Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år
Vart ar logiken i att det ar ok att satta en gummisnodd genom bettet och fast under magen pa hasten for att halla ner huvudet men otankbart att satta den mellan frambenen? Ar munnen och nacken mindre kanslig?
(Fragorna ovan ar mer en reflektion an personligt riktade)
Jag är inte förtjust i någon av de 'hjälp'tyglar du radade upp, förutom gramanen, används den rätt ger den eftergift framåt-nedåt - inget av de andra gör det och därför tycker jag inte om dem, med gummisnodden först på listan..
Tack för att du förklarade/utvecklade, och även ett extra tack för att du bemödar dig att sakligt svara, trots att du fått stå ut med en hel del 'glåpord' för att du vågade stå för att du använt/använder sådana där 'stretchies'.
Sen att de ses som värre än exvis gummisnodd är väl för att de begränsar just benen, och att de används enbart för att få fram en estetiskt tilltalande gång. Tror jag. Medan exvis gummisnodd ju används - även om det inte 'håller' i slutänden - för att få hästen att använda sin kropp korrekt. Om någon dryftar sig till att säga de gör/använder något för att bara få hästen att 'hålla sitt huvud fint' så åker personen på pisk oavsett 'hjälpmedel'. Heter det däremot att det är för att uppmuntra hästen/få hästen att aktivera hela sin kropp och bära sig i en form som sliter mindre på den, då är omdömena snällare. Även om de du räknade upp brukar bli ganska bespottade med. Men helt korrekt att de är lagliga - så länge de inte används totalt regelvidrigt. Blev ju en hel del uppståndelse när bilderna på ponnyn Power and Paint longerades extremt inspänd. Inte för inspänningstyglar i sig är aja baja, utan för det var ett kraftigt missbruk av dem.
Beklagligt att aktionen premieras på det viset när det gäller islandshästar. Jag är ruskigt okunnig om alla gångartsraserna, men jag erkänner att jag inte tycker om hur hackney, saddlebred osv rör sig. Det är okej med måtta, men det som premieras/eftersträvas tycker jag inte om. Å andra sidan tycker jag inte om överdrifter i någon form, jag tyckte inte det såg bra ut hur Matiné rörde sig heller. Jag är nog för mycket landet lagom
Däremot uppskattar jag när någon tar sig tid att förhållandevis sakligt förklara vad de vill uppnå med att använda ett visst redskap. Även om jag kanske inte ändrar åsikt om det, så tror jag benhårt på att försöka förstå så mycket som möjligt kring varför. Och ibland kan det leda till att man ändrar åsikt.
Den hästen du länkade filmer på, 'Eddie', vad är det för ras, och är de där stretchies-grejerna rätt använda på den? Dvs är det sådär man 'ska' träna med dem och så man gör?