex för att lära den att den ska stanna och vara lugn om den snurrar in tyglarna i benen. Sen får man givetvis tycka vad man vill om träningsmetoden.

Flyktdjur som vanligen snabbt vänjer sig vid att sitta fast.
Jag såg en film från USA där de under en långritt hobblade hästarna när de rastade. De gick lugnt med små steg och betade.

Blir det därmed en påfösare?
Blir det därmed djurplågeri?

Jag har inte försvarat bruket av el i skrittmaskiner men väl försökt ge en balanserad syn på just detta med elen. F ö tycker jag inte om skrittmaskiner ö h t.

LIA

Det blir brott mot djurskyddslagen, ja. Sen om man automatiskt anser att brott mot djurskyddslagen är djurplågeri är ju en fråga där folk nog har olika syn.

Men lagmässigt jämställs elpåfösare och skrittmaskin med el i grindarna, och båda två är "utrustning eller anordning som ger djur en elektrisk stöt i avsikt att styra deras beteende"

Och etiska nämnden tillhör ...?

LIA

Gå in på SIF:s sida och läs själv.

Skadorna på omnämnd häst var av sådan art att det bedömdes som föga sannolikt att hästen åsamkat sig detta själv, lite finns omnämnt skriftligt men det finns även en gedigen fotodokumentation och den är absolut inte trevlig.
När skador i den omfattningen som har hanterats här finns ffa i och runt mun samt på nosrygg och huvud så inser man att skadorna uppkommit genom annans försorg. Ser man dessutom fotona så behöver man inte tvivla, detta kan inte en häst själv åsamka sig här avslöjar märkena detta tydligt.

Det övriga som står i protokollet var som sagt tillkommande uppgifter.

Att höra vittnen via telefon tillämpas av domstolar, så jag förstår inte varför detta skulle vara så usch och fy i detta fall. Notera också att under detta möte så befann sig såväl MJ advokat på plats likaså juridiska representanter för SIF:s räkning.

Om man använder hobbling som en träningsmetod (som många westernryttare i usa) så är det inte alls något konstigt att vilja att hästen provar att röra sig framåt. Den måste prova att röra sig för att förstå att den ska stå still. T.ex för att lära den att den ska stanna och vara lugn om den snurrar in tyglarna i benen. Sen får man givetvis tycka vad man vill om träningsmetoden.

Jag har full förståelse för nyttan av hobbling när man rastar under en långritt t ex, och inte är ute på en 'nöjestur' utan t ex är 'cowboy' och är mitt i ett arbetspass och får rasta där man är när kl är si/det är dags för djuren man driver att vila etc. Dvs inte kan välja att rasta där det finns en hage.

Men varför krävs hobbling för att lära häst att stanna och vara lugn om den trasslar in sig? Det går utmärkt väl att lära dem utan hobbling ju?

Däremot köper jag att de måste uppmuntras inse att de KAN gå, om än begränsat, med hobbles.

Men inte att en svensk hästägare har minsta behov av det dock.

Och jag undrar, som så många gånger förr, när du ska lära dig att läsa och förstå vanlig svenska?

Ska försöka förklara för dig!
I min kommentar vänder jag mig mot vad man skriver i protokollet. Alltså SIF:s styrelses argument! Med deras sätt att resonera, så kan man i deras ögon bli skyldig till regelbrott/djurplågeri om man t ex släpper ut en häst med grimma påsatt i hagen. För om hästen fastnar med grimman och därvid skadar sig, så har man ju faktiskt "försatt hästen i en situation som leder till att en allvarlig skada kunnat uppkomma".

Om det MJ gjort inte är ett normalt hanterande framgår inte klart i det omtalade protokollet, eftersom SIF inte visar vad som skett endast att man inte tror på MJ:s förklaring.

Beträffande djurplågeri eller inte, så är hon ju anmäld av SIF (för det är väl dom som anmält?) för djurplågeri, och därmed borde väl dom anse att hon gjort sig skyldig till djurplågeri? Eller??

Min personliga uppfattning är att om MJ handhaft hästen så att den blött från sår från olika ställen i huvudet och blir flerårigt avstängd för detta... hur ska det inte kunna vara djurplågeri? Enda svaret om det inte är djurplågeri är att SIF överdriver i sin bedömning av fallet. Vilket i o f s inte är en omöjlig tanke.

LIA

Jag tror att protokollet är skrivet med väldigt stor försiktighet där man i princip kan läsa att hästen fått lite sår i munnen och huvudet. Ryktena säger att det handlar om långt allvarligare skador och det är säkert den informationen, om den stämmer, som SIF har gjort sin bedömning på. Att SIF sen inte har valt att smaska ut detaljer har de säkert en avsikt med.

Jag tror inte att ett förbund skulle stänga av någon på så lång tid om de inte har väldigt torrt på fötterna. Så jag utgår från att ryktena faktiskt stämmer och de skador hästen hade kan helt enkelt inte uppkomma under longering med ett vanligt bett. Och det handlar om genvägar på bekostnad av hästens väl och ve och sånt är aldrig acceptabelt.

Jag kan den paragrafen och jag vet att det förekommer el i just skrittmaskiner.

Vad vill man uppnå med att "b) Hästars framben binds ihop varefter hästen tvingas att röra sig framåt." ? Om benen är ihopbundna hoppar hästen jämfota framåt, vad vinner man på det? Bygger muskler? Rörelsemönster? Fattar ingenting. Som tur är kanske.:confused:

Kanske man vill att de ska bryta ihop helt och ge upp? Total underkastelse måste man ju i allafall vilja ha, för hästen måste ju verkligen må mycket dåligt om den tvingas gå framåt med snörda framben! Gissar att den kan gå omkull rätt rejält också! :crazy:
Det var ju någon som för inte för många år sedan åkte dit på just hopbundna framben, vill minnas att han även drog omkull hästarna.
Det finns så mycket konstigt folk...

Hästen kan väl inte välja att stanna och vila i en skrittmaskin utan el heller?

Jo den skall stanna om det blir ett för högt motstånd.
Ett nödstopp som hästen kan lösa ut genom att spjärna emot tillräckligt.
Detta för att undvika olyckor om en häst t.ex. ramlar.

Angående el i skrittmaskinen så förstår jag att hästar kan reagera som du beskriver! Och som du säger, inte alla hästar skulle reagera så!

Jag har aldrig varit med om el i en skrittmaskin, men å andra sidan så är jag bergsäker på att de hästar jag sett som sonika vägrat röra sig i skrittmaskinen och bara stannat, ställt sig och somnat och vilat av ett bakben med slutna ögon, inte skulle få någon panik OM man valt att sätta lite el styrka elstängsel i mellanväggen i skrittmaskinen! Det som skulle hänt med de hästarna hade varit att de skrittat som de skulle i stället för att stå still och göra sönder motorn på skrittmaskinen vilket var det som hände! :crazy:
Dessutom så var de hästar som gick samtidigt som INTE stod still grymt stressade, de betedde sig som du beskriver, kunde mycket väl ha skadat sig!

Och ja, jag tycker skrittmaskin är ett utmärkt hjälpmedel! Inte i stället för ridning, men tillsammans med! Har man ett stall med 30 hästar så finns det inte en chans att tiden ska räcka till att rida alla! Och då kommer ju de som inte ska ridas att inte få någon motion, för att hinna skritta konvalescenter, vilande hästar, hästar som behöver extra rörelse osv 2 x 30 minuter/dag för hand eller uppsuttet, det är en utopi!

Jag kan den paragrafen och jag vet att det förekommer el i just skrittmaskiner.

Då så är dessa skrittmaskiner inte lagliga att använda.
Jag skulle anmäla sådant om det kom till min kännedom att hästar i ett stall där en sådan finns far illa, oavsett på vilket vis de far illa.
När saker görs på ett dumt sätt så anmäler man det som helt klart och tydligt strider mot Djurskyddsföreskriferna.
Så får Inspektörerna ta resten av problemen.
Människor som tummar på lagar och hästars välbefinnande är sällan trevliga att tas med, så det undviker jag.

Det som skulle hänt med de hästarna hade varit att de skrittat som de skulle i stället för att stå still och göra sönder motorn på skrittmaskinen vilket var det som hände!

Det måste finnas en brytpinne mot det.
Så att skrittmaskinen stannar.
Dålig teknisk lösning motiverar inte brott mot djurskyddsföreskrifterna.
Utan då så får man lösa det tekniska problemet.

Skrittmaskinen skall dessutom övervakas hela tiden och då så kan man ta ut den häst som stannar.
Den passar väl inte där.
Eller så får man med vedertagna och tillåtna metoder övertala den att gå framåt.

Gå in på SIF:s sida och läs själv.
Har jag gjort för länge sedan. Jag undrade vart du vill komma med ditt "tillrättaläggande"?

Skadorna på omnämnd häst var av sådan art att det bedömdes som föga sannolikt att hästen åsamkat sig detta själv, lite finns omnämnt skriftligt men det finns även en gedigen fotodokumentation och den är absolut inte trevlig.
När skador i den omfattningen som har hanterats här finns ffa i och runt mun samt på nosrygg och huvud så inser man att skadorna uppkommit genom annans försorg. Ser man dessutom fotona så behöver man inte tvivla, detta kan inte en häst själv åsamka sig här avslöjar märkena detta tydligt.

Det övriga som står i protokollet var som sagt tillkommande uppgifter.
Jag förstår att det måste finnas mer men jag vet inte vad. Det visste inte inläggarna här heller i början!! Detta eftersom det inte framkommit någonstans.

Att höra vittnen via telefon tillämpas av domstolar, så jag förstår inte varför detta skulle vara så usch och fy i detta fall. Notera också att under detta möte så befann sig såväl MJ advokat på plats likaså juridiska representanter för SIF:s räkning.
Vem har sagt "usch och fy"?
Att några här "kryddar" sina inlägg med överdrifter mm är väl inte mycket att göra åt, men du såsom moderator borde avhålla dig från det! :mad:

Jag upprepar än en gång att jag gick in i tråden och diskuterade p g av överdrifter och värre mot person, trots att man just inte hade någon information. Har jag inte lyckats klargöra det, eller tycker du att jag gjorde fel i det??

LIA

Jag tror att protokollet är skrivet med väldigt stor försiktighet där man i princip kan läsa att hästen fått lite sår i munnen och huvudet. Ryktena säger att det handlar om långt allvarligare skador och det är säkert den informationen, om den stämmer, som SIF har gjort sin bedömning på. Att SIF sen inte har valt att smaska ut detaljer har de säkert en avsikt med.

Jag tror inte att ett förbund skulle stänga av någon på så lång tid om de inte har väldigt torrt på fötterna. Så jag utgår från att ryktena faktiskt stämmer och de skador hästen hade kan helt enkelt inte uppkomma under longering med ett vanligt bett.
Det var just detta med rykten och liknande som gjorde att jag gick in och skrev i tråden. "Tyvärr" har Gunnar tagit bort en del i början. Man får verkligen hoppas att SIF har gjort bedömningen som du tror.

Och det handlar om genvägar på bekostnad av hästens väl och ve och sånt är aldrig acceptabelt.
Håller jag helt med om. OM det är så.

LIA

Jag upprepar än en gång att jag gick in i tråden och diskuterade p g av överdrifter och värre mot person, trots att man just inte hade någon information. Har jag inte lyckats klargöra det, eller tycker du att jag gjorde fel i det??

LIA

Nu visade sig snarare att det mesta var sant och knappast tilltaget i underkant. Kanske dags att lägga ner i ifrågasättandet?

*kl*
Är det bara jag som tycker att diskussionen närmar sig sandlådestadiet?

Jag kan inget om islandshästar och om den ryttare som är avstängd. Men jag hoppas och tror att SIF har mycket att gå på om de stänger av henne såpass lång tid som de gör.

Och hur skulle du se på saken om det blev förbjudet även i resten av Europa och USA?
Svenskar är väl inte mera korkade än andra så det är väl lika stora risker för felaktig hantering i resten av världen som i just Sverige?

Jag förstår inte dubbelmoralen.
Att det är bra att det är förbjudet men för egen del utför du metoderna på ställen där det är tillåtet.

Jag ska forsoka forklara.

Att jag anvander det ar for att jag anser mig ha kunskap nog att gora det pa ett satt som inte skadar hasten och endast pa de hastar som lampar sig for det.

Om det skulle forbjudas i ovriga varlden skulle jag se det som nagot positivt.
Jag avstar garna om det i sin tur innebar att flertalet hastar slipper tranas felaktigt.

Att det skulle forbjudas ar dock inte nagot som kommer att ske, jag kan tyvarr inte se det handa. Lika lite som jag ser att man skulle forbjuda det jag kallar "krafs" i Sverige (Jag svarar Alexandra nedan ang vad det ar)

Forklarade det hur jag ser pa saken?

Har jag gjort för länge sedan. Jag undrade vart du vill komma med ditt "tillrättaläggande"?

Jag förstår att det måste finnas mer men jag vet inte vad. Det visste inte inläggarna här heller i början!! Detta eftersom det inte framkommit någonstans.

Vem har sagt "usch och fy"?
Att några här "kryddar" sina inlägg med överdrifter mm är väl inte mycket att göra åt, men du såsom moderator borde avhålla dig från det! :mad:

LIA

Många av dem som diskuterade från början gjorde det på ett finkänsligt sätt, därför att de visste att det fanns mycket mer än vad som redovisats. Därefter kom några som tog till i överkant och lite till, dess inlägg togs rätteligen bort vilket var korrekt. Det som sedan hände var att alla inlägg togs bort, inte för att dessa var över kryddade utan därför att MJ advokat utövade påtryckningar på Gunnar. Och det var fult, mycket fult gjort för så har nämligen inte en advokat rätt att göra. Jag har själv anmält en sådan som uppträdde så, h*n blev också fälld för det.

Hela tiden har beslutet grundat sig på mycket mer än vad som har redovisats, orsakerna till det har också nämnts. Jag vill nog påstå att jag intet har KRYDDAT några inlägg utan snarare tvärtom. Backar du några sidor i den här tråden kommer du att finna det inlägget., sedan tycker jag inte att du ska sjunka till den nivån när orden tar slut genom att försöka tillrättavisa mig genom att hänvisa till min roll som moderator. Här skriver jag enkom som privatperson, och kommer att fortsätta att göra så om jag anser att det behöver kommenteras.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 046
  • Artikel Artikel
Dagbok "k) ser med oro att personer med funktionsnedsättning, trots dessa olika instrument och åtaganden, fortsätter att möta hinder för sitt...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 712
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits