Lydnad i största allmänhet

MrsScabtree

Trådstartare
Jag är nyfiken på hur ffa ni som har som mål att tävla, eller redan tävlar och kommit en bit i lydnadsklasserna / brukslydnad/ ipo lägger upp er träning kring era hundar?

Tar ni momenten klassvis? Eller kan ni likagärna lägga in ett elitmoment i vardagsträningen för att "börja tidigt" sas. Har ni alltid en plan när ni börjar träna eller är ni mer spontana?

Hur tidigt börjar ni träna era hundar? Ni som inte har hundar med mycket "will to please"..vad gör ni för att motivera till ett käckt och glatt arbete?

Ser fram emot svar! Vill höra om allehanda metoder och era syner och teorier på det hela. Vad som är viktigt för er för att det ska funka mellan dig och din/dina hundar osv.

Varsågoda!

Sv: Lydnad i största allmänhet

Med Zipper är jag ganska spontan och ostrukturerad. :angel:
Jag tycker det är så himla tråkigt att fila på samma moment om och om igen, så jag "tjuvstartar" gärna med moment högre upp. Någon gång i månaden checkar jag av ungefär vart vi ligger med alla moment, och lägger upp en liten plan utifrån det. Nu har jag t ex ganska få mål fram till 1/5 då vi ska starta tvåan igen (har ett 1a pris), då jag lägger fokus på attityd i programmet i stället för att fila moment, eftersom han kan allting men brister i glädje och fart. Jag har satt som mål att alla egna förflyttningar (till rutan, apporteringen, inkallningen etc) ska ske i galopp samt att han 100%igt ska hitta rutans mitt.

Vi tränar det som känns roligt och givande för stunden, och med honom bryr jag mig inte om när vi kommer till start. Jag har som mål ett 2a pris i LKIII innan året är slut.

Han är en jävligt tråkig och oengagerad hund att träna med för det mesta, och jag får slita röven av mig för att bibehålla attityden. Så jag kör all inlärning inomhus (där han alltid blir tokig så fort jag tar fram klickern) och på gruppträningarna fokuserar jag på glädje och fart, samt att kunna leka och slappna av trots "press". Är han bara med på noterna och jag sköter mina kort rätt är han extremt noggran och gör allting fläckfritt :love: Väldigt "förlåtande", och jag kan göra miss på miss i inlärningen och han bara gör rätt ändå. :D

Det är roadkill-bävern, viltost på tub och korv som motiverar honom. Varvar mycket stoj och bus med riktigt gott godis och mys med matte.

Valpen (5 månader) har jag börjat träna med. Vi lägger grunder i t ex fritt följ, ingångar, sitt, ligg och stå. Gör små koncentrationsövningar, leker mycket och lägger stort fokus på glädje och samarbete. :) Jag har en liten plan som jag jobbar utifrån, där jag höjer kriterierna stegvis och backar direkt om något blir fel eller det blir missförstånd.

Han är oerhört lättbelönad, så det försöker jag behålla. Varvar alltid jaktlek, kamp, godis, social belöning och glada tillrop.

Det är alltid viktigast för mig, oavsett vad vi tränar, att hunden ska vara glad, engagerad och att vi ska ha roligt tillsammans!

Senast ändrad:

Jag har ju ganska nyligen kommit på att jag vill tävla lydnad, därför påbörjades den seriösa träningen först nu när hon är 1,5 år. Eftersom att jag inte har några höga ambitioner utan mest vill köra för skojs skull så får det ta den tid det tar. Jag räknar med att det lär dröja några år innan vi klarar lydnadsklass 1 med bra resultat, men vet vet - vi kanske utvecklas fortare än jag tror ;)

Jag har ju en sån där som man måste jobba mycket med för att få motivation. Därför tränar jag inte allt för ofta och absolut inga långa pass. Kanske kör 5-15 minuter, men många många pauser för bus och belöning.
På 15 minuter kanske det blir max 5 minuter övning och resten belöning.
Klart, på kurs tränar man ju längre tid. Men nu tänkte jag hemma mellan kurstillfällen.

Jag håller fortfarande på att experimentera för motivation. Vet sedan tidigare att supergott godis är en hit. Köpte nyligen en Kong som är superbra, då behöver jag inte ens ha godis. Annars kampar, brottas, busar vi mycket med varandra. Alltså utan leksak.

Jag började träna lite hur som, men har nu insett att det är bättre med en sak i taget. Blir bara halvdant annars. Tränar inga svåra saker, men så tror jag inte att vi kommer komma till eliten så det behovet finns inte riktigt.

När jag börjar ett träningspass har jag en plan. I mitt fall betyder det att jag har bestämt vilken övning vi ska köra. För nu för tiden tar jag en övning per gång. brukar inte varva så mycket mellan tillfällena heller, inte förrän det jag tränat på blivit någorlunda befäst. Just nu kör vi typ bara ligg :p

Nästa hund jag köper kommer jag börja tidigare med. Och kommer då befästa momenten ordentligt från början. Med Camaro var jag liksom nöjd om hon kunde lägga sig skapligt, oavsett om det var segt och långsamt och jag fick säga kommandot fem gånger innan det hände. Så kommer jag inte göra sen.
Likså så kommer jag fokusera mer på initiativ med nästa. Camaro väntar bara på att jag ska säga vad och hur, och sen får hon godis. Blir så mycket svårare då..

:)

jag är nyfiken på hur ffa ni som har som mål att tävla, eller redan tävlar och kommit en bit i lydnadsklasserna / brukslydnad/ ipo lägger upp er träning kring era hundar?

Tar ni momenten klassvis? Eller kan ni likagärna lägga in ett elitmoment i vardagsträningen för att "börja tidigt" sas. Har ni alltid en plan när ni börjar träna eller är ni mer spontana?

med jappen har jag tagit momenten klassvis. Planen är ett lp2 och en start i lkl3, mål som flyttats fram efter hand. Först var det bara komma till start i ettan;)

kelpien däremot lägger jag mycket krut på att träna gemensamma grundläggande element, som teknik i läggande, uppsättanden, mycket positionsarbete, apportering osv. Har redan börjat med treans fjärr (tekniken, tänker inte börja backa än på nåt halvår iaf.) målet med honom har alltid varit eliten.

hur tidigt börjar ni träna era hundar? Ni som inte har hundar med mycket "will to please"..vad gör ni för att motivera till ett käckt och glatt arbete?

jappen började jag träna (lydnad) som drygt ett år.för att motivera honom har vi ett rätt hårt göra-få system. Han får ingenting om han inte presterar nåt för det. Detta gör att han gärna arbetar - han får ju något för det. Annars gäller det att ha rätt belöning för rätt 'moment', och variera.. Köra få repetitioner och många pauser (där jag nu byter hund) så han får längta lite. Täta belöningar och mycket mutligt beröm när något blir extra bra/behöver peppas..

Kelpien har tränat grunder såsom bakdelskontroll, följsamhet, korrekta skiften sitt/ligg osv från ca 10 veckor...

Kelpien skulle nog inte räknas som svårmotiverad/lite will to please..han är för det mesta glad och käck :d

ser fram emot svar! Vill höra om allehanda metoder och era syner och teorier på det hela. Vad som är viktigt för er för att det ska funka mellan dig och din/dina hundar osv.
varsågoda!

12345678910

Senast ändrad:

Jag är nyfiken på hur ffa ni som har som mål att tävla, eller redan tävlar och kommit en bit i lydnadsklasserna / brukslydnad/ ipo lägger upp er träning kring era hundar?

Med min första hund så körde jag moment för moment men med den jag kör nu så började jag att köra kl 1 nu när den var avverkad så kör vi lite blandat. FF så går vi sakta vi gör vändningar på stället o stegförflyttningar. Vissa moment är som gjorda för att "Överträna" tex rutan man ökar avståndet över de 10 meter det är i klass 2 o har då tjuvat till klass 3. Även fjärr är en sånt moment. ökar avståndet även om jag i dagsläget ej lagt till stå annat än när jag står precis brevid. ( en kl 2 tävling hade vi 15 meter i avstånd på fjärren. Då var jag väldigt glad att jag "övertränat" på långt avstånd.) Apportering kör vi blandat. Ibland kl 2 ibland kl 3 (med hopp) har även börjat med metall vanlig kl 3 metallapportering. Det jag absolut inte blandar in än är konskick. Då jag inte vill att han ska springa o ställa sej bakom en kon. Vittring har vi oxå börjat med liksom dirrigeringat o stopp. Inkallning med stå o ligg ibland dock ej på tävlingsavstånd. Så JA jag blandar momenten hej vilt. Mycket för att göra honom säkrare i den klass han nu är i (kl2) Har en plan men ofta så ändras den då jag inte vill köra om det skulle vara en dålig dag för tex apportering (för peppad ger massa omflyttning av apport i mun) Kan säga generellt att kl 1 tränar jag ensamt sen blandar jag kl 2 o 3 men väntar med elit tills jag är där.

Hur tidigt börjar ni träna era hundar? Ni som inte har hundar med mycket "will to please"..vad gör ni för att motivera till ett käckt och glatt arbete?

Har o har alltid haft glada träningsvilliga hundar som är lättbelönade. Träningen börjar kravlöst när dom är små. Mkt lek o åter lek.

Ser fram emot svar! Vill höra om allehanda metoder och era syner och teorier på det hela. Vad som är viktigt för er för att det ska funka mellan dig och din/dina hundar osv.
Det viktigaste för mej är att vi har kul ihop. Både på träning o speciellt på tävling. Men lilla tjej älskar att träna men hon gillar inte tävlingsbiten så då fick jag helt enkelt lägga ner den biten. Men tränar gör vi ibland ändå bara för att hon älskar att "behaga mej"

Varsågoda!

.............

Varsågoda!

Glömde svara på det sista!

För mig är lydnadsträning/moment cirkuskonster. Arbiträra rörelsemönster som ska utföras enligt av något annan fastställda regler. Tävlingslydnad har i min värld ingentin att göra med hur lydig hunden är, alltså hur god vardagslydnad den har. Ända 'kravet' jag har på mina hundar är att de ska vara kvar nära mig och inte dra av planen, allt annat är lek :)

Använde mig i princip uteslutande av positiv förstärkning/negativt straff i lydnadsträning, medan jag i vardagen mer lever efter "så mjukt så möjligt, utan att vara mesig, men så hårt som det krävs, utan att vara elak".

Jag var faktiskt tvungen att ta mig en riktig funderare över hur jag gör.

Med Grima har jag nog varit ganska spontan, åtminstone i början. Jag planerade inte så mycket utan lärde in det jag tyckte var kul. I dagsläget försöker jag planera träningen utifrån det tävlingsmässiga, men jag hatar att nöta samma moment hela tiden så då plockar vi helt enkelt lite från olika klasser ibland. Nu när vi tränat mycket inomhus har jag fokuserat på bakdelskontrollen och kontakten samt passivitet, jag brukar värma upp med lite trickträning..men inte för mycket då hon lätt varvar upp.

Högsta belöningen för henne är boll, sedan mat sedan mig. Helt fel ordning, I know! Vi jobbar på det, huvudsaken är ändå att hon uppskattar mitt beröm.
Den läxan har jag ändå haft nytta av på Ian som gärna får mitt beröm och bus före något annat, även om jag mest kör boll på honom också (och godis, men bara ibland då det lugnar honom för mkt).

Jag planerar alltid min träning till viss del, det är inga måsten och det kan bli ändringar. Men jag vet alltid vad jag vill och behöver träna på när vi kommer ut på plan.

Med min äldsta hund (kooiker, 4 år) har jag tagit allting som det fallit sig. Han är min första hund och jag visste inte vad tävlingslydnad var när jag köpte honom. Så det var först efter att ha gått en tävlingslydnadskurs som jag började strukturera upp saker och ting. "Gör om, gör rätt".
Med kooikern var siktet inställt på att kunna starta LK1, men nu har vi siktet inställt på LK3 nångång i framtiden. Inte nödvändigtvis start, men det är bra att ha tävling som låtsasmål, då blir träningen mer seriös eftersom jag blir mer fokuserad på vart vi är på väg.

Man kan säga att jag både är spontan och organiserad i min träning. Jag kan få ett infall att träna in ett LK3 eller elit-moment och när jag väl bestämt mig för vilket läser jag in mig i hur inlärningen går till ("klickerstyle") och vill gärna följa den planen. Stenseriös.
Sen är jag rätt kass på att höja kriterierna och göra stegringsplaner. Jag har alltid en tydlig målbild och ett bra första steg, det är allting däremellan som är väldigt suddigt :angel: Därför har vi en hel del påbörjade moment (vittringen med post it-metoden, hopp-stå för fjärren, godisskålar för dirigeringen osv osv osv i all oändlighet) men som liksom inte kommer vidare för att jag är kass. Nåja, vi har ju kul i alla fall? :angel:

Med min nya lilla stjärna är allting annorlunda. Givetvis. Jag vet ju nu vad jag gjorde för fel med den gamla. Med honom tränar jag mycket klickerinlärning, samarbete och så klart så leker vi mycket. Jag vill ha en aktiv hund som bjuder beteende när jag själv är passiv. Jag koncentrerar mig på grundfärdigheterna, just nu lägger vi mycket vikt vid bakdelskontroll. Siktet är helt inställt på elit, men jag vet inte hur lång tid det kommer ta för oss att komma dit.

Jag börjar träna så fort jag får hem valpen. Men med "träna" menar jag leka, ha skoj, få valpen att förstå att det är skitkul att vara med mig. För min del är tävlingslydnaden tänkt att vara enbart skoj. Med kooikern, som är otroligt svårmotiverad och utan "motor", får jag i princip träna på att leka och vara otroligt rolig själv för att få upp honom i aktivitet. Med hög belöningsfrekvens utför han beteendena jättefint, men så fort man glesar ut belöningarna sjunker också hans engagemang. Utmattande att träna honom ibland då jag får kuta runt som en galning.

Med min valp är allting också på lek, men med honom får jag själv tagga ner lite, annars har jag snart en valp hängandes i halsduken..

Vi har väl inte haft tävlingsambitioner från första början utan de har kommit efterhand. Viljan att träna lydnad har dock funnits hela tiden. Började rätt tidigt, blandat med vardagslydnaden. Började med sitt, ligg, fritt följ.

Det där med motivationen ja... Att varva olika typer av belöningar, hoppa och skutta runt och jobba korta pass är det som funkar bäst. Och hoppas på att hunden har en bra dag...

Har börjat med klass1-momenten men även några ur klass två. Ska börja tävla under året.

Det där med att planera träningspassen är jag rätt dålig på utan kör rätt spontant.

KL:

Med den gamla hunden har jag lärt in momenten klassvis. När jag köpte henne hade jag inga tävlings eller träningsambitioner men det växte fram allt eftersom. Hon kan vara ganska svårmotiverad men numera kör jag mycket på kamp och godis. Innan körde jag mycket på jakt men det har jag försökt plocka bort helt. Hennes personlighet är sådan att jag hela tiden måste ha en nagel i ögat för att hon inte ska hitta på dumheter. Jag varvar beöningarna ganska mycket men till tex färren blir det endast godis.
För att öka hennes uthållighet i lydnaden så ser jag till att konditionsträna mycket, belöna med gott godis och ser till så att hon inte är mätt när vi börjar träna.

Me nya hunden tänker jag helt annorlunda. Vi tränar redan på rutan, metallen och budföring och så givetvis grunderna i fria följet, sitt, ligg, ställande, hoppet (med uthopp). Egentligen skulle jag vilja börja med uppletande också men vädret har satt stpp för det. Spårade gjorde vi en del i höstas och hittaövningar har vi gjort på en skrot eller i ett parkeringsgarage i stan i vinter (kan verkligen rekomendera att träna i parkeringshus är man inte kan vara ute, varmt och skönt!).
Jag har märkt att jag tenderar att lägga ner mycket tid på de moment som jag haft problem med med den gamla hunden som tex rutan och metallen, får påminna mig ibland om att det faktiskt inte behöver bli likadant med den nya ...:)

Paradox har beskrivit ungefär planen med min nya hund. Jag tränade klassvis upp till LKL 3 med Loke och det känns som om jag har fått äta upp det. Så grunder, grunder, grunder, och sedan är LKL1 och 2 i princip färdiga.

Vittring är ett moment som kan ta tid att lära in, men det kan man ju träna på på ett icke tävlingsmässigt sätt så den tidigt lär sig använda nosen. Att använda själva pinnarna tror jag att jag väntar med tills den har fattat att man inte tuggar på apporter.

Jag har inte upplevt några problem med att hundarna blandar ihop "konen" med "rutan", så jag är inte särskilt rädd för att börja träna det tidigt.

Loke har mycket energi och arbetslust, men den där samarbetsviljan har vi fått jobba mycket på. Jag använder mig mycket av de här "uppvärmningsövningarna" som jag har filmat, dvs att jag klickar lite nonsensrörelser. Märker jag att han blir trött och oengagerad så tar vi en paus. Jag lockar/tjatar ALDRIG. Det är den värsta engagemangsdödaren. Vidare så tar jag delar av vardagslydnaden med mig in på plan. Han är betydligt friare på plan, men han får inte bete sig illa. Kommer han inte när jag ropar/slutar han inte med dumheter/etc så får han "hjälp", oavsett var vi befinner oss.

Jag har som mål att debutera Lk1 i vår med min yngsta hund, och har precis satt igång med lite mer seriös träning med honom. Han är en mittelspitz och har just passerat året, och han "borde" vara dryg och inte vilja göra som jag vill just nu men han imponerar stort på både mig och våra träningskompisar! :D

När det kommer till motivationen hos honom så behövs det inte särskilt mycket, han vill träna och det gör det hela mycket enklare än när jag tränar med min andra, som inte vill göra nånting alls helst om han inte är tillräckligt motiverad. En klapp duger gott för honom i belöningsväg, men vill jag verkligen få igång honom så är det kamplek+godis som gäller!

Hittills har det varit väldigt spontant när jag tränat, men nu har jag ett "slutdatum" (alltså ett datum för debtuen.. :p) och jag har börjat planera varje träning för att få ut bästa möjliga av träningen. Har märkt att det ger bättre resultat när jag har tydliga mål för varje träningspass.

Jag tränar moment ur olika klasser för att variera för mig själv. Jag tycker att det är roligare att träna om jag slipper nöta ettan hela tiden, och det smittar av sig på hunden! Nu tränar jag t ex tvåans fjärr, budföring och ettans apportering tillsammans med linförighet och position.

Vet inte riktigt när jag började träna seriöst, men jag har alltid belönat beteenden som han bjudit på själv som finns inom lydnaden. Han har t ex alltid haft jäkligt snabba spontana lägganden så det har jag tagit vara på och har nu ett väldigt bra läggande på honom. Belönar när han sluter upp i fin fotposition ute på promenader osv. Med en ras som är mer eller mindre avlad för sällskap får man ta vara på det som hunden bjuder på :D

Med min andra hund har jag fått jobba mycket på motivationen, han vill som sagt inte mycket.. Han gör det för att jag ber honom göra det.. Men för att få igång arbetsglädjen hos honom så är det väldigt mycket lek och "sprattel" från min sida. Den bästa belöningen för honom är jag själv! Det som också får igång honom ordentligt är att jag binder fast honom och tränar med lillen först, han ser det som konkurrens och gör alltid sitt yttersta när det är hans tur! Sitter han i bilen när jag tränar lillen så segar han ihop och orkar inte anstränga sig alls.

Det viktigaste är ju självklart att vi har roligt ihop! Jag är bara glad att jag fick en spets med väldigt mycket will to please! Det är så mycket enklare så! :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 629
Senast: Milosari
·
Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 295
Senast: Carolininen
·
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
3 719
Senast: giovanna
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 347
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?