Lyft på svansen?

J

J3O

Jag tycker att det ser så extremt läckert ut när en häst går så väldigt högt med svansen när man rider dressyr och undrar hur man får upp den så högt som möjligt.
När jag rider min häst lösgjord och han går korrekt så går han enligt hur en häst ska "se ut" i dressyren och även med "hög svans" men jag undrar om det finns något man kan göra för att "höja" den en bit till.
Eller det beror endast på vad hästen har för anlag?

(Hoppas att ni förstår vad jag menar... Det ser nog lite konstigt ut när jag skriver)

Sv: Lyft på svansen?

Skulle säga att höja hästens svans mer än vad som natlurligt sker under ridning är inte snällt och dessutom onaturligt. Snyggt jo, men jag skulle gissa på att hästen blir ngt fruktansvärt dålig i ryggen av ett "påtvingat" lyft. När hästen jobbar med sin rygg ska svansen bäras i samma båge som ryggen om du förstår. Lyfts den på ngt vis högre påverkar även det ryggen och ryggen sänks.

rid hästen så spänd som möjligt så får du en hög svans fast då kommer den säkerligen piska oxå

Ok! Tack det var det jag ville vet om det hade med hästens kropp att göra eller.......

Jag vet inte om du fattade att jag skrev detta som en fråga för att jag vill veta hur det fungerar så att man inte gör hästen illa... Inte bara för att jag vill att hästen ska se snygg ut när jag rider. Självklart vill jag att det ska se så bra ut som möjligt men inte på beostnad av min häst.. Ville bara klargöra det! :D

jag tycker att dte är fruktansvärt fult:crazy:

de hästar jag har sätt som han svansen väldigt högt är oftast låsta i ryggen och spända, lite lyft är bra men är det för mkt så är det fel

Haha men sluta nu vara så aggresiva :D
Det jag menade var att min häst lyfter på svansen men inte så högt fast jag vet att han går lösgjord och korrekt. Och jag undrade då om det har med hästens anlag att göra eftersom jag sett många hästar (som oxå gått korrekt) som lyfter högre än vad han gjort och om det då var möjligt (utan att skada hästen på något sätt) att höja den.

visa en bild på hur du vill att hästen ska gå med svansen så vi vet hur högt du menar

Haha, alltså, seriöst?????

Är detta ett skämt? :angel:
Visst, ser säkert jätteläckert ut men jag tror helt seriöst inte att du som ryttare kan göra nåt för att få hästen att få mer svanslyft.

håller nog med sweep:crazy:
--tycker oxå att det vore trevligt om du ville länka till en bild med en häst som enligt dej har tjusig svansföring... bara för att förstå hur du menar...:)
Som det är nu får jag konstiga bilder i huvudet och om du menar så som jag yuppfattar det (kan mkt väl vara fel) så borde du sett att hästen går med spänd rygg och därför inte vilja eftersträva detta hos din häst... :smirk:

*obs inte kritik-- förstår bara inte riktigt hur du menar*

När min häst tycker arbetet är roligt brukar hon höja svansen en aning, men inte arab-spänd-höja den. Så för min del är det positivt om hon höjer den en aning...

Så här ungefär.. Min häst lyfter på svansen en bit men inte riktigt så här mycket.. det var därför jag undrade om man kunde få hästen att lyfta en liten bit till eller om det har med genetiken att göra

Briar8.jpg

Den där bilden tror jag är en ögonblicksbild på när hästen viftar på svansen. För inte brukar Briar gå med någon hög svans.

Man vill ju att hästen ska "bära svansen" och inte trycka den mot rumpan, men inte bära den högt.

Så här vill jag ha det

aha... va bra då förstår ja hur du menar;)

tyvärr håller ja inte med dej att det är nått att eftersträva, men det får man juh tycka som man vill om....;)
.. Briar har juh rakad/ klippt svansrot på nått sätt såatt det tydligare framträder att "svansen står ut" ...kanske e det du vill ha? ser juh ut som att den lyfts mer eftrsom det inte hänger ner så mycket tagel från svansroten :idea:

kan vara.... Men jag vill ju inte tvinga upp svansen heller.. Och sen har Rambo sån fin svans att jag inte heller vill klippa... Hehe (ha kakan. Äta kakan)

Det är väl på ett ungefär så Rambo går med sin (kanske lite högre) och skulle nog tycka det såg extra snyggt ut om det var lite mer lyft men man tager vad man haver

hihi skaffa dej en arab, så får du en häst som går högt med svansen..:D nej skämt å sido ;)

LÅter Som En Plan.. Eller En Siberian Husky....... Eller En Gris??? (de Har VÄl Svansen PÅ Ryggen????)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 246
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 322
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka