Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Madelen Johanson stängs av ytterligare ett år

Att det är förbjudet i Sverige är jag positiv till.

Och hur skulle du se på saken om det blev förbjudet även i resten av Europa och USA?
Svenskar är väl inte mera korkade än andra så det är väl lika stora risker för felaktig hantering i resten av världen som i just Sverige?

Jag förstår inte dubbelmoralen.
Att det är bra att det är förbjudet men för egen del utför du metoderna på ställen där det är tillåtet.

Håller fullständigt med. Tror man att hästen tycker det är kul att sitta fast och ta i för att kunna röra sig fritt har man inte mycket kunskap om hästens natur och behov :mad:
Klarar man inte av att träna hästen med positiv inverkan/förstärkning så ska man gå och fortbilda sig :cool:

Jag blir så innerligt trött på människor som ska spara tid och pengar på hästens bekostnad :mad:

En häst är en vacker skapelse... ingen kan bli trött av att se på den så länge den visar upp sig i all sin prakt.
Xenophon
400 år f.k.

"Allt du önskar att hästen ska ge dig, måste du själv ge den, både till kropp och till själ"
Taget från Dag Nätterqvists hemsida och till hans minne.

Rolle
IpL

Att ha el i skrittmaskinen är inte direkt ovanligt. Många av dom är leverade så från början och inget man har hittat på för att plåga hästar. Snarare är tanken att det ska se till att hästarna inte stannar och fastnar/förstör skrittmaskinen. Jag vet hur många anläggningar/ridskolor som helst som har detta så det är bara att börja anmäla.

Ursprungligen postat av LIA
I o m det resonemanget kan vem som helst bli skyldig till regelbrott/djurplågeri även vid normalt hanterande. Märkligt.

LIA

Jag undrar när du ska förstå att det inte var något normalt hanterande.......
Jag undrar när du ska förstå att hon faktiskt inte är skyldig till djurplågeri, ännu iaf, utan att inte följt ett regelverk som värnar om hästen.....
Och jag undrar, som så många gånger förr, när du ska lära dig att läsa och förstå vanlig svenska?

Ska försöka förklara för dig!
I min kommentar vänder jag mig mot vad man skriver i protokollet. Alltså SIF:s styrelses argument! Med deras sätt att resonera, så kan man i deras ögon bli skyldig till regelbrott/djurplågeri om man t ex släpper ut en häst med grimma påsatt i hagen. För om hästen fastnar med grimman och därvid skadar sig, så har man ju faktiskt "försatt hästen i en situation som leder till att en allvarlig skada kunnat uppkomma".

Om det MJ gjort inte är ett normalt hanterande framgår inte klart i det omtalade protokollet, eftersom SIF inte visar vad som skett endast att man inte tror på MJ:s förklaring.

Beträffande djurplågeri eller inte, så är hon ju anmäld av SIF (för det är väl dom som anmält?) för djurplågeri, och därmed borde väl dom anse att hon gjort sig skyldig till djurplågeri? Eller??

Min personliga uppfattning är att om MJ handhaft hästen så att den blött från sår från olika ställen i huvudet och blir flerårigt avstängd för detta... hur ska det inte kunna vara djurplågeri? Enda svaret om det inte är djurplågeri är att SIF överdriver i sin bedömning av fallet. Vilket i o f s inte är en omöjlig tanke.

LIA

Jag vet också att el används i skrittmaskiner. En del hästar tycker till slut att det är ganska tråkigt att gå där, och ibland stannar de så att själva grinden till egna fållan åker över dem och då kommer de kommer de under till hästen bakom.
Hästar är ju finurliga djur.
Jag vet också en häst som panikade av att det var el i grindarna i skrittmaskinen, den slog sönder sig själv i hela ansiktet, nosryggen och bet sönder tungan rejält...plus att den var fullständigt önderstressad.

Många hästar klarar sådan hantering, men många gör det inte.:crazy:

O

Beträffande djurplågeri eller inte, så är hon ju anmäld av SIF (för det är väl dom som anmält?) för djurplågeri, och därmed borde väl dom anse att hon gjort sig skyldig till djurplågeri? Eller??LIA

Nej, det kan lika gärna betyda, om vi ska fortsätta på hårklyverierna, att SIF vill att det ska UTREDAS OM hon gjort sig skyldig till djurplågeri.

Att folk gör så mot hästar gör i alla fall mig spyfärdig.
Och jag visste ju inte hur målande beskrivning där skulle vara.

Användning av elpåfösare är ju något som hela Djurskyddet arbetar mot.
Och elektrifierade skrittmaskiner är ju rena tortyrredskap.
Jag har i alla fall fantasi nog att föreställa mig det lidande som hästarna kan ha utsatts för.
Även om inte du har det.
Du kanske skulle väntat med dom kommentarerna tills du läst protokollet?
Det är just detta jag vänt mig mot i tråden. Dom som liksom du kommit med div kritik och kommentarer (ofta otrevliga) utan att veta vad man snackat om.

Var i protokollet står det att hon använt elpåfösare?
Jag kan inte se att el i skrittmaskinen är så mycket annorlunda än i stängsel. I båda fallen är det till för att hästen ska lära sig att respektera och hålla sig undan, därefter behövs det inte längre.

Så nej, just detta med att man använt el i skrittmaskinen ser jag inte som något nödvändigtvis elakt mot hästarna. Fr a inte som "tortyredskap". Inte heller att det skulle innebära "lidande".

Ska du anmäla SIF för din förstörda mentala hälsa nu? Hade det inte varit smart att låta bli att läsa protokollet? Jag menar, då hade du ju sluppit ifrån den mentala ohälsa du visste skulle bli följden.

LIA

Ang el i skrittmaskin så är det ju oavsett vad man tycker om det ett faktum att det är förbjudet i Sverige. Dvs ett brott mot djurskyddslagstiftningen/förordningen.

Sen står ett stängsel stilla, och sen skrittmaskin rör sig efter hästen. Så att jämföra de två blir väldigt fel anser jag. Sen hur illa/inte illa el i skrittmaskiner är låter jag vara osagt, jag har ingen erfarenhet av det. Däremot vet jag att det förekommer väldigt, väldigt ofta.

Vadå hårklyverier?
Man anmäler väl inte någon "bara för att det ska UTREDAS OM vederbörande gjort sig skyldig till djurplågeri". Man gör det väl för att man bedömer/tror att så är fallet?

Är inte detta en väsentlig del i historien SIF - MJ och inte något som ska nedvärderas till "hårklyverier?

LIA

Det är din tolkning. MIN tolkning är att SIF lika gärna vill se till att det verkligen är korrekt utrett, och att SIF inte själva ska tycka/tolka/avgöra ang djurplågeri. Utan att de då det framkommit uppgifter SOM KAN vara djurplågeri, valt att anmäla för att få det utrett och bedömt.

När det kommer in rykten som kan tyda på att personen gjort sig skyldig till djurplågeri anser jag det helt korrekt att anmäla detta och låta rätt instans göra en oberoende utredning.

Även till Aila:
Det är bara det att det är förbjudet enligt lag.
"Utrustning eller anordning som ger djur en elektrisk stöt i
avsikt att styra deras beteende får inte användas. Anordningar
av det slaget får inte heller finnas monterade i stall, andra
förvaringsutrymmen för djur eller hägn."
Djurskyddsförordning (1988:539)
§ 15 andra stycket.

Jag funderade på om jag ville läsa protokollet alls.
Men flera här (som jag känner irl) lugnade mig med att det inte var så farligt.
Och det var det ju inte heller.

Var i protokollet står det att hon använt elpåfösare?
Jag kan inte se att el i skrittmaskinen är så mycket annorlunda än i stängsel. I båda fallen är det till för att hästen ska lära sig att respektera och hålla sig undan, därefter behövs det inte längre.
Skrittmaskinen rör på sig, föser på, så det räknas som påfösare.
Även om den är mekanisk och motoriserad.
Hästen kan inte välja att stanna och vila.

Dessutom så är det förbjudet.

Så nej, just detta med att man använt el i skrittmaskinen ser jag inte som något nödvändigtvis elakt mot hästarna. Fr a inte som "tortyredskap". Inte heller att det skulle innebära "lidande".

Jag trodde att du var på hästarnas sida.
Att viktigast för dig med hästhållning är att hästarna skall ha det så bra som möjligt.
En egenskap som har gjort att jag tyckt att det varit meningsfullt att diskutera med dig.

Nu så ser jag att det inte är så.
Du är mest bara allmänt besvärlig oavsett ämne.
Så jag lägger ner.
Det finns inget för mig i en diskussion med dig.

Hästen kan väl inte välja att stanna och vila i en skrittmaskin utan el heller?

Beträffande djurplågeri eller inte, så är hon ju anmäld av SIF (för det är väl dom som anmält?)

Etiska nämnden anmälde MJ, som bestod bl a av en åklagare och en chefsveterinär.

Ursprungligen postat av LIA

Jag funderade på om jag ville läsa protokollet alls.Men flera här (som jag känner irl) lugnade mig med att det inte var så farligt.
Och det var det ju inte heller.
Som sagt... varför inte vänta???

Skrittmaskinen rör på sig, föser på, så det räknas som påfösare.
Även om den är mekanisk och motoriserad.
Hästen kan inte välja att stanna och vila.
Nej, det gör det inte. En elpåfösare är en elpåfösare och ingenting annat. Det står inget i protokollet om någon elpåfösare, därför ska man inte hitta på sådant. Det räcker så bra med dom punkter man tagit upp.

LIA

Men LIA, skrittmaskin med el i grindarna ÄR ur lagens mening FÖRBJUDET i Sverige. Oavsett vad man kallar det är det FÖRBJUDET.

Fast varför hobbla och sen tvinga den röra sig framåt?

Hobbla för att 'hindra hästar från att skrapa med benen' kan jag köpa rent sakligt, att man hobblar för att hindra en häst att skrapa/sparka med benen. Jag drömmer våta drömmar om att hobbla shettisen vissa mornar :devil:

Men hobbla en häst och sen 'tvinga den att röra sig framåt' blir ju bara korkat? Och det var två separata punkter, så det ena (ej krafsa) kan ju vara hobbling, och 'binda ihop och tvinga hästen röra sig' kan ju vara sådana där stretchies?

Eller något helt annat. Men de stretchies-grejerna kändes det ju 'mer logiskt' att 'binda ihop och driva framåt'

Du kan mycket väl ha rätt, tyvärr. Tänkte inte så långt, men jag är inte förvånad. Det finns folk som tar till nästan vad som helst för att ta genvägen till målet.

Jag trodde att du var på hästarnas sida.
Att viktigast för dig med hästhållning är att hästarna skall ha det så bra som möjligt.
En egenskap som har gjort att jag tyckt att det varit meningsfullt att diskutera med dig.

Nu så ser jag att det inte är så.
Du är mest bara allmänt besvärlig oavsett ämne.
Så jag lägger ner.
Det finns inget för mig i en diskussion med dig.
När ska du bli vuxen?
Jag har i hela tråden diskuterat dina och andras inlägg, inlägg som varit anklagande mot MJ, onyanserade och ofta otrevliga. Trots att ni uppenbarligen inte haft relevanta fakta.

Att jag kritiserat dessa inlägg, betyder faktiskt inte att jag inte sätter hästars väl i första rummet när det gäller hästhållning och hantering. Så den typen av insinuerande kan du lägga ner direkt!
Hederligt vore att du istället erkände att du klumpat till det och betett dig fel. Den typen av moral vore hälsosamt i en tråd som denna.

LIA

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 046
  • Artikel Artikel
Dagbok "k) ser med oro att personer med funktionsnedsättning, trots dessa olika instrument och åtaganden, fortsätter att möta hinder för sitt...
Svar
0
· Visningar
384
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 712
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits